• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ στο ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ (Σ.Ε.ΚΤ.)' | 16 Ιουλίου 2021, 09:36

    • Το νομοσχέδιο, ανοίγει παράθυρα για όσους θα διεκδικήσουν εκτάσεις που τώρα εμφανίζονται ως «αγνώστου ιδιοκτήτη». Συγκεκριμένα στο άρθρο 13 του νομοσχεδίου θεσπίζονται εξαιρετικά ασφυκτικές προθεσμίες προκειμένου το Δημόσιο να απαντήσει στους διεκδικητές ακινήτων που εμφανίζονται ως «αγνώστου ιδιοκτήτη». Όταν κάποιος κάνει αίτηση και ζητά να διορθωθεί «πρόδηλο σφάλμα» για αυτά, η αίτηση επιδίδεται υποχρεωτικά εντός 10 ημερών από την κατάθεσή της στο Ελληνικό Δημόσιο και το Δημόσιο «τεκμαίρεται ότι συναινεί εάν δεν αποσταλεί από την αρμόδια υπηρεσία αρνητική απάντηση που απευθύνεται στον προϊστάμενο του αρμόδιου Κτηματολογικού Γραφείου εντός 60 ημερών». Ως «αγνώστου ιδιοκτήτη» μπορεί να εμφανιστεί κομμάτι διαιρεμένου ακινήτου (οικοπέδου, αγρού, οικίας κ.λπ.) που κάποιοι το δήλωσαν με τίτλους, αλλά μπορεί ένας να μην κινήθηκε είτε γιατί δεν ενδιαφέρεται είτε γιατί ζει στο εξωτερικό είτε γιατί δεν είχε τα χρήματα που απαιτούνται. Η ίδια διαδικασία μπορεί να αφορά ακίνητο που διεκδικείται από το Δημόσιο ως δασικό ή κοινόχρηστο (π.χ. αιγιαλός) και αυτό γεννά τον κίνδυνο τέτοια φιλέτα να καταλήξουν στα χέρια ισχυρών «καταπατητών». Ως εκ τούτου, θα μπορούσε να έχει νόημα μόνο σε αστικές περιοχές και για ιδιοκτησίες σε κτίρια και τμήματα αυτών, αλλά δεν προστατεύει το δημόσιο συμφέρον σε περιπτώσεις αγροτικών εκτάσεων, δασικών εκτάσεων, εκτάσεων στα όρια των αιγιαλών ή σε παραποτάμια τμήματα, όπου συχνά δεν είναι σαφές ποια δημόσια υπηρεσία είναι αρμόδια ή/και οι υπηρεσίες αυτές είναι υποστελεχωμένες με ελλείψεις σε αρχεία, εργαλεία κλπ που θα τους επέτρεπαν να απαντήσουν εγκαίρως. Αυτή η διάταξη ενώ είναι χρήσιμη σε ξεκάθαρες περιπτώσεις ιδιοκτησίας, μπορεί εύκολα να χρησιμοποιηθεί από κακόβουλους καταπατητές δημόσιας γης που θα εκμεταλλευτούν τις ανεπάρκειες της δημόσιας διοίκησης. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, η διάταξη αυτή, αν και αποσκοπεί στην επίλυση γραφειοκρατικών θεμάτων, χρήζει τεχνικής εξειδίκευσης ώστε π.χ. μέσω σχετικής Υ.Α. να καθορίζονται λεπτομέρειες και περιπτωσιολογία εφαρμογής ή εξαίρεσης της γενικής διάταξης ώστε να διασφαλίζεται η δημόσια περιουσία από τους καταπατητές. Τα στελέχη του «Ελληνικού Κτηματολογίου» διαθέτουν την τεχνογνωσία και την εμπειρία καταγραφής της περιπτωσιολογίας προκειμένου να γίνει σαφής διαχωρισμός των κοινών προβλημάτων που στοχεύει να επιλύσει η ρύθμιση, από την καταπάτηση δασικών εκτάσεων, αιγιαλών κ.ο.κ.