• Σχόλιο του χρήστη 'Δημ. Ζαφειρόπουλος, Επίτιμος Εισαγγελέας Αναθεωρητικού Δικαστηρίου' | 16 Μαρτίου 2019, 18:14

    Η στρατιωτική δικαιοσύνη, τουλάχιστον κατά τα τελευταία σαράντα χρόνια, αντιμετωπίσθηκε, από την Πολιτεία, με τρόπο πρόχειρο, εντελώς αποσπασματικό και επιπόλαιο. Στις υπόψη τέσσερις δεκαετίες, η Πολιτεία δεν μπόρεσε ποτέ να απαντήσει, με επάρκεια, επί του βασικού ερωτήματος αν η ύπαρξη και λειτουργία της στρατιωτικής δικαιοσύνης είναι επιβεβλημένη και, αν είναι, ποια πρέπει να είναι η μορφή και λειτουργία της, ούτως ώστε να διασφαλίζεται η γρήγορη και, πρωτίστως, η ορθή απονομή της ποινικής δικαιοσύνης στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος. Η παραπάνω διαχρονική ατέλεια του πολιτικού συστήματος φάνηκε, πρόσφατα, να παίρνει μία εντυπωσιακή θετική πορεία, στα πλαίσια της επικείμενης συνταγματικής αναθεώρησης. Η πολιτεία, πλέον, συμφωνεί επί του ότι η στρατιωτική δικαιοσύνη είναι απαραίτητη, η δε επόμενη Βουλή θα είναι εκείνη η οποία θα θέσει τις συνταγματικές βάσεις για την ύπαρξη και τη σωστή θεσμική λειτουργία της, στα χρόνια που θα ακολουθήσουν. Και ενώ η θετικότατη αυτή εξέλιξη είναι επί θύραις, υπάρχουν ακόμη δύο πολύ σημαντικά θετικά δεδομένα, τα οποία είναι αναμφίβολα αλληλένδετα με την λειτουργία της στρατιωτικής δικαιοσύνης: Ο νέος Ποινικός Κώδικας και ο νέος Κώδικας Ποινικής Δικονομίας, επί των οποίων θα βασισθούν οπωσδήποτε τόσο το υπό τροποποίηση ουσιαστικό μέρος του Στρατιωτικού Ποινικού Κώδικα (στο εξής, Σ.Π.Κ.), όσο και οι δικονομικές διατάξεις του. Στα προαναφερόμενα πρέπει να προστεθεί ότι, εν όψει της επικείμενης συνταγματικής μεταβολής του άρθρου 96 παρ. 5 του Συντάγματος, ο Κώδικας Δικαστικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων (στο εξής, Κ.Δ.Σ.Ε.Δ.), ο οποίος κυρώθηκε με το Ν. 2304/1995, θα χρειαστεί βέβαιη αναμόρφωση, σχεδόν στο σύνολό του, η οποία, πιθανότατα, θα καταστήσει αναγκαίες και νέες τροποποιήσεις, επί διατάξεων, των οποίων η τροποποίηση επιχειρείται τώρα. Εν όψει των εκκρεμοτήτων αυτών είναι πολύ δύσκολο να αντιληφθεί κανείς για ποιο λόγο, για ακόμη μία φορά, στις τόσες άλλες που έχουν προηγηθεί, επιχειρούνται αποσπασματικές τροποποιήσεις διατάξεων τόσο του Σ.Π.Κ., όσο και του Κ.Δ.Σ.Ε.Δ., ελάχιστο χρόνο πριν τεθούν σε ισχύ οι βασικές νέες συνταγματικές διατάξεις, ο νέος Ποινικός Κώδικας και ο νέος Κώδικας Ποινικής Δικονομίας. Αρκετές από τις νέες διατάξεις, οι οποίες επιχειρείται να εισαχθούν στον Κ.Δ.Σ.Ε.