Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Ρύθμιση υγειονομικών θεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΡΥΘΜΙΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ (άρθρα 3-17)Σχόλιο του χρήστη Αντγος εα Μανουσαρίδης Σάββας-Οικονομολόγος | 29 Μαρτίου 2025, 19:39
Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, ΜΕΡΟΣ Β΄ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’- ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ 'Aρθρο 16 παράγραφος 4. Η οργάνωση και συγκρότηση των Στρατιωτικών Νοσοκομείων, ως Στρατιωτικές Μονάδες καθώς και η λειτουργία αυτών ακολουθούν τα οριζόμενα στον ΣΚ 410-1/2020, στον ΣΚ 210-1 «Η διοικητική μέριμνα στον Στρατό Ξηράς», στον ΕΕ 39-1 «Το Υγειονομικό στην Εκστρατεία», στον ΣΚ 20-1 «Γενικός Κανονισμός Υπηρεσίας στο Στρατό», στον ΣΚ 20-2 «Κανονισμός Οργάνωσης και Λειτουργίας του Στρατεύματος» καθώς και στους σχετικούς ΠΟΥ και στον ΣΚ 3-10 «Κανονισμός Οργάνωσης και Λειτουργίας Στρατηγείων Σχηματισμών Επιπέδου Μεραρχίας και Ταξιαρχίας». Τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία αποτελούν τους βασικούς φορείς παροχής υγειονομικής υποστήριξης στον Στρατό Ξηράς. Η υγειονομική υποστήριξη αποτελεί έναν από τους βασικούς λειτουργικούς τομείς της Διοικητικής Μέριμνας (∆Μ) και η εξασφάλισή της αποτελεί καθοριστικό παράγοντα διατήρησης των επιχειρησιακών δυνατοτήτων, της ελευθερίας των κινήσεων και της αντοχής των στρατιωτικών δυνάμεων. Με τον όρο υγειονομική υποστήριξη εννοείται το σύνολο των ιατρικών και λοιπών υγειονομικών δραστηριοτήτων που εκτελούνται καθώς και οι υπηρεσίες που παρέχονται για να διατηρήσουν, να βελτιώσουν ή να επανορθώσουν την σωματική ή ψυχική υγεία του προσωπικού και την υγεία των κτηνών (στρατιωτικών σκύλων). Τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία παρέχουν υγειονομική υποστήριξη Ρόλου 3 και Ρόλου 4. Ο Ρόλος 4 αφορά στη στρατηγική διακομιδή των απωλειών υγείας (ΑΥ)σε στρατιωτικό νοσοκομείο των μετόπισθεν (Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο-ΓΣΝ) ή σε κρατικό νοσοκομείο, όπου έχουν δεσμευθεί κλίνες επ΄ ωφελεία των Ε∆ και την παροχή εκεί κάθε ειδικής θεραπευτικής αντιμετώπισης ανάλογης με αυτή της ειρηνικής περιόδου και μέχρι την τελική αποκατάσταση των ΑΥ. Ο συντονισμός και ο έλεγχος των ενεργειών ενεργείται από την Ιεραρχία του Στρατιωτικού Νοσοκομείου που αποτελείται (από πάνω προς τα κάτω) από τον/τη ∆ιευθυντή/-ρια/∆ιοικητή του Στρατιωτικού Νοσοκομείου, τον/την Υποδιευθυντή/-ρια, Υποδιοικητή και ∆ιευθυντή/-ρια Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και αντίστοιχα από τους Τομεάρχες και Τμηματάρχες των Τομέων - Τμημάτων του Υποδιευθυντή, τους/τις ∆ιευθυντές/-ριες των ∆ιευθύνσεων - Τμημάτων του Υποδιοικητή και τους Τομεάρχες και Προϊσταμένους/-ες Νοσηλευτικών Μονάδων της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας. Η