Άρθρο 5 Παράταση της προθεσμίας άσκησης αγωγών διόρθωσης πρώτων εγγραφών – Δυνατότητα διόρθωσης πρώτων εγγραφών σε περιοχές που είχε λήξει η δυνατότητα αμφισβήτησης ανακριβούς εγγραφής με την ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτη» – Τροποποίηση άρθρου 102 ν. 4623/2019

 

1. Στην παρ. 2 του άρθρου 102 του ν. 4623/2019 (Α’ 134) επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, η ημερομηνία «31.12.2023» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «30.11.2024», β) στο δεύτερο εδάφιο η καταληκτική ημερομηνία «31η.12.2014» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «31η.12.2015» και η παρ. 2 του άρθρου 102 διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Για τις περιοχές που κηρύχθηκαν υπό κτηματογράφηση πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 3481/2006 (Α’ 162), η αποκλειστική προθεσμία της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 2664/1998, εάν δεν είχε λήξει η ίδια ή οι παρατάσεις της μέχρι τις 30.11.2018, λήγει στις 30.11.2024. Η ανωτέρω καταληκτική ημερομηνία ισχύει και για τις περιοχές στις οποίες οι πρώτες εγγραφές καταχωρίσθηκαν από την 1η.1.2013 έως και την 31η.12.2015. Κατ’ εξαίρεση, για τις περιοχές που κηρύχθηκαν υπό κτηματογράφηση πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 3481/2006 (Α’ 162), κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4623/2019 (Α’ 134) εξακολουθούσαν να τελούν υπό κτηματογράφηση και δεν είχαν εκδοθεί η διαπιστωτική πράξη περαίωσης της κτηματογράφησης και η απόφαση έναρξης ισχύος του Κτηματολογίου, η αποκλειστική προθεσμία της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 2664/1998 λήγει την 31η Δεκεμβρίου του έτους εντός του οποίου συμπληρώνονται οκτώ (8) έτη από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του Κτηματολογίου.».

2. Στο άρθρο 102 του ν. 4623/2019 προστίθεται παρ. 2Α ως εξής:

«2Α. Για τις περιοχές στις οποίες η αποκλειστική προθεσμία της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 2664/1998 περί διόρθωσης πρώτων εγγραφών, είχε λήξει μέχρι τις 30.11.2018, η δυνατότητα αμφισβήτησης ανακριβούς εγγραφής με την ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτη» είναι δυνατή μέχρι την 30ή.11.2024, μόνο αν, κατόπιν της λήξης της αποκλειστικής προθεσμίας για κάθε περιοχή, δεν έχουν εγγραφεί μεταγενέστερες πράξεις επί του κτηματολογικού φύλλου του ακινήτου. Εγγραφή της αγωγής της παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 2664/1998 δεν λαμβάνεται υπόψη ως μεταγενέστερη πράξη, από την οποία ο ενάγων δύναται να παραιτηθεί και να ακολουθήσει τις λοιπές διαδικασίες διόρθωσης ή να εμείνει στη διαδικασία της παρ. 2 του άρθρου 7, και παραμένει ενεργή για τις περιπτώσεις αυτές.».

  • 29 Νοεμβρίου 2023, 20:25 | Zepos &Yannopoulos

    Επί του άρθρου 5: Ως προς τη νέα παράγραφο 2Α του άρθρου 102 Ν. 4623/2019 θεωρούμε μη ορθό να εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του ενάγοντος της αγωγής του άρθρου 7 του ν. 2664/1998 το αν θα παραιτηθεί ή θα διορθώσει την εγγραφή του ανακριβώς εγγεγραμμένου κατά τις λοιπές διαδικασίες. Τούτο μπορεί να προκαλέσει αντιφάσεις στη νομολογία για το ποια διαδικασία διόρθωσης είναι κατά περίπτωση παραδεκτή.

  • 29 Νοεμβρίου 2023, 16:28 | ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ στο ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

    Κατάργηση αμάχητου τεκμηρίου οριστικών εγγραφών με την θέσπιση δυνατότητας άσκησης αγωγής 6 παρ 2 σε «κλεισμένα» κτηματολόγια
    Εδώ με τη σκοπούμενη παράταση διόρθωσης των αρχικών εγγραφών σε ότι αφορά τις περιοχές που κηρύχθηκαν υπό κτηματογράφηση πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 3481/2006 (Α’ 162) έως την 30/11/2024, για πολλοστή φορά καταργεί το αμάχητο τεκμηρίο των οριστικών εγγραφών με την θέσπιση δυνατότητας άσκησης αγωγής σε «κλεισμένα» κτηματολόγια. Έρχεται να δημιουργήσει νομικά ζητήματα, καθώς σε πλείστες των περιοχών αυτών η περαιτέρω παράταση οδηγεί και σε ταυτόχρονη τεκμηρίωση κυριότητας με τα προσόντα της χρησικτησίας. Ταυτόχρονα δημιουργεί αντισυνταγματική διάκριση ανάμεσα στη δυνατότητα διόρθωσης των αρχικών εγγραφών αυτών των περιοχών -που η προθεσμία με τις αλλεπάλληλες παρατάσεις έχει φτάσει την 20ετία- και στις περιοχές που είναι προϊόντα μεταγενέστερων ή και τωρινών κτηματογραφήσεων όπου η προθεσμία είναι 8ετής.

