• Σχόλιο του χρήστη 'ΧΡΥΣΗ' | 20 Νοεμβρίου 2023, 17:35
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ) του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας καμία σχέση δεν έχει με τη βασική ή την εφαρμοσμένη έρευνα και τη διεξαγωγή της, αφού ο βασικός σκοπός που επιτελεί σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο 4662/2020 άρθρο 28 είναι “η μελέτη, επεξεργασία, σχεδιασμός, οργάνωση και συντονισμός του συνόλου των δράσεων πολιτικής προστασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων, για την πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση και αποκατάσταση των φυσικών, τεχνολογικών καταστροφών και λοιπών απειλών, που δύναται να προκαλέσουν καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης κατά τη διάρκεια ειρηνικής περιόδου, με στόχο την προστασία της ζωής, της υγείας, της περιουσίας των πολιτών, του φυσικού περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, τον έλεγχο εφαρμογής των ανωτέρω, καθώς και την ενημέρωση των πολιτών για τα ζητήματα αυτά”. Επίσης, σύμφωνα με την παρ. 2α αρ. 29 του ν. 4662/2020 για την επίτευξη των σκοπών της η ΓΓΠΠ συνεργάζεται (και δεν ενσωματώνει όπως επιχειρείται από το παρόν νομοσχέδιο) με την επιστημονική και ερευνητική κοινότητα, τα ερευνητικά και ακαδημαϊκά ιδρύματα της χώρας και με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, με σκοπό την αξιοποίηση γνώσεων, δεξιοτήτων και προϊόντων εφαρμοσμένης έρευνας και καινοτομίας. Το άρθρο 19 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου χαρακτηρίζεται από πολύ μεγάλη ασάφεια (τι ακριβώς σημαίνει η μεταφορά της εποπτείας του ΕΑΑ στο ΓΠΠΠ;) και οδηγεί το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών που μετράει ήδη 181 χρόνια λειτουργίας με ιδιαίτερες επιτυχίες στο ενεργητικό του, σημαντική προσφορά και προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης, σε αχαρτογράφητα νερά επιχειρώντας ηθελημένα ή μη να ανατρέψει τη μέχρι σήμερα ερευνητική λειτουργία του. Αξιοσημείωτο είναι και προκαλεί πολύ μεγάλο προβληματισμό το ότι από όσο γνωρίζουμε για την εξέλιξη αυτή δεν έχει προηγηθεί η οποιαδήποτε διαβούλευση με τη διοίκηση του Εθνικού Αστεροσκοπείου ενώ παράλληλα το Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας έχει τοποθετηθεί αρνητικά. Παράλληλα η υπαγωγή του ΕΑΑ στο ΓΓΠΠ ανατρέπει και τη μέχρι σήμερα δομή του Ερευνητικού Ιστού της χώρας όπως αυτή περιγράφεται στον περί έρευνας νόμο 4310/14 και πολύ φοβόμαστε ότι θα επιφέρει μετρήσιμες και πολύ αρνητικές συνέπειες στη λειτουργία της έρευνας γενικότερα, δημιουργώντας ένα ιδιαίτερα κακό προηγούμενο υπαγωγής Ερευνητικών Κέντρων σε Γραμματείες Υπουργείων με αποκλειστικό σκοπό την παροχή υπηρεσιών και τεχνογνωσίας σε αυτές. Η Έρευνα για να είναι αποδοτική και να αναπτύσσεται θα πρέπει να διεξάγεται σε ένα πλαίσιο που μπορεί να της εξασφαλίζει την απαραίτητη ακαδημαϊκή ελευθερία καθώς και τις συνέργειες με την Ανώτατη Εκπαίδευση για να μπορέσει στη συνέχεια να προσφέρει τα αποτελέσματά της στην κοινωνία ως επιστημονική πρόοδο, υπηρεσίες ή ως προιόντα καινοτομίας. Ο ενιαίος χώρος Έρευνας και Ανώτατης Εκπαίδευσης με γενναία και σταθερή χρηματοδότηση είναι το ιδανικό πλαίσιο για να προχωρήσουμε μπροστά αλλά δυστυχώς και με συγκεκριμένες ενέργειες (πχ μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας - ΓΓΕΚ στο Υπουργείο Ανάπτυξης το 2019) είμαστε πολύ μακριά από αυτό και από ότι φαίνεται βαδίζουμε σε χειρότερες ακόμη κατευθύνσεις. Είναι ενδεικτικό του όλου σχεδιασμού, της νοοτροπίας και της λανθασμένης κατεύθυνσης που έχουν πάρει τα πράγματα στο χώρο της Έρευνας αυτό που έχει γραφτεί για το άρθρο 19 στην Ανάλυση των συνεπειών της Ρύθμισης: “Προβλέπεται η μετα-φορά της εποπτείας του Αστεροσκοπείου Αθηνών στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, στο πλαίσιο της ορθολογικής διαχείρισης και της πλήρους αξιοποίησης του φορέα.” Επιπλέον ακόμη και αν δεχτούμε την τελείως λανθασμένη για τη διεξαγωγή της έρευνας λογική της “πλήρους αξιοποίησης” των Ερευνητικών Φορέων από Υπουργεία (πιθανά οι εμπνευστές του συγκεκριμένου άρθρου δεν έχουν γνώση για το τι σημαίνει και ποιοι οι σκοποί της βασικής έρευνας), το μεγαλύτερο ποσοστό των ερευνητικών δραστηριοτήτων του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (π.χ. Αστροφυσική-Κοσμολογία, Διαστημική Φυσική, Ενέργεια, Ατμοσφαιρική ρύπανση, κ.α.) δεν σχετίζονται με τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Η απλούστερη και πιο αποτελεσματική πολιτική είναι να ακολουθεί το παράδειγμα του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού & Προστασίας (ΟΑΣΠ). Ο ΟΑΣΠ λειτουργεί διάφορες επιτροπές (Σεισμικού Κινδύνου, Σεισμοτεκτονικής, Ηφαιστειακού Κινδύνου, και άλλες), στις οποίες συμμετέχουν όλοι οι ερευνητικοί φορείς και τα Πανεπιστήμια που έχουν σχετικό αντικείμενο. Το αντικείμενο των επιτροπών αυτών είναι η συνεχής αξιολόγηση των δεδομένων και ο συμβουλευτικός ρόλος προς το ΥΚΚΠΠ, και έχουν πρόσβαση σε όλα τα διαθέσιμα δεδομένα όλων των συμμετεχόντων φορέων. Η κυβέρνηση θα μπορούσε να σχεδιάσει ένα αντίστοιχο σώμα (επιτροπή), στο οποίο θα συμμετέχουν οι μετεωρολογικοί φορείς της χώρας, θα αξιολογούν τα δεδομένα και θα συμβουλεύουν την Πολιτεία.