• Σχόλιο του χρήστη 'Νικόλαος Χρ. Παπαουλάκης - SV1IZY' | 28 Οκτωβρίου 2018, 13:18

    Αρχικά και πριν μπώ σε επιμέρους σχόλια – παρατηρήσεις επι του άρθρου 10, θα ήθελα να παραθέσω χαρακτηριστικά άρθρα ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΝ ΙΣΧΥ ΝΟΜΟ ΠΟΥ ΚΑΘΟΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΡΑΔΙΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗ. Και αυτό διότι, είναι η βάση, το σημείο αναφοράς για οποιονδήποτε θέλει να νομοθετήσει σχετικά με αυτή την υπηρεσία. Έτσι, η παράθεση του σκεπτικού του νομοθέτη από τον ισχύοντα νόμο για την λειτουργία της υπηρεσίας ραδιοερασιτέχνη δείχνει ξεκάθαρα, ότι ο εισηγητής του άρθρου 10 όχι μόνο δεν έχει διαβάσει τον νόμο περι ραδιοερασιτεχνών, αλλά δεν γνωρίζει καν τι είναι ραδιοερασιτεχνισμός. Αποτέλεσμα αυτής της άγνοιας είναι ότι προβαίνει αυθαίρετα σε κατάργηση προηγούμενων ισχυρών και καθοριστικών για την λειτουργία της υπηρεσίας άρθρων, καθώς υιοθετεί διαδικασίες και μηχανισμούς χωρίς καμία νομοτεχνική τεκμηρίωση. Η Υπουργική Απόφαση 38200/1136/11-08-2011 με θέμα «Κανονισμός λειτουργίας ερασιτεχνικών σταθμών ασυρμάτου» (ΦΕΚ1969/τΒ/02-09-11), αναφέρει: Άρθρο 2 Ορισμοί Για την εφαρμογή του Κανονισμού αυτού οι ακόλουθοι όροι έχουν την έννοια που τους αποδίδεται παρακάτω: 3. «Υπηρεσία ερασιτέχνη» ή «υπηρεσία ραδιοερασιτέχνη»: Υπηρεσία ραδιοεπικοινωνίας που ΕΧΕΙ ΩΣ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ, ΤΗΝ ΑΛΛΗΛΟΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΒΟΗΘΕΙΑΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ που διεξάγεται από ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΕΣ, ΔΗΛΑΔΗ ΑΠΟ ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΕΝΑ ΠΟΥ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΡΑΔΙΟΗΛΕΚΤΙΡΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ αποκλειστικά για προσωπικό σκοπό και ΧΩΡΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΟΦΕΛΟΣ. 9. «Πτυχίο ραδιοερασιτέχνη»: είναι το ΑΠΟΔΕΙΚΤΙΚΟ ΓΝΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΠΟΥ ΑΠΟΝΕΜΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΡΑΔΙΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗ ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΗ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΤΟΥ στις ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ «απόκτησης πτυχίου ραδιοερασιτέχνη» Άρθρο 17 Λειτουργία ραδιοερασιτεχνικού σταθμού κατά τη διάρκεια εκτάκτων αναγκών. 1. Σε περιπτώσεις ΥΠΟΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ ΛΟΓΩ ΕΚΤΑΚΤΟΥ ΑΝΑΓΚΗΣ (θεομηνίες, πλημμύρες, σεισμοί, πυρκαγιές κλπ) ΟΙ ΡΑΔΙΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΑΣΧΟΥΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ. Οι ανταποκρίσεις έκτακτης ανάγκης έχουν προτεραιότητα έναντι των λοιπών. 