• Σχόλιο του χρήστη 'Παναγόπουλος Δημήτρης' | 15 Δεκεμβρίου 2022, 06:03

    Μια γενική παρατήρηση είναι ότι όλες οι δράσεις που αφορούν ψηφιοποίηση πληροφοριών όπως αυτές της Ακαδημίας Αθηνών, της Βουλής των Ελλήνων και του Εθνικού Κτηματολογίου θα πρέπει να έχουν ως τελικό αποτέλεσμα την παροχή της πληροφορίας στο γενικό κοινό. Η πρόσβαση στην ψηφιοποιημένη πληροφορία θα πρέπει να δίνεται χωρίς να απαιτείται εγγραφή ή αίτηση. Επιπλέον η πληροφορία αυτή θα πρέπει να είναι προσβάσιμη από προγράμματα που αναπτύσουν τρίτοι χρήστες (τεχνικά να επιτρέπεται το crawling και scraping). Είναι επίσης απαραίτητο μαζί με τη ψηφιοποιημένη πληροφορία να παρέχονται και μεταδεδομένα. Ενδεικτικά, για τη δράση της Ακαδημίας Αθηνών προτείνεται να υπάρχουν ως μεταδεδομένα στοιχεία όπως συγγραφέας, έτος έκδοσης, ISBN. Για τα πρακτικά ολομέλιας και επιτροπών της Βουλής προτείνεται τα μεταδεδομένα πέρα από το θέμα της συνδερίασης και την ημερομηνία να έχουν και τη λίστα ομιλητών ή/και συμμετεχόντων κλπ. Μια δεύτερη γεινκή παρατήρηση είναι ότι δράσεις όπως αυτή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας θα πρέπει πέρα από την παρακολούθηση θεμάτων, να παράγουν και αναλυτικά στατιστικά και δείκτες (KPIs) τα οποία θα είναι δήμόσια διαθέσιμα στους πολίτες. Ενδεικτικά, η παρακολούθηση πειθαρχικών υποθέσεων από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας θα μπορούσε να πληροφορεί τους πολίτες πόσες υποθέσεις είναι σε εξέλιξη ανά δημόσιο φορέα, ποιος είναι ο μέσος χρόνος για να ολοκληρωθούν, ποιος είναι ο μέγιστος χρόνος κλπ. Σημαντικό είναι η διαθέσιμη πληροφορία να είναι όσο πιο αναλυτική γίνεται και να μην παραμείνει σε γενικό επίπεδο. Πχ. πόσες πειθαρχικές υποθέσεις είναι ενεργές γενικά στη χώρα δεν προσφέρουν μεγάλη αξία στους πολίτες. Κρίσιμο είναι τα στατιστικά και οι δείκτες να είναι διαθέσιμα σε μορφή που είναι έυκολα επεξεργάσιμη από μηχανές και ανοικτά χωρίς την απάίτηση εγγραφής/αίτησης για την πρόσβαση σε αυτά. Δράσεις όπως αυτή του Δήμου Μοσχάτου θα είχε μεγαλύτερη αξία να γίνουν συντονισμένα με ένα πιλοτικό πρόγραμμα σε περισσότερους από ένα δήμους. Η αναμόρφωση της διαδικτυακής πύλης της Βουλής των Ελλήνων χωρίς την παροχή επιπλέον υπηρεσιών προς τους πολίτες όπως η διάθεση δεδομένων από τις άλλες δράσεις που περιγράφονται είναι σπατάλη δημόσιου χρήματος. Τέλος, να τονιστεί και πάλι ότι τα αποτελέσματα ψηφιοποίησης και τα όποια στατιστικά πρέπει να αποτελούν Ανοικτά Δεδομένα. Παραθέτω τον ορισμό των Ανοικτών Δεδομένων όπως αυτός αναφέρεται στο σχετικό άρθρο της ελληνικής Wikipedia (πηγή https://el.wikipedia.org/wiki/Ανοιχτά_Δεδομένα ) "Τα Ανοιχτά δεδομένα είναι δεδομένα (σύνολα δεδομένων) που είναι προσβάσιμα στον οποιονδήποτε και σε όλους, ιδεωδώς μέσω διαδικτύου, σε αναγνώσιμη μορφή ψηφιακής μηχανής που επιτρέπει τη διαλειτουργικότητα με άλλα δεδομένα ενώ παράλληλα είναι διαθέσιμη σε κόστος αναπαραγωγής ή και λιγότερο και δεν υπόκειται σε περιορισμούς όσον αφορά τη χρήση και επαναχρησιμοποίηση (ανοιχτό περιεχόμενο): Τα δεδομένα είναι ανοιχτά εφόσον πληρούν τις παρακάτω δυο προϋποθέσεις: 1. Τεχνικά Ανοιχτά: Διαθέσιμα σε τυποποιημένη μηχανικά-αναγνώσιμη μορφή που σημαίνει ότι μπορεί να ανακτηθεί και επεξεργαστεί ουσιαστικά από μια υπολογιστική εφαρμογή. 1. Νομικά Ανοιχτά: διαθέτει ρητή άδεια με τρόπο που επιτρέπεται η εμπορική και μη εμπορική χρήση και επαναχρησιμοποίηση τους χωρίς περιορισμούς"