• Σχόλιο του χρήστη 'ΟΠΑΠ Α.Ε.' | 1 Φεβρουαρίου 2019, 12:23

    Άρθρο 01 –Ορισμοί Απόψεις / Παρατηρήσεις - Προτάσεις: Ορισμένες από τις ρυθμίσεις του εν λόγω άρθρου, οι οποίες αφορούν στους ορισμούς συγκεκριμένων όρων χρήζουν τροποποίησης προς αποσαφήνιση ή και βελτίωση της διατύπωσης των όρων αυτών. Οι εν λόγω τροποποιήσεις θεωρούνται απαραίτητες προκειμένου το περιεχόμενο των σχετικών κρίσιμων όρων να ανταποκρίνεται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ανάγκες της αγοράς του διαδικτύου, καθώς και στο σκοπό που καλείται να εξυπηρετήσει το παρόν σχέδιο κανονισμού, που είναι η αποτελεσματική ρύθμιση της αγοράς του διαδικτύου μέσω της παράλληλης διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος. Πιο συγκεκριμένα, τροποποίησης και περαιτέρω αποσαφήνισης χρήζουν οι ακόλουθες διατάξεις του άρθρου 1 του σχεδίου κανονισμού: 1. Άδεια Διεξαγωγής Τυχερών Παιγνίων μέσω Διαδικτύου ή Άδεια: Στο ως άνω ορισμό προβλέπεται ότι η άδεια Τύπου 1 αφορά στη διεξαγωγή Στοιχηματικών Παιγνίων, ήτοι Στοιχημάτων επί αθλητικών και μη γεγονότων. O εν λόγω ορισμός θα πρέπει να τροποποιηθεί προκειμένου να διευκρινιστεί ότι η άδεια διεξαγωγής τυχερών παιγνίων θα αφορά αποκλειστικά σε παίγνια στοιχημάτων προκαθορισμένης απόδοσης και το διάστημα από 13.10.2020 και εντεύθεν, οπότε θα έχει λήξει το παραχωρηθέν στην ΟΠΑΠ Α.Ε. αποκλειστικό δικαίωμα οργάνωσης, λειτουργίας και διεξαγωγής του παιγνίου «ΣΤΟΙΧΗΜΑ (προκαθορισμένης απόδοσης)» (εκτός αν η σχετική παραχώρηση ανανεωθεί έως τη 12.10.2030 βάσει της διαδικασίας που προβλέπεται στην από 15.12.2000 Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΠΑΠ Α.Ε., όπως αυτή έχει τροποποιηθεί). Εξάλλου, η ΟΠΑΠ Α.Ε. διατύπωσε στο σχέδιο του Υπουργείο Οικονομικών με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την αγορά διαδικτυακών παιγνίων – Τροποποίηση του ν. 4002/2011» ότι: «Σε περίπτωση που τυχόν χορηγηθούν άδειες για τη διεξαγωγή στοιχηματικών παιγνίων σε αθλητικά ή μη γεγονότα πριν την παρέλευση της 12.10.2020 (ή της 12.10.2030, σε περίπτωση ανανέωσης της παραχώρησης για το εν λόγω διάστημα), ήτοι πριν τη λήξη του ως άνω αποκλειστικού δικαιώματος της ΟΠΑΠ Α.Ε., τότε το κατ’ άρθρο 7 παρ. 5(α) του παρόντος νομοσχεδίου αντίτιμο που αναλογεί στη λήψη της σχετικής άδειας του άρθρου 2 του παρόντος νομοσχεδίου θα πρέπει να συμψηφιστεί με το ήδη καταβληθέν από την ΟΠΑΠ Α.Ε. αντίτιμο για την παραχώρηση από το Ελληνικό Δημόσιο του προρρηθέντος αποκλειστικού δικαιώματος επί στοιχημάτων προκαθορισμένης απόδοσης μέσω του διαδικτύου». Στο εν λόγω σχέδιο του Κανονισμού κρίνεται απαραίτητο να προβλέπεται για την εξ αρχής αποσαφήνιση του περιεχομένου των σχετικών αδειών που επίκειται να εκδοθούν στο εγγύς μέλλον, ότι έως την 12.10.2030 η ΟΠΑΠ Α.Ε. κατέχει τα αποκλειστικά δικαιώματα για τη διαχείριση, οργάνωση, λειτουργία και διεξαγωγή των παιγνίων μη προκαθορισμένων αποδόσεων με την ονομασία «ΠΡΟΠΟ», «ΠΡΟΠΟΓΚΟΛ», «ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΓΩΝΩΝ ΜΠΑΣΚΕΤ», «ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΓΩΝΩΝ ΟΜΑΔΙΚΩΝ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ», τόσο για τον επίγειο όσο και τον διαδικτυακό στοιχηματισμό, σύμφωνα με τους όρους της από 15.12.2000 Συμβάσεως Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΠΑΠ Α.