2. Οι σταθμοί ραδιοερασιτέχνη, που είναι ενταγμένοι στα Μητρώα Εθελοντών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, χρησιμοποιούνται για την παροχή ραδιοεπικοινωνιακής συνδρομής από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες όπως η Αστυνομία, το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας, η Πυροσβεστική Υπηρεσία, το Λιμενικό Σώμα κ.λ.π. στις ανωτέρω περιπτώσεις. Τους σταθμούς χειρίζονται αποκλειστικά οι κάτοχοι των ενταγμένων ραδιοερασιτεχνικών σταθμών. Άρθρο 18 Ένταξη των ραδιοερασιτεχνών στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας 1. Όλοι οι αδειούχοι ραδιοερασιτέχνες μπορούν να ενταχθούν στα Μητρώα Εθελοντών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας μετά από έγκριση της αίτησής τους, είτε ως Ειδικευμένοι Εθελοντές Ραδιοερασιτέχνες είτε μέσω των ενταγμένων στα μητρώα συλλόγων ραδιοερασιτεχνών. Από τα παραπάνω άρθρα, φαίνεται ξεκάθαρα ότι διαχρονικά ο νομοθέτης, όπως και σε όλα τα πολιτισμένα και δημοκρατικά κράτη, αναγνωρίζει την συνεισφορά του ραδιοερασιτεχνισμού στην εκπαίδευση, την επιστήμη και την τεχνολογία μέσω της πρακτικής έρευνας πάνω σε θέματα ηλεκτρομαγνητισμού. Επιπρόσθετα η υπηρεσία του ραδιοερασιτέχνη, εκτός από τα τεχνολογικά και εκπαιδευτικά οφέλη, για το νομοθέτη έχει και κοινωνικό χαρακτήρα. Αναγνωρίζει την υπηρεσία ραδιοερασιτέχνη ως αρωγό της πολιτείας, αφού του δίνει σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη επιχειρήσεων βοήθειας σε περιπτώσεις καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και καταστροφών. Μάλιστα ο νομοθέτης αποσαφηνίζει με ακρίβεια τις περιπτώσεις που επικαλείται την βοήθεια του ραδιοερασιτέχνη. Όπως η υπολειτουργία των δημοσίων τηλεπικοινωνιακών δικτύων λόγω εκτάκτου ανάγκης (θεομηνίες, πλημμύρες, σεισμοί, πυρκαγιές κλπ). Αυτές οι αναφορές του νόμου δεν είναι ευχολόγιο ή σεναριολογία. Είναι η πραγματικότητα και η πρακτική, που έχει διαμορφωθεί διαχρονικά μέσα από παγκόσμια καταγεγραμμένα γεγονότα. Μια επίσκεψη στις ιστοσελίδες των ελληνικών συλλόγων και θα δείτε εκατοντάδες περιπτώσεις ανιδιοτελούς προσφοράς. Από κρίσιμες καταστάσεις έως την διοργάνωση διεθνούς φήμης γεγονότων, όπως ο Κλασικός Μαραθώνιος. Το πνεύμα εθελοντισμού, προσφοράς αλλά και ο άρτιος υλικοτεχνικός εξοπλισμός των ανθρώπων, που ασκούν την υπηρεσία ραδιοερασιτέχνη με ιδίους πόρους, χωρίς να επιβαρύνουν κρατικούς προϋπολογισμούς, σε εθνικό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο, έχει δώσει στους ραδιοερασιτέχνες περίοπτη και σημαντική θέση ως χρήστες