• Σχόλιο του χρήστη 'Βεζίρης' | 11 Απριλίου 2017, 19:24

    Πρέπει να αναφερθεί ότι, η σύσταση ενός Κοινού Σώματος Οικονομικών Επιθεωρητών - Εσωτερικών Ελεγκτών (Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ.) και ιδίως, μίας Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) κρίνεται καταρχήν από θετική σκοπιά, καθόσον, αφενός μεν, εκφράζεται πλέον δυναμικά η βούληση για την ουσιαστική εμβάθυνση της επιθεώρησης και του εσωτερικού ελέγχου στις Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΔ), με τη θέσπιση μέτρων που θα βελτιώσουν την επάρκεια των συστημάτων διαχείρισης και ελέγχου των Μονάδων - Υπηρεσιών, αφετέρου δε, είναι σαφής η πρόθεση να τεθούν ισχυρά θεμέλια για την πρόληψη ατασθαλιών που μπορούν να θίξουν τα οικονομικά συμφέροντα του Υπουργείου, τη διερεύνηση, ανάλυση, αξιολόγηση και πραγματική θεραπεία τους. Ωστόσο, από τις προβλέψεις του σχεδίου νόμου, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, εγείρονται ουσιώδεις αμφιβολίες για την επίτευξη του τεθέντος σκοπού, αφού υφίστανται κρίσιμες ασάφειες κυρίως σε ό,τι αφορά τη συγκρότηση του Σώματος, τόσο κατά την αρχική στελέχωση, όσο και κατά τη μελλοντική σύνθεση αυτού. Ειδικότερα: Σύμφωνα με τις παρ. 4, 6 και 8 του άρθρου 18 του σχεδίου νόμου, το Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ. στελεχώνεται: α. Από το σύνολο των Αξιωματικών Οικονομικών Επιθεωρητών, ήτοι τους Αξιωματικούς του Ελεγκτικού Σώματος του ΣΞ. β. Με μετατάξεις που γίνονται με Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ), εντός δύο (2) μηνών από τη δημοσίευση του νόμου, κατόπιν αίτησης, των Αξιωματικών του: (1) Ελεγκτικού του Οικονομικού Σώματος που υπηρετούν σήμερα στη Μ.Ε.Ε. του ΥΠΕΘΑ, ήτοι από τους επιθυμούντες Οικονομικούς Αξιωματικούς του ΠΝ και της ΠΑ (δεδομένου ότι, στους δύο αυτούς Κλάδους δεν υφίσταται ανεξάρτητο Σώμα Οικονομικών Επιθεωρητών). (2) Οικονομικού Σώματος των τριών Κλάδων των ΕΔ, με σωρεία συγκεκριμένων προϋποθέσεων, ήτοι την προϋπηρεσία σε θέσεις επιθεωρήσεων και ελέγχου, την εμπειρία σε τακτικές, ειδικές και έκτακτες οικονομικές επιθεωρήσεις και ελέγχους σε όλες τις κατηγορίες των Διαχειρίσεων των ΕΔ και με θεωρητικές γνώσεις σε γνωστικά αντικείμενα που απαιτούνται για την αρχική επαγγελματική κατάρτιση των ορκωτών ελεγκτών λογιστών, οι οποίες αποδεικνύονται με επιτυχία σε επαγγελματικές εξετάσεις επιπέδου τίτλου πανεπιστημιακών σπουδών με αντικείμενο την ελεγκτική. γ. Με διαγωνισμό, στην περίπτωση που αναγκαιοί η πλήρωση κενών θέσεων, στον οποίο δύνανται να συμμετάσχουν όλοι οι Αξιωματικοί απόφοιτοι των παραγωγικών σχολών των ΕΔ, που διαθέτουν τα κατάλληλα προσόντα. Πρόσθετα, με βάση το άρθρο 18, ο Διευθυντής του Σώματος είναι βαθμού Υπτγου ή αντιστοίχων των άλλων κλάδων των ΕΔ (με δυνατότητα να φέρει κατώτερο βαθμό από