Δ., με τις υπό σχολίαση διατάξεις, είναι πράγματι αναγκαίες Δεν είναι όμως οι μόνες. Υπάρχουν και διατάξεις, επί των οποίων διαφωνώ απόλυτα. Επί παραδείγματι, δεν αντιλαμβάνομαι το λόγο για τον οποίο η παρακολούθηση ενός διεθνούς συνεδρίου ή μίας επιστημονικής συνάντησης, εκ μέρους κάποιου στρατιωτικού δικαστή, πρέπει να προϋποθέτει την έγκριση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας (άρθρα 29 και 31 Κ.Δ.Σ.Ε.Δ.) και όχι της Διεύθυνσης Στρατιωτικής Δικαιοσύνης ή ακόμη και του Προέδρου ή του Εισαγγελέα του Δικαστηρίου, στο οποίο υπηρετεί. Ούτε, πολύ περισσότερο, κατανοώ το λόγο, για τον οποίο θα πρέπει να λάβει χώρα αύξηση των ετών παραμονής του Προέδρου και του Εισαγγελέα του Αναθεωρητικού Δικαστηρίου, από δύο σε τρία. Το πολύπαθο άρθρο 63 Κ.Δ.Σ.Ε.Δ., ως προς το θέμα αυτό, έχει τροποποιηθεί κατ΄ επανάληψη, με τα χρόνια παραμονής του Προέδρου και του Εισαγγελέα του Αναθεωρητικού Δικαστηρίου να έχουν μεταβληθεί, κατά καιρούς, σε δύο, τρία αλλά και σε τέσσερα! Και τώρα επιχειρείται να τροποποιηθεί και πάλι και, μάλιστα, με αύξηση των ετών παραμονής! Πρέπει να είμαστε ευθείς και ειλικρινείς: Τα δύο χρόνια που προβλέπονται σήμερα, είναι επαρκέστατα, για τους εκάστοτε Προέδρους και Εισαγγελείς του Αναθεωρητικού Δικαστηρίου, προκειμένου να φέρουν σε πέρας τις τομές και μεταβολές που απαιτούνται, κατά τη γνώμη τους, για τη βελτίωση της λειτουργίας και αποδοτικότητας της στρατιωτικής δικαιοσύνης. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι οι θέσεις αυτές καταλαμβάνονται, εντελώς προσωρινά, από κάποιους, οι οποίο πρέπει να αποχωρήσουν, μετά την πάροδο δύο ετών, προκειμένου να ανέλθουν άλλοι και να προσφέρουν και εκείνοι. Εκτός αυτού, είναι αναμφισβήτητο ότι τυχόν αύξηση των ετών παραμονής θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα εξέλιξης, στους υφισταμένους τους Αναθεωρητές και Στρατιωτικούς Δικαστές, αφού θα καταστεί ανεπίτρεπτα δυσχερέστερη η αυτονόητη ανέλιξή τους, στην επετηρίδα. Θεωρώ ότι είναι επιβεβλημένο, εκ μέρους του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, να μην επιμείνει επί της περαιτέρω προώθησης των υπό σχολίαση αποσπασματικών διατάξεων των άρθρων 35, 36 και 37 του σχεδίου νόμου, μέχρις ότου ολοκληρωθεί η συνταγματική αναθεώρηση και τεθούν σε ισχύ ο νέος Ποινικός Κώδικας και ο Κώδικας Ποινικής Δικονομίας. Αμέσως μετά, υπό το φως των νέων διατάξεων, οι οποίες θα είναι σε ισχύ, θα πρέπει να επιχειρηθεί μία προσπάθεια γενικής αναμόρφωσης τόσο του Σ.Π.Κ., όσο και του Κ.Δ.Σ.Ε.Δ., επ΄ ωφελεία της στρατιωτικής δικαιοσύνης, πρωτίστως όμως υπέρ του λόγου, για τον οποίο θα υφίσταται και θα λειτουργεί: Της ορθής και ταχείας απονομής της ποινικής δικαιοσύνης, στον ευαίσθητο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος.