• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτριος Βολάκος' | 13 Μαρτίου 2023, 19:30

    ΑΡΘΡΟ 134 Ανθρωπιστικοί λόγοι Με την παρ. 1, οι άδειες διαμονής των ανθρωπιστικών λόγων (για λόγους υγείας κλπ) θα εκδίδονται πλέον από το Υπουργείο και θα κρίνονται ad hoc. Στην εν λόγω κατηγορία συμπεριλαμβάνονται τα μέλη οικογένειας Έλληνα πολίτη που πληρούν τις προϋποθέσεις χορήγησης αυτοτελούς άδειας διαμονής του άρθρου 90. Ουσιαστικά καταργείται το προσωποπαγές δικαίωμα διαμονής. Πλέον, θα χορηγείται άδεια διαμονής για ανθρωπιστικούς για ένα έτος και μετά θα μεταβαίνουν στην εξαρτημένη εργασία ή σε άλλη άδεια διαμονής. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, τα μέλη οικογένειας Έλληνα, αντιμετωπίζονται δυσχερέστερα από τα μέλη οικογένειας πολίτη τρίτης χώρας και των Ευρωπαίων πολιτών, οι οποίοι συνεχίζουν να απολαμβάνουν τα δικαιώματα της αυτοτελούς άδειας ή του προσωποπαγούς αντίστοιχα, σε περίπτωση διαζυγίου ή θανάτου. Είναι προφανής η τιμωρητική βούληση αναφορικά με τα μέλη οικογένειας, λόγω του φαινομένου της εικονικότητας κυρίως στα σύμφωνα συμβίωσης και στις αναγνωρίσεις τέκνων. Θα πρέπει να σημειωθεί, ότι η εν λόγω διάταξη επιφέρει βαρύτατες συνέπειες όχι μόνο στους συζύγους αλλά και στους ανιόντες και κατιόντες, που λαμβάνουν άδεια διαμονής ως μέλη οικογένειας και μετέβαιναν κι αυτοί στο καθεστώς του προσωποπαγούς. Πλέον οι ανιόντες κυρίως, οι οποίοι είναι συνήθως μεγάλης ηλικίας, θα πρέπει αναγκαστικά να μεταβούν στην εξαρτημένη εργασία – αν δεν έχουν τις προϋποθέσεις για άλλη άδεια διαμονής (για λόγους υγείας ή οικονομικά ανεξάρτητα άτομα (πλέον επαρκείς πόροι). Εξαιρετικοί λόγοι Γονείς ανήλικου ημεδαπού. Αναφέρεται ότι λαμβάνουν άδεια διαμονής γονείς ανήλικου ημεδαπού, που προσκομίζουν στοιχεία που τεκμηριώνουν τη γονική σχέση με το τέκνο και δεν έχει εκδοθεί τελεσίδικη αρνητική απόφαση χορήγησης διεθνούς προστασίας!! Η ανωτέρω αρνητική προϋπόθεση, ουσιαστικά αποκλείει δια παντός γονείς Έλληνα ημεδαπού, να λάβουν άδεια διαμονής αν στο παρελθόν είχαν καταθέσει αίτημα διεθνούς προστασίας. Είναι προφανές, ότι μία τέτοια αρνητική προϋπόθεση και μάλιστα σε γονέα Έλληνα δεν έχει καμία λογική. Επτά έτη διαμονής Αναφέρεται ότι πολίτες τρίτων χωρών που αποδεικνύουν διαμονή στην χώρα για 7 έτη, λαμβάνουν άδεια διαμονής για εξαιρετικούς λόγους, χωρίς να προσμετράται ο χρόνος παραμονής βάσει σχετικού δικαιώματος του αιτούντος διεθνούς προστασίας στην χώρα σύμφωνε με το άρθρο 73 του ν. 4939/2022!!!Με την σχετική προτεινόμενη ρύθμιση, η δυνατότητα απόκτησης άδειας διαμονής εξαιρετικών λόγων εάν δεν καταργείται εν τοις πράγμασι, τουλάχιστον συρρικνώνεται έντονα, με αποτέλεσμα να χάνει κάθε νόημα ύπαρξης, ενώ δεν εξυπηρετεί ούτε καν τον σκοπό θέσπισής της. Ως προς το «άπαξ» Στην προτεινόμενη ρύθμιση παραμένει η προβληματική πρόβλεψη περί άπαξ χορήγησης άδειας διαμονής εξαιρετικών λόγων, που εισήχθη στον ν. 4251/2014, με το αρ. 12 του ν. 4825/2021.Η εν λόγω πρόβλεψη, είναι σαφώς τιμωρητική και αποκλείει από την επαναφορά στη νομιμότητα, πολλούς υπηκόους τρίτων χωρών, που μάλιστα είχαν λάβει άδεια διαμονής εξαιρετικών λόγων, σε πολύ προγενέστερο χρόνο (πχ. Με το άρθρο 44 του νόμου 3386/05). Έτσι, αν για παράδειγμα κάποιος «ξεχαστεί» να ανανεώσει την άδεια ή δε διαθέτει ένσημα, τιμωρείται δια παντός, με αποτέλεσμα να διαμένει στην χώρα παράνομα, ενώ διέμενε νόμιμα, εργάζεται και έχει αποκτήσει οικογένεια. Θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα εκ νέου χορήγησης, όταν έχουν μεσολαβήσει κάποια έτη ανανέωσης της αρχικής άδειας διαμονής των εξαιρετικών λόγων.