αυτόν, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 23), πρέπει να έχει υπηρετήσει υποχρεωτικά σε θέσεις Διευθύνσεων Οικονομικών Επιθεωρήσεων και Ελέγχου και να είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στα χρηματοοικονομικά - οικονομικά, ειδικά για την αρχική στελέχωση του Σώματος. Από τα παραπάνω, καθίσταται πρόδηλη η ανεπάρκεια των ρυθμίσεων για τη δημιουργία μίας ισχυρής και ανεξάρτητης οντότητας εσωτερικού ελέγχου στο στράτευμα, αφού: α. Είναι πολύ πιθανό, ειδικά με την πρόβλεψη έκδοσης ΠΔ για την υλοποίηση των μετατάξεων, να μην τελεσφορήσει η στελέχωση του Σώματος στο σύνολο των οργανικής του δύναμης και να απαιτηθεί η πλήρωση των κενών θέσεων από έτερους Αξιωματικούς, οι οποίοι, παρά το πανεπιστημιακό υπόβαθρο που μπορεί να διαθέτουν, δεν θα δύνανται να ανταπεξέλθουν στην αποστολή του Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ. λόγω έλλειψης του βασικότερου προσόντος, που είναι η εμπειρία, η πραγματική ενασχόληση με αυτό που θα κληθούν να ελέγξουν, να αξιολογήσουν, να προτείνουν λύσεις και τελικώς, να κληθούν να θεραπεύσουν. β. Δεν είναι δυνατό να απαιτείται από τους Αξιωματικούς του Οικονομικού Σώματος να πρέπει να αποδείξουν τα αυταπόδεικτα, δηλαδή να πρέπει να διαθέτουν προϋπηρεσία σε συγκεκριμένες θέσεις και να τεκμηριώσουν την εμπειρία τους σε ελέγχους, όταν: (1) Το σύνολο αυτών διαθέτουν πανεπιστημιακό τίτλο σπουδών στα οικονομικά και η πλειονότητά τους είναι κάτοχοι τουλάχιστον ενός τίτλου μεταπτυχιακών, ή ακόμη και διδακτορικών, σπουδών. (2) Από τη Σ.Σ.Α.Σ. παράγονται Αξιωματικοί με διττή ιδιότητα, απόφοιτοι πανεπιστημίου και στρατιωτικοί, η αποστολή των οποίων συνίσταται, μεταξύ άλλων, και στην ελεγκτική αρμοδιότητα, κομμάτι στο οποίο εκπαιδεύονται, όχι μόνο θεωρητικά, αλλά πρακτικά, αφού αυτοί θα είναι που μέχρι το βαθμό του Λοχαγού θα έχουν υπηρετήσει στις χρηματικές διαχειρίσεις και θα έχουν στελεχώσει τις πάσης φύσης οικονομικές υπηρεσίες, προκειμένου να ξέρουν αυτό που θα ελέγξουν πραγματικά, να γνωρίζουν τα προβλήματα, τις αστοχίες και τις παθογένειες, ώστε να μπορέσουν ως ελεγκτές να αλλάξουν τα πράγμα-τα, να τα βελτιώσουν και να τα μετεξελίξουν. (3) Από τις υπόλοιπες παραγωγικές Σχολές των ΕΔ εξέρχονται σήμερα Αξιωματικοί με διαφορετική αποστολή, που το Κράτος επένδυσε χρόνο και χρήμα για την εκπαίδευσή τους, με σκοπό να τους διαμορφώσει ως επιχειρησιακούς Αξιωματικούς, ώστε οποιαδήποτε αλλαγή στην καριέρα τους, με τη μεταβολή της αποστολής και των καθηκόντων τους, να συνεπάγεται, ξεκάθαρα, επιπλέον κόστος, χωρίς την απαιτούμενη ποιότητα στο χρόνο που θα χρειάζεται και στην (ελεγκτική) αποστολή που θα τους ανατεθεί. γ. Είναι μη λειτουργικό, ο Διευθυντής, ενός φορέα που πρέπει να είναι ανεξάρτητος και να μην επηρεάζεται επ’ ουδενί στις αποφάσεις του, να φέρει το βαθμό του Υπτγου, ενώ οι υπηρεσίες των