• Σχόλιο του χρήστη 'Διονύσιος' | 28 Ιουνίου 2012, 07:21

    Η νομιμοποίηση του διαδικτυακού πόκερ στην Ελλάδα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με διαφορετική μεταχείριση από αυτή των άλλων παιχνιδιών που πρόκειται να παρέχονται και μέσω διαδικτύου. Πρώτα από όλα, το πόκερ είναι το μοναδικό παιχνίδι, από αυτά που πρόκειται να νομιμοποιηθούν για δραστηριοποίηση μέσω διαδικτύου, που παίζεται μεταξύ των παικτών κι όχι μεμονωμένα ανάμεσα στον κάθε παίκτη και στην εταιρία/καζίνο. Αυτό σημαίνει ότι ο τζίρος του παιχνιδιού εξαρτάται από το πλήθος των παικτών που παίζουνε, αλλά και από τον όγκο παιχνιδιών που παίζει ο κάθε παίκτης. Τα κέρδη της εκάστοτε εταιρίας εξαρτώνται από την προμήθεια (ή rake ή γκανιότα) που παράγει ο κάθε παίκτης όταν παίζει σε ένα τουρνουά ή σε ένα παιχνίδι μετρητών. Μία ιδιαιτερότητα του διαδικτυακού πόκερ, που δεν έλαβαν υπόψη τους οι νομοθέτες σε άλλες χώρες όπου πρόσφατα το παιχνίδι νομιμοποιήθηκε, είναι η δυνατότητα ενός παίκτη να παίζει ταυτόχρονα σε δύο ή και περισσότερα τραπέζια (το επονομαζόμενο “multi-tabling”). Αυτό αυξάνει το ωριαίο κέρδος της εταιρίας από την προμήθεια που παράγει ο παίκτης. Ως αποτέλεσμα, τα κέρδη των εταιριών που πρόκειται να αδειοδοτηθούν εξαρτώνται άμεσα από τη δυνατότητα των Ελλήνων παικτών να παράγουν μεγάλη ωριαία προμήθεια. Αυτό όμως απαιτεί αυξημένη κίνηση στα τραπέζια του πόκερ και μεγάλη ποικιλία παιχνιδιών, κάτι που αποκλείεται να υπάρξει αν οι Έλληνες παίκτες είναι καταδικασμένοι να παίζουν μόνο με Έλληνες παίκτες. Απαιτείται, επομένως, οι Έλληνες παίκτες να έχουν πρόσβαση σε παιχνίδια πόκερ που συμμετέχουν και παίκτες από τον υπόλοιπο κόσμο (κι όχι μόνο από την ίδια τη χώρα, όπως γίνεται στην Ιταλία και στη Γαλλία), ώστε το Ελληνικό Δημόσιο να αποκομίζει τα μέγιστα από τη φορολόγηση της μεγάλης προμήθειας που θα παράγει ο κάθε παίκτης. Εδώ αξίζει να επισημανθεί ότι και ο παίκτης έχει επίσης μεγάλη ωφέλεια όταν παίζει σε πολλά τραπέζια ταυτόχρονα. Αυτό συμβαίνει γιατί ως νέο μέλος μιας διαδικτυακής εταιρίας πόκερ του έχει δοθεί από την εταιρία μία ημερολογιακή προθεσμία, από την ημερομηνία που έκανε την πρώτη του κατάθεση στο λογαριασμό του, για να εξαργυρώσει ένα μπόνους πρώτης κατάθεσης. Είναι ένα μπόνους που οι εταιρίες διαδικτυακού πόκερ προσφέρουν στα νέα μέλη κι εξαρτάται από το ποσό της πρώτης κατάθεσης του παίκτη, ενώ ο ρυθμός εξαργύρωσής του εξαρτάται από το ρυθμό παραγωγής προμήθειας. Έτσι, έναν νέο παίκτη τον συμφέρει να παράγει προμήθεια με γρήγορους ρυθμούς, επομένως