• ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ Ο.Σ.Η.Π.Ε. ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ Ο νόμος 4002/2011 ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2011 μέσα σε ένα κλίμα πρωτόγνωρης κοινωνικής αναστάτωσης και βιασύνης από τη Βουλή των Ελλήνων, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι προτάσεις των επαγγελματιών των φορέων που ασχολούνται με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια στη χώρα και όσα προέκυψαν από τις επί πολλά χρόνια διαβουλεύσεις με το Υπουργείο Οικονομικών ή όσα προέκυψαν από τις δημόσιες διαβουλεύσεις που προηγήθηκαν. Δεν ελήφθησαν καθόλου υπόψη οι παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στα έγγραφα της Εμπεριστατωμένης Γνώμης κατά τη διαδικασία 2008-184-GR και της Εμπεριστατωμένης Γνώμης κατά τη διαδικασία 2011-166-GR. Δεν ελήφθησαν καθόλου υπόψη οι κανόνες και η εμπειρία από όσα ισχύουν στη διεθνή αγορά και πολύ περισσότερο της κοινής ευρωπαϊκής αγοράς στην οποία ανήκουμε. Δεν προηγήθηκε καμία τεχνική μελέτη για να διαπιστωθεί αν είναι δυνατό να εφαρμοστούν στην πράξη όσα προβλέπονται στον νόμο ειδικά για τα ψυχαγωγικά – τεχνικά παίγνια, που αποτελούσαν και το επείγον αντικείμενο ρύθμισης, δεν έγινε καμία οικονομοτεχνική μελέτη σχετικά με τη φύση και τις ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης δραστηριότητας, τα έσοδα που μπορεί να προκύψουν από την άσκησή της και το ύψος εν γένει του φορολογικού αντικειμένου που τα αφορά, δεν ελήφθη υπόψη ότι η λειτουργία του μεγαλύτερου μέρους των παιγνίων αυτών είναι περιοδική και εξασκείται πρωτίστως κατά τους θερινούς μόνο μήνες σε παραθεριστικές περιοχές, ξενοδοχεία, πλοία κλπ. Δεν ελήφθη υπόψη η εξέλιξη της τεχνολογίας και του διαδικτύου. Δικαιολογείται ότι επιδιώκει να εξαλείψει τον δαίμονα του τζόγου στα επίγεια ηλεκτρονικά παιχνίδια, όταν στο διαδίκτυο και στα κινητά τηλέφωνα δραστηριοποιούνται παράνομα δεκάδες χιλιάδες εταιρίες τυχερών παιγνίων και η πολιτεία παραδέχεται επίσημα ότι μέσω των ελληνικών τραπεζών πραγματοποιούνται 4 - 5 δις τζίρου από τις εταιρίες αυτές. Παρά το ότι υφίστανται συγκεκριμένες νομοθετικές προβλέψεις, απαγορεύσεις και κυρώσεις για τα παραπάνω στον Ν. 4002/2011, μέχρι σήμερα, σχεδόν ένα έτος μετά την ψήφισή του, ΔΕΝ ΕΙΔΑΜΕ ενέργειες ΑΠΟ ΚΑΜΜΙΑ ΑΡΜΟΔΙΑ ΠΛΕΥΡΑ για εφαρμογή τους (π.χ. άρθρο 52 §§ 9, 10) παρά τις πολλαπλές και προς κάθε κατεύθυνση επισημάνσεις μας. Μέσα στο ανωτέρω προδιαγεγραμμένο πλαίσιο αναγκάζεται σήμερα να κινηθεί η Ε.Ε.Ε.Π. για να θέσει σε εφαρμογή ένα ακόμη τμήμα του νόμου, χωρίς καταρχήν να μπορεί να ξεφύγει από τα πλαίσια που ο νόμος θέτει. Όσο καλή προαίρεση και να υπάρχει, πιστεύουμε ότι το κλειδί για την επιτυχία βρίσκεται σε μια ολοκληρωμένη πρόταση για τροποποίηση του Ν. 4002/2011 από την Επιτροπή προς την Πολιτεία και όχι στην θέση σε ισχύ του Κανονισμού. Όπως έμπρακτα ήδη έχουμε δείξει μέχρι τώρα η Επιτροπή μας βρίσκει συμμάχους και αρωγούς σε κάθε πρόσκληση και πρόταση για ριζική βελτίωση του υπάρχοντος πλαισίου. Βεβαίως, το Σχέδιο Κανονισμού που τέθηκε προς διαβούλευση είναι προσωρινό και θα ισχύσει μέχρι την έκδοση του Κώδικα Διεξαγωγής και Ελέγχου Παιγνίων (Κ.Δ.Ε.Π.). Έτσι είναι πιθανόν ο Κ.Δ.Ε.