• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΣΔΑΤΜ' | 16 Ιουλίου 2021, 17:06

    Αθήνα, 16.07.2021 Αρ. Πρωτ.: 010 ΠΡΟΣ : κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ΚΟΙΝ. : κ. Γεώργιο Στύλιο, Υφυπουργό για Ειδικά Ψηφιακά Έργα και το Κτηματολόγιο ΘΕΜΑ : Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου με τίτλο: «Εκσυγχρονισμός του Ελληνικού Κτηματολογίου, νέες ψηφιακές υπηρεσίες και ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης» Δυστυχώς για άλλη μία φορά η διαβούλευση που γίνεται για ένα νέο «κομβικό» νόμο είναι προσχηματική χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι επιστημονικοί φορείς. Πέρα από αυτό το γεγονός, ως σύλλογος οφείλουμε να εκφράσουμε την άποψη μας για το νομοσχέδιο που κατατέθηκε. Το νομοσχέδιο έχει κάποια θετικά σημεία όπως: • την βελτίωση της διαδικασίας διόρθωσης αρχικών εγγραφών με την ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτη» που επιταχύνει την διόρθωση, όταν εμπλέκεται το ελληνικό δημόσιο, • την εισαγωγή του θεσμού των κτηματολογικών δικαστών και εφετών, οι οποίοι θα εξειδικευτούν σε ζητήματα Κτηματολογίου. Εκτός όμως από τα παραπάνω έχει και αρνητικά σημεία που θα καθορίσουν σημαντικά την εξέλιξη του έργου του Κτηματολογίου, αλλά και την λειτουργία του και σε αυτά θα επικεντρωθούμε. 1. Η περάτωση της κτηματογράφησης θα γίνει χωρίς την εξέταση των σχετικών υποθέσεων που εκκρεμούν ενώπιον των Επιτροπών Εξέτασης Ενστάσεων. • Δυστυχώς δεν ορίζεται καν ένα χρονοδιάγραμμα πότε θα εξεταστούν ή μια διαδικασία για τους επισπεύδοντες. • Απομειώνει το συμβατικό αντικείμενο των μελετητών του έργου και συγχρόνως ρίχνει το βάρος επίλυσης της διαφωνίας στους πολίτες με το αντίστοιχο κόστος. • Ωθεί τους πολίτες στην επίλυση της διένεξης μέσω της δικαστικής οδού με υποχρεωτική διαμεσολάβηση. • Οδηγεί στην αύξηση των υποθέσεων που θα καταλήξουν στην κατάθεση αγωγών, παρόλο που η εμπειρία της προηγούμενης διαδικασίας δείχνει ότι ελάχιστες περιπτώσεις ενστάσεων κατέληγαν στα δικαστήρια. • Δυστυχώς με τον τρόπο αυτό δεν επιτυγχάνεται ο σκοπός (Άρθρο 1) της ενίσχυσης της ασφάλειας των συναλλαγών και η κατοχύρωση της εμπιστοσύνης των πολιτών στον θεσμό του Κτηματολογίου. Εδραιώνεται, λοιπόν, στους πολίτες η εντύπωση ότι ήταν προτιμότερο να επιλέξουν από την αρχή την δικαστική οδό με αυξημένο κόστος, για να επιλυθεί γρηγορότερα το πρόβλημα τους. • Το κράτος για άλλη μια φορά βρίσκεται ανακόλουθο με την διαδικασία που είχε ορίσει και ανακοινώσει στους πολίτες και επιβεβαιώνεται ότι οι πολίτες θα επωμιστούν αυξημένο κόστος, λόγω των επιλογών της κρατικής γραφειοκρατίας. • Αλήθεια, ποια αγοραπωλησία μπορεί να γίνει για κάποιο ακίνητο που εκκρεμεί η εξέταση ένστασης; Άλλη μια βραδυφλεγής βόμβα στην αναμενόμενη ανάπτυξη έχει ετοιμαστεί. • Τέλος το έργο του Κτηματολογίου θα παραδοθεί κολοβό, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί, μόνο και μόνο για να ανακοινωθεί ότι τέλειωσε και κόστισε λιγότερο από το αναμενόμενο. Η κορδέλα που θα κοπεί, θα είναι η ίδια που θα κοβόταν στην ολοκλήρωση κατασκευής του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου ταχείας κυκλοφορίας, χωρίς να έχουν μπει οι προστατευτικές μπάρες. 2. Προσόντα διαπιστευμένου μηχανικού για το Κτηματολόγιο • Σύμφωνα και με την απόφαση του ΣτΕ 267/2016, οι έχοντες το δικαίωμα σύνταξης εξαρτημένου τοπογραφικού διαγράμματος δεν είναι Τ.