• Σχόλιο του χρήστη 'Φοίβος Ζακκάκ' | 28 Δεκεμβρίου 2022, 16:48

    Η παρούσα τροποποίηση αναιρεί την τροποποίηση που έγινε με τον ν. 4609/2019 (αρ. 23, παρ. 2 και 3), η οποία όπως αναφέρεται και στην εισηγητική έκθεση [1] του τότε νομοσχεδίου [2] τροποποίησε την “σύνθεση της ειδικής επιτροπής των αντιρρησιών συνείδησης, με αύξηση συμμετοχής των καθηγητών ΑΕΙ από δύο (2) σε τρεις (3) και αντίστοιχη μείωση των αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων από δύο (2) σε έναν (1), προς περαιτέρω συμμόρφωση της Χώρας με τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) και τη νομολογία του ΕΔΔΑ [Παπαβασιλάκης κ. Ελλάδας (αρ. Προσφυγής 66899/14)] και του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ 1318/2017), αλλά και προς παροχή περισσότερων εγγυήσεων αμερόληπτης και ανεξάρτητης κρίσης της επιτροπής” Είναι λοιπόν προφανές πως αναιρώντας την ανεπαρκή [3], αλλά τουλάχιστον προς τη σωστή κατεύθυνση, τροποποίηση που έγινε με τον ν. 4609/2019 (αρ. 23, παρ. 2 και 3) γίνεται ουσιαστικά ένα βήμα πίσω όσο αφορά τα δικαιώματα των αντιρρησιών συνείδησης. Επιπλέον, η εν λόγω τροποποίηση αντιτίθεται στις συστάσεις προς την Ελλάδα διεθνών φορέων όπως η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ [4, 5], ο Επίτροπός για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα του Συμβουλίου της Ευρώπης [6], ο Ειδικός Εισηγητής του ΟΗΕ για την ελευθερία θρησκείας ή πεποίθησης [7], και το Γραφείο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα [8] που έχουν καλέσει να τεθεί η εξέταση των αιτήσεων υπό τον πλήρη έλεγχο πολιτικών αρχών και εξολοκλήρου εκτός του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Με βάση τα παραπάνω, ζητώ την απόσυρση της εν λόγω τροποποίησης (άρθρο 62 του νομοσχεδίου για την τροποποίηση του νόμου 3421/2005) και την αντικατάσταση της με τροποποίηση: * που θα υιοθετεί την αποδοχή των ισχυρισμών για αντίρρηση συνείδησης ως έγκυρους, χωρίς εξέταση * ή που θα μεταφέρει πλήρως την εξέταση των αιτήσεων για το καθεστώς αντιρρησία συνείδησης υπό τον πλήρη έλεγχο πολιτικών αρχών. Τα παραπάνω επισημαίνει και το Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας σε πρόσφατο δελτίο τύπου του [9]. [1] http://www.opengov.gr/mindefence/wp-content/uploads/downloads/2019/03/ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ_ΕΚΘΕΣΗ.pdf [2] http://www.opengov.gr/mindefence/?p=6590 [3] https://www.amnesty.gr/news/press/article/22076/antirrisies-syneidisis-oi-sovares-paraviaseis-ton-ypohreoseon-tis-elladas [4] UN Human Rights Committee, Concluding observations on the second periodic report of Greece, (CCPR/C/GRC/CO/2), 3 Δεκεμβρίου 2015, παρ. 37-38, http://undocs.org/CCPR/C/GRC/CO/2. [5] UN Human Rights Committee, Concluding observations on the initial report of Greece, (CCPR/CO/83/GRC), 25 Απριλίου 2005, παρ. 15, http://undocs.org/CCPR/CO/83/GRC [6] Report by Mr Alvaro Gil-Robles, Commissioner for Human Rights, on his visit to the Hellenic Republic, 2-5 June 2002, παρ. 18, CommDH(2002)5, 17 Ιουλίου 2005 https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016806db86f [7] UN Special Rapporteur on freedom of religion or belief, Communication GRC 3/2019, 11 Ιουλίου 2019. https://spcommreports.ohchr.org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicationFile?gId=24700 [8] OHCHR, Approaches and challenges with regard to application procedures for obtaining the status of conscientious objector to military service in accordance with human rights standards, (A/HRC/41/23), 24 Μαΐου 2019, παρ 41, https://undocs.org/A/HRC/41/23 [9] https://www.amnesty.gr/news/press/article/26957/ellada-na-aposyrthei-arthro-62-poy-proteinei-metarrythmiseis-toy-nomoy