• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης' | 28 Νοεμβρίου 2023, 18:38
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Διαβάζοντας τα όσα αναφέρονται στο παρόν άρθρο και σε συνάφεια με τα αναφερόμενα στην Παράγραφο 2 του Άρθρου 10 του Συντάγματος, διατυπώνονται οι παρακάτω απορίες, προς τους συντάκτες: 1. Από Νομικής Απόψεως: α. Η μεταφορά της ΕΜΥ από το ΥΠΕΘΑ στο ΥΚΚΠΠ γίνεται σε βάρος των προβλέψεων της Παραγράφου 3 του Άρθρου 25 και πιθανώς καταχρηστικά εις βάρος της Παραγράφου 3 του Άρθρου 18 και της Παραγράφου 4 του Άρθρου 22 του Συντάγματος, καθώς δεν υπάρχει κάποια γενική έκτακτη ανάγκη που να δικαιολογεί τόσο τη φύση όσο και το μόνιμο χαρακτήρα της συγκεκριμένης ενέργειας, όπως, κατά την άποψή μου λανθασμένα, αναφέρεται στην Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης του παρόντος Νομοσχεδίου. β. Η μετακίνηση στρατιωτικού προσωπικού σε Υπηρεσία ή άλλο Φορέα άλλου Υπουργείου ή Δημόσιου Οργανισμού προαπαιτεί την έγκριση του οικείου Γενικού Επιτελείου και στη συγκεκριμένη περίπτωση (εφόσον αναφερόμαστε στη μετακίνηση, υπό οποιαδήποτε μορφή, στη δύναμη άλλου Υπουργείου πλην του ΥΠΕΘΑ) πλήρως αιτιολογημένη απόφαση ΥΕΘΑ, θετική γνωμοδότηση τόσο του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) του ΓΕΕΘΑ (για τους Αξιωματικούς των βαθμών που προβλέπεται από το Άρθρο 15 του Ν.3883/20210) όσο και των Ανώτατου Αεροπορικού Συμβουλίου (ΑΑΣ) και Συμβουλίου Μεταθέσεων του ΓΕΑ σύμφωνα με την Παρ.1 του Άρθρου 4 του Ν.3883/2010, όπου και εγκρίνουν τη διάθεση του συνόλου του Στρατιωτικού προσωπικού. Η ύπαρξη τέτοιου είδους γνωμοδότησης είναι προαπαιτούμενη νομοθετικά και δεν έπεται της εκπόνησης ενός νομοσχεδίου, γεγονός που καθώς ο/η συντάκτης του προφανώς δεν είναι γνώστης, δεν έχει λάβει υπόψιν του/της και εσφαλμένα δεν περιλαμβάνεται στην Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής. γ. Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στα Άρθρα 2 και 3 του Ν.3883/2010 και στην Παρ. 1α του Άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. Φ.411/12/362832/Σ.8977/2021 Απόφασης ΥΕΘΑ το Στρατιωτικό προσωπικό υπηρετεί αποκλειστικά σε Μονάδες των ΕΔ, ενώ η δυνατότητα αξιοποίησής του σε Υπηρεσίες ή φορείς εκτός του ΥΠΕΘΑ δεν δύναται να υπερβεί, το μέγιστο) τα τέσσερα συνολικά (4), συνολικά, έτη (Παρ. 1στ του Άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. Φ.411/12/362832/Σ.8977/2021 Απόφασης ΥΕΘΑ). Επιπλέον, όπως ρητά αναφέρεται στην Παρ.1 του Άρθρου 3 του Ν.4361/2016 προβλέπεται ό,τι οι στρατεύσιμοι, που στελεχώνουν θέσεις στην ΕΜΥ, χρησιμοποιούνται αποκλειστικά σε Μονάδες των ΕΔ, και όχι εκτός αυτών, οπότε η εμπειρία και οι δεξιότητές τους δεν μπορούν να αξιοποιηθούν στη «νέα ΕΜΥ». δ. Η παραμονή στρατιωτικού προσωπικού σε Υπηρεσία, εκτός ΥΠΕΘΑ, επιφέρει σημαντικές συνέπειες στην υπηρεσιακή τους εξέλιξη καθώς δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του Άρθρου 28 του Ν.3883/2010. 2. Από Επιχειρησιακής Απόψεως: α. Η έκδοση προειδοποιήσεων για επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα, αποτελεί ένα μικρό, μόνο, μέρος των συνολικών αρμοδιοτήτων της ΕΜΥ που δεν υπερβαίνει το 10% του συνολικού έργου της. β. Μία από τις σημαντικότερες αρμοδιότητές της είναι η κάλυψη των αναγκών της Αεροναυτιλίας και των διεθνών υποχρεώσεων της χώρας μας στον ICAO, που ενισχύει την Ασφάλεια Πτήσεων και τη διαφύλαξη της ζωής εκατομμυρίων επιβατών ετησίως. Η κάλυψη αυτών γίνεται από το προσωπικό που στελεχώνει τα Μετεωρολογικά Κέντρα, Μετεωρολογικά Γραφεία και Μετεωρολογικούς Σταθμούς, η συντριπτική πλειοψηφία του οποίου είναι Στρατιωτικοί Μετεωρολόγοι, σε ποσοστό που ξεπερνάει το 90%. γ. Ένα εξίσου σημαντικό και σίγουρα το στρατηγικότερο, τμήμα του έργου της είναι η υποστήριξη της Εθνικής Άμυνας με την ενεργό συμμετοχή του προσωπικού της στην υποστήριξη, σχεδιασμό και διεξαγωγή επιχειρήσεων τόσο της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) και του Στρατού Ξηράς (ΣΞ), διεθνών επιχειρήσεων στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, κ.