του σπάνιου πόρου που λέγεται ραδιοφάσμα. Δυστυχώς σε ένα άρθρο, το άρθρο 10, ο νέος νόμος όχι μόνο δεν διευκολύνει τον ραδιοερασιτέχνη, αλλά τον οδηγεί με βεβαιότητα στο να διακόψει κάθε λειτουργία. Επανερχόμενος στον ισχύοντα νόμο, έως τώρα η Πολιτεία αναγνωρίζοντας όλα τα παραπάνω στην υπηρεσία ραδιοερασιτέχνη και ως απόρροια ευγνωμοσύνης της, διατύπωνε αυτονόητες διευκολύνσεις και εξαιρέσεις στις πολύπλοκες και κοστοβόρες διαδικασίες αδειοδότησης κεραιοσυστήματων. Έτσι είχε χορηγήσει από το 2000 στους ραδιοερασιτέχνες την απαλλαγή από κάθε είδους αδειοδότηση του κυριοτέρου εργαλείου για την επίτευξη της ραδιοεπικοινωνίας, που είναι τα κεραιοσυστήματα, με σαφή εξαίρεση από κάθε αδειοδότηση στον νόμο 2801/2000 (ΦΕΚ Α 46/3-3-2000) άρθρο 1 παράγραφος 2. Αυτή η εξαίρεση, που ισχύει και διεθνώς σε όλα τα πολιτισμένα και δημοκρατικά κράτη, δεν έγινε με έκπτωση εις βάρος στην ασφάλεια των πολιτών. Αντίθετα, βασίζεται πάνω σε πραγματικά και τεκμηριωμένα επιστημονικά δεδομένα. Αναλυτικότερα, σημείο αναφοράς στον καθορισμό των ορίων ασφάλειας έκθεσης ραδιοεκπομπών είναι οι μελέτες και τα συμπεράσματα της Διεθνούς Επιτροπής για την Προστασία από Μη Ιοντίζουσες Ακτινοβολίες - International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection ICNIRP, επιτροπής που έχει ορίσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO). Το σημαντικό γεγονός για το είδος ακτινοβολίας των ραδιοεκπομπών προκύπτει από το ίδιο το όνομα της επιτροπής. Μη ιοντίζουσες (Non-Ionizing Radiation) είναι οι ακτινοβολίες που μεταφέρουν σχετικά μικρή ενέργεια και δεν προκαλούν ιοντισμό. Με απλά λόγια, καμία σχέση με ραδιενέργεια και αλλοιώσεις του DNA. Αυτό για να ξεκαθαρίζουμε μια και καλή τα πράγματα βασιζόμενοι στην επιστήμη και λογική και όχι στην ημιμάθεια και τα μικροσυμφέροντα, που μιλάνε για ραδιενέργειες και επικίνδυνες ακτίνες Χ. Επιστρέφοντας, στην μεθοδολογία της ICNIRP, η οποία έχει μεταφερθεί και στην εθνική νομολογία με τις παραγράφους 9 και 10 (κατά περίπτωση) του άρθρου 31 του Νόμου 3431 (ΦΕΚ 13/Α/03-02-2006) με θέμα "Περί Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και άλλες διατάξεις" και στα άρθρα 2-4 της υπ' αριθ. 53571/3839 (ΦΕΚ 1105/Β/6-9-2000) Κοινής Απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, Υγείας και Πρόνοιας, Μεταφορών και Επικοινωνιών με θέμα «Μέτρα προφύλαξης του κοινού από την λειτουργία κεραιών εγκατεστημένων στην ξηρά», η κυριότερη και πιο σημαντική παράμετρος της μεθοδολογία της είναι η χρονική διάρκεια της έκθεσης σε πήγες ραδιοεκπομπών RF. Η άλλη σημαντική παράμετρος είναι το μήκος κύματος ή η συχνότητα της πηγής ακτινοβολίας. Είναι βασικό σε αυτό το σημείο