• Σχόλιο του χρήστη 'Επιτροπή Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΚΕΔΕ' | 27 Μαρτίου 2012, 12:26
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Προτάσεις της ΚΕΔΕ για την «Εθνική Στρατηγική για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και τις Τ.Π.Ε.» H προώθηση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, της Διαφάνειας και της Εξυπηρέτησης του Πολίτη, μέσω της χρησιμοποίησης των τεχνολογιών της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών είναι στις άμεσες προτεραιότητες της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας. Καταρχήν, είμαστε σύμφωνοι με τις βασικές κατευθύνσεις του κειμένου «Εθνική Στρατηγική για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και τις Τ.Π.Ε.» καθώς το κείμενο αυτό εναρμονίζεται με τους στόχους του Ψηφιακού Θεματολογίου της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020» και μέσω του Σχεδίου Δράσης 2011-2015 έχει ως βασικές επιδιώξεις την ουσιαστική βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών/επιχειρήσεων και της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας του δημόσιου τομέα οδηγώντας αντίστοιχα σε βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, σε ενίσχυση της παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και σε σημαντική εξοικονόμηση δημόσιων δαπανών. Με βάση αυτή την Εθνική Στρατηγική είναι αναγκαίο να εκπονηθεί ένα ολοκληρωμένο επιχειρησιακό πρόγραμμα με ένα αποτελεσματικό σύστημα διοίκησης, παρακολούθησης και συνεχούς αξιολόγησης που θα διασφαλίσει τη συνέχεια και διαχρονικότητα εφαρμογής της Στρατηγικής. Το επιχειρησιακό πρόγραμμα θα πρέπει να διέπεται από: • Λειτουργικότητα • Στόχευση • Ιεράρχηση δράσεων • Κεντρικό σχεδιασμό - αποκεντρωμένη υλοποίηση • Ομαδοποίηση δράσεων ανάλογα με τον βαθμό ωριμότητας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των φορέων με έμφαση στην ενδυνάμωση των μικρών και απομακρυσμένων ΟΤΑ • Λειτουργία παραγωγικών πιλοτικών Προς την κατεύθυνση αυτή η τοπική αυτοδιοίκηση α’ (αλλά και β’ βαθμού) πρέπει να έχει ενισχυμένο ρόλο και ενεργό συμμετοχή σε αυτή τη διαδικασία. Για το σκοπό αυτό κρίνουμε ως αναγκαίο να συμπεριληφθεί στο κείμενο Στρατηγικής ειδικό κεφάλαιο για την τοπική αυτοδιοίκηση, το οποίο να δομείται με βάση τους τρεις άξονες στρατηγικής της ΚΕΔΕ για την ισχυρή παρουσία των δήμων στην Κοινωνία της Πληροφορίας και τη μετάβαση στον Ψηφιακό Δήμο. Οι άξονες στρατηγικής της ΚΕΔΕ είναι οι εξής: 1) Πληροφοριακά Συστήματα/Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες, 2) Ευρυζωνικές Υποδομές ανοιχτές και προσβάσιμες, 3) Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού. Στη συνέχεια, διατυπώνονται συγκεκριμένες προτάσεις για τον εμπλουτισμό του κειμένου Στρατηγικής με βάση τις ενότητες από τις οποίες αποτελείται. Εκτός των ακόλουθων παρατηρήσεων, θα πρέπει να επισημανθεί ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης και σε οποιοδήποτε άλλο σημείο του κειμένου που αντιστοιχεί σε αυξημένες αρμοδιότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης, οι οποίες εκπορεύονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Προτάσεις 1. Στο Κεφάλαιο «Τα 7 πεδία δραστηριότητας του Ψηφιακού Θεματολογίου» (σελ. 9) προτείνουμε να προστεθεί η ακόλουθη παράγραφος : «Η Ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση συμφωνεί με την προώθηση των 7 πεδίων δραστηριότητας του Ψηφιακού Θεματολογίου της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020» και αναλαμβάνει να συμβάλλει ιδιαίτερα στην προώθηση των ακόλουθων πεδίων: • Διαλειτουργικότητα και πρότυπα • Εμπιστοσύνη και ασφάλεια • Ταχεία και υπερταχεία πρόσβαση στο διαδίκτυο • Βελτίωση του ψηφιακού γραμματισμού, των δεξιοτήτων και της κοινωνικής ένταξης • Οφέλη για την ευρωπαϊκή κοινωνία χάρη στη χρήση ΤΠΕ». 