  • 29 Νοεμβρίου 2023, 12:32 | ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

    Είναι άκρως επιτακτική η παράταση της προθεσμίας διορθώσεων τουλάχιστον για ένα χρόνο ακόμη (τέλος του 2024), για όλες τις περιοχές που κηρύχθηκαν υπό κτηματογράφηση πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 3481/2006 (Α’ 162), η οποία λήγει στις 31.12.2023.
    Τούτο διότι η κτηματολογική διόρθωση δια της δικαστικής οδού, όπου αυτή απαιτείται, είναι πολύπλοκη, σύνθετη και πολυδάπανη διαδικασία, της οποίας η πρόοδος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες που δεν άπτονται μόνο της ευθύνης – εγρήγορσης του πολίτη.
    Καταρχήν το Δημόσιο δια των διαχρονικών άστοχων επιλογών του φέρει μεγίστη ευθύνη για την απίθανη κατάσταση που δημιουργήθηκε και τον όγκο των κτηματολογικών ανακριβειών που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι πολίτες μέσα από μια εξαιρετικά σύνθετη γραφειοκρατική διαδικασία με πολλούς εμπλεκόμενους (συμβολαιογράφους, μηχανικούς, δικαστήρια, υπηρεσίες) και μεγάλο κόστος, όταν μάλιστα το νομικό πλαίσιο (τουλάχιστο στα πρώτα βήματα της εφαρμογής του κτηματολογίου σε περιοχές που εφαρμόστηκε πιλοτικά) ήταν τέτοιο που οι δηλώσεις της ακίνητης περιουσίας στα κτηματολογικά γραφεία γίνονταν ακόμη και χωρίς τίτλους και χωρίς σχεδιαγράμματα και αρκούσαν απλά σκαριφήματα! Η προχειρότητα στο αποκορύφωμά της. Μόλις στο παρόν στάδιο κτηματολογικών δηλώσεων ζητείται από τον πολίτη να προσκομίσει τοπογραφικό με ΕΓΣΑ, ταυτόσημο Ε9 κατά το εμβαδό και τίτλο ή ένορκες βεβαιώσεις σε περίπτωση χρησικτησίας. Πώς λοιπόν να συνταχθεί σωστό κτηματολογικό υπόβαθρο με τέτοιο τρόπο που εκπονήθηκαν κάποτε οι κτηματολογικές δηλώσεις, ειδικά σε περιοχές με έντονο επαρχιακό και αγροτικό ανάγλυφο; Ποιος ήταν υπεύθυνος για την εκπόνηση ενός ορθού νομικού πλαισίου διασφάλισης της ακρίβειας των κτηματολογικών εγγραφών ώστε να μη χρειάζεται στη συνέχεια να τρέχει ο πολίτης στα δικαστήρια; Ποιος ενημέρωσε πραγματικά τους πολίτες μέχρι σήμερα τι εστί Κτηματολόγιο (ακόμη και με διαφημίσεις στην τηλεόραση) και τι κινδύνους συνεπάγεται για την ακίνητη περιουσία του καθενός η μη εγγραφή ή η εσφαλμένη εγγραφή στην κτηματολογική βάση δεδομένων; Πόσοι γνωρίζουν τι σημαίνει “άγνωστος ιδιοκτήτης” και αν πρέπει να ελέγξουν το κτηματολογικό φύλλο και το διάγραμμα που αποδίδεται στο ακίνητό τους ώστε να εντοπίσουν τυχόν εσφαλμένες εγγραφές; Πόσοι γνωρίζουν ότι οι τίτλοι στο υποθηκοφυλακείο δεν διασφαλίζουν διότι το κτηματολόγιο είναι ανεξάρτητη υπηρεσία που δεν αυτοενημερώνεται από τα υποθηκοφυλακεία; Πόσοι Έλληνες του εξωτερικού έχουν επίγνωση των υποχρεώσεων της κτηματολογικής νομοθεσίας; Ποτέ κανείς από τους αρμόδιους φορείς δεν ενημέρωσε τον πολίτη δεόντως ώστε να μπορεί σήμερα να μιλά για ευθύνες του πολίτη. Η άγνοια του κόσμου πάνω σε αυτά τα θέματα είναι χαρακτηριστική.
    Το Δημόσιο μάλιστα, αντί να συνδράμει ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία, έρχεται και αντιδικεί (τουλάχιστο στη Λέσβο που δραστηριοποιούμαι ως δικηγόρος) σε όλες τις υποθέσεις “αγνώστου ιδιοκτήτη” ακόμη και σε αστικά ακίνητα ως και σπίτια μέσα στον αστικό ιστό (!!) ή σε γεωτεμάχια εσφαλμένα χαρακτηρισμένα ως “δρόμο” ή “ρέμα” χωρίς να μπει στον κόπο να ελέγξει δια των τεχνικών υπηρεσιών του την πραγματική κατάσταση, αναλωνόμενο με προσωπικό και χρόνο σε περιττές και ανούσιες αντιδικίες ακόμη και σε περιοχές που δεν ισχύει το τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου (πχ. Λέσβος).
    Λάβετε επίσης υπόψη ότι η τακτοποίηση των τίτλων με συμβολαιογραφικές πράξεις και η εκπόνηση από τους μηχανικούς κτηματολογικών διαγραμμάτων διόρθωσης με ΕΓΣΑ και ΚΗΔ είναι προϋπόθεση για να ασχοληθεί στη συνέχεια ο δικηγόρος με την εκπόνηση του αναγκαίου δικογράφου. Με την πολυπλοκότητα των διαδικασιών που χαρακτηρίζουν πλέον τις συμβολαιογραφικές πράξεις και την εμπλοκή των μηχανικών σε πλείστα ζητήματα του αντικειμένου τους, έχει αυξηθεί κατακόρυφα ο όγκος εργασίας των ανωτέρω επαγγελματιών με παρεπόμενο την αδυναμία έγκαιρης διεκπεραίωσης και παράδοσης των παραπάνω εργασιών, οπότε οι δικηγόροι δεν έχουμε στα χέρια μας αυτά που χρειάζονται για να κάνουμε τη δική μας εργασία.
    Αν επιπλέον συνυπολογίσετε τις λοιπές αβλεψίες και αδυναμίες όπως η μη αναγραφή διευθύνσεων στα κτηματολογικά φύλλα, η αναγραφή εσφαλμένων και μη έγκυρων διευθύνσεων ή διευθύνσεων εξωτερικού με πολύπλοκο τρόπο επίδοσης των δικογράφων, η αναγραφή φερόμενων δικαιούχων που αποδεικνύεται ότι έχουν αποβιώσει, η εμπλοκή συνιδιοκτητών που δεν έχουν επιμεληθεί των τίτλων τους ή δεν ενδιαφέρονται να επιμεληθούν της διόρθωσης των κτηματολογικών εγγραφών και μπλοκάρουν τους λοιπούς που ενδιαφέρονται, το μεγάλο κόστος που δεν δύνανται να καλύψουν όλοι και πόσες άλλες περιπτώσεις ως και ανυπέρβλητων κωλυμάτων, αντιλαμβάνεστε για ποιους λόγους καθυστερεί η διευθέτηση του κτηματολογίου.