να αναφερθούμε ότι τα όρια αναφέρονται σε πολύωρη έκθεση σε πηγές ραδιοεκπομπής και μεταβάλλονται ανάλογα με την συχνότητα. Έτσι προκύπτουν οι σχετικοί πίνακες ορίων ανάλογα με την συχνότητα, δηλαδή μήκος κύματος, αλλά και την χρονική έκθεση. Σύμφωνα με τις οδηγίες της ICNIRP προτείνεται ένα σύστημα δύο επιπέδων ως προς τα όρια επιτρεπτής έκθεσης σε ηλεκτρομαγνητικά πεδία: Χαμηλότερα όρια για το γενικό πληθυσμό και πολλαπλάσια υψηλότερα για τους επαγγελματικά ασχολούμενους σε χώρους έκθεσης σε ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, καθώς οι δεύτεροι δεν εκτίθενται συνεχόμενα στο 24ωρο. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό για την περίπτωση της υπηρεσίας ραδιοερασιτέχνη. Σύμφωνα με στατιστικές μελέτες σχετικά με ραδιοερασιτεχνικούς σταθμούς, ακόμα και στους πιο ενεργούς ραδιοερασιτέχνες, που θα ασχοληθούν 2 - 3 ώρες ημερησίως, η συνολική διάρκεια εκπομπής είναι κατά το μέγιστο 5 έως το πολύ 15 λεπτά την ημέρα. Τον υπόλοιπο χρόνο ο ραδιοερασιτέχνης δεν εκπέμπει αλλά ακροάται! Όποιος έχει στοιχειώδη σχέση με τον χώρο των τηλεπικοινωνιών, γνωρίζει ότι δεν υπάρχει ραδιοερασιτεχνικός τρόπος επικοινωνίας (communication mode), που να απαιτεί συνεχή 24ωρη εκπομπή στην υπηρεσία ραδιοερασιτέχνη. Σε αντίθεση με τις εμπορικές υπηρεσίες ραδιοφωνίας και κινητής τηλεφωνίας, που είναι συνεχούς διάρκειας. Και μόνο αυτή η παράμετρος αποδεικνύει ότι τα τυχόν δυνητικά όρια για υπηρεσία ραδιοερασιτέχνη θα ήταν τουλάχιστον εκατοντάδες έως χιλιάδες φορές μεγαλύτερα από τα όρια για τις προαναφερόμενες υπηρεσίες συνεχούς εκπομπής. Επίσης, οι κατά πλειοψηφία χρησιμοποιούμενες συχνότητες από τους ραδιοερασιτέχνες είναι με πολύ μεγαλύτερα όρια ασφαλείας από ότι τα όρια για άλλες υπηρεσίες, όπως της ραδιοφωνίας FM ή της κινητής τηλεφωνίας. Έτσι, σε συνδυασμό με την μέγιστη ισχύ εκπομπής που ορίζει ο νόμος, δηλαδή το όριο των 500 watt για την ζώνη των βραχέων κυμάτων, και δεδομένου ότι οι συχνότητες που χρησιμοποιούνται κατά κόρον έχουν μεγάλα μήκη κύματος, πρακτικά είναι ελάχιστη η επίδραση στον ανθρώπινο οργανισμό, και σε συνδυασμό με την πολύ μικρή διάρκεια εκπομπής αθροιστικά οι συνθήκες αυτές καθιστούν την εκπόνηση μελέτης ακτινοβολίας άσκοπη και ανώφελη (κοινώς εργασιοθεραπεία), δεδομένου ότι στην πράξη δεν μπορεί να προκύψει δυνατό και τεχνικά εφικτό σενάριο πραγματοποίησης εκπομπής από κεραιοσύστηματα της υπηρεσίας ραδιοερασιτέχνη, που να δημιουργήσει συνθήκες υπέρβασης των ορίων ασφαλείας. Αυτό που αναφέρω γίνεται ακόμα πιο ισχυρό και κατανοητό με το γεγονός οτι οι ΗΠΑ, ο Καναδάς καθώς και άλλα κράτη έχουν υιοθετήσει 3πλάσια μέγιστη επιτρεπόμενη ισχύ σε σχέση με την Ελλάδα, δηλαδή 