2. Στο «Σχέδιο Δράσης 2011–2015» (σελ. 22) προτείνουμε να επισημανθεί η ανάγκη διεύρυνσης του Σχεδίου Δράσης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και ιδιαίτερα στα κεφάλαια : • Πολιτοκεντρική σχεδίαση υπηρεσιών • Επαναχρησιμοποίηση πληροφοριών Δημόσιου Τομέα • Μείωση του διοικητικού φόρτου • Πράσινη διακυβέρνηση Ειδικότερα, στο κεφάλαιο “Μείωση του διοικητικού φόρτου” (σελ. 25) προτείνουμε να επισημανθεί η ανάγκη κωδικοποίησης της νομοθεσίας και η δημιουργία κοινών προτύπων διαδικασιών, εντύπων και δεδομένων με βάση το θεσμικό πλαίσιο των δήμων. Στο ζήτημα αυτό η ΚΕΔΕ μπορεί να έχει σημαντική συνεισφορά τόσο σε επιχειρησιακό όσο και σε τεχνικό επίπεδο. Επίσης, προτείνουμε να τονιστεί η ανάγκη σύνδεσης της στρατηγικής Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με τη «Διοικητική αναμόρφωση και Αναδιάρθρωση» (σελ. 48), σύνδεση η οποία επιτάσσει να επιδιωχθεί και ο συντονισμός των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του Ε.Σ.Π.Α. 2007–2013 «Διοικητική Μεταρρύθμιση» και «Ψηφιακή Σύγκλιση», που δεν έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα, παρότι βρισκόμαστε στον έκτο χρόνο της επταετούς προγραμματικής περιόδου. 3.1 Η Ομάδα Διοίκησης Έργου για την παρακολούθηση και τον συντονισμό της εφαρμογής του Προγράμματος «Καλλικράτης» που έχει συσταθεί με την υπ’ αριθμ. 40743/6.10.2011 (ΦΕΚ Υ.Ο.Δ.Δ. 344) κοινή απόφαση των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Εσωτερικών, στην οποία συμφώνησε το Υπουργείο Εσωτερικών να προστεθούν δυο εκπρόσωποι της Κ.Ε.Δ.Ε. και δυο εκπρόσωποι της ΕΝ.Π.Ε., προτείνουμε να αποκτήσει και τις αρμοδιότητες της «Ομάδας Διοίκησης του Σχεδιασμού και Επίβλεψης Έργων (ΟΔΙΣΕΕ)» (σελ. 50). 3.2 Στην Ομάδα Διοίκησης του Σχεδιασμού και Επίβλεψης Έργων (ΟΔΙΣΕΕ) Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (σελ. 51) και στην ΟΔΙΣΕΕ του Υπουργείου Εσωτερικών (σελ. 51), καθώς και άλλων Υπουργείων που σχεδιάζουν και υλοποιούν έργα που σχετίζονται με τη λειτουργία, τον τρόπο οργάνωσης των Δήμων ή την παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες, όπως «Ηλεκτρονική Πολεοδομία», «Πολεοδομική Νομοθεσία και Σύστημα Πληροφοριών για τον Πολίτη», «Εθνική Υποδομή Γεωχωρικών Πληροφοριών - Πύλη Γεωδεδομένων», θεωρούμε αναγκαία τη συμμετοχή εκπροσώπων της Κ.Ε.Δ.Ε. και της ΕΝ.Π.Ε. δεδομένου ότι διοικούν έργα που αφορούν άμεσα την Τοπική Αυτοδιοίκηση όπως : • Δημιουργία κεντρικού Συστήματος Διαχείρισης Ανθρώπινου Κεφαλαίου για την Κεντρική Κυβέρνηση και σταδιακή επέκτασή του στις Περιφέρειες (σελ.56) • Επέκταση του δικτύου ΣΥΖΕΥΞΙΣ (ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ) (σελ. 56) • Δημιουργία Μητρώου Πολιτών – Κάρτα Πολίτη - ΡΚΙ (σελ. 57) • Έργα Ενοποίησης και Δημιουργίας Μητρώων (σελ. 58) • Έργα Δήμων / Περιφερειών – Α΄ Φάση «Καλλικράτης» (σελ. 58) • Συλλογή, διαχείριση, επεξεργασία και παροχή