  • 29 Νοεμβρίου 2023, 12:11 | ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

    Είναι άκρως επιτακτική η παράταση της προθεσμίας διορθώσεων τουλάχιστον για ένα χρόνο ακόμη (τέλος του 2024), για όλες τις περιοχές που κηρύχθηκαν υπό κτηματογράφηση πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 3481/2006 (Α’ 162), η οποία λήγει στις 31.12.2023.
    Τούτο διότι η κτηματολογική διόρθωση δια της δικαστικής οδού, όπου αυτή απαιτείται, είναι πολύπλοκη, σύνθετη και πολυδάπανη διαδικασία, της οποίας η πρόοδος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες που δεν άπτονται μόνο της ευθύνης – εγρήγορσης του πολίτη.
    Καταρχήν το Δημόσιο δια των διαχρονικών άστοχων επιλογών του φέρει μεγίστη ευθύνη για την απίθανη κατάσταση που δημιουργήθηκε και τον όγκο των κτηματολογικών ανακριβειών που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι πολίτες μέσα από μια εξαιρετικά σύνθετη γραφειοκρατική διαδικασία με πολλούς εμπλεκόμενους (συμβολαιογράφους, μηχανικούς, δικαστήρια, υπηρεσίες) και μεγάλο κόστος, όταν μάλιστα το νομικό πλαίσιο (τουλάχιστο στα πρώτα βήματα της εφαρμογής του κτηματολογίου σε περιοχές που εφαρμόστηκε πιλοτικά) ήταν τέτοιο που οι δηλώ-σεις της ακίνητης περιουσίας στα κτηματολογικά γραφεία γίνονταν ακόμη και χωρίς τίτλους και χωρίς σχεδιαγράμματα και αρκούσαν απλά σκαριφήματα! Η προχειρότητα στο αποκορύφωμά της. Μόλις στο παρόν στάδιο κτηματολογικών δηλώσεων ζητείται από τον πολίτη να προσκομίσει τοπογραφικό με ΕΓΣΑ, ταυτόσημο Ε9 κατά το εμβαδό και τίτλο ή ένορκες βεβαιώσεις σε περίπτωση χρησικτησίας. Πώς λοιπόν να συνταχθεί σωστό κτηματολογικό υπόβαθρο με τέτοιο τρόπο που εκπονήθηκαν κάποτε οι κτηματολογικές δηλώσεις, ειδικά σε περιοχές με έντονο επαρχιακό και αγροτικό ανάγλυφο; Ποιος ήταν υπεύθυνος για την εκπόνηση ενός ορθού νομικού πλαισίου διασφάλισης της ακρίβειας των κτηματολογικών εγγραφών ώστε να μη χρειάζεται στη συνέχεια να τρέχει ο πολίτης στα δικαστήρια; Ποιος ενημέρωσε πραγματικά τους πολίτες μέχρι σήμερα τι εστί Κτηματολόγιο (ακόμη και με διαφημίσεις στην τηλεόραση) και τι κινδύνους συνεπάγεται για την ακίνητη περιουσία του καθενός η μη εγγραφή ή η εσφαλμένη εγγραφή στην κτηματολογική βάση δεδομένων; Πόσοι γνωρίζουν τι σημαίνει “άγνωστος ιδιοκτήτης” και αν πρέπει να ελέγξουν το κτηματολογικό φύλλο και το διάγραμμα που αποδίδεται στο ακίνητό τους ώστε να εντοπίσουν τυχόν εσφαλμένες εγγραφές; Πόσοι γνωρίζουν ότι οι τίτλοι στο υποθηκοφυλακείο δεν διασφαλίζουν διότι το κτηματολόγιο είναι ανεξάρτητη υπηρεσία που δεν αυτοενημερώνεται από τα υποθηκοφυλακεία; Πόσοι Έλληνες του εξωτερικού έχουν επίγνωση των υποχρεώσεων της κτηματολογικής νομοθεσίας; Ποτέ κανείς από τους αρμόδιους φορείς δεν ενημέρωσε τον πολίτη δεόντως ώστε να μπορεί σήμερα να μιλά για ευθύνες του πολίτη. Η άγνοια πάνω σε αυτά τα ζητήματα είναι χαρακτηριστική.
    Το Δημόσιο μάλιστα, αντί να συνδράμει ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία, έρχεται και αντιδικεί (τουλάχιστο στη Λέσβο που δραστηριοποιούμαι ως δικηγόρος) σε όλες τις υποθέσεις “αγνώστου ιδιοκτήτη” ακόμη και σε αστικά ακίνητα και σπίτια μέσα στον αστικό ιστό (!!) ή σε γεωτεμάχια εσφαλμένα χαρακτηρισμένα ως “δρόμο” ή “ρέμα” χωρίς να μπει στον κόπο να ελέγξει δια των τεχνικών υπηρεσιών του την πραγματική κατάσταση, αναλωνόμενο με προσωπικό και χρόνο σε περιττές και ανούσιες καταστάσεις αντιδικίας ακόμη και σε περιοχές που δεν ισχύει το τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου (πχ. Λέσβος).
    Λάβετε επίσης υπόψη ότι η τακτοποίηση των τίτλων με συμβολαιογραφικές πράξεις και η εκπόνηση από τους μηχανικούς κτηματολογικών διαγραμμάτων διόρθωσης με ΕΓΣΑ και ΚΗΔ είναι προϋπόθεση για να ασχοληθεί στη συνέχεια ο δικηγόρος με την εκπόνηση του αναγκαίου δικογράφου. Με την πολυπλοκότητα των διαδικασιών που χαρακτηρίζουν πλέον τις συμβολαιογραφικές πράξεις και την εμπλοκή των μηχανικών σε πλείστα ζητήματα του αντικειμένου τους, έχει αυξηθεί κατακόρυφα ο όγκος εργασίας των επαγγελματιών αυτών με παρεπόμενο την αδυναμία έγκαιρης διεκπεραίωσης και παράδοσης των παραπάνω εργασιών, οπότε οι δικηγόροι δεν έχουμε στα χέρια μας αυτά που χρειάζονται για να κάνουμε τη δική μας εργασία.
    Αν επιπλέον συνυπολογίσετε τις λοιπές αβλεψίες και αδυναμίες όπως η μη αναγραφή διευθύνσεων στα κτηματολογικά φύλλα, η αναγραφή εσφαλμένων και μη έγκυρων διευθύνσεων ή διευθύνσεων εξωτερικού με πολύπλοκο τρόπο επίδοσης των δικογράφων, η αναγραφή φερόμενων δικαιούχων που αποδεικνύεται ότι έχουν αποβιώσει, η εμπλοκή συνιδιοκτητών που δεν έχουν επιμεληθεί των τίτλων τους ή δεν ενδιαφέρονται να επιμεληθούν της διόρθωσης των κτηματολογικών εγγραφών και μπλοκάρουν τους λοιπούς που ενδιαφέρονται και πόσες άλλες περιπτώσεις ως και ανυπέρβλητων κωλυμάτων, αντιλαμβάνεστε για ποιους λόγους καθυστερεί η διευθέτηση του κτηματολογίου.

