• Σχόλιο του χρήστη 'Συνταγματολόγος' | 18 Μαρτίου 2019, 01:06

    Ι. Επί της παρ. 1: Με την απόφαση ΣτΕ 3317/2014 έγινε δεκτό ότι με την πολιτογράφηση αποκτούνται πλήρη δικαιώματα Έλληνα πολίτη και κρίθηκε αντισυνταγματική διάταξη που περιόριζε την εισαγωγή αλλογενών στις στρατιωτικές σχολές. Εφόσον αυτό ισχύει για ένστολους που ασκούν ένοπλη υπηρεσία, τότε κατά μείζονα λόγο ισχύει και για στρατιωτικούς δικαστές. Επομένως, υπάρχει σοβαρότατο ενδεχόμενο, εάν αμφισβητηθεί δικαστικά, η διάταξη να κριθεί αντισυνταγματική. ΙΙ. Επί των παρ. 8 (έγκριση υπουργού για συμμετοχή σε συνέδρια κλπ.), παρ. 12.β (στρατιωτική εκπαίδευση παρέδρων), παρ. 30 (ανάκληση αποχωρησάντων στρατιωτικών λειτουργών): Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αντίκεινται στην αρχή της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας των στρατιωτικών δικαστών. Κατά την ορθότερη γνώμη, ήδη από την ισχύουσα διάταξη του άρθρου 96 παρ. 5 Συντ., η οποία εντάσσεται στο κεφάλαιο περί δικαστικής εξουσίας, απορρέει η κατοχύρωση της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας των δικαστικών λειτουργών. Προς επίρρωση της ερμηνείας αυτής, κατά την τρέχουσα αναθεωρητική διαδικασία, η παρούσα Βούλη πρότεινε με ευρύτατη πλειοψηφία και διακομματική συμφωνία και η επόμενη Βουλή στην πρώτη σύνοδό της αναμένεται με βεβαιώνεται να αναθεωρήσει τη συνταγματική διάταξη, προς την κατεύθυνση της πλήρους εξομοίωσης των στρατιωτικών δικαστών με τους δικαστικούς λειτουργούς της τακτικής δικαιοσύνης. Για λόγους καλής νομοθέτησης, είναι σκόπιμο ο παρόν νομοθέτης να απέχει από τη ρύθμιση θεμάτων υπηρεσιακής κατάστασης των στρατιωτικών δικαστών, δεδομένου ότι πολύ σύντομα κατά πάσα πιθανότητα θα χρειαστεί να τις προσαρμόσει στη συνταγματική μεταβολή. ΙΙΙ. Επί της παρ. 26 (αύξηση ορίων ηλικίας αποχώρησης): Η αύξηση των ορίων ηλικίας αποχώρησης, κατά το μέρος που καταλαμβάνει την παρούσα ηγεσία της στρατιωτικής δικαιοσύνης (πρόεδρο και εισαγγελέα του Αναθεωρητικού Δικ.) λίγο πριν τη λήξη της θητείας τους, δημιουργεί σοβαρές υπόνοιες συναλλαγής με την πολιτική ηγεσία και ήδη για το λόγο αυτόν αντίκειται στην αρχή της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας των στρατιωτικών δικαστών. Μολονότι η ρύθμιση, αφηρημένα, είναι εύλογη, ακυρώνεται αν εφαρμοστεί λίγους μήνες πριν την αυτοδίκαιη αποχώρηση των υπηρετούντων. Για να αποσείσει οποιαδήποτε υπόνοια συναλλαγής, ο νομοθέτης οφείλει να προβλέψει έναρξη ισχύος της διάταξης από το επόμενο δικαστικό έτος.