σε άλλους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης, οικονομικών στοιχείων της Αυτοδιοίκησης (σελ. 59) • Δημιουργία πλήρους μητρώου Εθνικού Δημοτολογίου και Ληξιαρχείου (σελ. 58) • Υποστηρικτικές δράσεις σε ΟΤΑ μη ενταγμένους στο Εθνικό Δημοτολόγιο και προσαρμογή του ΟΠΣ Εθνικού Δημοτολογίου στις απαιτήσεις του Προγράμματος «Καλλικράτης» (σελ. 59) • Λειτουργική ενοποίηση υφισταμένων πληροφοριακών συστημάτων back office των Περιφερειών για την εφαρμογή του Προγράμματος «Καλλικράτης» (σελ. 59) Επίσης, για το έργο “Κάρτα Πολίτη - ΡΚΙ” (σελ. 57) προτείνουμε να υπάρξει πρόβλεψη για εναλλακτικές μορφές αυθεντικοποίησης - πιστοποίησης των πολιτών και επιχειρήσεων. Προτείνουμε επίσης το έργο «Υλοποίηση Κεντρικού Κόμβου Διαλειτουργικότητας για την παροχή οικονομικών δεδομένων των ΟΤΑ», για το οποίο έχει εκδοθεί πρόσφατα σχετική εγκύκλιος 10807/22/3/2012 του ΥΠ.ΕΣ και ανήκει στην κατηγορία συλλογή, διαχείριση, επεξεργασία και παροχή σε άλλους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης, οικονομικών στοιχείων της Αυτοδιοίκησης που υπάρχει στο τρέχον κείμενο. 3.3 Η ανεπάρκεια του ανθρώπινου δυναμικού ως προς τις ΤΠΕ στο επίπεδο των αιρετών, των ανθρώπων που υποστηρίζουν τους δήμους στα θέματα αυτά αλλά και στο επίπεδο των υπόλοιπων εργαζομένων-χρηστών αποτελεί από τα σημαντικότερα και ίσως το σημαντικότερο εμπόδιο για τη λειτουργική αξιοποίηση των ΤΠΕ στους δήμους. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει και από τα αποτελέσματα της έρευνας της ομάδας για την Τεχνολογική, Οικονομική και Στρατηγική Ανάλυση της Κοινωνίας της Πληροφορίας (INFOSTRAG - www.infostrag.gr) του ΕΒΕΟ/ΕΜΠ. Επομένως, είναι ιδιαίτερα κρίσιμη η υλοποίηση πολιτικών και δράσεων για την ουσιαστική συμπλήρωση και ενδυνάμωση των ανθρώπινων πόρων των δήμων. Με βάση τα παραπάνω συμπεράσματα της έρευνας στη θεματική περιοχή του Υπουργείου Εσωτερικών (σελ. 58) θα πρέπει να ληφθούν κατάλληλα μέτρα σε συνεργασία με το ΕΚΔΔΑ για την ενδυνάμωση των εξειδικευμένων στελεχών ΤΠΕ των δήμων όπως 1) η ενίσχυση των δεξιοτήτων και ικανοτήτων των υφιστάμενων στελεχών, 2) η ορθολογική αναδιάταξη των στελεχών αυτών σε συνδυασμό με μετατάξεις στελεχών από άλλους δημόσιους φορείς και 3) η παροχή κατάλληλων κινήτρων σε αυτά τα στελέχη ώστε να δεσμεύονται να εργαστούν στους δήμους για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επιπλέον, με δεδομένο το δυσμενές οικονομικό κλίμα, θα πρέπει να προωθηθεί η συνεργασία και η ανάπτυξη δικτύων τέτοιων στελεχών σε επίπεδο Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (ΠΕΔ) με στόχο τη συντονισμένη υποστήριξη των δήμων κάθε ΠΕΔ σε θέματα ΤΠΕ. 3.4 Στη θεματική περιοχή του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (σελ. 66) θα πρέπει να ενισχυθεί ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης στο θέμα της ανάπτυξης και αξιοποίησης ευρυζωνικών υποδομών καθώς οι υποδομές αυτές μπορούν να αποδώσουν πολλαπλά οφέλη για τις τοπικές οικονομίες, την περιφερειακή ανάπτυξη και να οδηγήσουν στην αναβάθμιση των υπηρεσιών εκπαίδευσης και υγείας στην περιφέρεια της χώρας. Επίσης, προτείνουμε να ληφθούν υπόψη τα ακόλουθα: • Σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο είναι επιτακτική η ανάγκη να τεθούν άμεσα σε λειτουργία τα Μητροπολιτικά Δίκτυα Οπτικών Ινών (ΜΑΝ) που έχουν αναπτύξει οι 