• Α. Συνολικά η τροποποίηση των διατάξεων που προσδιορίζουν την κατάσταση των δικαστικών λειτουργών της στρατιωτικής δικαιοσύνης, εμφανίζεται αδικαιολόγητη και βεβιασμένη στο παρόν χρονικό στάδιο, καθώς εκκρεμεί η συνταγματική αναθεώρηση του άρθρου 96 &5 του Συντάγματος, που αφορά σε αυτά ακριβώς τα ζητήματα. Επιπλέον η παράλληλη προώθηση των σχεδίων του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, στους οποίους επέρχονται μείζονες μεταβολές, καθιστούν άκαιρη και αντιφατική και την τροποποίηση των διατάξεων του Στρατιωτικού Ποινικού Κώδικα, διότι είναι προς άλλη κατεύθυνση, με κίνδυνο να επέλθει βλάβη για τα δικαιώματα των στρατιωτικών στα πλαίσια της ποινικής διαδικασίας. Έτσι η ΕΔΛΣΔ φρονεί ότι πρέπει να ανασταλεί η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία και να επαναληφθεί μετά το πέρας της συνταγματικής αναθεώρησης, με τη συγκρότηση νομοπαρασκευαστικής επιτροπής, η οποία θα υποβάλει επιστημονικά επεξεργασμένη συνολική πρόταση. Στην νομοπαρασκευαστική επιτροπή είναι επιβεβλημένη η συμμετοχή καθηγητή συνταγματικού δικαίου, καθηγητή ποινικού δικαίου, δικαστή ή εισαγγελέα της Κοινής δικαιοσύνης αλλά βέβαια και της στρατιωτικής δικαιοσύνης και εκπροσώπου των δικηγόρων.. Β. Για την περίπτωση που δεν εισακουσθεί η προηγούμενη πρότασή μας, εκφράζουμε κάποιες επιμέρους αντιρρήσεις επί των κατ´ ιδίαν διατάξεων: 1) Προστίθεται περ. γ’ στο άρθρο 47§1 ΚΔΣΕΔ ώστε να μετατίθενται όσοι συμπλήρωσαν τρία έτη υπηρεσίας στο ίδιο δικαστήριο χωρίς καν την επίκληση και αυτών ακόμη των υπηρεσιακών αναγκών. Πρόκειται για ρύθμιση δυνητικά επικίνδυνη, που θα οδηγήσει σε αθρόες μεταθέσεις χωρίς λόγο και αιτιολογία (μόνο η συμπλήρωση της τριετίας θα αρκεί, η οποία σημειωτέον λόγω της αόριστης διατύπωσης μπορεί να μην νοείται ως συνεχόμενη) και αντίθετα με ό,τι ισχύει στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων για τους λοιπούς δικαστές. Επίσης, δεν εξειδικεύονται οι υπηρεσιακές ανάγκες της περ. α’ τουλάχιστον με την υποχρέωση να εκτίθενται αυτές αναλυτικά στην απόφαση του συμβουλίου, όπως συμβαίνει στους λοιπούς κλάδους της δικαιοσύνης. Περαιτέρω, η ρύθμιση θα προκαλέσει υπηρεσιακή και οικογενειακή αναστάτωση κυρίως σε συναδέλφους που υπηρετούν σε δικαστήρια πλην λεκανοπεδίου Αττικής και θα δημιουργήσει ανυπέρβλητα προβλήματα στη στελέχωσή τους. Προτείνεται η τροποποίηση, με θέσπιση διάταξης αντίστοιχης του άρθρου 50 του Ν. 1756/1988 (ΚΟΔΚΔΛ). 2) Η αύξηση της θητείας του Προέδρου και Εισαγγελέα του Αναθεωρητικού Δικαστηρίου και των ορίων ηλικίας αποχώρησης των στρατιωτικών δικαστών, ούτε είναι επιτρεπτό να αυξομειώνονται με νόμο, ούτε μπορεί να διαφοροποιούνται ανάλογα με τον τρόπο εισαγωγής στο σώμα των δικαστικών λειτουργών. Έτσι πρέπει να παραμείνουν ως έχουν σήμερα και μέχρι την ολοκλήρωση της αναθεώρησης του Συντάγματος. 