• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΡΑΧΟΥΤΗΣ' | 23 Φεβρουαρίου 2025, 15:20

    Στο πλαίσιο διαβούλευσης του νομοσχέδιου για την αναδιάρθρωση των Υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ και ειδικά για το άρθρο 78 παρ. 8,9 και 10, σας καταθέτουμε τα εξής : Σύμφωνα με τον Ν.4412/2016 δεσμευτικά και περιοριστικά ορίζει ότι στη διαδικασία Μελέτης – Υλοποίησης των Δημοσίων Έργων της χώρας, εμπλέκονται αποκλειστικά «Τεχνικοί Υπάλληλοι». Σύμφωνα με το Σύνταγμα της Χώρας υφίσταται διακριτή έννοια μεταξύ «Υπαλλήλων» και «Ένστολων» (άρθρα 6.3, 56.4, 73.4, 119.2) για το λόγο αυτό και οι Οργανισμοί των Υπουργείων που έχουν αντίστοιχες περιπτώσεις Πολιτικού και ¨Ένστολου¨ Προσωπικού, έχουν διακριτές θέσεις για κάθε κατηγορία Προσωπικού, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται τόσο η ισότιμη δυνατότητα Υπηρεσιακής Εξέλιξης, όσο και η ανεξαρτησία κρίσης, ειδικά επί Τεχνικών Θεμάτων. Το Πολιτικό Προσωπικό και ειδικά οι Μηχανικοί, Π.Ε. ή Τ.Ε., του Υπουργείου διαχρονικά έχουν προσφέρει στον τομέα ευθύνη τους και δεν είναι δυνατό ξαφνικά να υποκαθίστανται από άλλες κατηγορίες προσωπικού με διαφορετικά καθήκοντα και προτεραιότητες». Διαπιστώνουμε πως με το εν λόγω Σχέδιο Νόμου μόνο εν μέρει αποκαθίσταται το σφάλμα αυτό. Συγκεκριμένα: -Για την τοποθέτηση Πολιτικού Υπαλλήλου ως Διευθυντή της Διεύθυνσης Υποδομών και Τεχνικών Μέσων:«τοποθετείται πολιτικός υπάλληλος ως Διευθυντής κατηγορίας Π.Ε., κλάδου και ειδικότητας σύμφωνα με το π.δ. 85/2022 συναφώς με την αποστολή τους», να συμπληρωθεί με τον όρο «Π.Ε. ή Τ.Ε.», ενώ όπως προαναφέραμε αποτελεί μια θέση που κατεξοχήν πρέπει να καλύπτεται από τον κλάδο των ΠΕ ή ΤΕ Μηχανικών και τις σχετικές ειδικότητες του, διότι και οι ΤΕ Μηχανικοί ως απόφοιτοι σχολών της Ανώτατης - Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έχουν την απαραίτητη εκπαίδευση και συχνότατα (κατά κανόνα) οι υποψήφιοι για τις θέσεις προϊσταμένων διαθέτουν μεταπτυχιακούς ή και διδακτορικούς τίτλους σπουδών. Άλλωστε ως Αναθέτουσα Αρχή Έργων και Μελετών μόνο Μηχανικοί, πολιτικοί υπάλληλοι, μπορούν να μελετούν και να επιβλέπουν τα σχετικά έργα σύμφωνα με τη Νομοθεσία. - Για τη θέση του Προϊσταμένου Υποδιεύθυνσης Τεχνικής Υποστήριξης, δεν υπάρχει κάποια ρητή αναφορά, αλλά ισχύουν όσα αναφέρουμε και στην προηγούμενη παράγραφο. Η τοποθέτηση Πολιτικού Υπαλλήλου ως Διευθυντή της Διεύθυνσης Υποδομών και Τεχνικών Μέσων, ως Προϊσταμένου Υποδιεύθυνσης Τεχνικής Υποστήριξηςαλλά και ως Τμηματάρχη στο Τμήμα Μεταφορικών Μέσων και στο Τμήμα Κτιριακών Έργων και Υποδομών της Υποδιεύθυνσης αποτελεί μονόδρομο για τους εξής λόγους: 1.Οι αξιωματικοί γενικών ή ειδικών καθηκόντων δεν είναι επαρκώς καταρτισμένοι για να αναλάβουν αυτά τα τεχνικά καθήκοντα και δεν διέπονται από το δίκαιο του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα. Παρόλο που μπορεί να έχουν γενικές διοικητικές ικανότητες, δε διαθέτουν την κατάρτιση που απαιτείται για τη σωστή εφαρμογή των τεχνικών κανονισμών, την εκτίμηση των αναγκών για έργα ή την επίβλεψη της κατασκευής. Οι αξιωματικοί, ενώ είναι καταρτισμένοι για άλλους τομείς, δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την τεχνική εκπαίδευση που απαιτείται για τις θέσεις αυτές. Συνεπώς, η τοποθέτηση Πολιτικών Υπαλλήλων είναι η μόνη ορθή και αποτελεσματική επιλογή. 2. Οι Πολιτικοί Υπάλληλοι κατέχουν πτυχία με τις ειδικότητες που ορίζονται στο π.δ. 85/2022, όπως τα αντίστοιχα που προβλέπονται για την κατάληψη των θέσεων των τμηματαρχών, με προβάδισμα από τους μηχανικούς ειδικών και γενικών καθηκόντων, καθώς σύμφωνα με το Σύνταγμα της Χώρας υφίσταται διακριτή έννοια μεταξύ ¨Υπαλλήλων¨ και ¨Ενστόλων¨ (παρ 3, παρ.4, 73 παρ 4, 119 παρ 2) και ως εκ τούτου ακόμα και οι ένστολοι μηχανικοί δεν πληρούν όλες τις προϋποθέσεις του ¨Τεχνικού Υπαλλήλου¨. Όλα τα ανωτέρω είναι απαραίτητα να εφαρμόζονται απαρέγκλιτα σε οποιαδήποτε τυχόν αναδιάρθρωση- αναδιοργάνωση δομών τεχνικού αντικειμένου, γιατί μόνο έτσι το τελικό αποτέλεσμα θα συνάδει με τις σαφείς διατάξεις του εν ισχύ νομοθετικού πλαισίου (Ν 4412/2016). 