• Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Εισαγωγικά Σχόλια Ως ΕΕΛ/ΛΑΚ χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία έναρξης δημοσίου λόγου σχετικά με την Εθνική Στρατηγική για τις ΤΠΕ και την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση αλλά και υπογραμμίζουμε τη σημασία του να πραγματοποιηθούν σημαντικές αλλαγές στη στόχευση και τους τρόπους υλοποίησης της προκειμένου να: (α) αξιοποιηθούν οι υπάρχουσες υποδομές ΤΠΕ και το ανθρώπινο δυναμικό της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης (β) μειωθούν οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σημαντικότερων έργων ΤΠΕ και να αποφευχθούν οι συνακόλουθοι κίνδυνοι αποτυχίας αυτών (γ) βελτιωθεί η παροχή υπηρεσιών προς τον πολίτη με την ανάπτυξη υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας (δ) αναπτυχθεί βιώσιμη Ελληνική βιομηχανία λογισμικού και υπηρεσιών ΤΠΕ (ε) είναι σε μεγαλύτερη συνάφεια με τους στόχους του Ευρωπαικού Ψηφιακού Θεματολογίου Οι παραπάνω στόχοι μπορούν να εξυπηρετηθούν με την ισχυροποίηση και επέκταση των υποδομών Ανοιχτών Δημόσιων Δεδομένων και την περαιτέρω χρήση δημόσιας πληροφορίας, καθώς και την ανάπτυξη και χρήση Ελεύθερου Λογισμικού/ Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ) από τη δημόσια διοίκηση με παράλληλη υιοθέτηση ανοιχτών προτύπων και την πραγματική υιοθέτηση της διαλειτουργικότητας. Επιπλέον, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη κοινοτήτων εντός της δημόσιας διοίκησης αλλά και με τη συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών, όπως και των διαφόρων παραγωγικών και κοινωνικών φορέων, η απουσία των οποίων είναι αδικαιολόγητη στην παρούσα έκδοση της Στρατηγικής. Τέλος, με δεδομένη την κρισιμότητα της οικονομικής συγκυρίας και τους περιορισμένους πόρους που έχει στη διάθεσή της η Ελληνική Δημόσια Διοίκησης, τα έργα ΤΠΕ θα πρέπει να χαρακτηρίζονται από συγκεκριμένη στρατηγική στόχευση, μόχλευση υπαρχόντων πόρων, ενίσχυση της τοπικής βιομηχανίας λογισμικού και μείωση της κλίμακας και διάρκειας εφαρμογής. Μολονότι η Εθνική Στρατηγική για τις ΤΠΕ και την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση εμφανίζει θετικά στοιχεία που τείνουν προς αυτή την κατεύθυνση, οι σχετικές δράσεις εξακολουθούν να είναι περιορισμένες και αποσπασματικές. Η Στρατηγική είναι κατά συνέπειαα απαραίτητο: (α) να δώσει προτεραιότητα στην αξιοποίηση και ολοκλήρωση των νομοθετικών ρυθμίσεων που ο Έλληνας νομοθέτης έχει θεσπίσει, (β) να θέσει συγκεκριμένους στόχους και χρονοδιάγραμμα για την έκδοση των κανονιστικών πράξεων που θα καταστήσουν τη σχετική νομοθεσία πραγματικά λειτουργική και (γ) να δώσει έμφαση στη χρήση ανοιχτών δεδομένων, προτύπων και ΕΛ/ΛΑΚ όχι απλώς ως έργα Ανοιχτής Διακυβέρνησης, αλλά ως βασικά εργαλεία βιώσιμης ανάπτυξης για τη χώρα. Οι παραπάνω