  • 28 Νοεμβρίου 2023, 20:03 | ΜΑΡΙΑ ΜΑΡΚΟΥ

    ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 102 ΠΑΡ. 1 ΚΑΙ 2 ΤΟΥ Ν. 4623/2019 ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΑΡΑΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΡΟΘΕΣΜΙΩΝ ΚΑΤΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΕΩΣ ΤΗΝ 30.11.2024 ΚΑΙ 31.12.2025 ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΕΝΟΨΕΙ ΤΗΣ ΕΚΠΝΟΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑΣ ΤΗΝ 31.12.2023 ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΣΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΓΙΟ ΚΑΙ ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΥΠΟΨΗ ΤΙΣ ΑΝΩΤΕΡΩ ΠΑΡΑΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΩΝ ΤΟΥ ΆΡΘΡΟΥ 102 ΠΑΡ.1 ΚΑΙ 2 ΚΑΘΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ Η ΥΠΟΒΟΛΗ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΣΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΔΙΗΡΚΕΣΕ ΠΛΕΟΝ ΤΩΝ ΠΕΝΤΕ ΕΤΩΝ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΚΤΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΘΕΙΣΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΝΑ ΠΑΡΑΤΑΘΕΙ ΑΚΟΜΗ ΓΙΑ ΕΝΑ (1) ΕΤΟΣ Η ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΣΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΕΠΙΒΟΛΗ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ ΩΣΤΕ ΝΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ ΚΑΙ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΟΥ ΒΡΊΣΚΕΤΑΙ ΣΕ ΕΞΈΛΙΞΗ ΟΠΩΣ Π.Χ ΣΤΙΣ ΚΥΚΛΑΔΕΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΑΝΕΛΘΕΙ ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΔΗΛΏΣΕΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΣΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΣΤΟ 60%.

