• Σχόλιο του χρήστη 'ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ' | 21 Ιουνίου 2021, 23:42

    Προς αντιμετώπιση των αυξημένων παράνομων μεταναστευτικών ροών προς τη χώρα μας, οι οποίες συντηρούνται και διευκολύνονται και από τη δυνατότητα εύκολης χρήσης πλαστών εγγράφων για την παραπλάνηση ελεγκτικών αρχών και την πρόσβαση σε υπηρεσίες, προτείνονται να θεσμοθετηθούν με το υπόψη νομοσχέδιο και τα ακόλουθα: α) Η ανάπτυξη διαδικτυακής εφαρμογής, στα πρότυπα της διαδικτυακής εφαρμογής «Πορεία Φακέλου Πολίτη Τρίτης Χώρας» της ιστοσελίδας του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, μέσω της οποίας θα υπάρχει η δυνατότητα αναζήτησης, πέραν των αδειών διαμονής, των βεβαιώσεων κατάθεσης αίτησης για έκδοση ή ανανέωση άδειας διαμονής και των ειδικών βεβαιώσεων νόμιμης διαμονής που χορηγούν οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, και όλων των νομιμοποιητικών εγγράφων που χορηγούν η Υπηρεσία Ασύλου (αδειών διαμονής δικαιούχων διεθνούς προστασίας, δελτίων αιτούντων διεθνούς προστασίας, ταξιδιωτικών εγγράφων αιτούντων ή δικαιούχων διεθνούς προστασίας), το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (αδειών οδήγησης) και η Ελληνική Αστυνομία (δελτίων αστυνομικής ταυτότητας, αδειών διαμονής και ειδικών δελτίων ταυτότητας ομογενών, βεβαιώσεων εγγραφής και πιστοποιήσεων μόνιμης διαμονής πολιτών κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Μέσω της παραπάνω εφαρμογής, θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα αναζήτησης, με παρόμοιο τρόπο με τον οποίο λαμβάνει χώρα η διαδικτυακή αναζήτηση του Α.Μ.Κ.Α., όλων των προαναφερόμενων εγγράφων με βάση τα στοιχεία ταυτότητας του κατόχου τους, όπως αυτά αναγράφονται στο αναζητούμενο έγγραφο, τον αύξοντα αριθμό του αναζητούμενου εγγράφου και τον Α.Φ.Μ. του ελεγχόμενου, ο οποίος, επειδή δεν αναγράφεται στο αναζητούμενο έγγραφο, θα προκύπτει από έτερο έγγραφο που επιδεικνύει ο κάτοχος του αναζητούμενου εγγράφου ή από δήλωση του τελευταίου, έτσι ώστε να αποκλείεται η πρόσβαση στην εφαρμογή σε άτομο που απλώς κατέχει, με οποιοδήποτε τρόπο, το αναζητούμενο έγγραφο. Μέσω της ίδιας εφαρμογής, θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα αφενός ελέγχου της κατάστασης στην οποία βρίσκεται το αναζητούμενο έγγραφο (εάν δηλαδή έχει δηλωθεί κλοπή, υπεξαίρεση ή απώλειά του ή εάν έχει ανακληθεί ή ακυρωθεί) και αφετέρου επισκόπησης της φωτογραφίας του κατόχου του εν λόγω εγγράφου, με βάση την οποία αυτό εκδόθηκε, προς αντιμετώπιση του φαινομένου που έχει παρουσιασθεί να χρησιμοποιούνται τα στοιχεία που περιέχονται σε γνήσια έγγραφα προς κατάρτιση πλήθους πλαστών που φέρουν πλέον τις φωτογραφίες των νέων κατόχων τους. Η υιοθέτηση της πρότασης θα επιτρέψει στις δημόσιες υπηρεσίες, στα πιστωτικά ιδρύματα, στα ιδρύματα πληρωμών, στους παρόχους υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, στους εκμισθωτές ακινήτων, στις επιχειρήσεις εκμίσθωσης καταλυμάτων, στις επιχειρήσεις επιβατικών μεταφορών, στις επιχειρήσεις εκμισθώσεις οχημάτων, κ.