• Σχόλιο του χρήστη 'Γαβριήλ Αμίτσης' | 20 Φεβρουαρίου 2016, 11:08

    Το ΤΕΙ Αθήνας - Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας ανέλαβε την περίοδο 2014-2015 ως εταίρος Κοινοπραξίας την υλοποίηση της Πράξης "Δημιουργία και λειτουργία Κεντρικού Μηχανισμού Υποστήριξης της ανάπτυξης και προώθησης των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων (Κοιν.Σ.Επ.) και ευρύτερα των πρωτοβουλιών της Κοινωνικής Οικονομίας" , που χρηματοδοτήθηκε από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους στο πλαίσιο του Ε.Π. «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» 2007-2013 και συντονίσθηκε από την Ειδική Υπηρεσία για την Κοινωνική Ένταξη και την Κοινωνική Οικονομία (ΕΥΚΕΚΟ) του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Στο πλαίσιο αυτό εκπόνησε και κατέθεσε στο αρμόδιο Υπουργείο τους βασικούς άξονες μίας Εθνικής Πολιτικής Δημοσίων Συμβάσεων Κοινωνικής Αναφοράς, προτείνοντας εκτός των άλλων την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος Κοινωνικά Υπεύθυνων Δημοσίων Προμηθειών για την μέγιστη αξιοποίηση της δυναμικής των φορέων της κοινωνικής επιχειρηματικότητας σε περιόδους οικονομικής ύφεσης. Οι σχετικές εισηγήσεις αποτυπώθηκαν αναλυτικά σε Εγχειρίδιο που δημοσιεύθηκε τον Δεκέμβριο του 2015 (βλ. Γ. Αμίτσης και Φ. Μαρίνη, Θεσμοί και Πολιτικές Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, ΤΕΙ Αθήνας, Αθήνα, 2015, σελ. 212) και αφορούν τρεις βασικές παρεμβάσεις. 1. Η πρώτη Εισήγηση αφορά την προώθηση νομοθετικής πρωτοβουλίας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με αντικείμενο την ενσωμάτωση των ρητρών περί κοινωνικά υπεύθυνων δημοσίων προμηθειών της Οδηγίας 2014/24 «Περί Δημοσίων Προμηθειών» στην Ελληνική έννομη τάξη, που εντοπίζονται σε τρία επίπεδα:  επέκταση του πεδίου εφαρμογής των κατ’ αποκλειστικότητα ανατιθέμενων συμβάσεων (άρθρο 20)  ενδυνάμωση των τεχνικών ενσωμάτωσης κοινωνικών πτυχών (άρθρα 42, 53 και 70)  θέσπιση ειδικών κανόνων για την ανάθεση κοινωνικών και άλλων ειδικών υπηρεσιών (άρθρα 75 – 77). 2.Η δεύτερη Εισήγηση αφορά την προώθηση επιχειρησιακών πρωτοβουλιών του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με αντικείμενο την ανάπτυξη του συστήματος των Κοινωνικά Υπεύθυνων Δημοσίων Προμηθειών. Ως πλέον κρίσιμες πρωτοβουλίες οριοθετήθηκαν: (α) Η σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Κοινωνικά Υπεύθυνων Δημοσίων Προμηθειών, που θα λειτουργήσει ως φορέας τεκμηρίωσης και συντονισμού των σχετικών πολιτικών, αναλαμβάνοντας εκτός των άλλων την επιμόρφωση στελεχών των Αναθετουσών Αρχών και στελεχών που θα παρεμβαίνουν στην εφαρμογή της Οδηγίας 2014/24:  στελέχη της κεντρικής διοίκησης  στελέχη των Περιφερειών  στελέχη των Δήμων  στελέχη ΝΠΔΔ  στελέχη δικαστηρίων (Ελεγκτικό Συνέδριο)  στελέχη ανεξάρτητων αρχών (Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων) (β) Η δημιουργία Φόρουμ Κοινωνικά Υπεύθυνων Δημοσίων Προμηθειών. 3. Η τρίτη Εισήγηση αφορά την προώθηση επιχειρησιακών πρωτοβουλιών του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με αντικείμενο την αξιοποίηση των κοινωνικών ρητρών της Οδηγίας 2014/24 «Περί Δημοσίων Προμηθειών» από τις Αναθέτουσες Αρχές στο πλαίσιο αναθεώρησης του Σχεδίου Δράσης για την Ανάπτυξη του τομέα της Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας. Ως πλέον κρίσιμες πρωτοβουλίες οριοθετήθηκαν: (α) Η ένταξη στο πεδίο των Περιφερειακών Μηχανισμών Υποστήριξης των Κοιν.Σ.Επ. δράσεων υποστήριξης των φορέων κοινωνικής επιχειρηματικότητας για την πρόσβαση στο σύστημα των Κοινωνικά Υπεύθυνων Δημοσίων Προμηθειών. Οι σχετικές δράσεις εντοπίζονται στα ακόλουθα επίπεδα:  ενημέρωση και ενεργοποίηση των Αναθετουσών Αρχών για την αξιοποίηση των κοινωνικών ρητρών της Οδηγίας 2014/24 «Περί Δημοσίων Προμηθειών»  κατάρτιση και υποστήριξη επιλεγμένων στελεχών των Αναθετουσών Αρχών για την αποτελεσματική εφαρμογή των κοινωνικών ρητρών της Οδηγίας 2014/24 «Περί Δημοσίων Προμηθειών»  ενημέρωση και ενεργοποίηση των φορέων κοινωνικής επιχειρηματικότητας για την αξιοποίηση των κοινωνικών ρητρών της Οδηγίας 2014/24 «Περί Δημοσίων Προμηθειών»  κατάρτιση και υποστήριξη επιλεγμένων στελεχών φορέων κοινωνικής επιχειρηματικότητας για την αξιοποίηση των κοινωνικών ρητρών της Οδηγίας 2014/24 «Περί Δημοσίων Προμηθειών» (β) Η δημιουργία πιλοτικών δικτύων συνεργασίας μεταξύ των Αναθετουσών Αρχών και των φορέων κοινωνικής επιχειρηματικότητας για την αξιοποίηση των κοινωνικών ρητρών της Οδηγίας 2014/24 σε πεδία κοινού ενδιαφέροντος. Ο σκληρός πυρήνας των σχετικών Εισηγήσεων φαίνεται ότι αξιοποιείται στην Ενότητα VII "Ενίσχυση της κοινωνικής οικονομίας μέσω προώθησης σύναψης δημοσίων συμβάσεων κοινωνικής αναφοράς" του Σχεδίου Δράσης της ΕΑΑΔΗΣΥ (σελ. 89-92), αλλά απουσιάζει αναφορά στην ανάγκη εκπόνησης της Εθνικής Πολιτικής Δημοσίων Συμβάσεων Κοινωνικής Αναφοράς , που θα υποστηριχθεί στη συνέχεια από επιχειρησιακά σχέδια εφαρμογής και αντίστοιχα χρηματοδοτικά εργαλεία. Δρ. Γαβριήλ Αμίτσης Αναπληρωτής Καθηγητής Δικαίου Κοινωνικής Ασφάλειας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΑΤΕΙ Αθήνας