3) Προστίθεται διάταξη για την περιοδική υγειονομική (και ψυχιατρική) εξέταση μόνο των στρατιωτικών δικαστών και όχι των Αναθεωρητών. Πρόκειται για ρύθμιση που δεν έχει αντίστοιχό της στο χώρο της δικαιοσύνης και που κρίνεται περιττή, δεδομένου πως οι λειτουργοί της στρατιωτικής δικαιοσύνης, ως εκ του θεσμικού τους προορισμού και ρόλου, δεν δύνανται να εξομοιωθούν με τα λοιπά στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ως προς την απαίτηση διατήρησης ενός minimum μαχητικής ικανότητας για την παραμονή τους σε αυτές. Η ΕΔΛΣΔ κρίνει ότι οι υφιστάμενες ρυθμίσεις τυγχάνουν επαρκείς για την αντιμετώπιση οποιασδήποτε περίπτωσης ακαταλληλότητας μέλους του Δικαστικού Σώματος των Ε.Δ. για λόγους υγείας. 4) Προβλέπεται επίσης η καθιέρωση ως πειθαρχικού παραπτώματος η παραβίαση των προβλεπόμενων από τις κείμενες διατάξεις προθεσμιών επεξεργασίας και διεκπεραίωσης δικογραφιών, ενώ αμέσως πριν στο ίδιο άρθρο (71 §3 στοιχ. δ΄) προβλέπεται ως (παρεμφερές) πειθαρχικό παράπτωμα η αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην εκτέλεση των καθηκόντων. Η ισχύουσα πρόβλεψη είναι επαρκής ενώ η νέα θα οδηγήσει σε πειθαρχικές διώξεις συναδέλφων ασχέτως του αν η καθυστέρηση μπορεί να είναι δικαιολογημένη ιδίως λόγου του όγκου και της πολυπλοκότητας μιας υπόθεσης σε συνδυασμό με τον υπόλοιπο φόρτο εργασίας του συγκεκριμένου δικαστή. Στο σημείο αυτό τονίζεται η αντίστοιχη διάταξη του Ν. 1756/1988 (ΚΟΔΚΔΛ): «2. Πειθαρχικά παραπτώματα του δικαστικού λειτουργού είναι: ... ε) η αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην εκτέλεση των καθηκόντων του. Για το δικαιολογημένο ή μη της καθυστέρησης λαμβάνονται υπόψη η σοβαρότητα της υπόθεσης, ο βαθμός και η πείρα του δικαστικού λειτουργού, ο φόρτος της εργασίας εν γένει και οι ατομικές και οικογενειακές του περιστάσεις. ...» (άρθρο 91§2). 5) Η ΕΔΛΣΔ φρονεί πως επιβάλλεται η τροποποίηση του άρ. 10 παρ. 3 και του άρ. 11 του Ν. 2304/1995 (στρατιωτικός όρκος παρέδρων), καθώς η «υποταγή στους ανωτέρους και εκτέλεση άνευ αντιλογίας των διαταγών τους» τελεί σε ευθεία αντίθεση με την ιδιότητα του δικαστικού λειτουργού, επιτείνει δε τη σύγχυση ως προς το λειτουργικό status των μελών του Δικαστικού Σώματος των Ε.Δ. Προτείνεται η ακόλουθη διατύπωση:« άρθρο 10, παρ.3. Ο αποδεχόμενος τον διορισμό του δίνει τον όρκο του επόμενου άρθρου. Ο τελευταίος δίνεται ενώπιον στρατιωτικού δικαστηρίου σε δημόσια συνεδρίασή του». «Άρθρο 11. Ορκίζομαι να φυλάττω πίστη στην πατρίδα, υπακοή στο Σύνταγμα, τους νόμους και τα ψηφίσματα του κράτους και να εκπληρώνω ευσυνείδητα τα καθήκοντά μου ως δικαστικού λειτουργού των Ενόπλων Δυνάμεων».