• Σχόλιο του χρήστη 'Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία' | 28 Μαρτίου 2025, 08:28

    Επί του άρθρου 45 "Διευκολύνσεις στρατιωτικού προσωπικού που έχει σύζυγο ή τέκνο με δυσίατη ή ανίατη πάθηση – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 5 ν.3883/2010" σε συνδυασμό με το άρθρο 61 "Καταργούμενες διατάξεις": Προτείνεται προσθήκη στο άρθρο 61, παράγραφος 1, ως εξής: «1. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται τα άρθρα 4 και 8 καθώς και οι παρ. 3 και 4 του άρθρου 5 και απαλείφεται η διατύπωση «και ανικανότητα για κάθε βιοποριστικό επάγγελμα ή εργασία» από την παρ. β) του άρθρου 1 της υπό στοιχεία Φ.454/11/229946/Σ.3662/10.5.2023 απόφασης του Υπουργού Εθνικής Άμυνας (Β’ 3267), περί ευεργετικών μέτρων και διοικητικών διευκολύνσεων για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων.» Αιτιολόγηση: Από την επισκόπηση του νομοσχεδίου και την ανάλυση των συνεπειών της ρύθμισης προκύπτει σε επιμέρους σημεία (λ.χ. στην πρόσβαση στη δυνατότητα μειωμένης στρατιωτικής θητείας), η καθόλα θεμιτή πρόθεση του νομοθέτη να προβεί στην απόσυρση του παρωχημένου όρου / προϋπόθεσης της ανικανότητας για εργασία, ως λόγου για την υπαγωγή στις διευκολύνσεις του υπό διαβούλευση νόμου, και η αντικατάστασή της από το κριτήριο της πιστοποιημένης αναπηρίας σε ποσοστό τουλάχιστον 67%. Ωστόσο η πρόβλεψη δεν διατυπώνεται ρητά στο σύνολο των σημείων του νομοσχεδίου (λ.χ. τροποποίηση άρθ.5 ν.3883/2010 με το αρθ.45), με τον κίνδυνο να υπάρξουν φαινόμενα διατήρησής της μέσω των παλαιότερων εφαρμοστικών πράξεων. Εναλλακτικά, προτείνεται η απόσυρση της προϋπόθεσης ανικανότητας για βιοποριστική εργασία να διαπερνά συνολικά το νομοσχέδιο, ώστε να αποτραπούν μελλοντικά ερμηνευτικά προβλήματα, μέσω προσθήκης παραγράφου με γενικότερη και ρητή διατύπωση της πρόβλεψης στις τελικές διατάξεις: «Σε όλες τις περιπτώσεις χορήγησης διευκολύνσεων, μειωμένης στρατιωτικής θητείας ή κοινωνικών παροχών προς στρατιωτικούς ή τις οικογένειές τους λόγω αναπηρίας, δεν απαιτείται η πλήρης ανικανότητα για εργασία του ατόμου με αναπηρία, αλλά λαμβάνεται υπόψη το ελάχιστο προβλεπόμενο ποσοστό αναπηρίας και οι συνολικές κοινωνικές και οικογενειακές ανάγκες.» Επιπρόσθετα, επί του άρθρου 45, και σε ευθυγράμμιση με τις προτεραιότητες της σύγχρονης, μεταξύ άλλων και θεσμικής, πραγματικότητας που αναγνωρίζει τη σημασία της παρέμβασης στην πρώιμη παιδική ηλικία ως καθοριστική για την εξέλιξη των παιδιών, εκτιμάται ως συνεπής η περαιτέρω επεξεργασία προβλέψεων στο νομοσχέδιο για διευκολύνσεις σε στρατιωτικό προσωπικό – γονείς των οποίων τα τέκνα χρήζουν υπηρεσιών ή/και συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης, που προβλέπεται να τεθεί σε εφαρμογή εντός του έτους, ώστε να μπορούν να ωφεληθούν από αυτό. Επί του παρόντος, προτείνεται, η περαιτέρω τροποποίηση του άρθρου 5 του ν.3883/2010 με την προσθήκη περίπτωσης στην παράγραφο 2: «Στον τόπο προτίμησής τους υπηρετούν, ύστερα από αίτησή τους, βεβαίωση του φορέα παροχής υπηρεσιών πρώιμης παρέμβασης, και εφόσον το επιτρέπουν οι υπηρεσιακές ανάγκες, στελέχη που έχουν τέκνο ηλικίας έως έξι (6) ετών το οποίο συμμετέχει στο Πιλοτικό Πρόγραμμα Πρώιμης Παρέμβασης ή έχει διαγνωστεί με αυξημένες ανάγκες πρώιμης παρέμβασης λόγω αναπτυξιακής διαταραχής ή επικινδυνότητας για αναπτυξιακή διαταραχή, νευροαναπτυξιακής πάθησης, γενετικού συνδρόμου, προβλημάτων ακοής ή όρασης, διαταραχής λόγου ή κινητικών δυσκολιών. Τα αιτήματα αξιολογούνται από ειδική επιτροπή που συγκροτείται για αυτόν τον σκοπό, λαμβάνοντας υπόψη τις οικογενειακές, ιατρικές και υπηρεσιακές ανάγκες.»