3. Οι Πολιτικοί Υπάλληλοι υπηρετώντας στην Ελληνική Αστυνομία αποκτούν βαθιά γνώση της αστυνομικής πρακτικής, της ποινικής και διοικητικής νομοθεσίας που εφαρμόζει η Ελληνικής Αστυνομία, καθώς και της εσωτερικής δομής του Σώματος. Επιπρόσθετα, αποτελεί αντικίνητρο παραμονής στην Υπηρεσία για τους υφιστάμενους Πολιτικούς Υπαλλήλους εάν δεν υπάρχει προοπτική εξέλιξης ή αντίστοιχες θέσεις. 4. Τα τελευταία χρόνια καταστρατηγείται το δικαίωμα της ίσης μεταχείρισης, καθότι από τις εν λόγω θέσεις των Τμηματαρχών των συγκεκριμένων Τμημάτων, αποκλείονταν οι Πολιτικοί Υπάλληλοι, οι οποίοι κατέχουν βαθμίδα εκπαίδευσης, μέχρι και Διδακτορικού επιπέδου, ενώ τοποθετούνται ως Τμηματάρχες ένστολοι μηχανικοί, έχοντας οι τελευταίοι ακόμα και χαμηλότερης βαθμίδας εκπαίδευσης. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι Πολιτικοί Υπάλληλοι, που υπηρετούν στη νυν Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης/Α.Ε.Α., προσλήφθηκαν από την Ελληνική Αστυνομία, με απαραίτητα προσόντα την κατοχή τίτλου Πανεπιστημιακής ή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης,Διδακτορικού διπλώματος, πτυχίου ξένων γλωσσών κλπ και κλήθηκαν να καταλάβουν θέσεις σε συγκεκριμένες Υπηρεσίες, σύμφωνα με την ειδικότητα που κατέχουν. Παρόλα αυτά δεν τους παρέχεται το δικαίωμα κατάληψης θέσεως Τμηματάρχη με ίσους όρους με τους αντίστοιχους ένστολους υπαλλήλους, ενώ κατά βάση δεν προβλέπεται η μετακίνησή τους σε έτερες Υπηρεσίες ή Φορείς μέσω της κινητικότητας λόγω της ποσόστωσης που προβλέπεται. 5. Οι Πολιτικοί Υπάλληλοι όπως περίτρανα έχουν αποδείξει μπορούν να ασκήσουν εξουσία με ουσιαστική διοικητική και πειθαρχική εποπτεία τόσο στο ένστολο όσο και στο πολιτικό προσωπικό. Δεν είναι άλλωστε λίγα τα περιστατικά υπονόμευσης μεταξύ του αστυνομικού προσωπικού. 6. Στο πλαίσιο της ισονομίας και της ίσης μεταχείρισης θα πρέπει επιτέλους οι Πολιτικοί Υπάλληλοι να ενταχθούν στην ιεραρχική διοίκηση καθότι στην πλειοψηφία τους είναι ανώτατοι Υπάλληλοι οι οποία μέχρι και σήμερα είθισται να κατατάσσονται ιεραρχικά κάτω και από τον βαθμό του υπαρχιφύλακα. Είναι παράλογο και άδικο να ενισχύεται το Υπουργείο και συγκεκριμένα ηνυν Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης/Α.Ε.Α. και το Τμήμα Κτιριακών Έργων και Υποδομών με νέους πολιτικούς Υπαλλήλους μέσω του ΑΣΕΠ (πρόσφατα με τον γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ) χωρίς να προδιαγράφεται το δικαίωμα τους για εξέλιξη. Κάθε ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μέρος της Ελληνικής Αστυνομίας, παρέχοντας του το δικαίωμα για επαγγελματική αναβάθμιση, και όχι ως “εργαλείο” της. Ας μην ξεχνάμε ότι το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη είναι Πολιτικός φορέας που έχει κάτω από τη σκέπη του την Ελληνική Αστυνομία και συνεπάγεται ότι θα πρέπει να διοικείται από τους άρτια καταρτισμένους Πολιτικούς Υπαλλήλους. Κατόπιν των ανωτέρω διαφαίνεται ότι ορισμός Πολιτικού Υπαλλήλου κατηγορίας (ΠΕ ή ΤΕ -ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ) ως Διευθυντή της Διεύθυνσης Υποδομών και Τεχνικών Μέσων,ως Προϊσταμένου Υποδιεύθυνσης Τεχνικής Υποστήριξης αλλά και ως Τμηματάρχη στο Τμήμα Μεταφορικών Μέσων και στο Τμήμα Κτιριακών Έργων και Υποδομών της Υποδιεύθυνσης θα επιφέρει οφέλη και πρόσθετη αξία τόσο σε διοικητικό όσο και σε Τεχνικό επίπεδο. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΡΑΧΟΥΤΗΣ Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Τ.Ε.