να παίζει σε πολλά τραπέζια ταυτόχρονα. Συμπερασματικά, αν η αγορά του διαδικτυακού πόκερ κλειδωθεί εντός συνόρων, είναι καταδικασμένη να προσφέρει τα ελάχιστα δυνατά: Α) στις εταιρίες, αφού οι παίκτες τους δε θα μπορούν να παίζουν πολλά τραπέζια ταυτόχρονα με τη μειωμένη κίνηση στα τραπέζια και πολύ δύσκολα θα ανταπεξέρχονται στις προθεσμίες εξαργύρωσης μπόνους πρώτης κατάθεσης και Β) στους παίκτες, που δε θα μπορούν εύκολα να επωφεληθούν οικονομικά από την εξαργύρωση του μπόνους πρώτης κατάθεσης λόγω της μειωμένης κίνησης στα τραπέζια και προπαντώς Γ) στο Ελληνικό Δημόσιο, αφού δύσκολα κάποια εταιρία θα πληρώσει σεβαστά ποσά για αδειοδότηση δραστηριοποίησης στη χώρα μας με μια τόσο μικρή προοπτική απόσβεσης, αλλά και επειδή οι παίκτες δε θα μπορούν να παράγουν μεγάλα ωριαία ποσά προμήθειας, ώστε να παράγονται παράλληλα και μεγάλα ποσά φόρων από αυτήν την προμήθεια. Μία λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος πρόσβασης των Ελλήνων παικτών στα παγκόσμια δίκτυα πόκερ, με ταυτόχρονο έλεγχο των εσόδων των εταιριών από το κράτος είναι η εξής: η αδειοδότηση εταιριών διαδικτυακού πόκερ στη χώρα μας (θυγατρικών των ήδη υπαρχουσών ή νέων), οι οποίες θα παρέχουν παιχνίδια πόκερ σε μια από τις πολλές διαδικτυακές πλατφόρμες πόκερ παγκόσμιας εμβέλειας. Δικλείδα ασφαλείας της εγγραφής Ελλήνων παικτών στην εταιρία πχ Pokerstars.gr αντί της εταιρίας Pokerstars.eu θα είναι ο έλεγχος των προσωπικών δεδομένων των χρηστών, οι οποίοι θα υποχρεώνονται κατά την εγγραφή τους στην εταιρεία να συμπεριλαμβάνουν στα στοιχεία του λογαριασμού τους το ΑΦΜ, αποδεικτικό ταυτότητας (πχ διαβατήριο, ταυτότητα, δίπλωμα οδήγησης), καθώς και διεύθυνσης κατοικίας (πχ επικυρωμένο αντίγραφο λογαριασμού ΔΕΗ, ΟΤΕ κλπ). Έτσι ο Έλληνας παίκτης θα μπορεί και να παράγει μεγάλη προμήθεια σε καθημερινή βάση έχοντας πρόσβαση σε μεγάλη ποικιλία παιχνιδιών, αλλά ταυτόχρονα θα διασφαλίζεται ότι για όλη την προμήθεια που παράγει θα φορολογείται από το Ελληνικό Δημόσιο η εταιρία Pokerstars.gr κι όχι η Pokerstars.eu, στην οποία δεν έχει καμία δικαιοδοσία το Ελληνικό Δημόσιο. Αυτές οι δικλείδες ασφαλείας ως τώρα χρησιμοποιούνταν ως πάγια τακτική από τις εταιρείες διαδικτυακών παιχνιδιών με αληθινά χρήματα μόνο ως προϋπόθεση ανάληψης κερδών από έναν παίκτη κι όχι ως προϋπόθεσης κατάθεσης χρημάτων ή δημιουργίας νέου λογαριασμού. Η συγκεκριμένη πρόταση είναι θεμιτό να ισχύσει για κάθε είδους παροχής υπηρεσιών παιχνιδιών αληθινών χρημάτων μέσω διαδικτύου και όχι μόνο για το πόκερ. Μία άλλη ιδιαιτερότητα