Αρχική Μέτρα για την ισόρροπη εκπροσώπηση των φύλων σε θέσεις διευθυντικών στελεχών των εισηγμένων εταιρειών, των μη εισηγμένων ανωνύμων εταιρειών και των δημοσίων επιχειρήσεων -...Άρθρο 5 Ισόρροπη εκπροσώπηση των φύλων στο Διοικητικό Συμβούλιο – Προσθήκη άρθρου 3Α στον ν. 4706/2020 (άρθρο 5 της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2381)Σχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΜΗ-ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΩΝ ΜΕΛΩΝ ΔΣ (NED CLUB) | 29 Ιανουαρίου 2025, 17:01
Άρθρο 5 Ισόρροπη εκπροσώπηση των φύλων στο Διοικητικό Συμβούλιο - Προσθήκη άρθρου 3Α στον ν. 4706/2020 (άρθρο 5 της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2381) Παρ. 3 Στην Ελλάδα ο Νόμος 4706/2020 περί Εταιρικής Διακυβέρνησης ξεκίνησε να εφαρμόζεται από τον Ιούλιο 2021 και ισχύει για το σύνολο των εισηγμένων εταιρειών. Αναφορικά με το εύρος εφαρμογής του νέου Νόμου στις εισηγμένες εταιρείες, η άποψή μας είναι ότι θα πρέπει να είναι ομοιόμορφη και να αφορά στο σύνολο των εταιρειών που διαπραγματεύονται στο Ελληνικό Χρηματιστήριο (ATHEX), ανεξαρτήτως μεγέθους, ώστε να αποφευχθεί η δημιουργία δύο ταχυτήτων εταιρειών εντός του. Προκειμένου πάραυτα να δοθεί ένα ικανό χρονικό διάστημα προσαρμογής, ειδικά για τις μικρές και μεσαίες εταιρείες, θα μπορούσε να ισχύσει η σταδιακή εφαρμογή του Νόμου όπως έχει εφαρμοστεί σε Ευρωπαϊκές χώρες που έχουν ήδη ενσωματώσει την Ευρωπαϊκή Οδηγία, όπως η Ισπανία. Εξάλλου, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η παρ.50 της Ευρωπαϊκής Οδηγίας αναφέρει ότι: «….Ειδικότερα, τα κράτη μέλη ενθαρρύνονται να θεσπίζουν πολιτικές παροχής υποστήριξης και κινήτρων στις ΜΜΕ, ώστε να βελτιώσουν σημαντικά την έμφυλη ισορροπία σε όλα τα επίπεδα διοίκησης και στα διοικητικά συμβούλια». Παρ. 4 Αναφορικά με την υποχρεωτική ποσόστωση, θεωρούμε ότι ο στόχος του 33% στο σύνολο των θέσεων του Διοικητικού Συμβουλίου (ΔΣ) έχει μεγαλύτερα πλεονεκτήματα καθώς ενισχύει την παρουσία του υποεκπροσωπούμενου φύλου τόσο σε εκτελεστικές όσο και μη εκτελεστικές θέσεις. Παρόλα αυτά, θεωρούμε ότι η πρόβλεψη της παραγράφου 4 του άρθρου 5 όπου ορίζεται «Όταν στο διοικητικό συμβούλιο της Εταιρείας που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της παρ. 3 συμμετέχουν τρία (3) ή περισσότερα εκτελεστικά μέλη, στο ως άνω ποσοστό του τριάντα τρία τοις εκατό (33%), περιλαμβάνεται ένα (1) τουλάχιστον εκτελεστικό μέλος του υποεκπροσωπούμενου φύλου», ενδέχεται να δημιουργήσει αντικειμενικές δυσκολίες στην εφαρμογή της από τις εισηγμένες εταιρείες και θα μπορούσε να δοθεί ένα διάστημα προσαρμογής τους. Παρ. 5 Σύμφωνα με το Άρθρο 3 τον Ν 4706/2020, άρθρο 3 «Πολιτική καταλληλόλητας των μελών Διοικητικού Συμβουλίου», όπως σήμερα ισχύει, προβλέπεται η επαρκής εκπροσώπηση ανά φύλο στο ΔΣ σε ποσοστό που δεν υπολείπεται του 25% του συνόλου των μελών ΔΣ. Παράλληλα όμως ορίζεται ότι σε περίπτωση κλάσματος, το ποσοστό αυτό στρογγυλοποιείται στο προηγούμενο ακέραιο. H διάταξη αυτή, η οποία φέρει στοιχεία διάκρισης εις βάρος της συμμετοχής του υποεκπροσωπούμενου φύλου στα ΔΣ, έχει ως αποτέλεσμα βάσει στοιχείων δημοσιευμένων στοιχείων μόνο 70 επιχειρήσεις από τις 147 εισηγμένες να ικανοποιούν σε απόλυτο αριθμό το κριτήριο του 25% του Ν.4706/2020. Με το νέο Σχέδιο Νόμου, επιχειρείται να διορθωθεί η άνωθι εσφαλμένη πρόβλεψη του Ν4706/2020, μέσω της παρ. 5 , όπου ορίζεται ότι, «Σε περίπτωση κλάσματος τα ποσοστά των παρ. 2 και 3 στρογγυλοποιούνται στον εγγύτερο ακέραιο αριθμό.». Κατά την άποψή μας και δεδομένου ότι η Ευρωπαϊκή Οδηγία, προκειμένου να αποφευχθεί κάθε περιθώριο παρανόησης ή παρερμηνείας, περιλαμβάνει συγκεκριμένο Παράρτημα με τίτλο «ΑΡΙΘΜΟΙ-ΣΤΟΧΟΙ ΓΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΤΙΚΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΟΥΥΠΟΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΜΕΝΟΥ ΦΥΛΟΥ», η παράγραφος 5 του άρθρου 5 θα πρέπει να αναμορφωθεί ώστε σε περίπτωση κλάσματος τα ποσοστά των παρ. 2 και 3 να στρογγυλοποιούνται στον αμέσως εγγύτερο ακέραιο αριθμό, κατ΄ αναλογία με τα όσα προβλέπονται για τα ανεξάρτητα μη-εκτελεστικά μέλη ΔΣ σύμφωνα με το τρίτο εδάφιο της παρ. 2 , του άρθρου 5, του Ν 4706/2020. Επιπλέον το Παράρτημα της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2381 θα πρέπει να μεταφερθεί αυτούσιο στον Ελληνικό Νόμο.