• Σχόλιο του χρήστη 'Δίκτυο Για τα Δικαιώματα του παιδιού' | 1 Φεβρουαρίου 2022, 09:44

    Ως Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού θα θέλαμε να καλωσορίσουμε την Δημόσια Ηλεκτρονική Διαβούλευση για την «Εθνική Στρατηγική για την Προστασία των Ασυνόδευτων Ανηλίκων» (στο εξής «Στρατηγική»), η οποία αποτελεί ένα πολύ ουσιαστικό σε περιεχόμενο κείμενο που λαμβάνει υπόψη, προσδίδοντας την πρέπουσα σημασία, τις αρχές που πηγάζουν από τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, η οποία πρέπει να γίνεται σεβαστή. Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό να αναγνωριστεί ότι η στρατηγική αυτή περιλαμβάνει συγκεκριμένους στόχους και μετρήσιμους δείκτες, γεγονός το οποίο θα μπορεί να συμβάλλει στη λήψη δεδομένων που θα αφορούν τα ασυνόδευτα παιδιά και με τον τρόπο αυτό θα μπορεί να πραγματοποιείται σύγκριση και έλεγχος της στρατηγικής και του κατά πόσο έχουν επιτευχθεί οι στόχοι της. Ωστόσο, για να επιτευχθούν οι στόχοι που προβλέπονται στη Στρατηγική και να μπορούν να υλοποιηθούν σε πρακτικό επίπεδο οι διαδικασίες που περιγράφονται, είναι πολύ σημαντικό να τηρηθεί ο “Συντονισμός δράσης υπηρεσιών και φορέων, κρατικών και μη, που εμπλέκονται σε ζητήματα προστασίας ασυνόδευτων ανηλίκων, όπως στέγαση, υγεία, εκπαίδευση και εργασία”, όπως αναφέρεται στη Στρατηγική. Σε ό,τι αφορά στου Πυλώνες, τους Σκοπούς και του Στόχους της Στρατηγικής, το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού έχει τις παρακάτω παρατηρήσεις: Πυλώνας 1, Σκοπός 1, Στόχος 2 που αφορά το πρόγραμμα Θέσπισης Μηχανισμού Επείγουσας Ανταπόκρισης για Ασυνόδευτους Ανήλικους σε Επισφαλείς Συνθήκες Διαβίωσης: Δεν υπάρχει ρητή αναφορά για αναλογική εφαρμογή της διαδικασίας διακρίβωσης ανηλικότητας όπως περιγράφεται αναλυτικά στη σελίδα 21 και αναφέρεται σε όλα τα στάδια. Περαιτέρω, είναι πολύ σημαντικό να αναφερθεί ότι πρέπει να υπάρχει διασφάλιση της τήρησης της υπ’ αρ. 9889 κοινής απόφασης (ΚΥΑ) των Υπουργών Υγείας και Μετανάστευσης και Ασύλου (Β’ 3390), καθώς οι δημόσιες δομές υγείας δεν έχουν γνώση αυτής και δεν την ακολουθούν. Επιπλέον, έχει εντοπιστεί η ανάγκη για τη δημιουργία κινητών κλιμακίων με εξειδικευμένο προσωπικό, οι οποίες θα μπορούν άμεσα να εφαρμόζουν την ως άνω ΚΥΑ και να γνωστοποιούν άμεσα το αποτέλεσμα της ηλικίας του παιδιού, προκειμένου να λαμβάνει και την αντίστοιχη με την ηλικία του υποστήριξη. Θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι στη θέσπιση του Μηχανισμού Επείγουσας Ανταπόκρισης για Ασυνόδευτους Ανήλικους σε Επισφαλείς Συνθήκες Διαβίωσης δεν γίνεται αναφορά σε παιδιά τα οποία δηλώνουν ότι δεν επιθυμούν να ενταχθούν στο σύστημα παιδικής προστασίας που έχει προβλεφθεί και ορίζεται από την Ειδική Γραμματεία, παιδιά για τα οποία θα πρέπει να υπάρξει ανάλογη μέριμνα και σχεδιασμός από την Πολιτεία. Πυλώνας 1 σκοπός 2, στόχος 2 για την εκπροσώπηση και επιτροπεία, στη δράση 2.1. στην 1η παράγραφο πρέπει να προστεθούν τα στοιχεία ε' και στ΄ που λείπουν. Η πρόβλεψη και περιγραφή του προγράμματος επιτροπείας (σελ. 42 επ.) είναι πολύ σημαντικό που αναφέρεται, ωστόσο ακόμα πιο σημαντικό είναι να εκκινήσει η εφαρμογή του. Η Στρατηγική αναφέρει : « Για τον σκοπό αυτόν, έχει ξεκινήσει και θα ολοκληρωθεί μεταρρύθμιση της νομοθεσίας έως τον Νοέμβριο του 2021» μεταρρύθμιση, η οποία δεν έχει υλοποιηθεί δυστυχώς. Οι επίτροποι θα αποτελέσουν τα πρόσωπα αναφοράς των παιδιών, έχοντας σύμφωνα με την πρόβλεψη του Ν. 4554/2018 εποπτικό ρόλο και είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ζητείται και να διασφαλίζεται η συνεργασία τους με όλους τους φορείς που υποστηρίζουν τα παιδιά. Καθίσταται ιδιαίτερα σημαντικό να αναφερθεί η επικοινωνία, συμβολή και συνεργασία με τις/τους αρμόδιες Εισαγγελείς Ανηλίκων, που εκ του νόμου έχουν την προσωρινή επιμέλεια των παιδιών αυτών, καθώς και η συνεργασία και η λήψη των απόψεων και της εμπειρίας από οργανώσεις της Κοινωνίας Πολιτών που παρέχουν υπηρεσίες παιδικής προστασίας. Τέλος, όπως περιγράφεται και είναι βαρύνουσας σημασίας, πρέπει να υλοποιηθεί η διάκριση των ρόλων των επαγγελματιών που υποστηρίζουν τα παιδιά, δηλαδή του επιτρόπου, του νομικού εκπροσώπου – δικηγόρου, των κοινωνικών λειτουργών, ψυχολόγων, φροντιστών κτλ του παιδιού. Τέλος, προτείνεται στη δράση 2.4 να υπάρξει ρητή πρόβλεψη για υποχρεωτική κάλυψη παροχής νομικής υποστήριξης και κατά την εξέταση του αιτήματος διεθνούς προστασίας σε πρώτο βαθμό από την Υπηρεσία Ασύλου.