λπ. να εξακριβώνουν τη γνησιότητα των εγγράφων που χρησιμοποιούνται ενώπιόν τους στα πλαίσια διεκπεραίωσης αιτημάτων πρόσβασης στις υπηρεσίες που παρέχουν, καθόσον παρατηρείται εκτεταμένη χρήση πλαστών νομιμοποιητικών εγγράφων, προς εξασφάλιση της πρόσβασης αλλοδαπών ατόμων που διαμένουν παράνομα στη χώρα μας στις υπηρεσίες που παρέχουν οι εν λόγω επιχειρήσεις, ιδιώτες και δημόσιες υπηρεσίες. β) Η τροποποίηση των άρθρων 26, 29 και 30 του Ν. 4251/2014, ώστε να προβλέπεται η υποχρέωση, όπως και οι κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασής της, των ως άνω δημόσιων υπηρεσιών, ιδιωτών και επιχειρήσεων καθώς και των υπαλλήλων τους να ελέγχουν, μέσω της προαναφερόμενης διαδικτυακής εφαρμογής και πριν παράσχουν τις υπηρεσίες τους, την ύπαρξη και τη γνησιότητα του νομιμοποιητικού εγγράφου που προσκομίζει ή καταχωρεί (σε περίπτωση ηλεκτρονικών συναλλαγών) το πρόσωπο που αιτείται την παροχή της υπηρεσίας. Η υιοθέτηση των παραπάνω προτάσεων είναι επιβεβλημένη: α) Λόγω της πληθώρας των περιπτώσεων παροχής υπηρεσιών σε αλλοδαπούς που διαμένουν παράνομα στη χώρα μας με τη χρήση πλαστών νομιμοποιητικών εγγράφων. β) Λόγω της χρήσης των προσωπικών στοιχείων ταυτότητας αλλοδαπών, που περιέχονται σε γνήσια ως άνω έγγραφα, προς κατάρτιση πλήθους πλαστών, που φέρουν πλέον τις φωτογραφίες των νέων κατόχων τους, τα οποία είτε επιδεικνύονται σε υπαλλήλους ελεγκτικών αρχών, προς απόδειξη της νομιμότητας της διαμονής των κατόχων τους στη χώρα μας, είτε αντίγραφά τους κατατίθενται σε επιχειρήσεις και δημόσιες υπηρεσίες προς παροχή υπηρεσιών. γ) Λόγω της διατάραξης της εύρυθμης λειτουργίας των αστυνομικών, δικαστικών και σωφρονιστικών αρχών από τη σωρεία των υποθέσεων που καλούνται να διεκπεραιώσουν, εξαιτίας τόσο των πλαστογραφιών και των υφαρπαγών ψευδών βεβαιώσεων που λαμβάνουν χώρα όσο και των λοιπών αξιόποινων πράξεων που διευκολύνονται μέσω των υφαρπαχθέντων ψευδών βεβαιώσεων. δ) Λόγω της οικονομικής εκμετάλλευσης των παράνομων αλλοδαπών από κυκλώματα κατάρτισης και διάθεσης πλαστών νομιμοποιητικών εγγράφων. ε) Λόγω διευκόλυνσης της δράσης των παραπάνω κυκλωμάτων από την ύπαρξη νομοθετικής υποχρέωσης (άρθρο 1 του Ν. 4250/2014) των δημοσίων υπηρεσιών να δέχονται ευκρινή απλά φωτοαντίγραφα πρωτότυπων εγγράφων εκδοθέντων από έτερες υπηρεσίες και φορείς του δημοσίου, με συνέπεια να μην είναι ανιχνεύσιμη η ποιότητα των υλικών κατασκευής τους και τα χαρακτηριστικά ασφαλείας τους. στ) Λόγω διάθεσης παροχών και επιδομάτων σε μη δικαιούμενα πρόσωπα, γεγονός που έχει ως πρακτική συνέπεια τη μείωση των αντίστοιχων πόρων που προορίζονται για τα πρόσωπα που βρίσκονται σε κατάσταση πραγματικής ανάγκης. ζ) Λόγω ανοίγματος τραπεζικών λογαριασμών και κατάθεσης και αποστολής χρημάτων, τα οποία πολλές φορές προέρχονται από ή προορίζονται για τη χρηματοδότηση εγκληματικών πράξεων, από πρόσωπα που κάνουν χρήση πλαστών νομιμοποιητικών της διαμονής τους εγγράφων ενώπιον των πιστωτικών ιδρυμάτων και των ιδρυμάτων πληρωμών. η) Λόγω ανάγκης αποκλεισμού των παράνομων πολιτών τρίτων χωρών από τα επίσημα δίκτυα κατάθεσης και μεταφοράς χρημάτων και καθιέρωσης κατ’ αυτόν τον τρόπο λόγου αποφυγής της χώρας μας ως τόπου διέλευσης ή προορισμού τους. θ) Λόγω της πληθώρας των περιπτώσεων χρήσης των πιστωτικών ιδρυμάτων και των ιδρυμάτων πληρωμών για τη διάπραξη αξιόποινων πράξεων (π.