του διαδικτυακού πόκερ είναι ο καθορισμός της προμήθειας, που αποτελεί το μοναδικό μέσο άμεσης οικονομικής εκμετάλλευσης του παιχνιδιού από τις εταιρίες που το παρέχουν. Αν η συνολική γκανιότα που πληρώνει ο παίκτης στα τραπέζια του διαδικτυακού πόκερ σήμερα αυξηθεί με τη νομιμοποίησή του στη χώρα μας, το παιχνίδι θα γίνει τόσο οικονομικά ασύμφορο για τους παίκτες, που ο συνολικός τζίρος θα μειωθεί δυσανάλογα, κάτι που θα οδηγήσει στις ίδιες συνέπειες με αυτές του κλειδώματος του παιχνιδιού εντός συνόρων που προαναφέρθηκαν, με αποτέλεσμα τον «αργού θανάτου» του παιχνιδιού. Μοναδική συμφέρουσα για όλους λύση (κι ιδιαίτερα για να εξασφαλίσει μέσω του διαδικτυακού πόκερ το Ελληνικό Δημόσιο μια μακροχρόνια σταθερή πηγή εσόδων) είναι η διατήρηση των ποσοστών προμήθειας σε σταθερά επίπεδα, όπως έχουν τώρα που δεν υπάρχει ακόμη νομικό πλαίσιο για το παιχνίδι στη χώρα μας και η φορολόγηση αυτής της υπάρχουσας προμήθειας. Έτσι ο κάθε παίκτης μέσα από την προμήθεια που πληρώνει θα έχει δώσει ένα ποσοστό αυτής ως φόρο (όπως ακριβώς λειτουργεί ο ΦΠΑ) και στο τέλος του έτους, από την προμήθεια που απομένει στα χέρια της εταιρίας και αφού αυτή δηλώσει όλα της τα έσοδα/έξοδα, να φορολογηθεί επί των καθαρών της ετησίων κερδών. Ο φόρος που θα αποδίδει ο παίκτης μέσω της προμήθειας που παράγει καλό είναι να μην υπερβαίνει το 10% της συνολικής προμήθειας του παίκτη, ώστε να είναι βιώσιμο το παιχνίδι και να μη γίνει οικονομικά ασύμφορο για το απόλυτο σύνολο των παικτών, κάτι που θα οδηγήσει επίσης στον «αργό θάνατο» του παιχνιδιού. Αυτός ο τρόπος φορολόγησης του παίκτη είναι σαφώς προτιμότερος από τη φορολόγηση των κερδών του, η οποία αντιτίθεται σαφέστατα με το κοινό περί δικαίου αίσθημα. Και αυτό γιατί, αν για παράδειγμα ένας παίκτης έχει μέσα σε ένα έτος καθαρά κέρδη και αυτά φορολογηθούν, ενώ το επόμενο έτος έχει απώλειες μεγαλύτερες από τα κέρδη της προηγούμενης χρονιάς, θα έχει φορολογηθεί έχοντας σημειώσει απώλειες! Αυτό το σενάριο είναι αρκετά πιθανό σε παιχνίδια χρημάτων με διακύμανση κεφαλαίου όπως το πόκερ και πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Αντιθέτως, με τον τρόπο που προτείνεται παραπάνω, της καταβολής φόρου από πλευράς παικτών ως ποσοστό της προμήθειας που πληρώνουν θα εξασφαλίσει μία σταθερή φορολόγηση του παίκτη η οποία δε θα εξαρτάται από το αποτέλεσμα (κέρδος ή ζημία), σε όσο βάθος χρόνου κι αν αναφερόμαστε (μηνιαίο, ετήσιο, πολυετές). Αναφορικά με τις εταιρείες στις οποίες Έλληνες παίκτες έχουν ήδη λογαριασμό και δραστηριοποιούνται