στόχοι είναι απολύτως σύμφωνοι με το πνεύμα του Ψηφιακού Θεματολογίου, αλλά και τις κατευθύνσεις πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης που χαρακτηρίζει τα ανοιχτά δεδομένα ως το “πετρέλαιο του 21ου αιώνα”1 και την ανάγκη για άνοιγμα των δεδομένων ως ταυτόσημη με το “ξεκλείδωμα ενός χρυσορυχείου”2. Αντίστοιχα, η χρήση ΕΛ/ΛΑΚ από τη δημόσια διοίκηση των Ευρωπαϊκών Κρατών Μελών υποστηρίζεται από την πλατφόρμα JOINUP3 που αποτελεί με τη σειρά της μέρος τoυ προγράμματος Interoperability Solutions for European Public Administrations (ISA)4 και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της στρατηγικής για τη δημιουργία μια ενιαίας Ευρωπαϊκής Ψηφιακής αγοράς. Η χρήση ΕΛ/ΛΑΚ από τη δημόσια διοίκηση αποτελεί στρατηγική κατεύθυνση στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήδη από το 2000 και όπως δείχνει η εμπειρία του προγράμματος Open Source Observatory and Repository (OSOR)5 όσο περισσότερο αυξάνεται η γνώση και οι δεξιότητες της δημόσιας διοίκησης τόσο αυξάνει και η χρήση ΕΛ/ΛΑΚ από αυτήν.6 Επιπλέον οι μελέτες για τη χρήση ΕΛ/ΛΑΚ από τη δημόσια διοίκηση δείχνουν ότι συνεισφέρει σημαντικά στη μείωση του κόστους, στην αύξηση της διαφάνειας, στη διαλειτουργικότητα, στην ανεξαρτησία του δημοσίου τομέα από προμηθευτές, στο άνοιγμα των αγορών και στην ευελιξία στη χρήση και επέκταση των πληροφοριακών συστημάτων.7 Οι απαντήσεις που δίνει η ΕΕΛΛΑΚ στα τρία τμήματα της διαβούλευσης προσεγγίζουν το ζήτημα της Εθνικής Στρατηγικής ΤΠΕ από τη σκοπία της στρατηγικής χρήσης ανοιχτών δεδομένων, προτύπων και ΕΛ/ΛΑΚ ως βασικούς άξονες (α) βελτίωσης της ζωής του πολίτη, (β) βιώσιμης ανάπτυξης με τη δημιουργία θέσεων εργασίας στο χώρο της αγοράς ΤΠΕ στην Ελλάδα (γ) αύξησης της διαφάνειας στη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, στη νομοπαρασκευαστική και νομοθετική λειτουργία και στη λειτουργία των δικαστηρίων και (δ) αξιοποίηση υπαρχόντων ανθρωπίνων πόρων, τεχνογνωσιας και υποδομών ΤΠΕ και (ε) αποφυγή χρονοβόρων και δαπανηρών παρεμβάσεων που δεν έχουν πιθανότητες βιωσιμότητας ούτε μπορούν να ανταποκριθούν στο επείγον της κατάστασης Ειδικότερα: 1.Ερωτήσεις για την Στρατηγική Tα βασικότερα προβλήματα της Στρατηγικής όπως έχει εκφρασθεί στο παρόν κείμενο είναι τα εξής: - Υπάρχει πολύ περιορισμένη αναφορά στην οικονομική κρίση8 και (α) τις συνακόλουθες συνέπειες της στον τρόπο με τον οποίο πρέπει να λειτουργήσει μία Στρατηγική ΤΠΕ υπό αυτές τις συνθήκες και (β) ποια μπορεί να είναι η συνεισφορά μιας Στρατηγικής ΤΠΕ για την έξοδο από την οικονομική κρίση και την ενίσχυση της τοπικής αυτοδύναμης και βιώσιμης ανάπτυξης σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον - Η Στρατηγική στην παρούσα της μορφή φαίνεται να επηρεάζεται κυρίως από δύο κείμενα: (α) το Ψηφιακό Θεματολόγιο 2020 και (β) τις