• Σχόλιο του χρήστη 'Γεώργιος Χ. Μιχαήλ' | 2 Μαΐου 2017, 10:06

    Μετά από καθυστέρηση δεκαετιών, με κόστος για την τεχνολογική και την οικονομική ανάπτυξη στη χώρα μας, δεν μπορούμε παρά να καλωσορίσουμε την παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία μεταξύ άλλων προσπαθεί να καλύψει το δυνατό συνολικά το κενό που υφίσταται, αρχικά στη θεσμική οργάνωση και εν συνεχεία στη σχεδίαση και ανάπτυξη δράσεων και προγραμμάτων στον τομέα του Διαστήματος και των εφαρμογών του, στην Ελλάδα. Όσον αφορά στο πιο πάνω πλαίσιο αδειοδότησης διαστημικών δραστηριοτήτων και καταχώρησης διαστημικών αντικειμένων, μεταξύ άλλων θα πρέπει να διασφαλίσει την απρόσκοπτη υποστήριξη συναφών υφιστάμενων δυνατοτήτων δημοσίου και ιδιωτικού συμφέροντος, και με την απόκτηση δυνατότητας άμεσης δημιουργίας νέων, όπως π.χ. η εκτόξευση νέων δορυφορικών συστημάτων στη γεωστατική τροχιακή θέση των 39 μοιρών Ανατολικά. Συνεπώς, αντιλαμβανόμαστε τον επείγοντα χαρακτήρα του. Για το σχεδιασμό και την υλοποίηση του Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού (ΕΔΟ) κρίνεται σκόπιμο όπως ληφθούν υπόψη και τα παρακάτω: • Με αρχή τη δημιουργία των απαραίτητων οργάνων διοίκησης και τυχόν συμβουλευτικών σχημάτων, καθώς και τη στελέχωση με κατάλληλο εξειδικευμένο προσωπικό, θα πρέπει με διαφάνεια, σε υγιείς αξιοκρατικές και ανταγωνιστικές βάσεις, να διασφαλίζεται το δημόσιο και το εθνικό συμφέρον, υπό το πρίσμα υποστήριξης των εθνικών θέσεων αλλά και των υποχρεώσεων – δεσμεύσεων και εν γένει της επιδιωκόμενης θέσης της χώρας μας σε διεθνές πλαίσιο. • Δεδομένων των αρμοδιοτήτων του ΕΔΟ για την εισήγηση εθνικής στρατηγικής στον τομέα του Διαστήματος και των εφαρμογών του, κρίνεται σκόπιμο όπως διασαφηνιστεί, σε επίπεδο αρμοδιοτήτων, η γενικότερη συνεργασία και ο συντονισμός με υφιστάμενες κρατικές θεσμικές δομές. Στόχος απαιτείται όπως αποτελέσει η δημιουργία, με όρους αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας, ενός κεντρικού εθνικού συντονιστή με συνολική εικόνα για το Διάστημα και τις εφαρμογές του, για την ενιαία αντιμετώπιση του υφιστάμενου σήμερα κατακερματισμού αντικειμένου και συναφών αρμοδιοτήτων, που αποδεδειγμένα, δεν επέτρεψε να καρποφορήσουν οι κατά καιρούς προσπάθειες για την απόκτηση εθνικής στρατηγικής. Ως χώρα, θα πρέπει να αποκτήσουμε δυνατότητα εισήγησης – εκπόνησης εθνικής στρατηγικής στον τομέα του Διαστήματος και των εφαρμογών του, αλλά και εν συνεχεία, παρακολούθησης της ορθής υλοποίησής της. • Επιπλέον, σε θεσμικό επίπεδο, απαιτείται όπως αντιμετωπιστεί επιτυχώς, και μέσω της παρούσας νομοθετικής πρωτοβουλίας, η τάση που διαπιστώνεται τα τελευταία χρόνια, για τον επιπλέον κατακερματισμό αντικειμένου και συναφών αρμοδιοτήτων, με βάση τον τρόπο χρηματοδότησης προγραμμάτων – δράσεων (από εθνικούς πόρους, ΕΣΠΑ, κλπ.). • Σαφώς, επιδίωξη θα πρέπει να αποτελέσει η μέγιστη αξιοποίηση υφιστάμενης τεχνογνωσίας – αναπτύξεων ελληνικών εταιρειών – εγχώριας βιομηχανίας και ερευνητικών φορέων, και του αντίστοιχου ανθρώπινου δυναμικού της χώρας (εσωτερικού – εξωτερικού), στη βάση ωστόσο προκαθορισμένων αναπτυξιακών εθνικών κατευθύνσεων – αξόνων, που να διασφαλίζουν/υποστηρίζουν τις εθνικές προτεραιότητες /ανάγκες, παρέχοντας κίνητρα αντίστοιχης αναπροσαρμογής στόχων, υποστήριξης/προώθησης των σχετικών πρωτοβουλιών και χρηματοδότησης. • Υπό το φως των ανωτέρω, απαιτείται όπως η μέγιστη αξιοποίηση του εν λόγω ανθρώπινου δυναμικού, διασφαλιστεί χωρίς να προσκρούει σε τυχόν ασυμβίβαστο ιδιοτήτων και συμφερόντων, με τον κατάλληλο διαχωρισμό μεταξύ θεσμικού ρόλου μέλους και εμπειρογνώμονα, και τον αντίστοιχο επιμερισμό αρμοδιοτήτων, εισήγησης και τυχόν δυνατότητας απόφασης. • Επιπλέον, δεδομένης και της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας που βιώνει η Ελλάδα, η προσφορά του εν λόγω οργανισμού προς τη χώρα και τις εθνικές δομές, θα πρέπει να αφορά και σε δυνατότητα επιστροφών υπό μορφή προϊόντων – δυνατοτήτων, ακόμη και οικονομικών, καθώς και σε απόκτηση πνευματικών δικαιωμάτων για τη διασφάλιση υποστήριξης βασικών υποδομών για τον πολίτη, μεταξύ άλλων για την ασφάλειά του και της χώρας. • Δεδομένου ότι η εμπειρία πολλών σχετίζεται με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA), κρίσιμο εκτιμάται πως είναι να αποφευχθεί η αντιγραφή ενός μοντέλου από το οποίο θα απουσιάζει ο εθνικός χαρακτήρας του νέου φορέα, που θα πρέπει να συνάδει με την μετέπειτα εθνική στρατηγική. Σε αυτήν, και όχι προκαταβολικά, θα πρέπει επίσης να καθοριστούν οι αντίστοιχοι συντελεστές βαρύτητας τόσο όσον αφορά στην έρευνα, στην αντίστοιχη βιομηχανική ανάπτυξη, στις προαναφερθείσες κρατικές επιστροφές, και σε τυχόν άλλους τομείς ανάπτυξης, καθώς και όσον αφορά στους επιμέρους τομείς εφαρμογών όπως επικοινωνίες, παρατήρηση γης, πλοήγηση – θεσιθεσία, γεωχωρικών δεδομένων, κλπ., ως βασικοί άξονες – στρατηγικές κατευθύνσεις. Εύχομαι κάθε επιτυχία στο εν λόγω εγχείρημα, για το οποίο αξίζει να κατανοηθεί περισσότερο από την ευρύτερη κοινή γνώμη ότι αφορά σε έναν από τους πιο αναπτυξιακούς τομείς παγκοσμίως, που επιτακτικά αναζητά σήμερα η χώρα μας.