  • 28 Νοεμβρίου 2023, 18:48 | Χρήστος Μαλανδράκης

    Για τις περιπτώσεις ακινήτων που δεν έχουν δηλωθεί στο κτηματολόγιο κατά την πρώτη εγγραφή και έχουν χαρακτηριστεί «Αγνώστου Ιδιοκτήτη» παρακαλούμε να προβλεφθεί Εξωδικαστικός Μηχανισμός για τη επίλυση των θεμάτων διότι η διαδικασία με τις ενστάσεις και τις δικαστικές αγωγές έχει αποτύχει , τα δικαστήρια κωλυσιεργούν τις αποφάσεις και οι ιδιοκτήτες κινδυνευουν να χάσουν τις ιδιοκτησίες τους.
    Προσωπικά η δική μου περίπτωση και η εμπλοκή της υπόθεσης με τα δικαστήρια διαρκεί πάνω από πέντε ( 5) χρόνια χωρίς να υπάρχει αποτέλεσμα.
    Τα ακίνητα σε εκκρεμότητα δηλώνονται κανονικά στο Ε9 και πληρώνεται το ΕΝΦΙΑ .

  • 27 Νοεμβρίου 2023, 19:31 | Πάνος

    Εδώ με τη σκοπούμενη παράταση διόρθωσης των αρχικών εγγραφών σε ότι αφορά τις περιοχές που κηρύχθηκαν υπό κτηματογράφηση πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 3481/2006 (Α’ 162) έως την 30/11/2024, για πολλοστή φορά έρχεται να δημιουργήσει νομικά ζητήματα, καθώς σε πλείστες των περιοχών αυτών η περαιτέρω παράταση οδηγεί και σε ταυτόχρονη τεκμηρίωση κυριότητας με τα προσόντα της χρησικτησίας. Ταυτόχρονα δημιουργεί αντισυνταγματική διάκριση ανάμεσα στη δυνατότητα διόρθωσης των αρχικών εγγραφών αυτών των περιοχών -που η προθεσμία με τις αλλεπάλληλες παρατάσεις έχει φτάσει την 20ετία- και στις περιοχές που είναι προϊόντα μεταγενέστερων ή και τωρινών κτηματογραφήσεων όπου η προθεσμία είναι 8ετής.

  • 27 Νοεμβρίου 2023, 09:33 | ΚΠ

    Η διάταξη της παρ. 2Α του άρθρο 102 ν. 4623/2019 φαίνεται να μην έχει λάβει υπόψη τις ιδιομορφίες που η πάροδος της τελευταίας πενταετίας έχει διαμορφώσει:
    1. Στις περιοχές αυτές η προθεσμία διόρθωσης ήταν πλέον 16 ετών, όταν παρήλθε. Αυτό σημαίνει ότι από το 2017 και 2018 έχουν παρέλθει επιπλέον άλλα 6 και 5 έτη αντίστοιχα. Συνεπώς, καλύπτεται ήδη και χρόνος χρησικτησίας των ίδιων ακινήτων. Η επάνοδος της προθεσμίας θα δώσει σε κάποιους ελάχιστους πολίτες το δικαίωμα να κάνουν αγωγές, οι οποίες όμως θα απορριφθούν όταν οι εναγόμενοι προτείνουν την ένσταση ίδιας κυριότητας λόγω χρησικτησίας. Συνεπώς, όχι μόνο δεν εξυπηρετείται το συμφέρον τους, αλλά κινδυνεύουν οριστικά να απωλέσουν το ακίνητο. Αντίθετα, η αγωγή του άρθρου 7 παρ. 2 δεν ελλοχεύει τον ίδιο κίνδυνο, αφού πλέον ο εμφανιζόμενος στο κτηματολογικό φύλλο αποκτήσας το ακίνητο οφείλει να το επαναμεταβιβάσει. Από τις δύο διεξόδους, η δεύτερη προφανώς είναι περισσότερο συμφέρουσα για τον πολίτη. Εάν δώσετε τη δυνατότητα για άσκηση αγωγών 6 παρ. 2 και οι άνθρωποι παραιτηθούν από τις αγωγές του 7 παρ. 2 θα έχουν καταστραφεί.
    2. Πράγματι δίνεται η δυνατότητα διόρθωσης ανακριβών πρώτων εγγραφών για όλους. Άρα και για το Ελληνικό Δημόσιο. Όπως, μάλλον ήδη, γνωρίζετε, το ΕΔ ασκεί όπου υπάρχουν προθεσμίες τα δικαιώματά του δικαστικά. Με την επάνοδο της προθεσμίες το ΕΔ θα ανοίξει και πάλι δίκες εναντίον ιδιωτών οι οποίοι τα τελευταία πέντε χρόνια εμπιστεύτηκαν τον νομοθέτη ότι δεν θα διεκδικηθεί με τις αγωγές του άρθρου 6 η περιουσία τους. Σήμερα ανατρέπετε αδικαιολόγητα την εμπιστοσσύνη αυτή, χωρίς να προσφέρετε κάποιο σημαντικό όφελος. και τούτο, καθώς οι ίδιοι ιδιώτες μπορούν και σήμερα να διεκδικήσουν το ακίνητό τους (ή την αξία του σε χρήμα, το οποίο ακόμη περισσότερο επιθυμούν) με αγωγή του άρθρου 7 παρ. 2.
    3. Επίσης, μεταχειρίζεστε τις οριστικοποιημένες πρώτες εγγραφές με διαφορετικό τρόπο, εισάγοντας ανεπίτρεπτη διαφορετική αντιμετώπιση σε όσους μεταβίβασαν και σε όσους δεν μεταβίβασαν παραπέρα το ακίνητό τους. Και τούτο διότι οι πρώτοι δεν κινδυνεύουν από τις αγωγές του άρθρου 6 ενώ οι τελευταίοι θα τις υποστούν. Μάλιστα, το τυχαίο γεγονός της μεταβίβασης ή μη ενός ακινήτου δεν μπορεί να είναι ασφαλές κριτήριο. Είναι, εξάλλου, πιθανό κάποιος βλέποντας τη διάταξη στη διαβούλευση να έσπευσε να μεταβιβάσει τώρα το ακίνητό του για να αποφύγει την αγωγή.
    4. Οι οριστικές πρώτες εγγραφές είναι το σταθερό υπόβαθρο επί του οποίου οικοδομείται όλο το σύστημα του Κτηματολογίου. το αμάχητο τεκμήριο είναι αυτό που περιμένουν όλοι οι ξένοι επενδυτές προκειμένου να είναι ασφαλείς κατά την αγορά ακινήτων στην Ελλάδα. Αν δώσετε τώρα το «σήμα» ότι αυτό το αμάχητο τεκμήριο ανά πέντε έτη θα ανατρέπεται, θα γυρίσετε την Χώρα 20 χρόνια πίσω, όταν ήταν στην αρχή της κτηματολογικής διαδικασίας. Κανείς δεν πρόκειται να εμπιστευτεί τις κτηματολογικές εγγραφές και κανείς δεν πρόκειται να επενδύσει σε ένα Κράτος που ανατρέπει αυτά που το ίδιο δημιουργεί.
    5. Δεν είναι τυχαίο που καμία κυβέρνηση από το 2018 μέχρι σήμερα δεν ακούμπησε το θέμα. Τα νομικά προβλήματα που δημιουργεί η ανατροπή του τεκμηρίου είναι περισσότερα από τα (ανύπαρκτα) οφέλη. καλό είναι να ληφθεί υπόψη σοβαρά ότι η εν λόγω διάταξη θα προκαλέσει περισσότερη αναστάτωση.