υποχρεώσεις της χώρας όπως προσδιορίζονται στη δανειακή σύμβαση - Μολονότι οποιαδήποτε Στρατηγική ΤΠΕ στην Ελλάδα αναγκαστικά βρίσκεται σε συνάφεια και δεν μπορεί να αγνοήσει τα κείμενα αυτά, θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι από μόνα τους δεν είναι αρκετά για να δώσουν τη στρατηγική κατεύθυνση για την πορεία της χώρας σε σχέση με τις ΤΠΕ, ούτε φαίνεται να ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένες στοχεύσεις ανά τομέα πολιτικής. Παρά το γεγονός ότι η επίτευξη μετρικών στόχων, όπως οι Key Performance Indicators (KPI) είναι σημαντική με δεδομένη την υστέρηση της χώρας μας σε αυτούς τους τομείς, δεν μπορεί να είναι η μόνη στρατηγική προτεραιότητα, ειδικά τη στιγμή που το Ψηφιακό Θεματολόγιο εντοπίζεται κυρίως στην ολοκλήρωση των υπηρεσιών και την παροχή δεδομενοκεντρικών υπηρεσιών στον πολίτη. - Η έμφαση στην υλοποίηση μεγάλων έργων κυρίως κυρίως μέσα από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα έχει ως αποτέλεσμα η ίδια η Στρατηγική να ακολουθεί τη λογική των προγραμμάτων παρά τα προγράμματα τη λογική της Στρατηγικής. Ειδικότερα σε σχέση με τη στρατηγική προτείνονται οι ακόλουθες προτεραιότητες: Α. Χρήση ΕΛ/ΛΑΚ από τη δημόσια διοίκηση ως στρατηγική επιλογή: - Η χρήση ΕΛ/ΛΑΚ από τη δημόσια διοίκηση προσφέρει μια σειρά από πλεονεκτήματα στη δημόσια διοίκηση τα οποία πολλαπλασιάζονται σε περίοδο οικονομικής κρίσης. Ειδικότερα: * μειώνεται το κόστος από την αγορά του λογισμικού, αφού δεν αγοράζονται άδειες * ακόμη κι όταν το συνολικό κόστος κτήσης του λογισμικού είναι το ίδιο όπως στην περίπτωση του κλειστού λογισμικού, με τη χρήση ΕΛ/ΛΑΚ έχουμε μία μεταφορά του κέντρου κόστους από τις άδειες σε ανθρωποχρόνο. Κάτι τέτοιο πρέπει να αποτελεί στρατηγική επιλογή ειδικά σε περιόδους οικονομικής δυσπραγίας. Το αδειοδοτικό κόστος, ειδικά όταν τα πνευματικαά δικαιώματα επί του λογισμικού δεν ανήκουν σε Ελληνικές εταιρίες, ουσιαστικά μεταφράζεται σε μεταφορά πόρων από την Ελλάδα στο εξωτερικό και αναλόγως με τη δεσμευτικότητα της άδειας μπορεί να συνεπάγεται και εξάρτηση από τον αδειοδότη. Επιπλέον, δε μεταφέρεται τεχνογνωσία παρά μόνο σε συγκεκριμένο λογισμικό και κατά συνέπεια δημιουργείται επιπλέον εξάρτηση από τον πάροχο της κλειστής τεχνολογίας. Αντιθέτως, η χρήση ανοιχτών αδειών επιτρέπει μικρότερες εξαρτήσεις από συγκεκριμένους παρόχους ΤΠΕ, πιο ανταγωνιστικές αγορές ΤΠΕ και δυνατότητα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αναπτύξουν τεχνογνωσία που μπορεί να αξιοποιηθεί σε διεθνές επίπεδο. Το πιο σημαντικό, ωστόσο, είναι ότι οι χρηματοροές καταλήγουν σε τοπικές εταιρίες που προσαρμόζουν ανοιχτό λογισμικό και άρα δεν οδηγεί σε απώλειες συναλλάγματος, αλλά ενισχύει την εντόπια αγορά ΤΠΕ. - Η χρήση ΕΛ/ΛΑΚ από τη δημόσια διοίκηση για το λογισμικό που αναπτύσσει η ίδια καθώς