1500 Watt σε σχέση με την ισχύ των 500 Watt στην Ελλάδα. Τόσο στις ΗΠΑ, Καναδά όσο σε άλλα κράτη δεν υπάρχει υποχρέωση εκπόνησης μελέτης ραδιοεκπομπών καθώς και οποιαδήποτε άλλης μελέτης για την αδειοδότηση του κεραιοσυστήματος. Δεν μπορώ να φανταστώ οτι χώρες όπως οι ΗΠΑ δεν είναι ευαισθητοποιημένες για την ασφάλεια των πολιτών τους, από την στιγμή που υιοθετούν πολύ πιο αυστηρά πρότυπα σε άλλους τομείς που έχουν σχέση με την υγεία, όπως τρόφιμα κλπ. Συνοψίζοντας και με απλά λόγια, πρακτικά σε ένα αστικό περιβάλλον η ηλεκτρομαγνητική «επιβάρυνση» από τους ραδιοερασιτέχνες είναι απειροελάχιστη. Αυτό το επιβεβαιώνουν οι επιτόπιες μετρήσεις της ΕΕΑΕ, που είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα της, αλλά και οι συνεχείς μετρήσεις σε 24ωρη βάση του πυκνότατου δικτύου μέτρησης από το παρατηρητήριο ακτινοβολιών. Ποτέ στα χρονικά πεπραγμένων της ΕΕΑΕ δεν υπήρξαν καταγεγραμμένες υπερβάσεις ορίων από την υπηρεσία ραδιοερασιτέχνη. Μετά την επιστημονική τεκμηρίωση της μη χρησιμότητας της μελέτης ακτινοβολιών αξίζει να αναφερθώ και σε πρακτικά θέματα υλοποίησης των πρωτόγνωρων διαδικασιών του άρθρου 10. Έστω ότι και τυπικά οι ραδιοερασιτέχνες πρέπει να κάνουν μελέτη ραδιοεκπομπών. Εκτός από το υψηλό κόστος μιας μελέτης, που θα πρέπει να διεξαχθεί για τουλάχιστον δύο θέσεις του σταθμού, που είναι και ο επιτρεπτός αριθμός σταθερών θέσεων που προβλέπει ο νόμος για να λειτουργήσει ένας ραδιοερασιτέχνης, θα υπάρχει και το ετήσιο κόστος του τέλους της ΕΕΑΕ θα ανέρχεται ετησίως σε 440 €. Εκτός των υπέρογκων αυτών εξόδων, για μια καθαρά μη εμπορική δραστηριότητα, υπάρχει και πρακτικό θέμα με την εκπόνηση της μελέτης. Αν κοιτάξουμε στα υποδείγματα τεχνικών μελετών ραδιοεκπομπών της ΕΕΑΕ, απαραίτητα στοιχεία για τη σύνταξη της μελέτης είναι: • Μέγιστο κέρδος κύριου λοβού Gm (dBi) • Μέγιστο κέρδος μεγαλύτερου δευτερεύοντος λοβού Gs(dBi) • Γωνία ημίσεως ισχύος φ -3dB – Hplane • Γωνία ημίσεως ισχύος φ -3dB – Eplane • Γωνία Θs (Κατακόρυφο διάγραμμα) • Μέγιστο κέρδος μεγαλύτερου πλαγίου λοβού Gr (dBi) Όπως είναι αυτονόητο, για ιδιοκατασκευές κεραιοσυστημάτων στα πλαίσια άσκησης της αυτοδιδασκαλίας και της τεχνολογικής έρευνας, που αναφέρει ο νόμος για την υπηρεσία ραδιοερασιτέχνη, καθίσταται αδύνατο ακόμα και από τον πιο έμπειρο, καταρτισμένο μηχανικό σχεδίασης κεραιών που θα κάνει χρήση των πιο εξελιγμένων υπολογιστικών προγραμμάτων, να καθορίσει τα παραπάνω στοιχεία χωρίς χρήση ανηχοϊκών θαλάμων (κάτι πρακτικά απαγορευτικό πχ για κεραίες HF λόγω φυσικού μεγέθους). Το πρακτικό αποτέλεσμα είναι ότι τα δεδομένα αυτά, δεν μπορούν να αποτελέσουν έγκυρα στοιχεία για την μελέτη της ΕΕΑΕ, αφού θα είναι