• Σχόλιο του χρήστη 'Μανουσαρίδης Σάββας Αντιστράτηγος εα-Οικονομολόγος' | 8 Οκτωβρίου 2025, 16:21

    Σχόλιο επί του Άρθρου 7 Το προτεινόμενο άρθρο εισάγει τη δυνατότητα παραχώρησης, άνευ αντιτίμου, των υποδομών και του προσωπικού των στρατιωτικών νοσοκομείων και του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.) προς το Δημόσιο, για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών δημόσιας υγείας. Η πρόθεση ενίσχυσης της συνεργασίας των δομών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας με το Εθνικό Σύστημα Υγείας (Ε.Σ.Υ.) είναι θεμιτή και ευκταία, υπό τον όρο ότι τηρούνται οι αρχές ανταποδοτικότητας, ισονομίας και επιχειρησιακής αυτοτέλειας των Ενόπλων Δυνάμεων. Ωστόσο, η διάταξη όπως διατυπώνεται, παρουσιάζει τα εξής κρίσιμα προβλήματα: 1. Παράβαση της αρχής ανταποδοτικότητας: Το Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. δεν είναι γενικό δημόσιο νοσοκομείο αλλά Ν.Π.Δ.Δ. με ειδικό καθεστώς χρηματοδότησης. Οι στρατιωτικοί καταβάλλουν υποχρεωτική εισφορά υπέρ Ν.Ι.Μ.Τ.Σ., η οποία δεν επιβαρύνει άλλες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων ή πολιτών. Επομένως, η δωρεάν διάθεση των υποδομών του Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. στο Δημόσιο για χρήση από μη συνεισφέροντες πολίτες δημιουργεί ανισότητα εις βάρος των στρατιωτικών, καθώς απομειώνει την ανταποδοτικότητα της εισφοράς τους. 2. Έλλειψη πρόνοιας για αντισταθμιστική αποζημίωση: Η διάταξη προβλέπει ότι η παραχώρηση γίνεται 'άνευ αντιτίμου'. Ωστόσο, με βάση την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και τη νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου, όταν κρατικοί φορείς με ίδια έσοδα παρέχουν υπηρεσίες ή εγκαταστάσεις σε τρίτο φορέα του Δημοσίου, πρέπει να προβλέπεται αντισταθμιστική οικονομική ρύθμιση, ώστε να μην διαταράσσεται η οικονομική τους αυτοτέλεια. 3.Κίνδυνος αλλοίωσης του σκοπού των στρατιωτικών νοσοκομείων: Τα στρατιωτικά νοσοκομεία έχουν πρωταρχική αποστολή την υγειονομική υποστήριξη του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, ιδίως σε περιόδους επιχειρησιακής ετοιμότητας ή κρίσεων εθνικής ασφάλειας. Η ανεξέλεγκτη παραχώρηση εγκαταστάσεων προς το Ε.Σ.Υ. ενδέχεται να υπονομεύσει τη διαθεσιμότητα πόρων για τον κύριο σκοπό τους. 4.Αναγκαία αναθεώρηση της ειδικής εισφοράς: Εφόσον το Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. καταστεί de facto δημόσιο νοσοκομείο που εξυπηρετεί το σύνολο των πολιτών, τότε η συνέχιση της ειδικής εισφοράς υπέρ Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. που καταβάλλουν μόνο οι στρατιωτικοί δεν μπορεί να δικαιολογηθεί συνταγματικά, αφού η παροχή δεν έχει πλέον αποκλειστικό ή ανταποδοτικό χαρακτήρα υπέρ τους. Επομένως, η εισφορά αυτή πρέπει να καταργηθεί ή να αναπροσαρμοστεί. Προτεινόμενη τροποποίηση: Να προστεθεί στο τέλος της παρ. 1 ή ως νέα παράγραφος 4 του άρθρου 7 η εξής φράση: «Σε περίπτωση παραχώρησης εγκαταστάσεων ή δυνατοτήτων του Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. ή στρατιωτικών νοσοκομείων προς το Δημόσιο, το Υπουργείο Υγείας καταβάλλει στον οικείο ειδικό φορέα (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. ή Υπουργείο Εθνικής Άμυνας) αντισταθμιστική αποζημίωση, αναλογική προς τη διάρκεια και την έκταση της διάθεσης, προς κάλυψη των λειτουργικών δαπανών και διασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας των ιδρυμάτων αυτών. Παράλληλα, επανεξετάζεται το καθεστώς της ειδικής εισφοράς υπέρ Ν.Ι.Μ.Τ.Σ., ώστε να εξασφαλίζεται η αρχή της ανταποδοτικότητας.» Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η ισόρροπη συνεργασία μεταξύ Υπουργείου Υγείας και Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, χωρίς να παραβιάζονται τα θεμελιώδη δικαιώματα και οι εισφορές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων. Με τιμή, Μανουσαρίδης Σάββας Αντιστράτηγος ε.α. – Οικονομολόγος Πρώην Υποδιοικητής 401 ΓΣΝΑ Πρώην Πρόεδρος Ένωσης Στρατιωτικών Π.Ε. Κεντρικού Τομέα Αθηνών (2017–2020)