• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ' | 24 Απριλίου 2020, 12:54

    Η προτεινόμενη ρύθμιση αντιστρέφει πλήρως την υφιστάμενη διάταξη, η οποία προβλέπει την κράτηση ως εξαιρετικό μέτρο. Η επιβολή διοικητικής κράτησης καθίσταται με τον τρόπο αυτό ο κανόνας και όχι η εξαίρεση. Τούτο, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το άρθρο 15 της Οδηγίας 2008/115/ΕΚ, σχετικά με τους κοινούς κανόνες και διαδικασίες στα κράτη μέλη για την επιστροφή των παρανόμως διαμενόντων υπηκόων τρίτων χωρών, που ορίζει ότι τα κράτη μέλη μπορούν να θέτουν υπό κράτηση υπήκοο τρίτης χώρας υποκείμενο σε διαδικασίες επιστροφής, για την προετοιμασία της επιστροφής και/ή τη διεκπεραίωση της διαδικασίας απομάκρυνσης μόνο εάν στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν δύνανται να εφαρμοσθούν αποτελεσματικά άλλα επαρκή αλλά λιγότερο αναγκαστικά μέτρα. Σημειώνεται εδώ ότι με την παρ. 2 του άρθρου 21 προστίθεται παρ. 4 στο άρθρο 92 του Ν. 4636/2019 και προβλέπει υποχρεωτική κράτηση στο ΠΡΟΚΕΚΑ με την απόρριψη της προσφυγής μέχρι την ολοκλήρωση της απομάκρυνσης ή έως να γίνει δεκτή η αίτηση ακύρωσης. Αυτή η διάταξη έρχεται να συμπληρώσει την τροποποίηση του άρθρου 30 του ν. 3907/2011, διότι θέτει ως κανόνα την κράτηση χωρίς καν να παραπέμπει στο άρθρο 30 και τις εξαιρέσεις του. Η τροποποίηση της συγκεκριμένης διάταξης γεννά εύλογα ερωτήματα σχετικά με τον προσανατολισμό των αρμόδιων αρχών σε ό,τι αφορά τις σχεδιαζόμενες πολιτικές διοικητικής κράτησης, ιδίως λαμβάνοντας υπόψη το κατά συντριπτική πλειοψηφία προσφυγικό προφίλ των πολιτών τρίτων χωρών που εισέρχονται στη χώρα. H μετατροπή ενός εξαιρετικού μέτρου, όπως είναι η διοικητική κράτηση, σε γενικευμένο στερητικό της ελευθερίας μέτρο ελέγχεται ως προς τη συμβατότητά του με τους κανόνες του ενωσιακού και του διεθνούς δικαίου.