Ε. που συνάφθηκε δυνάμει του άρθρου 27 παρ. 2(α) του Ν. 2843/2000 και, εν συνεχεία, με την από 4.11.2011 Τροποποιητική Πράξη,, την από 12.12.2011 Πρόσθετη Πράξη και την από 29.4.2013 Τροποποίηση της ως άνω, από 12.12.2011, Πρόσθετης Πράξης. Σύμφωνα με τα ανωτέρω, προς αποφυγή ασαφειών και παρανοήσεων κρίνεται σκόπιμο όπως καταστεί εξ αρχής σαφές ότι τα ανωτέρω παιχνίδια μη προκαθορισμένης απόδοσης εξαιρούνται του νέου καθεστώτος αδειοδότησης. Η, κατά το μέγιστο δυνατό σαφής και ειδική, περιγραφή του περιεχομένου των στοιχηματικών παιγνίων, τα οποία θα μπορούν να διεξάγονται μέσω του διαδικτύου στο άμεσο προσεχές μέλλον υπό το θεσπιζόμενο καθεστώς αδειοδότησης, όχι μόνο θα διασφαλίσει την τήρηση εκ μέρους του Δημοσίου των εκ του νόμου και συμβατικών υποχρεώσεων που έχει αναλάβει έναντι της ΟΠΑΠ Α.Ε., αλλά θα συμβάλει αποφασιστικά και στην ομαλή ανάπτυξη και λειτουργία της διαδικτυακής αγοράς τυχερών παιχνιδιών της χώρας στο μέλλον. 2. Λοιπά Διαδικτυακά Παίγνια α) Ο εν λόγω ορισμός δεν είναι σύμφωνος με τον ορισμό που αποδίδεται στο άρθρο 1 του σχεδίου του Υπουργείο Οικονομικών με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την αγορά διαδικτυακών παιγνίων – Τροποποίηση του ν. 4002/2011», που ορίζει ως «Λοιπά Διαδικτυακά Παίγνια» τα τυχερά παίγνια καζίνο που διεξάγονται σε ζωντανή μετάδοση και χωρίς γεννήτρια τυχαίων αριθμών (live casino) και το διαδικτυακό πόκερ (peer to peer) και οι παραλλαγές του. Επομένως, κρίνεται αναγκαία η τροποποίηση του ως άνω ορισμού προκειμένου να προστεθεί σε αυτόν η φράση «χωρίς γεννήτρια τυχαίων αριθμών». (β) Η φράση «και οι παραλλαγές του» που αναφέρεται στο διαδικτυακό πόκερ (peer to peer), ως ένα από τα «λοιπά διαδικτυακά παίγνια» που ορίζονται στην εν λόγω διάταξη, είναι ανοιχτή προς ερμηνείες και καταλείπει περιθώριο αμφιβολίας ως προς ποιές μπορεί να είναι οι παραλλαγές του εν λόγω παιγνίου που δύνανται να αποτελέσουν αντικείμενο σχετικής άδειας. Για λόγους σαφήνειας και αποφυγής ερμηνειών που μπορεί να διαταράξουν την ομαλότητα της διαδικασίας αδειοδότησης, αλλά και τη μελλοντική παροχή των επιτρεπόμενων παιγνίων, θεωρείται σκόπιμο να εξειδικευτεί ότι οι εν λόγω «παραλλαγές» θα είναι οι εξής ακόλουθες: «(αα) τουρνουά πόκερ, (ββ) πόκερ χωρίς μπάνκα (non-banking poker), τύπου ομάχα (Omaha), τέξας χόλντεμ (Texas hold’em) και συνθετικό (synthetic) και (γγ) σταντ πόκερ Καραϊβικής (Caribbean stud poker)». Σημειώνεται ότι οι παραπάνω παραλλαγές είναι οι αδειοδοτούμενες σύμφωνα με την εφαρμοστέα νομοθεσία της Πορτογαλίας (άρθρο 5 του Διατάγματος-Νόμου 66/2015 σχετικά με τις κατηγορίες και τους τύπους των επιτρεπόμενων παιγνίων μέσω διαδικτύου). Εξ άλλου, σκόπιμο θα ήταν να αποσαφηνιστεί και ο προσδιορισμός «(peer to peer)» - δηλαδή, πόκερ μεταξύ παικτών - ως προς τον τύπο του επιτρεπόμενου διαδικτυακού πόκερ. Συγκεκριμένα θα πρέπει να προσδιοριστεί ότι οι νικητές του συγκεκριμένου παιγνίου μοιράζονται το χρηματικό ποσό της δεξαμενής πληρωμών παικτών πόκερ της Ελλάδας, και όχι παικτών πόκερ και από άλλες χώρες. 