72 μεγαλύτεροι Δήμοι της χώρας εκτός της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης έτσι ώστε να προκύψουν άμεσα οφέλη από τη χρήση τους και να αποτραπεί η απαξίωσή τους. Προς την κατεύθυνση αυτή ενδείκνυται να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για τον ορισμό διαχειριστή/ών των ΜΑΝ στον οποίο να έχουν ρόλο και συμμετοχή και οι Δήμοι μέσω των Περιφερειακών Διαδημοτικών Σχημάτων που έχουν συγκροτηθεί (Κρήτης και Νήσων Αιγαίου, ΝΔ Ελλάδας, Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας, Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης). • Σε μακροπρόθεσμο επίπεδο η τοπική αυτοδιοίκηση ενδείκνυται να έχει ενεργό ρόλο και μέσω των Περιφερειακών Διαδημοτικών Σχημάτων στο σχεδιασμό και υλοποίηση των προβλεπόμενων έργων ενίσχυσης των ευρυζωνικών υποδομών της χώρας [αναβάθμιση δικτύου «Σύζευξις», επέκταση και διασύνδεση των MAN, έργο FTTB/H του ΥΠ.Υ.ΜΕ.Δ., ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας σε αγροτικές περιοχές (rural broadband)]. Η επέκταση των Δικτύων ΜΑΝ θα περιλαμβάνει τη χρήση και άλλων τεχνολογιών εκτός της οπτικής ίνας (π.χ. WIFI, WIMAX) και θα πρέπει να είναι σαφώς προσδιορισμένη γεωγραφικά και πληθυσμιακά (με χρονοδιαγράμματα επέκτασης εντός τριετίας ή επταετίας) για περιοχές οικονομικά συμφέρουσες ή μη. • Επιπρόσθετα, προτείνουμε τη δημιουργία σαφούς θεσμικού πλαισίου και μεθοδολογίας υλοποίησης για την κοινή όδευση των δικτύων δηλαδή τη συνέργια των άλλων τεχνικών έργων των δήμων και γενικότερα του δημοσίου (οδοποιίας, ύδρευσης, αποχέτευσης, φυσικού αερίου κλπ.) με την εγκατάσταση δικτύων οπτικών ινών. Το γεγονός αυτό θα έχει ιδιαίτερη ωφελιμότητα καθώς εκτός της όχλησης και των περιβαλλοντικών προβλημάτων που δημιουργούνται από την επαναλαμβανόμενη εκσκαφή των δρόμων, έχει εκτιμηθεί πως το κόστος εκσκαφής αποτελεί το 70%-80% του κόστους ανάπτυξης δικτύων οπτικών ινών. Η εκμετάλλευση των κοινόχρηστων χώρων τόσο μέσω της απόδοσης των τελών διέλευσης στους ΟΤΑ όσο και μέσω της ενοποιημένης διαχείρισης των οδεύσεων δικτύων θα πρέπει να αποτελεί παράγοντα ανάπτυξης αλλά και σημαντικό έσοδο για τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. • Ενεργοποίηση από πλευράς Υπ.Α.Α.Ν της διαδικασίας «Ολοκλήρωσης Μητροπολιτικών Δακτυλίων με Εθνικά Δίκτυα» που πρόσφατα τέθηκε σε διαβούλευση και την έναρξη παραγωγικής λειτουργίας των ΜΑΝ με προτεραιότητα την εκπαίδευση και τη Δημόσια Διοίκηση, σε συνδυασμό με τις υποδομές του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και του δίκτυου «ΣΥΖΕΥΞΙΣ». • Οι συνέργειες και η ολοκλήρωση των υποδομών των ΜΑΝ με τα ασύρματα δίκτυα που έχουν υλοποιηθεί (στα πλαίσια των προσκλήσεων 145 και 195), όπως επίσης και η θεώρηση της παροχής, χρήσης και εκμετάλλευσης Ευρυζωνικών Δικτύων ως Υπηρεσίας Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος, προκειμένου να είναι δυνατή στο μέλλον η περαιτέρω κρατική ενίσχυση και κάλυψη των περιοχών που έχουν ενσωματωθεί στους σημερινούς Δήμους με το πρόγραμμα «Καλλικράτης». 