χ. απατών) ή τη χρηματοδότηση τέτοιων πράξεων (π.χ. πράξεων προώθησης στο εσωτερικό της χώρας πολιτών τρίτων χωρών που δεν έχουν δικαίωμα εισόδου και διαμονής στην Ελληνική επικράτεια). ι) Λόγω παροχής υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, μέσω των οποίων διαπράττονται πολύ συχνά εγκληματικές πράξεις, σε πρόσωπα που κάνουν χρήση πλαστών νομιμοποιητικών της διαμονής τους εγγράφων ενώπιον των παρόχων τέτοιων υπηρεσιών και των υπαλλήλων τους. ια) Λόγω ανάγκης αποκλεισμού των παράνομων πολιτών τρίτων χωρών από τη χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών και καθιέρωσης κατ’ αυτόν τον τρόπο λόγου αποφυγής της χώρας μας ως τόπου διέλευσης ή προορισμού τους. ιβ) Λόγω της πληθώρας των περιπτώσεων χρήσης των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών για τη διάπραξη αξιόποινων πράξεων (π.χ. πράξεων προώθησης στο εσωτερικό της χώρας πολιτών τρίτων χωρών που δεν έχουν δικαίωμα εισόδου και διαμονής στην Ελληνική επικράτεια). ιγ) Λόγω της πληθώρας των περιπτώσεων μίσθωσης με πλαστά έγγραφα (νομιμοποιητικών εγγράφων και αδειών οδήγησης) οχημάτων που ανήκουν σε επιχειρήσεις εκμίσθωσης και χρήσης τους για τη διάπραξη αξιόποινων πράξεων, με κυριότερη την προώθηση στο εσωτερικό της χώρας πολιτών τρίτων χωρών που δεν έχουν δικαίωμα εισόδου και διαμονής στην Ελληνική επικράτεια. Μέσω της υιοθέτησης των παραπάνω προτάσεων θα εξασφαλισθεί: α) Η παροχή υπηρεσιών από δημόσιες υπηρεσίες, ιδιώτες και επιχειρήσεις μόνο σε όσους αλλοδαπούς διαμένουν νόμιμα στη χώρα μας. β) Η εξάλειψη της χρήσης πλαστών νομιμοποιητικών εγγράφων εκ μέρους παράνομων αλλοδαπών για την απόκτηση πρόσβασής τους σε υπηρεσίες, όπως η φορολογική και ασφαλιστική απογραφή, η χορήγηση ασφαλιστικής ενημερότητας, η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, η χορήγηση παροχών και επιδομάτων, η έκδοση αδειών κυκλοφορίας οχημάτων, η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς (χερσαίων, θαλάσσιων και εναέριων), η ενεργοποίηση συνδέσεων κινητής τηλεφωνίας, το άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών, η μεταφορά χρημάτων και η εκμίσθωση καταλυμάτων και οχημάτων. γ) Η γρήγορη και εύκολη πρόσβαση στην εφαρμογή από τις συσκευές κινητής τηλεφωνίας των υπαλλήλων κατά τη διάρκεια του διενεργούμενου ελέγχου και η άμεση εξαγωγή συμπερασμάτων για τη νομιμότητα της διαμονής του ελεγχόμενου αλλοδαπού και τη γνησιότητα του αντίστοιχου εγγράφου που αυτός επιδεικνύει. δ) Η μείωση τόσο των παράνομων μεταναστευτικών ροών προς τη χώρα μας, η οποία θα πάψει επιτέλους να αποτελεί τόπο διέλευσης ή προορισμού των παράνομων αλλοδαπών, όσο και της εγκληματικότητας που συνδέεται με το συγκεκριμένο φαινόμενο.