  • 26 Νοεμβρίου 2023, 08:55 | Σκρέκα Ιωάννα

    Να ληφθεί μέριμνα ώστε ακίνητα που προκύπτουν σε εφαρμογή πράξης τακτοποίησης βάση της οποίας έχει γίνει η διαδικασία καθορισμού τιμής μονάδος μέσω δικαστηρίου, με αποπληρωμή των δικαιούχων με παρακατάθεσης των χρημάτων στο δημόσιο ταμείο και τελικά την έκδοση ΦΕΚ παρακατάθεσης, να μπορούν να μεταγράφονται στο Κτηματολόγιο, χωρίς άλλη διαδικασία, όπως ακριβώς ίσχυε και στα πρώην υποθηκοφυλακεία. Αυτή την στιγμή ζητείται έκδοση νέας δικαστικής απόφασης ή σύνταξη νέου συμβολαίου γιατί μόνο με αυτές τις διαδικασίες προβλέπεται η μεταβολή καταχωρημένων εγγράφων ακινήτων, σε λειτουργούντα κτηματολογικά γραφεία,
    (

  • 23 Νοεμβρίου 2023, 14:48 | K. PETSAS

    Πρέπει η παρ. 2Α να περιλάβει και την περίπτωση που η αρχική εγγραφή εμφανίζει ως κύριο τον δικαιοπάροχο του ιδιοκτήτη ο οποίος έχει αγοράσει το ακίνητο, έχει καταχωρήσει το μεταβιβαστικό συμβόλαιο στο υποθ. αλλά δεν το δήλωση σε κτηματολόγιο με αποτέλεσμα να φαίνεται ο πωλητής ως ιδιοκτήτης. Πρέπει να δωθεί και σε αυτή την περίπτωση η δυνατότητα υποβολής αίτησης του 6 παρ. 4 ν. 2664/1998, υπό τον όρο να μην έχουν καταχωρηθεί άλλες πράξεις, διαφορετικά προκύπτει μία αδικία εις βάρος εκείνων που δεν είναι το ακίνητο τους αγνώστου ιδιοκτήτη.

  • 23 Νοεμβρίου 2023, 14:34 | ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΙΘΑΣ

    Πρέπει να ληφθεί πρόνοια ώστε για τις περιοχές που έχει λήξει η αποκλειστική προθεσμία μέχρι 30.11.2018 και αφορά η παρ. 2Α να δίνεται η δυνατότητα άσκησης αίτησης α. 6 παρ. 4 για τις περιπτώσεις που το μεταβιβαστικό συμβόλαιο έχει μεταγραφεί στο Υποθηκοφυλακείο π.χ. Αμαρουσίου αλλά δεν έχει δηλωθεί στο κτηματολόγιο με αποτέλεσμα να φαίνεται στο κτηματολογικό φύλλο ο δικαιοπάροχος ως ιδιοκτήτης. Δεν πρέπει να γίνεται αναφορά δηλαδή μόνο σε αγνώστου ιδιοκτήτη. Σε διαφορετική περίπτωση οφελούνται όσοι έχουν ακίνητο αγνώστου ιδιοκτήτη και όχι έχουν την ατυχία να φαίνεται ιδιοκτήτης ο δικαιοπάροχος τους.

