Αρχική ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄ ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΠΟΠΤΕΥΟΜΕΝΩΝ ΦΟΡΕΩΝ – άρθρα 56-74Σχόλιο του χρήστη ΠΕ ΒΙΟΙΑΤΡΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ | 2 Οκτωβρίου 2025, 15:49




Σχετικά με το Άρθρο 58. Εφημερίες προσωπικού κλάδου Βιοϊατρικών Επιστημών, ειδικότητας ΠΕ Ακτινολογίας – Ακτινοθεραπείας και ΤΕ Ραδιολογίας – Ακτινολογίας – Προσθήκη παρ. 2α στο άρθρο 4 του ν. 4498/2017. Έως και σήμερα με την εφαρμογή του άρθρο 4 του ν. 4498/2017 (Α΄172) πέραν των ιατρών και οδοντιάτρων στο πρόγραμμα εφημεριών επιτρέπεται η συμμετοχή των φαρμακοποιών, χημικών, βιοχημικών, κλινικών χημικών, βιολόγων, φυσικών νοσοκομείων - ακτινοφυσικών, ψυχολόγων που υπηρετούν στο Ε.Σ.Υ. στελεχώνοντας έτσι την επιστημονική ομάδα Λοιπό Επιστημονικό Προσωπικό Πλην Ιατρών. Οι προαναφερθείσες ειδικότητες / κλάδοι έχουν ως κοινό σημείο αναφοράς το ότι επρόκειτο για πτυχιούχους ανώτατης εκπαίδευσης πανεπιστημιακού τομέα, με επαγγελματικά δικαιώματα που τους επιτρέπουν αυτόνομη επαγγελματική δράση, ένα δικαίωμα απόλυτα συμβατό με το ρόλο και την αποστολή της κατηγορία εκπαίδευσης που διαθέτουν. Όμως το Άρθρο 31 του ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ: ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ, ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ, που ρυθμίζει τα Επαγγελματικά δικαιώματα επαγγελματιών υγείας, αποδίδει όμοια επαγγελματικά δικαιώματα στον κλάδο ΠΕ Βιοϊατρικών Επιστημών, ειδικότητα ΠΕ Ακτινολογίας – Ακτινοθεραπείας με τον κλάδο ΤΕ Βιοϊατρικών Επιστημών, ειδικότητας ΤΕ Ραδιολογίας – Ακτινολογίας, χωρίς να τους παρέχει αυτονομία στην επαγγελματική δράση, δικαίωμα που έχει αναγνωριστεί στις προαναφερθείσες ειδικότητες ( Λοιπό Επιστημονικό Προσωπικό Πλην Ιατρών). Ειδικότερα το συγκεκριμένο άρθρο επέφερε εξομοίωση στην επαγγελματική δράση μεταξύ πτυχιούχων πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με πτυχιούχους Τ.Ε.Ι., Α.Τ.Ε.Ι., ισοτιμίες τίτλων σπουδών ΚΑΤΕΕ με ΤΕΙ, κ.ά. Το Υπουργείο Παιδείας σε ερώτημα μου για την επαγγελματική δράση πτυχιούχων Βιοϊατρικών Επιστημών πανεπιστημιακής εκπαίδευσης λαμβάνοντας υπόψη πάγιες νομολογίες του συμβουλίου επικρατείας επισημαίνει ότι. ‘’Κατά τα προβλεπόμενα στις διατάξεις περί ανώτατης εκπαίδευσης πριν από την κατάργηση των Τ.Ε.Ι. ως αυτοτελών νομικών προσώπων και την ένταξή τους σε πανεπιστήμια, η διάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης οριζόταν στο άρθρο 1 του ν. 4485/2017 (Α ́114) ως εξής: «1. Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται από τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.). Τα Α.Ε.Ι. είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου [...]. 2. Η ανώτατη εκπαίδευση αποτελείται από δύο διακριτούς παράλληλους τομείς: α)τον πανεπιστημιακό τομέα, που περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, τα οποία στο εξής αναφέρονται ως “Πανεπιστήμια”, β) τον τεχνολογικό τομέα, που περιλαμβάνει τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Τ.Ε.Ι.) και την Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.), τα οποία στο εξής αναφέρονται ως “Τ.Ε.Ι.”». Στο άρθρο 4 του τελευταίου αυτού νόμου ορίζεται ότι: «1. Τα Α.Ε.Ι. έχουν ως αποστολή: α) [...]. ζ) [...]. 2. Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής αποστολής τους, τα Α.Ε.Ι. παρέχουν ποιοτική και ολοκληρωμένη εκπαίδευση, σύμφωνα με τις τάσεις της σύγχρονης επιστήμης, της τεχνολογίας και των τεχνών, καθώς και της διεθνούς επιστημονικής πρακτικής. Στο πλαίσιο αυτό ,τα Τ.