4.1 Όσον αφορά τα οριζόντια έργα της Στρατηγικής (σελ. 87-88) η ΚΕΔΕ προτείνει να ληφθούν υπόψη τα παραδοτέα του έργου “Ενιαίο Διαδικτυακό Περιβάλλον ΟΤΑ (LGAF)” της ΚΕΔΕ. Το έργο αυτό αφορά την ανάπτυξη ενός πληροφοριακού συστήματος (πλατφόρμας), το οποίο μπορεί να συνδεθεί με τα υπάρχοντα πληροφοριακά συστήματα των δήμων με στόχο την ενοποίηση των δεδομένων με ταυτόχρονη τυποποίηση και αυτοματοποίηση των εσωτερικών διαδικασιών των Δήμων που υποστηρίζουν την παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες/επιχειρήσεις. Οι τεχνολογίες που συνθέτουν το συγκεκριμένο έργο καθώς και ο κώδικας που έχει αναπτυχθεί είναι σε άδεια Ελεύθερου Λογισμικού/ Λογισμικού Ανοικτού Κώδικα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί, να βελτιωθεί και να τροποποιηθεί από οποιονδήποτε φορέα του Δημόσιου τομέα. Επίσης, μπορεί να μελετηθεί και αξιοποιηθεί η εμπειρία και τεχνογνωσία που έχει δημιουργηθεί από την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου για τον καλύτερο σχεδιασμό και υλοποίηση των έργων που η Στρατηγική προβλέπει. Παράλληλα προτείνεται η ενεργοποίηση και η εκμετάλλευση της σχετικής δράσης για την συλλογή και αξιοποίηση δεδομένων των ΟΤΑ στη ΚΕΔΕ για τη μείωση της γραφειοκρατίας στην άντληση στοιχείων που ενδιαφέρουν τη Δημόσια Διοίκηση. Πιο συγκεκριμένα η εμπειρία της ΚΕΔΕ από την προσπάθεια υλοποίησης του «Ελληνικού Πλαισίου Διαλειτουργικότητας», (η οποία με βάση το νόμο Ν.3731/2008 έχει καταστεί υποχρεωτική) σε έργα ΤΠΕ των ΟΤΑ έχει καταλήξει στα ακόλουθα συμπεράσματα - προϋποθέσεις: • Ανοικτά πρότυπα στις τεχνολογίες υλοποίησης. Η προϋπόθεση αυτή μπορεί να επιτευχθεί με την χρήση Ανοικτού Λογισμικού πέραν των πλεονεκτημάτων που προσφέρει η συγκεκριμένη επιλογή. • Προτυποποίηση και κωδικοποίηση διαδικασιών με σαφή ορισμό αρμοδιοτήτων στις επιχειρησιακές δομές και τα στελέχη των ΟΤΑ. • Δυνατότητα επιχειρησιακών παρεμβάσεων για την υλοποίηση της διαλειτουργικότητας • Ενδυνάμωση των επιχειρησιακών παρεμβάσεων με εργαλεία θεσμικού χαρακτήρα (συμβάσεις συνεργασίας, αποφάσεις) τα οποία εδραιώνουν την ανταλλαγή δεδομένων και την εφαρμογή των διαλειτουργικών διαδικασιών. 4.2 Θεωρούμε αναγκαία τη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο έργο «Ενιαία Διαχείριση Σχέσεων Κράτους Πολιτών και Επιχειρήσεων» (σελ. 88). 4.3 Όσον αφορά το έργο «Πληροφοριακές Υποδομές και Datacenter της Δημόσιας Διοίκησης» (σελ. 103) προτείνουμε να υπάρξει πρόβλεψη για τη δημιουργία υπολογιστικών κέντρων (datacenter) είτε σε κεντρικό είτε σε περιφερειακό επίπεδο, και να προγραμματιστεί η σταδιακή μετάπτωση της απαιτούμενης υπολογιστικής ισχύος και των εφαρμογών των δήμων σε αυτά. Για την υποστήριξη των υπολογιστικών κέντρων προτείνουμε τη σύσταση και συγκρότηση δικτύων στελεχών των δήμων με εξειδικευμένη γνώση σε επίπεδο ΠΕΔ. Η δράση αυτή δεν θα απαιτεί τη συστηματική μετακίνηση από τον φυσικό τους χώρο. Σε συνδυασμό με τα παραπάνω, η ΚΕΔΕ είναι υπέρ της λογικής των συμπράξεων μεταξύ γειτονικών Δήμων όσον αφορά τα νέα έργα ΤΠΕ έτσι ώστε να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας και να μην αποκτηθούν περισσότερες υποδομές από όσες στην πραγματικότητα χρειάζονται. Τέλος προτείνουμε, την άμεση υπογραφή προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, του Υπουργείου Εσωτερικών, της Κεντρική Ένωσης Δήμων Ελλάδος και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος για την εξειδίκευση της Εθνικής Στρατηγικής για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και τις ΤΠΕ και του επιχειρησιακού προγράμματος καθώς και για την συστηματική παρακολούθηση της εφαρμογής τους στους δήμους και στις περιφέρειες.