και για το λογισμικό που αναπτύσσεται εξαρχής για αυτήν αποτελεί νομοθετική επιταγή του Ν. 3979/2011 (αρ.19). Είναι, ωστόσο, απαραίτητο να εκδοθούν οι απαιτούμενες κανονιστικές πράξεις προκειμένου να ολοκληρωθεί και να εφαρμοστεί το σχετικό πλαίσιο. Επίσης, είναι απαραίτητο να δοθούν αναλυτικές οδηγίες στους στους φορείς της δημόσιας διοίκησης σχετικά με το πως θα πρέπει να διενεργούν τους σχετικούς διαγωνισμούς, να παρακολουθούν τα σχετικά έργα και να αναπτύσσουν δική τους τεχνογνωσία, ειδικά μέσα από τη δημιουργία και υποστήριξη κοινοτήτων ΕΛ/ΛΑΚ με συμμετοχή τόσο δημοσίων υπαλλήλων όσο και ιδιωτών προγραμματιστών και εταιριών που δραστηριοποιούνται στο χώρο. Οι σχετικές οδηγίες του JOINUP πάνω στη χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ εν γένει9 και της Ευρωπαϊκής Δημόσιας Άδειας (EUPL) ειδικότερα,10 που θα πρέπει να είναι η άδεια επιλογής της δημόσιας διοίκησης, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως οδηγός για την ανάπτυξη αντίστοιχων διαδικασιών από την Ελληνική δημόσια διοίκηση. B. Δημιουργία και Χρήση Ανοιχτών Δεδομένων ως βασική πολιτική ΤΠΕ για τη διαφάνεια και την ανάπτυξη - Τόσο η πρόταση για την αναθεώρηση της Οδηγίας για την περαιτέρω χρήση δημόσιας πληροφορίας11 όσο και η πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη χρήση αδειών ανοικτών μεταδεδομένων12, αλλά και τα αντίστοιχα κείμενα πολιτικής του Ψηφιακού Θεματολογίου13 αποτελούν έκφρασή της γενικότερης τάσης που υπάρχει σε Ευρωπαϊκό επίπεδο ο δημόσιος τομέας να παρέχει δεδομένα σε ανοιχτή και μηχαναγνώσιμη μορφή, χωρίς τεχνικούς, οργανωτικού ή νομικούς περιορισμούς και να επιτρέπει τόσο στην αγορά όσο και στην κοινωνία των πολιτών να αναπτύσσουν τις απαραίτητες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας επί αυτών των δεδομένων. - Στο Ελληνικό συμφραζόμενο, η ανάγκη για μια στρατηγική ανοιχτών δεδομένων γίνεται ακόμη σημαντικότερη στο πλαίσιο των ακόλουθων αναγκών: (α) να αυξηθεί η διαφάνεια στη δράση της διοίκησης, των δικαστηρίων και του κοινοβουλίου (β) να μειωθεί το κόστος για την παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας καθώς και μιας σειράς βασικών υπηρεσιών προς τον πολίτη (γ) να είναι δυνατή η εύκολη αποτίμηση του κόστους επένδυσης και η συνακόλουθη πραγματοποίησή της - Προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι δράσεις ανοιχτών δεδομένων είναι απαραίτητο: * να ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο του Ν. 3979/2011 με την έκδοση των απαράιτητων κανονιστικών πράξεων για την κοινοχρησία και ανοιχτή διάθεση δεδομένων * να τεθεί ένα βασικό αδειοδοτικό πλαίσιο που να προβλέπει διαδικασίες τόσο πρόσκτησης όσο και διάθεσης δεδομένων κάνοντας χρήση αδειών Creative Commons ή ισοδύναμων * να ολοκληρωθούν οι υποδομές απόθεσης και διάθεσης ανοιχτών δεδομένων στα