α., όσο και στη διαφύλαξη του υπερπολύτιμου και πανάκριβου εξοπλισμού τους. δ. Υπάρχει εμφανής υποστελέχωση, ιδίως σε πολιτικό προσωπικό της ΕΜΥ, απόρροια της προσαρμογής της στις Μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας, γεγονός που οδήγησε στη σημαντική μείωση του προσωπικού της, με αποτέλεσμα τον περιορισμό των δραστηριοτήτων της, δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε άλλους φορείς να αναδειχθούν, αναλαμβάνοντας και άλλο έργο. ε. Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα η αύξηση του προσωπικού της γινόταν και γίνεται, σχεδόν αποκλειστικά, από Στρατιωτικούς Μετεωρολόγους οι οποίοι καλύπτουν, στην πλειοψηφία τους, κρίσιμες θέσεις στην περιφέρεια. Έτσι, δημιουργήθηκαν, αναγκαστικά κενά στην Κεντρική Υπηρεσία, όπου βρίσκεται η συντριπτική πλειοψηφία των Μόνιμων Υπαλλήλων. 3. Πλην όμως, καθώς: α. Η ΕΜΥ βρίσκεται σε διαδικασία ενίσχυσης από Ευρωπαϊκά προγράμματα ύψους αρκετών εκατομμυρίων Ευρώ που έχουν ως στόχο τον απόλυτο εκσυγχρονισμό της. β. Έχει ήδη ξεκινήσει η εισροή σημαντικών ποσών από τα καταβαλλόμενα τέλη των αεροπορικών εταιρειών που χρησιμοποιούνται για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων, εξοπλισμού και την ενίσχυση του προσωπικού της. γ. Η συντριπτική πλειοψηφία του προσωπικού της είναι στρατιωτικοί Μετεωρολόγοι οι οποίοι, όπως σωστά ανέφεραν αρκετοί συν-σχολιαστές, είναι αυτοί που επωμίζονται τη μερίδα του λέοντος της κάλυψης των υποχρεώσεων και διεξαγωγής του έργου της ΕΜΥ. δ. Η διεξαγωγή των θεμάτων που άπτονται της Εθνικής Άμυνας είναι στην πλειοψηφία τους συμβάντα ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ χαρακτήρα και θεωρείται αδιανόητο να καλύπτονται από άτομα που άμεσα ή έμμεσα καλύπτονται από άσχετα, με το αυτό έργο, Υπουργεία, όπως π.χ. είναι το ΥΚΚΠΠ. ε. Η πρόταση για την ίδρυση μιας, νέας ουσιαστικά, ΕΜΥ με νεοπροσλαμβανόμενο προσωπικό θα απαιτήσει μεγάλο χρονικό διάστημα μέσω του ΑΣΕΠ. στ. Θα απωλεσθεί η υπερπολύτιμη εμπειρία του ήδη υπάρχοντος προσωπικού ενώ αντίστοιχα θα απαιτηθεί χρονικό διάστημα περίπου μιας δεκαετίας για την απόκτηση νέας. ζ. Θα προκληθεί υπέρμετρη επιβάρυνση του προϋπολογισμού, χωρίς κάποιο αξιόλογο όφελος. Επιπλέον, για την κάλυψη διευθυντικών και μη θέσεων είναι πιθανόν να κληθούν, λογικά, συνταξιούχοι Μετεωρολόγοι (καθώς ο αριθμός των υπαρχόντων Μονίμων Υπαλλήλων είναι περιορισμένος), επιβαρύνοντας περαιτέρω τον προϋπολογισμό. η. Η διαφαινόμενη απόσυρση των Στρατιωτικών Μετεωρολόγων θα οδηγήσει στην απώλεια πολυετούς εμπειρίας, τεχνογνωσίας και θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία των Μετεωρολογικών Κλιμακίων και το κυριότερο, θα οδηγήσει στην απώλεια της κουλτούρας «Ασφάλειας Πτήσεων» που διακρίνει το προσωπικό τους. θ. Θα απαιτηθεί η διάσπαση και ο διαμοιρασμός της υποδομής της για την κάλυψη τόσο των αναγκών της «νέας ΕΜΥ» όσο και των αναγκών της Εθνικής Άμυνας και η δημιουργία νέας, με σπατάλη εκατοντάδων εκατομμυρίων Ευρώ. ι. Θα απωλεσθούν οι ήδη υπάρχουσες πιστοποιήσεις κατά ISO 9001:2015 και του ICAO. ια. Οι ιδιαίτερες πολιτικές συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα δεν απαντώνται σε άλλες Ευρωπαϊκές ή μη χώρες και δεν είναι τέτοιες οι οποίες να δικαιολογούν την μετακίνησή της από το ΥΠΕΘΑ σε κάποιο άλλο Υπουργείο. Ως εκ τούτου αυτό δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα, στη λειτουργία της, παρά μόνο στην πορεία και στις φιλοδοξίες ατόμων που έχουν άλλες επιδιώξεις. ιβ. Η ιστορία έχει αποδείξει ό,τι η υιοθέτηση πρόχειρων και αποσπασματικών λύσεων, σε καίριους τομείς για τη χώρα μας, όπως είναι η διατύπωση του συγκεκριμένου Άρθρου, έχει οδηγήσει σε τραγικά αποτελέσματα, όπως π.χ. η ανάθεση των αεροδιακομιδών σε μη σχετικούς φορείς και τα τραγικά δυστυχήματα που ακολούθησαν. 4. Προτείνεται: α. Η παραμονή της ΕΜΥ υπό την αιγίδα του ΥΠΕΘΑ, με παράλληλη σημαντική ενίσχυσή της με προσωπικό (πολιτικό και στρατιωτικό) και μέσα, προκειμένου να μπορέσει να σταθεί αντάξια του έργου και της ιστορίας της. β. Ο εκσυγχρονισμός της και η επαναδραστηριοποιησή της σε τομείς που λόγω των μνημονίων και της συρρίκνωσης του προσωπικού της έχουν υποβαθμιστεί και δυσλειτουργούν. γ. Η κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών της ΓΓΠΠ να γίνει με τη μετάταξη αριθμού Υπαλλήλων της ΕΜΥ εκεί, όπως και αριθμού Υπαλλήλων-Ερευνητών του «επιχειρησιακού τομέα» του ΕΑΑ και τη δημιουργία ενός «ΜΕτεωρολογικού Κέντρου Εκτάκτων Αναγκών» (ΜΕΚΕΑ) με σκοπό τη Μετεωρολογική Υποστήριξη των επιχειρησιακών απαιτήσεων της ΓΓΠΠ. δ. Η αντικατάσταση των Άρθρων 19, 20 και 21 του παρόντος Νομοσχεδίου με ένα νέο στο οποίο προτείνεται να αναφέρεται: « Άρθρο χχχ. Ίδρυση Μετεωρολογικού Κέντρου Εκτάκτων Αναγκών (ΜΕΚΕΑ) στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας 1. Ιδρύεται Μετεωρολογικό Κέντρο Εκτάκτων Αναγκών (ΜΕΚΕΑ) στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, το οποίο θα λειτουργεί ως αυτοτελής υπηρεσία αυτού. 2. Η συγκεκριμένη υπηρεσία αποτελεί την οργανωτική και εκτελεστική δομή υλοποίησης και επίτευξης των στρατηγικών στόχων του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. 3. Διευθυντής της νέας Υπηρεσίας θα είναι ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας. 4. Το τακτικό προσωπικό που θα μεταφερθεί από την ΕΜΥ και το ΕΑΑ καθίσταται αυτοδίκαια προσωπικό του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Το ίδιο εφαρμόζεται αναλόγως και για το προσωπικό που απασχολείται στις ως άνω υπηρεσίες με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου. Με διαπιστωτική πράξη του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζεται το προσωπικό, το οποίο μεταφέρεται στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Με όμοια διαπιστωτική πράξη του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, το ως άνω προσωπικό κατατάσσεται σε ισάριθμες θέσεις αντίστοιχης κατηγορίας, κλάδου ή ειδικότητας των υπηρεσιών του Υπουργείου, οι οποίες καταργούνται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και καθίστανται οργανικές θέσεις του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αυξάνοντας αντίστοιχα τις προβλεπόμενες θέσεις κατά τον Οργανισμό του Υπουργείου. Πάσης φύσεως μισθολογικές διαφορές και επιδόματα, που ελάμβανε το μεταφερόμενο προσωπικό, εξακολουθούν να διατηρούνται, ως προσωπική διαφορά. Ο χρόνος προϋπηρεσίας του αναγνωρίζεται για όλες τις υπηρεσιακές και μισθολογικές συνέπειες. 5. Μέχρι την έκδοση της απόφασης του Άρθρου χχχ το σύνολο των διοικητικών πράξεων της παραπάνω υπηρεσίας, θα εκδίδεται σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα ισχύουσες διατάξεις και η μισθοδοσία του προσωπικού της ΕΜΥ θα καλύπτεται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.»