  • 22 Νοεμβρίου 2023, 22:58 | Τεφρας Κων/νος

    Τωρα ηρθα απο το εξωτερικο και θελω να δηλωσω για πρωτη φορα, εστω εκπροθεσμα, την περιουσια μου στο Κτηματολογιο.Να το συμπεριλαβετε και αυτο στο νομο,ωστε να εχουμε και εμεις,που για διαφορους λογους, δεν καναμε αρχικη εγγραφη να μπορουμε μεχρι το τελος αυτης της παρατασης να το κανουμε.

  • 22 Νοεμβρίου 2023, 18:30 | Αγγελική Χρηστοπουλου

    Να δοθεί η δυνατότητα καταχώρησης στο κτηματολόγιο, πράξη αγοραπωλησίας η οποία δεν έχει μεταγραφεί εισετι στα βιβλία μεταγραφών του ΥΠΟΘΗΚΟΦΥΛΑΚΕΊΟΥ από τον αγοραστή ιδιοκτήτη για διάφορους λόγους και έχει ηδη κλείσει η προς κτηματογραφηση περιοχή δηλαδή να μη απαιτείται δικαστική πράξη ,εφόσον προκύπτει η καταχώρηση του ακινήτου στο Ε9 του ιδιοκτήτη και η καταβολή ΕΝΦΙΑ ,με μόνη ενέργεια την επανεκτίμηση του ακινήτου από τη αντίστοιχη ΔΟΥ για την καταχώρηση της πράξης

  • 21 Νοεμβρίου 2023, 21:33 | Κωνσταντίνος

    Να θεσπισθεί τεκμήριο κυριότητας σε αγροτεμάχια μικρής αντικειμενικής ή εμπορικής αξίας (κάτω των 30.000 ευρώ), όταν ιδιώτης επικαλούμενος την χρησικτησία αποδεικνύει καλόπιστη νομή 30ετίας, συμπληρωμένης έως την έναρξη των πρώτων εγγραφών της κάθε κτηματογραφούμενης περιοχής, με την προϋπόθεση ότι δεν είναι καταγεγραμμένα ως δημόσια κτήματα ή δασικές εκτάσεις. Αυτό θα βοηθούσε την απόδειξη κυριότητας σε αγροτεμάχια, που νέμονται ιδιώτες άνω της τριακονταετίας, καθόσον, ειδικά σε περιοχές, όπως η βόρεια Ελλάδα, δεν μπορεί να συμπληρωθεί χρησικτησία από την απελευθέρωση του Ελληνικού Κράτους, και συχνά πρέπει να αποδειχθούν δικαιώματα με βάση το οθωμανικό δίκαιο (διηνηκούς εξουσιάσεως, από οθωμανικούς τίτλους κλπ), το οποίο είναι ιδιαίτερα δυσχερές και δίδει το δικαίωμα στο Ελληνικό Δημόσιο να διεκδικεί μικρής αξίας αγροτεμάχια μέχρι και τον Άρειο Πάγο, απομυζώντας οικονομικά τον ιδιώτη. Επίσης να δοθούν οδηγίες στο Ελληνικό Δημόσιο, να μην ασκούν ένδικα μέσα, στις ανωτέρω περιπτώσεις, δηλ. όταν τα ως άνω αγροτεμάχια επιδικάζονται σε πρώτο βαθμό στον ιδιώτη και οι εκτάσεις είναι μικρής αξίας κατά τα ανωτέρω και δεν αποτελούν καταγεγραμμένα δημόσια κτήματα ή δασικές εκτάσεις. Λόγω της μακράς εμπειρίας μου, αυτό θα αποτελούσε βάλσαμο σε χιλιάδες μικροκτηματίες που στερούνται τίτλους στα αγροτεμάχιά τους. Σας ευχαριστώ.

  • 20 Νοεμβρίου 2023, 19:10 | ΕΛΕΝΗ ΣΟΥΡΛΗ

    Άρθρο 5 εδ. 2. Στις περιοχές που είχε λήξει από Οκτώβριο 2018 η προθεσμία για διόρθωση πρώτων εγγραφών έχουν ήδη ασκηθεί αγωγές, έχουν κατατεθεί προτάσεις και άλλες έχουν συζητηθεί ή σε άλλες αναμένεται η συζήτησή τους. Σ΄αυτές με το νέο νομοσχέδιο κατά το χρόνο συζήτησης (εάν δεν έχουν συζητηθεί ακόμη) δεν υφίσταται αμάχητο τεκμήριο, αφού με τη προτεινόμενη διάταξη μπορούν να γίνουν διορθώσεις στις πρώτες εγγραφές. Παρίσταται ούτω το εξής οξύμωρο από Οκτώβριο 2018 έχουμε αμάχητο τεκμήριο, από τη ψήφιση του νόμου έως την 30-11-2024 «αναστέλλεται η ισχύς του αμαχήτου τεκμηρίου» και μετά επανέρχεται. Πέραν του τυπικού μέρους, πως επανέρχεται α) ξαναγίνεται διαπιστωτική; β) ισχύει η αρχική διαπιστωτική (πλην όσων εν τω μεταξύ θα έχουν διορθωθεί;) το βέβαιον είναι ότι δεν πρόκειται περί αναστολής καθώς όσα διαπιστώθηκαν ως ανήκοντα στο Ελληνικό Δημόσιο τον Οκτώβριο 2018 δεν θα είναι τα ίδια με όσα θα διαπιστωθούν 1-12-2024 θα προκύψουν και διάφορα άλλου είδους νομικά προβλήματα. Περαιτέρω πως θα γίνεται παραίτηση από τις αγωγές του άρθρου 7 παρ. 2 αφού σύμφωνα με τον νέο ΚΠολΔ παραίτηση μετά την κατάθεση προτάσεων χωρεί μόνο με σύμφωνη γνώμη του εναγομένου. Τέλος με δεδομένο ότι σε πολλές οι προτάσεις έχουν κατατεθεί έχει καταβληθεί ήδη δικαστικό ένσημο σε πολλές περιπτώσεις εκατοντάδων ευρώ. Τι θα γίνει με αυτό; Ακόμη και αν επιλεγεί να παραμείνει προς συζήτηση η υπόθεση, μπορεί να προκύψει ζήτημα εάν η συζήτηση γίνει εντός του έτους από την δημοσίευση του νόμου μέχρι την 30-11-2024 και επομένως το αμάχητο τεκμήριο να μην τελεί σε ισχύ και οι συνετοί και επιμελείς να απωλέσουν την αγωγή, το δικαστικό ένσημο και χρόνια δικαστικών αγώνων.

