• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ' | 4 Ιουλίου 2022, 14:51

    Σύμφωνα με τη σύσταση του Οργανισμού Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ , «τα άτομα που ορίζονται ως επίτροποι και νόμιμοι εκπρόσωποι [πρέπει να] έχουν τα κατάλληλα επαγγελματικά προσόντα για την παιδική πρόνοια ή/και παιδική προστασία. Επιπλέον, θα πρέπει να λάβουν κατάλληλη αρχική και συνεχή εκπαίδευση». Σύμφωνα με το Γενικό Σχόλιο υπ’ άριθμ. 6 της Επιτροπής του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού «Ο επίτροπος ή ο σύμβουλος πρέπει να έχει την αναγκαία τεχνογνωσία στον τομέα της παιδικής πρόνοιας ώστε να διασφαλίζει ότι το βέλτιστον συμφέρον του παιδιού διασφαλίζεται και ότι οι νομικές, κοινωνικές, ψυχολογικές, υλικές και εκπαιδευτικές του ανάγκες διασφαλίζονται, ενεργώντας μεταξύ άλλων ως σύνδεσμος μεταξύ του παιδιού και των εξειδικευμένων επαγγελματιών / οργανώσεων που παρέχουν την απαιτούμενη αδιάλειπτη και συνεχή φροντίδα στο παιδί». Το άρθρο 16 παρ. 2 ορίζει τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληροί ο εντεταλμένος επιτροπείας, δηλαδή το φυσικό πρόσωπο που ασκεί στην πράξη τις επιτροπικές εξουσίες του Επιτρόπου, βλ. παρ. 1 του άρθρου 16. Ωστόσο η πρόβλεψη ο εντεταλμένος επιτροπείας να κατέχει πτυχίο ή δίπλωμα πανεπιστημίου χωρίς να προσδιορίζεται το γνωστικό αντικείμενο του τίτλου αυτού δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι πληροί την απαίτηση τα πρόσωπα αυτά να έχουν τα κατάλληλα προσόντα στον τομέα της παιδικής πρόνοιας και της παιδικής προστασίας. Θα πρέπει κατ’ ελάχιστο να προβλεφθούν ίδιες προϋποθέσεις με αυτές του άρθρου 17 παρ. 5(α) του σχεδίου νόμου, ήτοι «πτυχιούχος Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι., της ημεδαπής ή ισότιμο και αντίστοιχο της αλλοδαπής, με τίτλο σπουδών Ψυχολογίας, Κοινωνικής Εργασίας, Κοινωνιολογίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Παιδαγωγικής, Νομικής ή Πολιτικής Επιστήμης». Επιπλέον, η προϋπόθεση που τίθεται με την παράγραφο 2 β του άρθρου 16 («να έχει άριστη γνώση της ελληνικής γλώσσας και καλή γνώση της αγγλικής ή της γαλλικής γλώσσας, ή αραβικών, Ουρντού ή άλλης γλώσσας η οποία ομιλείται από σημαντικό αριθμό ασυνόδευτων ανηλίκων στη χώρα μας») φαίνεται να συγχέει τον ρόλο του εντεταλμένου επιτροπείας με αυτόν του διερμηνέα/πολιτιστικού διαμεσολαβητή. Παρότι ευκταίο είναι ο εντεταλμένος επιτροπείας να γνωρίζει τη γλώσσα του παιδιού και να επικοινωνεί απευθείας μαζί του, αποτελεί υποχρέωση των αρμόδιων αρχών να οργανώσουν ένα αποτελεσματικό σύστημα παροχής διερμηνείας, διαθέσιμο στα πρόσωπα που ασκούν την επιτροπεία ασυνόδευτου ανηλίκου καθώς και σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, προς διασφάλιση του δικαιώματος του παιδιού να εκφράζει τη γνώμη του και αυτή να λαμβάνεται δεόντως υπόψη σύμφωνα με το άρθρο 12 της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Επιπροσθέτως, η αναφορά στην παράγραφο 2γ) του άρθρου 16 στο Μητρώο Μελών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, δεδομένου ότι διάταξη της σχετική ΚΥΑ για τον καθορισμός λειτουργίας του «Μητρώου Μελών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων» έχει κριθεί αντισυνταγματική (Μον Πλημ Αθηνών 427/2022), ενδέχεται να δημιουργήσει σημαντικές καθυστερήσεις στη λειτουργία του συστήματος επιτροπείας και συνεπώς θα πρέπει άμεσα η σχετική νομοθεσία περί Μητρώο Μελών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων να τροποποιηθεί, σύμφωνα και με τη σχετική προαναφερθείσα νομολογία και τις σχετικές συστάσεις, μεταξύ άλλων του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ειδικής Εισηγήτριας του ΟΗΕ για τους Υπερασπιστές Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Τέλος, θα πρέπει να προστεθεί επιπλέον προϋπόθεση επιτυχούς παρακολούθησης εισαγωγικής κατάρτισης του προσώπου που αναλαμβάνει καθήκοντα εντεταλμένου επιτροπείας και η παρακολούθηση προγραμμάτων διαρκούς επιμόρφωσης κατά τον χρόνο άσκησης των καθηκόντων του, όπως αυτές που προβλέπεται στο άρθρο 24 του σχεδίου νόμου.