σε παιχνίδια πόκερ, αφού η ανάλογη εταιρεία αποκτήσει άδεια λειτουργίας για τη θυγατρική της στην Ελλάδα, μπορεί να καθοριστεί η εξής διαδικασία: Α) Η υποβολή των ανωτέρω αναφερθέντων δικαιολογητικών ατομικών στοιχείων (ΑΦΜ, αποδεικτικό διαμονής εντός Ελλάδας, αποδεικτικό ταυτοποίησης του ατόμου) Β) Η ενημέρωση των παικτών από την εταιρεία μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την προθεσμία υποβολής των στοιχείων Γ) Η παροχή ενός εύλογου διαστήματος προσαρμογής (πχ 4 μήνες) για την υλοποίηση της εν λόγω διαδικασίας για τους Έλληνες παίκτες. Μετά την πάροδο της μεταβατικής περιόδου θα ενεργοποιείται φραγή παροχής υπηρεσιών παιχνιδιών πόκερ σε Έλληνες φορολογούμενους που δεν έχουν πραγματοποιήσει την παραπάνω διαδικασία. Τελικώς όλοι οι Έλληνες παίκτες θα συνεισφέρουν (μέσω ποσοστού της προμήθειας που παράγουν) στη φορολογία, ενώ ταυτόχρονα οι εταιρείες θα ελέγχονται από την εφορία παρέχοντας φόρους από τα καθαρά τους κέρδη και ελέγχοντας τους παίκτες μέσω των στοιχείων ταυτοποίησης ότι δεν είναι ανήλικοι. Από τα παραπάνω γίνεται άμεσα κατανοητό ότι με την ικανοποίηση αυτών των προτάσεων στο επικείμενο νομοσχέδιο η αδειοδότηση του διαδικτυακού πόκερ στη χώρα μας θα προσελκύσει πάρα πολλές ξένες εταιρίες οι οποίες θα σπεύσουν να αγοράσουν άδειες λειτουργίας, κάτι που θα φέρει πολύ ζεστό χρήμα και μάλιστα γρήγορα, στα ταμεία του Ελληνικού Δημοσίου. Από την άλλη, ειδικά για το διαδικτυακό πόκερ, υπάρχει η μοναδική πολυτέλεια να δίνονται άδειες λειτουργίας ελεύθερα σε πολλές εταιρίες χωρίς αριθμητικό περιορισμό, αφού δε θίγονται ανταγωνιστικά συμφέροντα του ΟΠΑΠ, κάτι που θα αποτελούσε πλήγμα στο εισόδημα των πρακτόρων και κατ’ επέκταση του ίδιου του Οργανισμού. Ταυτόχρονα, θα φορολογείται ο τζίρος της συνολικής προμήθειας (rake) που παράγουν οι παίκτες, κάτι που δε συνέβαινε ως τώρα. Οπότε κρίνεται σκόπιμη η ειδική νομοθετική ρύθμιση του ζητήματος, διαφοροποιώντας το σαφώς από την αδειοδότηση άλλου είδους παιχνιδιών, όπως το στοίχημα και τα παιχνίδια καζίνο. Ανάλογη νομοθεσία μπορεί να θεσμοθετηθεί και για άλλα παρόμοια παιχνίδια που εξαρτώνται και από παικτική στρατηγική αλλά και από τον παράγοντα της τύχης, όπως το μπριτζ και το τάβλι. Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως το πόκερ είναι διεθνώς αναγνωρισμένο ως πνευματικό παίγνιο ικανοτήτων στρατηγικής από την αρμόδια διεθνή ομοσπονδία πνευματικών παιγνίων International Mind Sports Association (IMSA) http://www.pokernewsdaily.com/poker-recognized-as-a-skill-game-by-imsa-10821/ .