Ε.Ι. εστιάζουν στις εφαρμογές των σύγχρονων επιστημών, της τεχνολογίας και των τεχνών συνδυάζοντας την ανάπτυξη του κατάλληλου θεωρητικού υποβάθρου σπουδών με την υψηλού επιπέδου εργαστηριακή και πρακτική άσκηση. 3.[...]». Έχει κριθεί ότι από τις ανωτέρω διατάξεις προκύπτει ότι και μετά την ένταξή τους στη βαθμίδα της ανώτατης εκπαίδευσης, τα Τ.Ε.Ι. εξακολούθησαν να διαφοροποιούνται από τα αντίστοιχα ιδρύματα του «πανεπιστημιακού τομέα» της ανώτατης εκπαίδευσης ως προς τον ρόλο και την αποστολή τους, ενώ και ο χαρακτηρισμός των πτυχίων των Τ.Ε.Ι. ως βασικών τίτλων σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης δεν συνεπάγεται και την ισοτιμία αυτών με τα πτυχία των Α.Ε.Ι. ιδιαίτερα ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων, τα οποία ο νομοθέτης, σε συμφωνία με την αρχή της ισότητας, δεν εξομοίωσε (βλ. ΣτΕ 2073/2022, 2040/2017, 4880/2012).’’ Επίσης και ο Άρειος Πάγος με την απόφαση 1718/ 2008 αναφέρει ότι : Έτσι ο χαρακτηρισμός πλέον των πτυχίων των ΤΕΙ ως βασικών τίτλων σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης δεν συνεπάγεται και ισοτιμία αυτών με τα πτυχία των ΑΕΙ ιδιαίτερα ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων, με την έννοια τη δυνατότητας άσκησης από τους πτυχιούχους των ΤΕΙ όλων των επαγγελματικών δραστηριοτήτων του συναφούς κλάδου, τις οποίες μπορούν να ασκήσουν οι πτυχιούχοι ΑΕΙ, και της διεκδίκησης των αποδοχών που προβλέπονται μόνο για τους τελευταίους. Κατά συνέπεια το δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα εφημεριών σύμφωνα με τα παραπάνω και σε συμφωνία με το προβάδισμα των κατηγοριών , πρέπει να αποδοθεί στους πτυχιούχους ανώτατης εκπαίδευσης πανεπιστημιακού τομέα όπως εφαρμόζεται και στις λοιπές ειδικότητες έως και σήμερα. Ένα δικαίωμα απόλυτα συμβατό με το ρόλο και την αποστολή της εκπαίδευσης που διαθέτουν σε σχέση με την εκπαίδευση τεχνολογικού τομέα. Όπως είναι διακριτή η διαφορά σε επίπεδο εκπαίδευσης αντίστοιχα διακριτά πρέπει να είναι και τα επαγγελματικά τους καθήκοντα - αρμοδιότητες που τους ανατίθενται από το Υπουργείο Υγείας. Όλα τα παραπάνω καθιστούν επιβεβλημένη τη τροποποίηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των ειδικοτήτων- κλάδων πανεπιστημιακής εκπαίδευσης του άρθρου 31, συμβατή με το ρόλο και την αποστολή από την κατηγορία εκπαίδευσης πανεπιστημιακού τομέα που προέρχονται αποδίδοντας τους αυτονομία στο επιστημονικό αντικείμενο που ασκούν όπως συμβαίνει με τις λοιπές ειδικότητες που στελεχώνουν το Λοιπό Επιστημονικό Προσωπικό Πλην Ιατρών . Επίσης από τη παρούσα ρύθμιση δε θα πρέπει να απουσιάζει και ο κλάδος ΠΕ Βιοϊατρικών Επιστημών, ειδικότητα ΠΕ Ιατρικών Εργαστηρίων από τη στιγμή που συναφή εργαστηριακές ειδικότητες πανεπιστημιακής εκπαίδευσης συμμετέχουν στο πρόγραμμα των εφημεριών (Χημικοί, Βιοχημικοί, Βιολόγοι) με ταυτόχρονη ένταξη των κλάδων ΠΕ Ακτινολογίας – Ακτινοθεραπείας και ΠΕ Ιατρικών Εργαστηρίων στο Λοιπό Επιστημονικό Προσωπικό Πλην Ιατρών σε συμφωνία με την αρχή της ισότητας μεταξύ όμοιων κατηγοριών εκπαίδευσης. Σε περίπτωση που η τροποποίηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων επί της παρούσης δεν είναι εφικτή, τότε η αυτονομία στην επαγγελματική δράση πρέπει να αποδίδεται στους εφημερεύοντες από το Συντονιστή Διευθυντή – Επιστημονικά υπεύθυνο που ρυθμίζει σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες το πρόγραμμα των εφημεριών.