πρότυπα των δικτυακών τόπων data.gov.gr που έχουμε δει τόσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσο και σε επίπεδο κρατών μελών * να υπάρξουν πρότυπες διαδικασίες για το άνοιγμα των δεδομένων και να οριστούν υπεύθυνοι φορείς και άτομα για βασικά σύνολα δεδομένων της δημόσιας διοίκησης - Να ανοιχτούν δεδομένα σε συγκεκριμένους τομείς της δημόσιας διοίκησης. Ειδικότερα: * Γεωχωρική Πληροφορία: να ολοκληρωθεί η Εθνική Πολιτική Γεωπληροφορίας * Πολιτιστική και Τουριστική Πληροφορία: να αξιοποιηθούν οι ψηφιοποιήσεις από προηγούμενα Κοινοτικά Πλαίσια στήριξης και άλλα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα και να εφαρμοστεί στην πράξη ο κανόνας των προσκλήσεων της Ψηφιακής Σύγκλισης για την ανοιχτή διάθεσης δεδομένων και μεταδεδομένων * Οικονομική Πληροφορία: ο προϋπολογισμός και ο απολογισμός να παρέχονται σε ανοιχτή και μηχαναγνώσιμη μορφή, σε σταθερό σημείο απόθεσης. Να αξιοποιηθούν τα δεδομένα και μεταδεδομένα του Δι@υγεια προκειμένου να αυξηθεί η πρόσβαση στην οικονομική πληροφορία. Να επιδιωχθεί η ανοιχτή οικονομική πληροφορία και στο επίπεδο της περιφέρειας και του δήμου. * Νομοθετική Πληροφορία: να εφαρμοστεί ο Ν. 3048/2012 για τη Ρυθμιστική Διακυβέρνηση και να επιδιωχθεί η σταθερή και κωδικοποιημένη αποτύπωση του νόμου ήδη από το σημείο παραγωγής του, η σημασιολογική αποτύπωση του νόμου και η διασύνδεση του τόσο με τις σχετικές κανονιστικές πράξεις και εγκυκλίους της διοίκησης, όσο και με τις κατ’εφαρμογή τους δικαστικές αποφάσεις. Επίσης, να συνδεθεί με τα σχέδια νόμου, τις εκθέσεις συνεπειών και την προβλεπόμενη από το νόμο αποτίμηση της ρύθμισης κάθε τρία χρόνια. * Κοινοβουλευτική Πληροφορία: πέρα από τη σύνδεση με τη νομοθετική πληροφορία, το σύνολο των συνεδριάσεων του κοινοβουλίου, των επιτροπών καθώς και η κοινοβουλευτική δράση ανά βουλευτή και κοινοβουλευτική ομάδα θα πρέπει να δίνονται με άδειες Creative Commons ή ισοδύναμες σε μηχαναγνώσιμη μορφή και σε σταθερό σημείο απόθεσης. * Δικαστική Πληροφορία: οι αποφάσεις των δικαστηρίων να δίνονται σε ανοιχτή και μηχαναγνώσιμη μορφή, με σημασιολογική αποτύπωση σε σταθερό σημείο απόθεσης και με διασύνδεση με τη νομοθετική πληροφορία. - Η πρόσβαση στην πληροφορία, όπως αυτή προσδιορίζεται στο Ν. 3979/2011 θα πρέπει να είναι εφικτή και μέσα από υποδομές ΤΠΕ και να διατίθεται με κατάλληλη ανοιχτή άδεια. - θα πρέπει να υπάρξουν μετρικές μέθοδοι για την εκτίμηση της “ανοιχτότητας” στα πρότυπα του συστήματος των αστεριών του Tim Berners-Lee προκειμένου να είμαστε σε θέση να αξιολογήσουμε το βαθμό στον οποίο τα ανοιχτά δεδομένα εφαρμόζονται στη δημόσια διοίκηση.14 Γ. Τα ανοιχτά πρότυπα και η διαλειτουργικότητα ως προαπαιτούμενο της ανοιχτής διακυβέρνησης - Η διαλειτουργικότητα θα πρέπει να αποτελέσει βασική προτεραιότητα της Στρατηγικής για τις ΤΠΕ. Ενώ ο νόμος για τη διαλειτουργικότητα υπάρχει ήδη από το 2008 (αρ. 27 Ν. 3731/2008), οι σχετική Υπουργική Απόφαση για την εφαρμογή του εξακολουθεί να μην έχει εκδοθεί. - Η επικαιροποίηση του πλαισίου διαλειτουργικότητας θα πρέπει να γίνεται με συμμετοχή τόσο της κοινωνίας των πολιτών, όσο και της αγοράς με τη ρυθμιστική εποπτεία της διοίκησης. - Η διαλειτουργικότητα μπορεί να εξασφαλισθεί με τη χρήση ανοιχτών προτύπων και με την εξασφάλιση διαλειτουργικότητας όχι μόνο στο τεχνολογικό, αλλά και στο σημασιολογικό, νομικό και οργανωτικό επίπεδο καθώς και στο επίπεδο πολιτικών διάθεσης της πληροφορίας έτσι ώστε να εξασφαλισθεί η ανοιχτή διάθεση της πληροφορίας. - Ακόμη κι αν παραμείνουμε στη λογική των συγχρηματοδοτούμενων έργων ως βασική παράμετρο και μέσο για τη χάραξη Στρατηγικής για τις ΤΠΕ, το οποίο δεν πρέπει να γίνει, θα πρέπει τα έργα αυτά να αντιμετωπισθούν με τη μορφή συνόλων έργων και συνδεόμενων πράξεων που θα πρέπει να εξασφαλίσουν τη διαλειτουργικότητα όχι μόνο σε τεχνολογικό αλλά και σε οργανωτικό επίπεδο με τη δημιουργία συμφώνων συνεργασίας διαλειτουργικότητας σύμφωνα με τους ορισμούς του European Interoperability Framework (EIF).15 Δ. Αξιοποίηση Υφιστάμενων ανθρωπίνων και υλικών πόρων και δημιουργία κοινοτήτων χρηστών - Ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η δημόσια διοίκηση είναι η πολλαπλή προμήθεια των ίδιων πληροφοριακών συστημάτων και πληροφορίας. Επίσης, η τεχνογνωσία που έχουν τα στελέχη της δημόσιας διοίκησης συχνά χάνεται καθώς εγκαταλείπουν την ενεργό δράση. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητο να πραγματοποιηθούν δράσεις που να εξυπηρετούν τόσο την κοινοχρησία δεδομένων και πληροφοριακών υποδομών όσο και τη δημιουργία κοινοτήτων πρακτικών (communities of practice) στελεχών της δημόσιας διοίκησης. Πιο συγκεκριμένα θα πρέπει: (α) να ενισχυθούν όπου υπάρχουν16 και να αναπτυχθούν όπου δεν υπάρχουν μητρώα πληροφοριακών συστημάτων, συνόλων δημοσίων δεδομένων καθώς και αδειών για ΤΠΕ και συνόλα δεδομένων. Δε θα πρέπει να επιτρέπεται προμήθεια συστημάτων ΤΠΕ και πληροφορίας πριν τον υποχρεωτικό έλεγχο των μητρώων και η παραλαβή τους θα πρέπει να συνοδεύεται από την ενημέρωση των μητρώων.17 (β) να δημιουργηθούν διαδικασίες εκκαθάρισης δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας και πρόσκτησης αδειών που να εξασφαλίζουν την απόκτηση του συνόλου των δικαιωμάτων που είναι απαραίτητες για τους φορείς προκειμένου να μπορούν να ασκήσουν τη δημόσια αποστολή τους και να διαμοιράζονται την πληοφορία τουλάχιστον με τους άλλους δημόσιους φορείς. Ειδικότερα, το σύνολο της δημόσιας διοίκησης θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μία ενιαία δεξαμενή δικαιωμάτων, ενώ θα πρέπει να ακολουθείται ο κανόνας ότι δεν μπορεί να αποκτούνται λιγότερα δικαιώματα από εκείνα που ο