  • 20 Νοεμβρίου 2023, 18:07 | Μάνος Γκαβαϊσές

    Η καταληκτική προθεσμία θα πρέπει να αφορά στην κατάθεση της αγωγής στο αρμόδιο Πρωτοδικείο και όχι στην άσκησή της. Μετά την πάροδο ακόμα και 20 ετών από τις αρχικές εγγραφές σε πολλά κτηματολογικά φύλλα έχουν γίνει αλλεπάλληλες εγγραφές. Οποιαδήποτε αγωγή αμφισβήτησης κατατεθεί θα πρέπει να απευθυνθεί σε όλα τα πρόσωπα που έχουν εγγραφεί μεταγενέστερα (πχ κληρονόμους, άλλους ενάγοντες, αγοραστές κλπ). Πολλές φορές αυτοί είναι είτε αγνώστου διαμονής ή κάτοικοι εξωτερικού οπότε το εμπρόθεσμο της αμφισβήτησης των αρχικών εγγραφών εξαρτάται από αστάθμητους παράγοντες όπως για παράδειγμα η εύρεση κάποιου εναγόμενου στο εξωτερικό ή εύρεση των κληρονόμων του θανόντος αντιδίκου.

  • 19 Νοεμβρίου 2023, 08:43 | Αντώνιος Ρούνης

    Αν ο νόμος περί κτηματολογίου έχει σκοπό την καταγραφή της πραγματικής κατάστασης γιατί δεν δέχεται την περίπτωση της άνω της εικοσαετούς νομής ακινήτου μετά από άτυπη διανομή της νομής μεταξύ συγκληρονόμων αλλά απαιτεί άσκηση αγωγής; Πλήθος γεωτεμαχιων νέμεται συνεχώς και αδιατάρακτα από νομέα με τη βούληση των άλλων δικαιούχων χωρίς νόμιμο τίτλο.Ο καλόπιστος νομέας γιατί πρέπει να ξεκινήσει δικαστικό αγώνα κατά του κτηματολογικού νόμου που απειλεί ότι θα του αφαιρέσει τη νομή; Γιατί η αδιατάρακτη εικοσαετής νομή να μην αποτελεί τίτλο εγγραφης στο κτηματολογικό φύλλο; Διαφορετικά, ο νομοθέτης γιατί δεν σκαναρισε απλώς τις εγγραφές στα Υποθηκοφυλακεία για να δημιουργήσει κτηματολόγιο αλλά υπέβαλε τους πολίτες σε διαρκή έξοδα για την καταγραφή των ιδιοκτησιών;

  • 18 Νοεμβρίου 2023, 20:53 | Νίκος Στρινοπουλος

    Στα ακίνητα πχ αγροτεμάχια οικόπεδα που υπάρχει νόμιμος τίτλος ιδιοκτησίας και δεν δηλώθηκε από τον κληρονόμο η κληρονόμους βάσει κληρονομικου δικαιώματος η υπαρξης Διαθήκης, να μην απαιτείται δικαστική αγωγή, αλλά να δωθεί η δυνατότητα δήλωσης στο Κτηματολόγιο εκπροθεσμα πληρωνοντας το αντίστοιχο αντίτιμο. Αναλογιστείτε ότι η ελληνική περιουσια είναι καταμερισμού σε πολλους κληρονόμους ιδιοκτήτες, που πολλοι από αυτους εμεναν χρόνια στο εξωτερικό και απεβίωσαν και ότι οι προηγουμενες γενιές μοίραζαν στα τέκνα τους την περιουσια με το στόμα. ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΤΕ την διαδικασια, δώστε χρόνο γιατί οι συμβολαιογράφοι είναι λίγοι, λόγω ΚΛΕΙΣΤΟΥ επαγγέλματος, πολιτες δυσφορουν όταν για μια αποδοχή κληρονομιάς περνανε 2,3 και 4 χρόνια. Και μιλάω καθαρά για ακίνητα νόμιμα με τίτλο, ξεκάθαρα ακίνητα που δεν διεκδικούνται από ετερα προσωπα η δημόσιο κλπ. Εαν θέλετε κάποτε να τελειώσει ορθά το Κτηματολόγιο ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΤΕ τις διαδικασίες, και να μειωθεί και η ταλαιπωρία του κοσμου. Σας ευχαριστω

  • 18 Νοεμβρίου 2023, 11:18 | Basiliy

    Bravo excellent