θεωρητικά και σε καμία περίπτωση δεν θα αναφέρονται σε βαθμονομημένη κεραία και αποδεκτές μετρητικές διατάξεις, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην μελέτη. Επιπρόσθετα όμως, ακόμα και με χρήση κεραιών κατασκευασμένων από μεγάλες και διεθνώς αναγνωρισμένες εταιρίες, που φτιάχνουν κεραιοσυστήματα για την υπηρεσία ραδιοερασιτέχνη, θα διαπιστώσουμε, ότι δεν αναφέρονται στις προδιαγραφές τους τα παραπάνω στοιχεία, που είναι απαραίτητα για την σύνταξη της μελέτης ραδιοεκπομπών. Και αυτό, διότι πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει υποχρέωση σύνταξης μελέτης ηλεκτρομαγνητικών πεδίων για την υπηρεσία του ραδιοερασιτέχνη. Πρακτικά τα παραπάνω οδηγούν στο ότι δεν μπορεί να υπάρξει ακριβής μελέτη ραδιοεκπομπών για ραδιοερασιτεχνικές κεραίες. Επιπλέον και δεδομένου ότι η κύρια ενασχόληση του ραδιοερασιτεχνισμού είναι η εργασία πάνω στην ηλεκτρομαγνητική θεωρία, κάθε ραδιοερασιτέχνης κατασκευάζει πλήθος κεραιών που τις βελτιώνει συνεχώς. Εκτός του ότι δεν μπορεί να συνταχθεί πρακτικά μελέτη ραδιοεκπομπών, θα πρέπει κάθε φορά που κάνει κάποια αλλαγή να δηλώνει τις αλλαγές με νέα μελέτη. Στην πραγματικότητα ο εισηγητής του άρθρου 10, χωρίς προφανώς να έχει καμία σχέση με το γνωστικό αντικείμενο που νομοθετεί, βάζει την υπηρεσία του ραδιοερασιτέχνη σε μια απίστευτα ανώφελη γραφειοκρατική διαδικασία με υψηλό οικονομικό κόστος. Αυτά τα σχόλια περι των δήθεν τεχνοκρατικών κριτηρίων, που τίθενται στο άρθρο 10. Ακολούθως, ο εισηγητής του νομοσχεδίου, αφού έχει εξαντλήσει τα “επιστημονικά κριτήρια”, καταλήγει σε έναν αυθαίρετο, μη δημοκρατικό όρο και ισχυρότερο των επιστημονικών κριτηρίων που πριν έχει προαπαιτήσει, αναφέροντας ότι ακόμα και να έχουν υποβληθεί οι παραπάνω μελέτες και να έχουν εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες ΥΠΑ και ΕΕΑΕ, αν δεν υπάρχει σχετική ομόφωνη γραπτή συγκατάθεση όλων των συνιδιοκτητών, δεν μπορεί να γίνει η αδειοδότηση του κεραιοσυστήματος. Ζώντας στην καθημερινή πραγματικότητα που όλοι βιώνουμε, το πρακτικό και τελικό αποτέλεσμα αυτού του καταχρηστικού όρου είναι να ξηλωθούν όλες οι ραδιοερασιτεχνικές κεραίες ανά την επικράτεια, δεδομένου ότι η πλειοψηφία αυτών κατάτασσονται σε αυτή την προϋπόθεση. Το περίεργο είναι ότι σε καμία άλλη κατηγορία κεραιών, που προφανέστερα “επιβαρύνουν” πολλαπλάσια από αυτές των ραδιοερασιτεχνών, είτε που εξαιρούνται από μελέτες, είτε που υποχρεώνονται σε υποβολή μελέτης ραδιοεκπομπών, δεν θέτει ο καινοφανής εισηγητής τον όρο γραπτής ομόφωνης συγκατάθεσης για την αδειοδότηση της. Ο όρος αυτός, δηλαδή της απαίτησης έγγραφης συναίνεσης των συνιδιοκτητών του ακινήτου, που εφαρμόζεται μόνο στα κεραιοσυστήματα