• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΠ' | 27 Νοεμβρίου 2023, 09:33

    Η διάταξη της παρ. 2Α του άρθρο 102 ν. 4623/2019 φαίνεται να μην έχει λάβει υπόψη τις ιδιομορφίες που η πάροδος της τελευταίας πενταετίας έχει διαμορφώσει: 1. Στις περιοχές αυτές η προθεσμία διόρθωσης ήταν πλέον 16 ετών, όταν παρήλθε. Αυτό σημαίνει ότι από το 2017 και 2018 έχουν παρέλθει επιπλέον άλλα 6 και 5 έτη αντίστοιχα. Συνεπώς, καλύπτεται ήδη και χρόνος χρησικτησίας των ίδιων ακινήτων. Η επάνοδος της προθεσμίας θα δώσει σε κάποιους ελάχιστους πολίτες το δικαίωμα να κάνουν αγωγές, οι οποίες όμως θα απορριφθούν όταν οι εναγόμενοι προτείνουν την ένσταση ίδιας κυριότητας λόγω χρησικτησίας. Συνεπώς, όχι μόνο δεν εξυπηρετείται το συμφέρον τους, αλλά κινδυνεύουν οριστικά να απωλέσουν το ακίνητο. Αντίθετα, η αγωγή του άρθρου 7 παρ. 2 δεν ελλοχεύει τον ίδιο κίνδυνο, αφού πλέον ο εμφανιζόμενος στο κτηματολογικό φύλλο αποκτήσας το ακίνητο οφείλει να το επαναμεταβιβάσει. Από τις δύο διεξόδους, η δεύτερη προφανώς είναι περισσότερο συμφέρουσα για τον πολίτη. Εάν δώσετε τη δυνατότητα για άσκηση αγωγών 6 παρ. 2 και οι άνθρωποι παραιτηθούν από τις αγωγές του 7 παρ. 2 θα έχουν καταστραφεί. 2. Πράγματι δίνεται η δυνατότητα διόρθωσης ανακριβών πρώτων εγγραφών για όλους. Άρα και για το Ελληνικό Δημόσιο. Όπως, μάλλον ήδη, γνωρίζετε, το ΕΔ ασκεί όπου υπάρχουν προθεσμίες τα δικαιώματά του δικαστικά. Με την επάνοδο της προθεσμίες το ΕΔ θα ανοίξει και πάλι δίκες εναντίον ιδιωτών οι οποίοι τα τελευταία πέντε χρόνια εμπιστεύτηκαν τον νομοθέτη ότι δεν θα διεκδικηθεί με τις αγωγές του άρθρου 6 η περιουσία τους. Σήμερα ανατρέπετε αδικαιολόγητα την εμπιστοσσύνη αυτή, χωρίς να προσφέρετε κάποιο σημαντικό όφελος. και τούτο, καθώς οι ίδιοι ιδιώτες μπορούν και σήμερα να διεκδικήσουν το ακίνητό τους (ή την αξία του σε χρήμα, το οποίο ακόμη περισσότερο επιθυμούν) με αγωγή του άρθρου 7 παρ. 2. 3. Επίσης, μεταχειρίζεστε τις οριστικοποιημένες πρώτες εγγραφές με διαφορετικό τρόπο, εισάγοντας ανεπίτρεπτη διαφορετική αντιμετώπιση σε όσους μεταβίβασαν και σε όσους δεν μεταβίβασαν παραπέρα το ακίνητό τους. Και τούτο διότι οι πρώτοι δεν κινδυνεύουν από τις αγωγές του άρθρου 6 ενώ οι τελευταίοι θα τις υποστούν. Μάλιστα, το τυχαίο γεγονός της μεταβίβασης ή μη ενός ακινήτου δεν μπορεί να είναι ασφαλές κριτήριο. Είναι, εξάλλου, πιθανό κάποιος βλέποντας τη διάταξη στη διαβούλευση να έσπευσε να μεταβιβάσει τώρα το ακίνητό του για να αποφύγει την αγωγή. 4. Οι οριστικές πρώτες εγγραφές είναι το σταθερό υπόβαθρο επί του οποίου οικοδομείται όλο το σύστημα του Κτηματολογίου. το αμάχητο τεκμήριο είναι αυτό που περιμένουν όλοι οι ξένοι επενδυτές προκειμένου να είναι ασφαλείς κατά την αγορά ακινήτων στην Ελλάδα. Αν δώσετε τώρα το "σήμα" ότι αυτό το αμάχητο τεκμήριο ανά πέντε έτη θα ανατρέπεται, θα γυρίσετε την Χώρα 20 χρόνια πίσω, όταν ήταν στην αρχή της κτηματολογικής διαδικασίας. Κανείς δεν πρόκειται να εμπιστευτεί τις κτηματολογικές εγγραφές και κανείς δεν πρόκειται να επενδύσει σε ένα Κράτος που ανατρέπει αυτά που το ίδιο δημιουργεί. 5. Δεν είναι τυχαίο που καμία κυβέρνηση από το 2018 μέχρι σήμερα δεν ακούμπησε το θέμα. Τα νομικά προβλήματα που δημιουργεί η ανατροπή του τεκμηρίου είναι περισσότερα από τα (ανύπαρκτα) οφέλη. καλό είναι να ληφθεί υπόψη σοβαρά ότι η εν λόγω διάταξη θα προκαλέσει περισσότερη αναστάτωση.