φορέας χρειάζεται προκειμένου να επιτέλεσει τη δημόσια αποστολή του. (γ) να υπάρξουν ηλεκτρονικές κοινότητες πρακτικής (communities of practice) από δημοσίους υπαλλήλους και χρήστες με ιδιαίτερη έμφαση στη συμμετοχή και συνταξιούχων δημοσίων υπαλλήλων και πολιτών έτσι ώστε αφενός μεν να είναι δυνατόν να υπάρξει μεταφορά συσσωρευμένης γνώσης, αλλά και να δοθεί έμφαση στις ανάγκες του πολίτη. Η δημιουργία τέτοιοων δικτύων είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική, αλλά απαιτεί προσωπικό που θα αναλάβει εξολοκλήρου την καλλιέργεια και υποστήριξη των σχετικών κοινοτήτων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων πρωτοβουλιών που έγιναν τα τελευταία χρόνια αλλά απαιτούν στήριξη και συνέχεια είναι τα Labs του Open Gov18 και το StartupGreece.19 Ε. Δημιουργία Ανοιχών Υποδομών - Διάθεση μέρους του Φάσματος ως Κοινή Ανοιχτή Υποδομή Το ραδιοφάσμα αποτελεί δημόσιο αγαθό και είναι ζωτικής σπουδαιότητας για την επίτευξη κοινωνικών, πολιτιστικών και οικονομικών στόχων. Για το λόγο αυτό, προτείνεται η απόδοση 2 Χ 5 MHz σε συνεχόμενα τμήματα των 2 Χ 2,5 MHz σε οποιαδήποτε από τις φασματικές ζώνες φασματικές ζώνες των 800 – 900 MHz για ελεύθερη κοινωνική χρήση, δηλαδή δίχως την ανάγκη εκχώρησης ιδιωτικών δικαιωμάτων και εκτός των διαδικασιών της δημοπρασίας. Μέρος του φάσματος προτείνεται να μην δημοπρατηθεί αλλά να αποδοθεί με την μορφή του "κοινού αγαθού" στους πολίτες της χώρας. Έτσι, μεμονωμένοι πολίτες, ενώσεις και σωματεία, ιδιωτικές εταιρείες, φορείς του δημοσίου και Πανεπιστήμια θα μπορούν να χρησιμοποιούν τις συχνότητες αυτές για την ανάπτυξη τεχνολογιών και εφαρμογών καθώς και την παροχή υπηρεσιών ασύρματης επικοινωνίας χωρίς την προηγούμενη λήψη άδειας από κάποια εντεταλμένη αρχή, υπό την προϋπόθεση ότι ο τερματικός τους εξοπλισμός θα πληρεί ορισθείσες τεχνολογικά ουδέτερες προδιαγραφές, που θα προστατεύουν την υγεία των πολιτών και θα εγγυώνται την αποφυγή παρεμβολών.[20] Τα προφανή οφέλη από την απόδοση φασματικών ζωνών στην ελεύθερη κοινωνική χρήση έχουν ωθήσει ρυθμιστικές αρχές σε όλο τον κόσμο να υιοθετήσουν αντίστοιχες πρακτικές. Σε αυτό το μήκος κύματος η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών των ΗΠΑ (FCC) υιοθέτησε προσφάτως κανόνες για την χρήση ανεκμετάλλευτων φασματικών ζωνών χωρίς αδειοδότηση μέσω της χρήσης συσκευών ασύρματης ευρυζωνικότητας[21]. Ακολούθως, στις 15 Απριλίου 2011 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ της εισαγωγής σε Κοινοτική Απόφαση διατάξεων, που θα επιτρέπουν την ελεύθερη κοινωνική χρήση φασματικών ζωνών στα κράτη – μέλη της ΕΕ.[22] Περαιτέρω, την 1η Σεπτέμβρη 2011 η Βρετανική OFCOM εξέδωσε επίσημο έγγραφο, σύμφωνα με το οποίο θα προβεί στο εγγύς μέλλον στην απελευθέρωση της χρήσης ανεκμετάλλευτων φασματικών ζωνών για ορισμένες κατηγορίες "έξυπνων" ασύρματων συσκευών.