της υπηρεσίας ραδιοερασιτέχνη, αποτελεί κραυγαλέα διακριτική μεταχείριση εις βάρος της υπηρεσίας ραδιοερασιτέχνη. Μεμονωμένα θέτει έναν μη νομικά ευσταθή όρο για τους ραδιοερασιτέχνες, λες και ασκούν κάτι επικίνδυνο, διαπιστωμένα επιβλαβές για το κοινωνικό σύνολο ή ακόμα αποτελεί αντικοινωνική δραστηριότητα. Για να ενημερωθεί ο εισηγητής, ότι ο ραδιοερασιτεχνισμός δεν κάτι είναι περιθωριακό ή επικίνδυνο, ώστε η λειτουργία του να τίθεται σε “δημοψήφισμα”, οι συχνότητες που παγκόσμια έχουν εκχωρηθεί στην υπηρεσία ραδιοερασιτέχνη έχουν προκύψει από συσκέψεις της ITU-R όπως η WRC. Σε αυτές τις διεθνείς διαδικασίες, όπου συμμετέχουν τα κράτη, συμμετέχουν και οι ραδιοερασιτέχνες μέσα από την διεθνώς αναγνωρισμένη International Amateur Radio Union (IARU). Επίσης, με την απλή λογική, όταν επικαλείσαι σε κάτι την ομοφωνία, σημαίνει ότι θέλεις να αποφασίσει η μειοψηφία, αφού αυτή θα καθορίζει πάντα το τελικό αποτέλεσμα. Στην ουσία ο εισηγητής, ξεφεύγοντας από το σκεπτικό του νόμου περί ραδιοερασιτεχνών, εθελοντισμού, ακυρώνει κάθε έννοια δημοκρατίας, δεδομένου ότι στερεί την δυνατότητα άσκησης νομίμου δραστηριότητας και πολύ περισσότερο στερεί την δυνατότητας της αυτόνομης και ελεύθερης επικοινωνίας που είναι η πανδαισία του ραδιοερασιτεχνισμού. Πριν συνεχίσω παρακάτω, θα ήθελα να εξηγήσω το γιατί έχω βάλει τα “” στο επιβαρύνουν. Μελετώντας εδώ και δεκαετίες τις μελέτες από την ICNRIP αλλά και τα αναλυτικότατα δεδομένα των ανεξάρτητων αρχών ΕΕΑΕ και ΕΕΤΤ μέσα από τα πεπραγμένα τους και που πλέον είναι διαθέσιμα και στις ιστοσελίδες του, όπως keraies.eett.gr, μπορεί κάποιος να δει την πραγματικότητα. Ότι η δήθεν ηλεκτρομαγνητική επιβάρυνση από τις κατασκευές κεραιών νομίμων υπηρεσιών είναι πολύ μικρή και εκατοντάδες φορές κάτω από τα θεσπισμένα όρια. Μόνο στα άναρχα πάρκα κεραίων ραδιοφωνίας FM, έχουν μετρηθεί διαχρονικά κατά τόπους υπερβάσεις, που η πολιτεία τις αντιμετωπίζει άμεσα. Κλείνοντας στο άρθρο 10, το αποτέλεσμα αυτού του μηχανισμού, που επιβάλει ομοφωνίες κλπ, θα είναι η αδυναμία λειτουργίας ραδιοερασιτεχνικών σταθμών στην ελληνική επικράτεια και κατ΄ επέκταση εξάλειψη της ραδιοερασιτεχνικής δραστηριότητας στην Ελλάδα. Δυστυχώς, αυτό διαχρονικά έχει παρατηρηθεί στην διεθνή ραδιοερασιτεχνική κοινότητα μόνο σε χώρες, όπου δεν υπάρχουν δημοκρατικά πολιτεύματα και που η ελεύθερη διατύπωση ιδεών και επιστημονικών απόψεων απαγορεύεται ή διώκεται πειθαρχικά. Από τα πρώτα πράγματα που μεριμνούν, κράτη που έχουν μη δημοκρατικά πολιτεύματα, είναι να περιορίσουν ή να εξαλείψουν την υπηρεσία του ραδιοερασιτέχνη, που δίνει την δυνατότητα της αυτόνομης επικοινωνίας. Με λίγα λόγια η φίμωση του