3. Παικτική Συνεδρία: Με το άρθρο 60 παρ 2 του Ν. 2961/2001 (ΦΕΚ Α` 2991) του Κώδικα Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών Προικών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια, όπως ισχύει, προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα κάτωθι: Στα τυχερά παίγνια που διεξάγονται με παικτικές συνεδρίες, τα κέρδη που πληρώνονται ή πιστώνονται στον παίκτη κατά τη λήξη της παικτικής συνεδρίας υποβάλλονται σε φόρο ανά παικτική συνεδρία, μετά την αφαίρεση αφορολόγητου ποσού εκατό (100) ευρώ, με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) για κέρδη μέχρι πεντακόσια (500) ευρώ και με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) για κέρδη από πεντακόσια ευρώ και ένα λεπτό (500,01) και πάνω. Ως παίγνια που διεξάγονται με παικτικές συνεδρίες νοούνται τα τυχερά παίγνια που διεξάγονται με παιγνιομηχανήματα και τα τυχερά παίγνια τύπου καζίνο, το αποτέλεσμα των οποίων δεν παράγεται με γεννήτρια τυχαίων αριθμών, γνωστά και ως live casino games, όπως, ενδεικτικά, οι αγώνες (τουρνουά) πόκερ. Ως παικτική συνεδρία νοείται το χρονικό διάστημα από τη στιγμή που ο παίκτης εισάγει την ατομική κάρτα παίκτη σε παιγνιομηχάνημα ή από τη στιγμή που συνδέεται με το κεντρικό πληροφοριακό σύστημα (ΚΠΣ) ενός παρόχου τυχερών παιγνίων στο διαδίκτυο (διαδικτυακός πάροχος), εισάγοντας τα στοιχεία της ατομικής κάρτας παίκτη, μέχρι που, κατά περίπτωση ως ανωτέρω, είτε εξάγει την ατομική κάρτα παίκτη από το παιγνιομηχάνημα είτε αποσυνδέεται από το ΚΠΣ του διαδικτυακού παρόχου. Σε κάθε περίπτωση, έκαστη παικτική συνεδρία λήγει με την πάροδο 24 ωρών από τη στιγμή που ο παίκτης εισάγει την ατομική κάρτα παίκτη σε παιγνιομηχάνημα ή από τη στιγμή που συνδέεται με το ΚΠΣ διαδικτυακού παρόχου, εισάγοντας τα στοιχεία της ατομικής κάρτας παίκτη.» Το Υπουργείο Οικονομικών αποσκοπώντας στο να αποσυνδέσει την έννοια της παικτικής συνεδρίας από τα τυχερά παίγνια που διεξάγονται μέσω διαδικτύου, με το άρθρο 14 του σχεδίου νόμου με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την αγορά διαδικτυακών παιγνίων – Τροποποίηση του ν. 4002/2011», που τέθηκε σε διαβούλευση τον Σεπτέμβριο του 2018, πρότεινε την αντικατάσταση της επίμαχης διάταξης ως εξής: «ως παίγνια που διεξάγονται με παικτικές συνεδρίες νοούνται τα τυχερά παίγνια που διεξαγόνται με παιγνιομηχανήματα. Ως παικτική συνεδρία νοείται το χρονικό διάστημα από τη στιγμή που ο παίκτης εισάγει την ατομική κάρτα παίκτη σε παιγνιομηχάνημα μέχρι που εξάγει την ατομική κάρτα παίκτη από το παιγνιομηχάνημα. Σε κάθε περίπτωση, έκαστη παικτική συνεδρία λήγει με την πάροδο 24 ωρών από τη στιγμή που ο παίκτης εισάγει την ατομική κάρτα παίκτη σε παιγνιομηχάνημα». Ως εκ τούτου και προς αποφυγή μελλοντικών δυσλειτουργιών και αντιφάσεων εξαιτίας της σχολιαζόμενης ρύθμισης, και με δεδομένη τη βούληση του Υπουργείου να αποσυνδέσει την παικτική συνεδρία από τα τυχερά παίγνια που διεξάγονται μέσω διαδικτύου, προτείνεται η απαλοιφή του ως άνω ορισμού από τους ορισμούς του άρθρου 1 του σχεδίου Κανονισμού της ΕΕΕΠ για τη διοργάνωση και διεξαγωγή τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου. 4. Συνεργάτης Για λόγους πληρότητας προτείνεται όπως στον ορισμό του Συνεργάτη προστεθεί: Ως Συνεργάτης νοείται ο εγγεγραμμένος στο Μητρώο Συνεργατών της Ε.Ε.Ε.Π., σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 45Α του Νόμου, ο οποίος έχει λάβει από την Ε.Ε.Ε.Π. Άδεια Καταλληλότητας για τις παρεχόμενες υπηρεσίες του και η δραστηριότητα του οποίου υπάγεται στις διατάξεις του άρθρου 35 του Ν. 4002/2011.