[23] == Αναφορές == 1 http://www.thenewfederalist.eu/Neelie-Kroes-Information-is-the-new-oil,04732 2 http://blogs.ec.europa.eu/neelie-kroes/opendata/ 3 https://joinup.ec.europa.eu/ 4 http://ec.europa.eu/isa/ 5 υπήρξε ο πρόδρομος του JOINUP Software και λειτούργησε από το 2006 μέχρι το 2010 6 https://joinup.ec.europa.eu/software/studies/osor-more-they-know-more-they-share-introducing-open-source-software-communities-eu 7 https://joinup.ec.europa.eu/elibrary/document/oss-procurement-guideline-public 8 με εξαίρεση την αναφορά στις υποχρεώσεις της χώρας από τη δανειακή σύμβαση **δώσε σχετική αναφορά στο άρθρο** 9 https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/files/FAQ-LL-V131-EN.pdf 10 http://joinup.ec.europa.eu/system/files/guidelines/EUPL%201.1%20Guidelines%20EL.pdf 11 http://ec.europa.eu/information_society/policy/psi/docs/pdfs/directive_proposal/2012/el.pdf 12 https://joinup.ec.europa.eu/category/licence/isa-open-metadata-licence-v10 13 http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/11/891 14 http://lab.linkeddata.deri.ie/2010/star-scheme-by-example/ 15 http://ec.europa.eu/isa/documents/isa_iop_communication_en.pdf 16 π.χ. στην περίπτωση των γεωχωρικών δεδομένων υπάρχει το πιο εκτεταμένο σύνολο μεταδεδομένων για τη δημόσια πληροφορία, λόγω των υποχρεώσεων της Οδηγίας INSPIRE και της εφαρμογής της με το Ν. 3882/2010. 17 Οι κανόνες αυτοί τίθενται ήδη στους 3882/2010 και 3979/2011, αλλά θα πρέπει να εξειδικευτούν και να αναπτυχθούν τα πληροφοριακά συστήματα που να επιτρέπουν την εφαρμογή τους. 18 http://labs.opengov.gr/ 19 http://www.startupgreece.gov.gr/el [20] Στο σημείο αυτό υιοθετούμε την πρόταση της 13.01.12 της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδος και του Δικτύου για την Ψηφιακή Απελευθέρωση http://www.epe.org.gr/showarticle.jsp?articleid=499 [21] FCC (November 4th, 2008, Second Report and Order and Memorandum Opinion and Order, ET Docket Nos. 02-380 and 04-186, 23 FCC Rcd 16807, και FCC, September 23th, 2010, Second Memorandum Opinion and Order, ET Docket Nos. 04-186 and No. 02-380, FCC 10 – 174, προσβάσιμο: http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/attachmatch/FCC-10-174A1.pdf) [22] http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A7-2011-0151&language=EN&mode=XML [23] OFCOM Statement (September 1st, 2011), Implementing Geolocation, Summary of Consultation Responses and Self – Tests, προσβάσιμο : http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/geolocation/statement/statement.pdf [24] Βλ. π.χ. το σύστημα στη Μ. Βρετανία http://www.egov.vic.gov.au/focus-on-countries/europe/countries-europe/united-kingdom/trends-and-issues-united-kingdom/e-government-united-kingdom/cabinet-office-e-government-unit-united-kingdom-archive.html