ραδιοερασιτεχνισμού στην Ελλάδα, που επιτυγχάνεται με το άρθρο αυτό, θα δημιουργήσει μια κάκιστη εικόνα διεθνώς για την χώρα μας, δεδομένου ότι η ραδιοερασιτεχνική δραστηριότητα είναι παγκόσμια. Το αποτέλεσμα είναι τα επόμενα χρόνια να δούμε την Ελλάδα στις most wanted DXCC χώρες, μετά την Βόρεια Κορέα! Κύριοι, η εισήγηση, διαμόρφωση άρθρων σε νόμους και πολύ περισσότερο κατάργηση άρθρων, που διέπουν για χρόνια σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο την υπηρεσία του ραδιοερασιτέχνη, πρέπει να γίνεται με διάλογο και επιστημονική τεκμηρίωση. Κύριοι, πριν εισηγηθείτε κάτι, με το οποίο δεν έχετε ασχοληθεί, δεν έχετε πλήρη εικόνα, ρωτήστε την άποψη υπεύθυνων φορέων. Ρωτήστε, ως οφείλετε, τα αρμόδια υπηρεσιακά στελέχη υπουργείων και των ανεξάρτητων αρχών, που έχουν πολυετή πείρα, επιστημονικές γνώσεις καθώς και την ιστορική μνήμη, που χαρακτηρίζει και εξασφαλίζει τη συνέχεια λειτουργίας του κράτους δικαίου. Είναι αδιανόητο, να θεωρείτε με το άρθρο 10 και καταργώντας εν ισχύ άρθρα, ότι ο νομοθέτης επί 18 χρόνια, έχοντας ήδη διαμορφώσει ένα από τα πιο αναλυτικά και αυστηρά αδειοδοτικά πλαίσια κεραιοσυστημάτων στον κόσμο, και εξαιρώντας τα κεραιοσυστήματα των ραδιοερασιτεχνών από διαδικασίες αδειοδότησης, έθετε σε κίνδυνο την υγεία των πολιτών. Ο ραδιοερασιτέχνης, από την στιγμή που έχει αξιολογηθεί με εξετάσεις από την Πολιτεία η γνώση του πάνω στην ηλεκτρομαγνητική θεωρία και η ικανότητα του για την ορθή και ασφαλή χρήση του ραδιοεξοπλισμού του, είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για την τήρηση των ορίων. Εξάλλου, ex post η ΕΕΑΕ με τις επιτόπιες, τακτικές μετρήσεις καθώς πλέον και μέσω των συνεχών μετρήσεων από το πυκνό δίκτυο του παρατηρητηρίου RF ακτινοβολιών μπορεί να επιβεβαιώσει την ασφάλεια της υπηρεσίας ραδιοερασιτέχνη. Τέλος και δεδομένου ότι η ΕΕΤΤ από το 2015 έχει θέσει σε λειτουργία την ιστοσελίδα keraies.eett.gr, όπου με διαφάνεια αποτυπώνονται όλες οι κατασκευές κεραιών, τα νομιμοποιητικά έγγραφα κλπ, θεωρώ ότι για την πληρότητα του πληροφοριακού συστήματος, για την πλήρη ενημέρωση του κοινού, είναι καλό να απεικονισθούν αυτό το μητρώο και οι κεραίες της υπηρεσίας ραδιοερασιτεχνών με αποτύπωση της θέσης και των στοιχείων της άδειας του ραδιοερασιτέχνη, αριθμός πτυχίου – άδειας. Τα στοιχεία αυτά είναι ήδη γνωστά στο Υπουργείο, δεδομένου ότι κατά την χορήγηση του χαρακτηριστικού κλήσης (callsign) από τις αρμόδιες Νομαρχίες ο ραδιοερασιτέχνης δηλώνει 2 διευθύνσεις, όπου θα λειτουργήσει σταθερή βάση σταθμός υπηρεσίας ραδιοερασιτέχνη. Δρ. Νικόλαος Χρ. Παπαουλάκης Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Η/Υ ΕΜΠ Αδειούχος Ραδιοερασιτέχνης – SV1IZY