• Καταρχήν, η τροποποίηση σχετικά με την απαίτηση περί ύπαρξη ασφάλισης κατα την ανανέωση είναι στη σωστή κατεύθυνση. Αναφορικά όμως με το άρθρο 19 εν γένει, οφείλουμε να επισημάνουμε τα εξής: 1) επιβάλλεται η χορήγηση μπλε βεβαίωσης αντί για το απλό αποδεικτικό κατά την κατάθεση, σταματώντας επιτέλους αυτή την ερμαφρόδιτη κατάσταση νόμιμης/παράτυπης διαμονής του αιτούντος. Ως γνωστόν, με δεδομένη μάλιστα την καθυστέρηση εξέτασης των σχετικών αιτημάτων, ο κάτοχος του αποδεικτικού αυτού βρίσκεται σε μία ιδιότυπη ομηρία αφού στοιχειώδη δικαώματά του περιορίζονται αισθητά (νόμιμη και ασφαλισμένη εργασία, επίσκεψη στη χώρα καταγωγής του, ελευθερία κινήσεων και δραστηριοτήτων εντός της Ελλάδας κλπ). 2) Αναγκαία κρίνεται επίσης νομοθετική παρέμβαση αναφορικά με "εμπόδια" που "εμφανίζονται" κατά την κατάθεση και εξέταση των αιτημάτων, είτε λόγω διαφορετικών (ακόμη και αντίθετων) κατευθύνσεων από έγγραφα και εγκυκλίους είτε, δυστυχώς, από απαιτήσεις των υπηρεσιών υποδοχής ή και ενός εκάστου των υπαλλήλων αυτών. Π.χ. τα διαστήματα απουσίας από την Ελλάδα, η τυχόν υποβολή εκ νέου αίτησης για εξαιρετικούς ή η απόδειξη διαμονής σε συγκεκριμένη περιοχή της χώρας. 3) Επίσης, θα ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση η διεύρυνση του καταλόγου των αποδεικτικών εγγράφων με κατηγορίες στοιχείων που πιστοποιούν άνευ ετέρου την παρουσία του αλλοδαπού στην Ελλάδα (π.χ. ασφαλιστήρια συμβόλαια, βεβαιώσεις ΚΤΕΟ, γνωματεύσεις/συνταγές/αποτελέσματα ιδιωτών γιατρών και ιατρικών κέντρων, εμβολιασμοί τέκνων και λοιπά). Τέλος επιβάλλεται, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών, η διευθέτηση ζητημάτων που επηρεάζουν τη σχετική διαδικασία σε ΔΑΜ και ΤΑΔ (π.χ. μακρινά ραντεβού για κατάθεση αιτημάτων, καθυστέρηση στην έκδοση αδειών κλπ).