Ε. Αυτή η απόφαση πρέπει να γίνει σεβαστή. Επιπροσθέτως στην Ευρώπη, όπου υπάρχουν αντίστοιχος θεσμός, ως βασικό προσόν είναι η κατοχή διπλώματος Master 5 χρόνων. • Το Κτηματολόγιο έχει προκηρυχθεί ως Τοπογραφική Μελέτη, Κατηγορίας 16. Επομένως η διόρθωση ή η επικαιροποίηση του αφορά διόρθωση τοπογραφικής μελέτης και θα πρέπει να γίνεται από όποιον έχει δικαίωμα να την συντάσσει. Για τον λόγο αυτό, ένα από τα προσόντα που πρέπει να έχει είναι η ένταξη στο μητρώο Μελετητών Δημοσίων Έργων με μελετητικό πτυχίο όπου θα συμπεριλαμβάνονται οι Τοπογραφικές Μελέτες. Μια μελέτη οδοποιίας ή μια πολεοδομική μελέτη είναι σίγουρο ότι δεν μπορεί να επικαιροποιηθεί ή να διορθωθεί από κάποιον που δεν έχει το αντίστοιχο δικαίωμα σύνταξης της. • Η απαίτηση για επαγγελματική εμπειρία 4 χρόνων καλύπτεται από το μελετητικό πτυχίο κατηγορίας 16, όπου για την απόκτηση του απαιτείται αντίστοιχη εμπειρία. • Όσον αφορά τα σεμινάρια που απαιτούνται θα πρέπει να περιλαμβάνουν και γνώσεις για πολεοδομικά, δασικά και άλλα θέματα. Οι αλλαγές που γίνονται στην κτηματολογική βάση επηρεάζουν και άλλα ζητήματα, όπως η δυνατότητα έκδοσης οικοδομικών αδειών. Για τον λόγο αυτό η διαδικασία εγγραφής θα πρέπει να διενεργείται από το ΤΕΕ. Για τον ίδιο λόγο, το μητρώο θα πρέπει να τηρείται από το ΤΕΕ. • Όσον αφορά την απαίτηση για προηγούμενη ηλεκτρονική υποβολή ψηφιακών τοπογραφικών διαγραμμάτων γεωμετρικών μεταβολών, θα πρέπει να γνωρίζεται ότι υπάρχουν περιοχές χωρίς Λειτουργούν Κτηματολόγιο και επομένως δεν έχουν υποβληθεί αντίστοιχα αιτήματα. Επιπροσθέτως όταν ξεκινήσει να λειτουργεί το αντίστοιχο μητρώο δεν θα υπάρχει η δυνατότητα απόκτησης του αντίστοιχου προσόντος, μιας και θα διενεργούνται μόνο από διαπιστευμένους μηχανικούς για το κτηματολόγιο. Σε περίπτωση που την αντίστοιχη αρμοδιότητα υποβολής την έχουν και μη διαπιστευμένοι μηχανικοί, δεν υπάρχει λόγος ύπαρξης του μητρώου. 3. Εργασίες διαπιστευμένου μηχανικού για το Κτηματολόγιο • Οι εργασίες που προβλέπονται δείχνουν μια άτολμη νομοθετική πρωτοβουλία που έχει ως σκοπό να δημιουργηθεί ένα απλό μητρώο, όπως γίνεται και σε άλλες κρατικές υπηρεσίες, χωρίς να δίνονται ουσιαστικές αρμοδιότητες σε ένα θεσμό κύρους, όπως είναι στην υπόλοιπη Ευρώπη ο Διαπιστευμένος Μηχανικός για το Κτηματολόγιο. Άλλωστε για αυτό ο τίτλος του άρθρου είναι εργασίες και όχι αρμοδιότητες. • Οι εργασίες επιπλέον αποδεικνύουν ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία προσπαθεί μόνο να καλύψει τα κενά προσωπικού στο Ελληνικό Κτηματολόγιο ΝΠΔΔ, που δεν καλύπτονται με νέες προσλήψεις, αντί να προταθεί μια πραγματική μεταρρυθμιστική τομή η οποία θα μπορούσε να μάθει από τι γίνεται στο εξωτερικό. Θα μπορούσε να υιοθετηθεί ένα μοντέλο που θα συνδυάζει τον θεσμό του συμβολαιογράφου, αλλά και την νέα διαδικασία έκδοσης αδειών δόμησης, όπου ο Διαπιστευμένος Μηχανικός θα είχε πρόσβαση και στην κτηματολογική βάση, αρμοδιότητα διόρθωσης της και κατάθεση πορίσματος. • Η διαβαθμισμένη ενεργοποίηση των εργασιών ναρκοθετεί την εφαρμογή του μητρώου μιας και δείχνει ότι δεν εμπιστεύεται τις ικανότητες και τις γνώσεις όσων ενταχθούν σε αυτό. • Επιπλέον θα έπρεπε κατά τον έλεγχο και παρακολούθηση των εργασιών να καθοριστεί το ποσοστό των δειγματοληπτικών ελέγχων που δεν ορίζονται σε αυτή την πρόταση (π.χ. 5%). • Τέλος, σύμφωνα με τις εργασίες, αλλά και την διαδικασία που θα ακολουθεί αναμένεται να παρατηρηθεί το φαινόμενο του «μπουκαλιού». Δηλαδή, στο Ελληνικό Κτηματολόγιο ΝΠΔΔ θα φτάνουν πολλοί περισσότερες περιπτώσεις έτοιμες να ελεγχθούν από ότι γίνεται σήμερα, αλλά δεν θα υπάρχουν οι αντίστοιχοι ανθρώπινοι πόροι με την κατάλληλη εμπειρία για να διεκπεραιώσουν την διαδικασία. Τα αποτέλεσμα θα είναι η μεγάλη καθυστέρηση των υποθέσεων. Ελπίζουμε η διαβούλευση που έλαβε χώρα να συνεχιστεί ουσιαστικά με τους αρμόδιους επιστημονικούς φορείς και το νομοσχέδιο να τύχει της αντίστοιχης αντιμετώπισης που του αρμόζει. Επαναλαμβάνουμε σε όλους τους τόνους ότι, ο σύλλογος είναι διαθέσιμος να συμβάλει με τις δυνάμεις του σε κάθε πρωτοβουλία προς την βελτίωση της σύνταξης και λειτουργίας του έργου που λέγεται Κτηματολόγιο. Με εκτίμηση Για το Δ.Σ. Ο Πρόεδρος Μιχάλης Καλογιαννάκης Η Γενική Γραμματέας Διονυσία Φουντά