• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ' | 14 Μαρτίου 2023, 08:32

    Άρθρο 162 Παρά τη ρητή δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου για την επίλυση του ζητήματος του νομικού κενού που αντιμετωπίζουν οι ασυνόδευτοι ανήλικοι, εξαιτίας του οποίου ενδέχεται να εκτεθούν σε σοβαρούς κινδύνους προστασίας, η προτεινόμενη ρύθμιση αποτυγχάνει να ρυθμίσει το ζήτημα της νομιμότητας της διαμονής των ασυνόδευτων ανηλίκων και των νέων που εισήλθαν στη χώρα ως ασυνόδευτοι ανήλικοι, δεν ανταποκρίνεται δε καν στο περιεχόμενο των σχετικών εξαγγελιών. Πρώτον, η προτεινόμενη διάταξη προϋποθέτει για όλες τις αναφερόμενες κατηγορίες περιπτώσεων την προηγούμενη κατοχή οριστικού τίτλου διαμονής στη χώρα για τη χορήγηση της άδειας διαμονής 10ετούς διάρκειας που προβλέπει. Αυτή η απαίτηση δεν καλύπτει κανένα κενό προστασίας και θέτει εκτός πλαισίου προστασίας τη συντριπτικά μεγάλη πλειονότητα των προσώπων που επιδιώκει να καλύψει (ενήλικοι πολίτες τρίτων χωρών που εισήλθαν ως ασυνόδευτοι στην Ελλάδα). Αν τα ασυνόδευτα παιδιά που εν συνεχεία ενηλικιώνονται είχαν στη διάθεσή τους κάποια οριστική άδεια διαμονής, δε θα χρειαζόταν η παρέμβαση του νομοθέτη εν προκειμένω. Κατά συνέπεια, θα πρέπει η φράση στην παρ. 1 του άρθρου 162 «που διαμένουν νόμιμα στη χώρα με οριστικό τίτλο διαμονής με οριστικό τίτλο διαμονής» να απαλειφθεί. Σημειώνεται ότι η προϋπόθεση προηγούμενης κατοχής οριστικού τίτλου στην πραγματικότητα στερεί και από σημαντικό αριθμό παιδιών β’ γενιάς τη δυνατότητα πρόσβασης σε 10ετή άδεια διαμονής (περίπτωση β της παρ. 1). Δεύτερον, οι προϋποθέσεις που θέτει η περίπτωση γ’ της παρ. 1, τριετής φοίτηση σε Ελληνικό σχολείο πριν τη συμπλήρωση του 23ου έτους και εισαγωγή σε Ίδρυμα Επαγγελματικής Κατάρτισης, Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης, ΙΕΚ ή Ίδρυμα τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, μόνο εντελώς μερικά καλύπτει το άνω διαπιστωμένο κενό, καθώς αφορούν μόνο πολύ μικρό αριθμό ασυνόδευτων ανηλίκων που εν τω μεταξύ ενηλικιώνονται. Ιδίως δε θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι λόγω των συστημικών και χρόνιων προβλημάτων ουσιαστικής συμπερίληψης των παιδιών με μεταναστευτικό/προσφυγικό υπόβαθρο στο ελληνικό σχολείο που δημιουργούν μαθητικό πληθυσμό τουλάχιστον δύο ταχυτήτων, ακόμη και η 3ετής «επιτυχή» φοίτηση στο ελληνικό σχολείο αποτελεί μια σημαντική πρόκληση. Τρίτον, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 172(1), προβλέπεται παράβολο ύψους 900 ευρώ ειδικά για την κατάθεση αίτησης για τη λήψη της συγκεκριμένης άδειας, ποσό το οποίο είναι απολύτως δυσανάλογο λαμβάνοντας υπόψη τα πρόσωπα τα οποία αφορά (πρώην ασυνόδευτοι που μόλις ενηλικιώθηκαν ή πολύ νεαρά πρόσωπα) και ακυρώνει στην πράξη την πρόσβαση στην προβλεπόμενη άδεια διαμονής. Τέταρτον, απουσιάζει οιαδήποτε ρύθμιση σχετικά με το κρίσιμο ζήτημα της πρόβλεψης άδειας διαμονής για ασυνόδευτα παιδιά που απορρίπτονται από το σύστημα ασύλου ενώ είναι ακόμη παιδιά, σε αντίθεση με την Εθνική Στρατηγική για την Προστασία των Ασυνόδευτων Ανηλίκων και κατά παράβαση της αρχής του βέλτιστου συμφέρον του παιδιού, το οποίο σύμφωνα με τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού πρέπει να λαμβάνεται πρωτίστως υπόψη σε κάθε απόφαση που αφορά τα παιδιά. Θα πρέπει να προβλεφθεί άδεια διαμονής για τα ασυνόδευτα παιδιά των οποίων η αίτηση ασύλου απορρίπτεται, προκειμένου να αποτραπεί ο κίνδυνος τα παιδία αυτά να παραμείνουν σε νομικό κενό (limbo). Τέλος, για λόγους σαφήνειας θα πρέπει να τροποποιηθεί η παράγραφος 2 του άρθρου 162 ως εξής: «α) να διαθέτει Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ) ή Προσωρινό Αριθμό Ασφάλισης και Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (Π.Α.Α.Υ.Π.Α.)»