Π. να προβλέπει στη συνέχεια νέους κανόνες, αυστηρότερους ή πιο περίπλοκους, οι οποίοι να θέτουν με τη σειρά τους νέα εμπόδια στην εν γένει δραστηριότητα των ηλεκτρονικών παιγνίων. Πιστεύουμε περαιτέρω ότι το σχέδιο του κανονισμού θα έπρεπε να συνοδεύεται από σχέδιο Υπουργικής Απόφασης, το οποίο να καθορίζει απολύτως συγκεκριμένα το ύψος όλων των τελών και των παραβόλων που καθιερώνονται, έτσι ώστε οι οικονομικοί φορείς να γνωρίζουν ακριβώς τα έξοδα στα οποία θα υποβληθούν, καθώς το ύψος τους μπορεί να είναι αποτρεπτικό, ασύμφορο και να δημιουργεί με τον τρόπο αυτό έμμεσα εμπόδια άσκησης της δραστηριότητας. Διαπιστώνουμε ότι το σχέδιο ακολουθεί κανόνες που θέτει ο νόμος 4002/2011 και αφορούν κατά βάση κανόνες λειτουργίας τυχερών παιχνιδιών, τα οποία όχι μόνο σπάνια μετακινούνται, αλλά λειτουργούν όλο το χρόνο, ενώ τα έσοδα τους μπορούν να καλύψουν τα έξοδα που προβλέπονται. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με τα ψυχαγωγικά – τεχνικά παιχνίδια: ο νόμος 4002/2011 θέτει ένα εντελώς εσφαλμένο πλαίσιο λειτουργίας των ψυχαγωγικών - τεχνικών ηλεκτρονικών παιχνιδιών και χρήζει άμεσα τροποποιήσεων για να ξεπεραστούν τα άνευ ουσίας γραφειοκρατικά, χρονοβόρα, δαπανηρά και περιοριστικά κριτήρια που θέτει. Αλλιώς, με σύμμαχο την οικονομική κρίση, θα τα εξοστρακίσει από την εσωτερική αγορά. Όποια προσπάθεια και να γίνει από την Ε.Ε.Ε.Π. για απλοποίηση των διαδικασιών, αναγκαστικά θα αποτύχει, αφού προσκρούει στο νόμο. Αυτό που είναι βεβαίως ορθό και θεσπίστηκε με το νόμο 4002/2011 είναι η δημιουργία της Ε.Ε.Ε.Π., καθώς έτσι καθιερώνεται πλέον ένας υπεύθυνος φορέας για τη λήψη αποφάσεων και τη διατύπωση προτάσεων. Έχουν όμως περάσει χρόνια ολόκληρα χαμένα για τους επαγγελματίες του κλάδου, στα οποία ως χώρα υποχρεωθήκαμε να καταβάλλουμε πρόστιμα προς την Ε.Ε., χορτάσαμε από διαβουλεύσεις και αποφάσεις από άσχετους με το αντικείμενο, ανεύθυνους, κακόπιστους και κατευθυνόμενους συμβούλους πολιτικών, που αντί να προστατέψουν την ελληνική αγορά των παιγνίων, αντί να προστατέψουν την ελληνική κοινωνία από το τζόγο, την οδήγησαν να είναι πρωτοπόρα στο νόμιμο μονοπωλιακό και στον παράνομο τζόγο, πρωτοπόρα στην τεχνολογία των φορολογικών μηχανισμών, αλλά και στην φοροδιαφυγή, στην γραφειοκρατία, στην διαφθορά, καθώς όλα γίνονταν με συγκεκριμένο σκοπό και στόχο. Πρέπει να επικροτήσουμε απόλυτα τη δήλωση και την πρωτοβουλία του κ. Προέδρου της Ε.Ε.Ε.Π. που μετέβη σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και ενημερώθηκε για το υπάρχον εκεί πλαίσιο, ώστε να μπορεί να προτείνει ανάλογους τρόπους λειτουργίας και στη χώρα μας. Ας προτείνει λοιπόν μια νομοθετική αλλαγή που θα απαλλάξει τα ψυχαγωγικά τεχνικά ηλεκτρονικά παίγνια από τη λαίλαπα των συνεχόμενων απαγορεύσεων. Ως Ομοσπονδία είμαστε αναγκασμένοι να τονίσουμε ευθαρσώς ότι δεν συμφωνούμε με το πλαίσιο που τίθεται και ότι ντρεπόμαστε γι’ αυτά που διαβάζουμε. Ως επαγγελματίες μακαρίζουμε την ύπαρξη της Ε.Ε. και της διαδικασίας της Οδηγίας 98/34. Επισημαίνουμε ότι το παρόν σχέδιο κανονισμού η Επιτροπή είναι υποχρεωμένη να το στείλει προς έγκριση στην Ε.Ε., διότι αφορά τεχνικούς κανόνες, όπως άλλωστε έχει επισημάνει σαφέστατα η Ε.Ε. στις Εμπεριστατωμένες Γνώμες των προηγούμενων διαδικασιών 2008-184-GR, 2011-166-GR. Είμαστε δυστυχώς πεπεισμένοι ότι κανένα ηλεκτρονικό παιχνίδι από τα προϋπάρχοντα δεν μπορεί να πιστοποιηθεί με την διαδικασία που καθιερώνεται στο σχέδιο, όπως και ότι όλη η υπόλοιπη γραφειοκρατική και δαπανηρή διαδικασία λειτουργεί τελείως αποτρεπτικά για τον οικονομικό φορέα που θα επιθυμούσε να επενδύσει ή δραστηριοποιηθεί στο μέλλον. Γι’ αυτό στηριζόμαστε πλέον μόνο στην κατανόηση και σε γενναίες αποφάσεις της Επιτροπής προς τον σκοπό των νομοθετικών τροποποιήσεων… Για το διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Σ.Η.Π.Ε. Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας Άγγελος Καλλινικίδης Τσιακίρης Στέφανος