Αρχική Προσδιορισμός κρίσιμων οντοτήτων, ορισμός της Γενικής Γραμματείας Προστασίας Κρίσιμων Οντοτήτων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτης ως αρμόδιας αρχής και ενιαίου σημείου επαφής…ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΤΟΜΕΙΣ, ΥΠΟΤΟΜΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΟΝΤΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΜΗ ΕΞΑΝΤΛΗΤΙΚΕΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣΣχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΠΛΟΙΟΚΤΗΤΩΝ ΡΥΜΟΥΛΚΩΝ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΡΡΥΠΑΝΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΛΟΙΩΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΥΠΕΡΑΚΤΙΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ | 18 Σεπτεμβρίου 2025, 14:43




Η Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων αποτελεί τον πλέον αντιπροσωπευτικό φορέα παρόχων υπηρεσιών στους τομείς της ρυμούλκησης, της επιθαλάσσιας αρωγής, της αντιρρύπανσης και των υπεράκτιων δραστηριοτήτων. Κατά την άποψη μας, είναι απολύτως θετικό το γεγονός ότι στο Παράρτημα του νομοσχεδίου έχει περιληφθεί η ρυμούλκηση στις μη εξαντλητικές βασικές υπηρεσίες. Πράγματι, η ασφαλής παροχή υπηρεσιών ρυμούλκησης, εξασφαλίζει τον ασφαλή κατάπλου και απόπλου των εξυπηρετούμενων, σε ένα λιμάνι, πλοίων. Παράλληλα, διασφαλίζει ότι, σε περίπτωση μιας έκτακτης ανάγκης (π.χ. πυρκαγιά) σε ένα ελλιμενιζόμενο πλοίο θα υπάρξει από τα ρυμουλκά που δραστηριοποιούνται στο λιμάνι η ικανότητα ανταπόκρισης στο περιστατικό. Αν το περιστατικό αφορά πυρκαγιά ακόμη και στις χερσαίες λιμενικές εγκαταστάσεις, ομοίως τα ρυμουλκά μπορούν να συνδράμουν αποφασιστικά στην κατάσβεσή της, πράγμα το οποίο καθίσταται πιο σημαντικό σε λιμάνια τα οποία δεν διαθέτουν δίκτυο πυρόσβεσης ούτε λιμενικό πυροσβεστικό σταθμό, κατηγορία στην οποία ανήκει ο μεγαλύτερος αριθμός των ελληνικών λιμανιών. Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί ένας μεγάλος αριθμός ναυτικών ατυχημάτων, κυρίως σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και σε οχηματαγωγά πλοία λόγω της ιδιαίτερης φύσης των φορτίων που μεταφέρουν (ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπαταρίες και άλλα επικίνδυνα φορτία). Η μη παροχή ασφαλών υπηρεσιών ρυμούλκησης, καθιστά τα λιμάνια εξαιρετικά ευάλωτα σε περίπτωση ατυχήματος, ασχέτως αν το ατύχημα οφείλεται σε τεχνικό πρόβλημα ή σε ανθρώπινο λάθος ή, ακόμη, σε κακόβουλη πράξη δεδομένου ότι, εφόσον συμβεί, θα το καταστήσει ανενεργό, μπορεί να προκαλέσει ανυπολόγιστες ζημιές στις λιμενικές του εγκαταστάσεις, θα θέσει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές και το θαλάσσιο περιβάλλον, θα διακόψει βίαια την εφοδιαστική αλυσίδα που διακινείται μέσω αυτού επηρεάζοντας, κατ΄ αυτό τον τρόπο, την ομαλή μεταφορά πολιτικών ή/και στρατιωτικών φορτίων σε τοπικό, εθνικό ή ακόμη και ευρωπαϊκό επίπεδο. Ωστόσο, χρήζει ιδιαίτερης προσοχής και η περίπτωση της παροχής υπηρεσιών επιθαλάσσιας αρωγής (salvage) σε θαλάσσιες περιοχές εκτός λιμένων. Ειδικότερα, η επιθαλάσσια αρωγή παρέχεται σε περιπτώσεις ύπαρξης ναυτικών ατυχημάτων από τα οποία απειλείται, πέραν της ανθρώπινης ζωής, η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, ακόμη και σε θαλάσσιες περιοχές εθνικής σημασίας, η ασφάλεια κρίσιμων εγκαταστάσεων (πετρελαϊκές, φυσικού αερίου κλπ.) καθώς και η προστασία τόσο του θαλασσίου περιβάλλοντος όσο και λοιπών παράκτιων περιοχών της χώρας. Υπ΄ αυτή την έννοια, ένα τέτοιο ατύχημα, ενδεχομένως και κακόβουλο, θα προκαλέσει αρνητικές, έως και καταστροφικές, συνέπειες σε κρίσιμους τομείς της οικονομίας, της ενέργειας, του περιβάλλοντος, του τουρισμού και των μεταφορών τόσο σε εθνικό όσο και σε περιφερειακό/τοπικό επίπεδο. Για το λόγο αυτό και επειδή η Ελλάδα, εξαιτίας της έλλειψης, μέχρι το 2023, θεσμικού πλαισίου για τα επαγγελματικά ναυαγοσωστικά πλοία, στερείται επαρκούς στόλου τέτοιων πλοίων (σήμερα υφίσταται μόνο ένα υπό ελληνική σημαία που συμμορφώνεται με το σχετικό π.δ. 65/2023) τα οποία είναι κατάλληλα και ικανά να ανταποκριθούν σε οιοδήποτε ανάλογο συμβάν στην ανοιχτή θάλασσα και υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, κρίνεται αναγκαίο να συμπεριληφθεί η επιθαλάσσια αρωγή στις βασικές υπηρεσίες προκειμένου να εξεταστεί περαιτέρω η οργάνωση και η επιχειρησιακή λειτουργία/επάρκεια των σχετικών δράσεων σε κάθε επίπεδο, κατά το πρότυπο αντίστοιχης οργάνωσης ευρωπαϊκών Κρατών και της Τουρκίας.