• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ-ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (ΕΣΠΕΚ)' | 28 Μαρτίου 2024, 01:13

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ της ΕΝΩΣΗΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ-ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (ΕΣΠΕΚ) ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Δημιουργική Ελλάδα: ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα, ίδρυση φορέα για το βιβλίο και λοιπές διατάξεις για τον σύγχρονο πολιτισμό» ΑΡΘΡΟ 3 Αξιολογούμε ως θετική την πρόταξη στην επωνυμία της νέας Εταιρίας του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, κυρίως για συμβολικούς λόγους, καθώς στο σύνολο σχεδόν των ευρωπαϊκών κρατών, που έχουν στοιχειωδώς ανεπτυγμένο τον οπτικοακουστικό τομέα, υφίσταται Κέντρο Κινηματογράφου ως αυτοτελές νομικό πρόσωπο. Εντούτοις, πέρα από τους συμβολισμούς κα τους τύπους, πρέπει να διασφαλίζεται επί της ουσίας η αυτοτέλεια και η αποτελεσματική λειτουργία του selective - επί ποιοτικών κριτηρίων βασιζόμενου - σκέλους της ενίσχυσης. Αυτό σημαίνει πρωτίστως διασφάλιση επαρκών πόρων για το selective σκέλος και η αντιμετώπισή του επί ίσοις όροις με τον «αυτοματοποιημένο» μηχανισμό. Ως προς την χρηματοδότηση, θα πρέπει να κατοχυρωθούν νομικά οι διακριτοί προϋπολογισμοί ως προς τις δύο κατηγορίες χρηματοδότησης, δηλαδή του cash rebate και των επιλεκτικών χρηματοδοτήσεων με ποιοτικά κριτήρια. Με βάση τις προφορικές διαβεβαιώσεις που δόθηκαν σε συνάντηση μεταξύ εκπροσώπων της Ένωσης Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), με τον Υφυπουργό Πολιιτισμού, κ. Χρίστο Δήμα, ο νέος φορέας θα έχει στην διάθεση του από πηγές ανεξάρτητες του τακτικού προϋπολογισμού 55.000.000 για το cash rebate, και από τον τακτικό προϋπολογισμό 15.000.000 επιπλέον της τωρινής αντίστοιχης χρηματοδότησης των φορέων (περίπου 3.800.000 για το ΕΚΚ και 1.000.000 για το ΕΚΟΜΕ). Προτείνουμε λοιπόν στο σχέδιο νόμου να καταγραφεί μια συγκεκριμένη ποσόστωση υπέρ των επιλεκτικών προγραμμάτων και συγκεκριμένα: τα επιλεκτικά προγράμματα χρηματοδότησης κινηματογραφικών σχεδίων και έργων, όπως αυτά καταρτίζονται στον αντίστοιχο κανονισμό, θα χρηματοδοτούνται σε ετήσια βάση κατ ̓ ελάχιστον με το 20% της αντίστοιχης ετήσιας χρηματοδότησης του cash rebate και σε κάθε περίπτωση θα απορροφούν κατ ̓ ελάχιστον το 60% του ετήσιου τακτικού προϋπολογισμού του φορέα. Φυσικά και αντιλαμβανόμαστε πως σε ένα σχέδιο νόμου δεν μπορούν να καταγραφούν συγκεκριμένα ποσά, όμως πιστεύουμε ότι η παραπάνω πρόταση δεν αντίκειται σε διατάξεις υπέρτερης τυπικής ισχύος και ως εκ τούτου είναι απολύτως εφικτή και υλοποιήσιμη. Παράλληλα θεωρούμε πως είναι μια πρόταση που θα δείξει την πολιτική σας βούληση και που μπορεί να συνεισφέρει ουσιαστικά στην ανάπτυξη του ελληνικού οπτικοακουστικού τομέα και να αλλάξει σημαντικά τη θέση της χώρας μας στο ευρωπαϊκό οπτικοακουστικό γίγνεσθαι, δίνοντας ουσιαστικό λόγο ύπαρξης στον νέο φορέα, μια και όπως γνωρίζετε ο προϋπολογισμός του ΕΚΚ (που είναι ο μόνος υπάρχων ελληνικός οργανισμός που χειρίζεται αντίστοιχα προγράμματα) εξακολουθεί να είναι ο χαμηλότερος στην Ευρώπη, χαμηλότερος ακόμη και από χώρες με μικρότερο ΑΕΠ, όπως η Βουλγαρία και η Σερβία. ΑΡΘΡΟ 5 Νομοτεχνικά πρέπει να αναφερθεί και η ιδιότητα του Προέδρου μαζί με αυτήν του Διευθύνοντος Συμβούλου στο (β). ΑΡΘΡΟ 6 Δεδομένης της σύμπτωσης της ιδιότητας του Προέδρου με αυτήν του Διευθύνοντος Συμβούλου δεν γίνεται κατανοητό το εδάφιο γ’ της παρ. 3. ΑΡΘΡΟ 21 Επανερχόμαστε με την πάγια θέση μας για ενσωμάτωση ορίων στο Σ/Ν που θα διασφαλίζουν επαρκή χρηματoδότηση του selective καθεστώτος ενίσχυσης, το οποίο στην διάδοχη έννομη κατάσταση που θα προκύψει από την ψήφιση του νόμου, θα κληθεί να επιτελέσει τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει σήμερα το ΕΚΚ. Ως εκ τούτου προτείνουμε την ενσωμάτωση στο άρθρο 21 την προσθήκη παραγράφου 2 – και αναρίθμηση των παραγράφων του άρθρου – ως εξής: «2. Στον Κανονισμό Λειτουργίας λαμβάνεται μέριμνα για την διακριτή διοικητική, οικονομική και λογιστική αντιμετώπιση του μηχανισμού ενίσχυσης οπτικοακουστικών έργων που βασίζεται σε αυτοματοποιημένα κριτήρια και του μηχανισμού ενίσχυσης που βασίζεται σε ποιοτικά κριτήρια, σε συμφωνία με την διάρθρωση της Εταιρίας σε Γενική Διεύθυνση Κινηματογράφου και σε Γενική Διεύθυνση Οπτικοακουστικών Μέσων, Τεχνολογίας και Δημιουργίας που θεσπίζει το άρθρο 16. Τα επιλεκτικά προγράμματα χρηματοδότησης κινηματογραφικών σχεδίων και έργων βάσει ποιοτικών κριτηρίων, όπως αυτά καταρτίζονται με τους σχετικούς Κανονισμούς και ισχύουν εκάστοτε, χρηματοδοτούνται ετησίως κατ’ ελάχιστον με το 20% της αντίστοιχης χρηματοδότησης που προβλέπεται για προγράμματα ενίσχυσης βάσει αυτοματοποιημένων κριτηρίων (cash rebate)».