Σχηματισμών και των Κλάδων για τις οποίες είναι επιφορτισμένος με την επιθεώρησή τους να έχουν επικεφαλής ανώτερου βαθμού. Πολλώ δε μάλλον όταν αυτοί συμμετέχουν στην αξιολόγηση του προσώπου του, την κρίση και την προαγωγή του. Συνεπώς, για να επιτευχθεί το αποτέλεσμα που επιδιώκεται, προτείνουμε τα κάτωθι: α. Το Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ. να στελεχωθεί αποκλειστικά ως ακολούθως: (1) Από Αξιωματικούς του Οικονομικού Σώματος των τριών κλάδων των ΕΔ, κατόπιν αίτησής τους, με σειρά προτεραιότητας για αυτούς που διαθέτουν προϋπηρεσία ή εμπειρία σε θέσεις επιθεωρήσεων και ελέγχου και αυτούς που διαθέτουν μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών με γνωστικό αντικείμενο την ελεγκτική. Οι μετατάξεις να διενεργούνται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας (χωρίς την έκδοση ΠΔ), κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Α/ΓΕΕΘΑ και εισήγησης της Δ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ.. (2) Από τους, υφιστάμενους και μόνο, Αξιωματικούς του Ελεγκτικού Σώματος του ΣΞ, χωρίς οποιαδήποτε περαιτέρω δυνατότητα έτερων μετατάξεων από άλλες ειδικότητες Αξιωματικών των ΕΔ. (3) Από Οικονομικούς Αξιωματικούς που θα εξέρχονται από τη Σ.Σ.Α.Σ. με κατεύθυνση την Ελεγκτική(φοίτηση στο ΠΑΜΑΚ των μαθητών της ΣΣΑΣ με αύξηση του αριθμού εισερχομένων κατά 30% σε πρώτη φάση για να παραχθεί φυτώριο Αξκών στελέχωσης του νέου Σώματος), για την οποία θα λαμβάνουν καταρχήν βασική πανεπιστημιακή εκπαίδευση κατά τη φοίτησή τους για την κτήση του προπτυχιακού τους τίτλου σπουδών, και οι οποίοι θα μετεκπαιδεύονται στο εν λόγω αντικείμενο, μέχρι το βαθμό του Λοχαγού, με μέριμνα του ΥΠΕΘΑ, προκειμένου να στελεχώσουν το Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ. στο βαθμό του Τχη, με την υποχρεωτική (για τα διπλάσια χρόνια) παραμονή στο στράτευμα. (4) Η πλήρωση κενών θέσεων που θα δημιουργούνται στο Σώμα να γίνεται κατόπιν απόφασης του Α/ΓΕΕΘΑ και πρότασης των Αρχηγών των ΓΕ, από Αξιωματικούς του Οικονομικού Σώματος των τριών κλάδων των ΕΔ. β. Ο Διευθυντής του Σώματος να είναι βαθμού Αντγου (ή αντιστοίχων των υπολοίπων κλάδων των ΕΔ), προερχόμενος από το Οικονομικό Σώμα, προκειμένου να επιτυγχάνεται και θεσμικά η ανεξαρτησία του Σ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ. και να αποφεύγονται, κατά το δυνατόν, φαινόμενα αθέμιτων παρεμβάσεων, όπως κατ’ αναλογία το ίδιο προβλέπεται για τους Στρατιωτικούς Δικαστές. Η ονομασία των Ανωτάτων Αξιωματικών του Σώματος να προσαρμοστεί αναλόγως (Γενικός Ελεγκτής Α΄, βαθμού Αντγου, Γενικός Ελεγκτής Β΄, βαθμού Υπτγου και Γενικός Ελεγκτής Γ΄, βαθμού Ταξχου), με την προσθήκη μίας επιπλέον οργανι-κής θέσης. Υποδιευθυντής του Σώματος να οριστεί ο Γενικός Ελεγκτής Β΄ και στις θέσεις των Διευθυντών των Π.Μ.Ο.Ε.Ε.ΕΛ. οι δύο Γενικοί Ελεγκτές Γ΄.