Διοίκηση του Στρατιωτικού Νοσοκομείου ρόλου 4 σύμφωνα με το ΣΚ 410-1/2020 «Περί Οργάνωσης και Λειτουργίας Στρατιωτικών Νοσοκομείων», αποτελείται από τους: α. ∆ιευθυντή-ρια/∆ιοικητή Στρατιωτικού Νοσοκομείου (Βαθμού Υποστρατήγου). β. Υποδιευθυντή/-ρια Στρατιωτικού Νοσοκομείου. γ. Υποδιοικητή Στρατιωτικού Νοσοκομείου. ∆ΙΟΙΚΗΤΗΣ Ο/Η Διοικητής/∆ιευθυντής/-ρια του Στρατιωτικού Νοσοκομείου έχει τα Καθήκοντα - Αρµοδιότητες - Υποχρεώσεις, που προβλέπονται από τον ΣΚ 20 – 2 και επιπλέον μεταξύ των άλλων αρμοδιοτήτων του που προβλέπονται από το ΣΚ 410-1/2020, έχει τις εξής αρμοδιότητες που καθιστούν επιτακτική και επιβεβλημένη την ανάγκη να είναι στρατιωτικός ιατρός προερχόμενος από τα «σπλάχνα» του στρατιωτικού νοσοκομείου στο οποίο εξελίχθηκε επιστημονικά και εκ των πραγμάτων γνωρίζει πρόσωπα και διαδικασίες : - Eπιθεωρεί και εποπτεύει όλα τα Τµήµατα του Νοσοκοµείου και κατευθύνει τις επιστηµονικές, νοσηλευτικές και διοικητικές λειτουργίες του. - Kατανέµει το προσωπικό του Νοσοκοµείου µε την Ηµερήσια ∆ιαταγή στα διάφορα Τµήµατα του Νοσοκοµείου, ανάλογα µε το βαθµό και την ειδικότητα του καθενός, τις υπηρεσιακές ανάγκες και τις διαταγές τοποθετήσεως. - Oρίζει έναν/µία Αξκό (ΥΙ), Ιατρό προσωπικού του Νοσοκοµείου. - Ευθύνεται για την ειδοποίηση των συγγενών και της Μονάδος κάθε βαρέως πάσχοντος. - Παραπέµπει στις Υγειονοµικές Επιτροπές, κατόπιν εισηγήσεως του υπεύθυνου ∆ιευθυντού Κλινικής, κάθε νοσηλευόµενο που εµπίπτει στις διατάξεις του ∆ιατάγµατος εξετάσεως της σωµατικής ικανότητας. Σε περίπτωση διαφωνίας του ∆ιευθυντή του Νοσοκοµείου προς την εισήγηση του/της ∆ντή/ριας Τµήµατος, η διαφωνία αναγράφεται στο Φύλλο Νοσηλείας. Την τελική απόφαση λαµβάνει ο/η ∆ιευθυντής/ρια. Το ίδιο ισχύει και για την Επιτροπή Αναρρωτικών Αδειών. - Σε εξαιρετικές περιπτώσεις βαριά πασχόντων ή δυσδιάγνωστων περιστατικών, µπορεί να συγκαλέσει ιατρικό επιστηµονικό συµβούλιο από ειδικούς µη στρατιωτικούς ιατρούς αναγνωρισµένου επιστηµονικού κύρους. Επίσης µπορεί να επιτρέψει τη σύγκλιση παροµοίου συµβουλίου µε πρωτοβουλία του νοσηλευόµενου ή των οικείων του. Του συµβουλίου προεδρεύει ο/η ίδιος/-α ο/η Υποδιευθυντής/-ρια οριζόµενος/-η από αυτόν/-ην. - Μεριµνά για την βελτίωση της επιστηµονικής κατάρτισης των Αξιωµατικών Υγειονοµικού του Νοσοκοµείου µέσω της συµµετοχής τους σεσυνέδρια και άλλες επιστηµονικές εκδηλώσεις και της υπ’ αυτών εκπόνησης επιστηµονικών εργασιών. - Με την Ηµερήσια ∆ιαταγή ορίζει τους/ις Αξιωµατικούς και τους/ις Αξιωµατικούς (Ν) στους/-ις οποίους/-ες ανατίθενται η µερική ∆ιαχείριση και η καλή συντήρηση του υλικού των Κλινικών και των Τµηµάτων, σύµφωνα µε τις διατάξεις του ΓΚΑ∆ΥΕ∆. - Ασκεί οικονοµική δικαιοδοσία και έχει οικονοµική αρµοδιότητα, σύµφωνα µε τις ισχύουσες εκάστοτε νοµικές διατάξεις. - Ως οικονοµικό όργανο υπέχει τις ευθύνες που προβλέπονται στα άρθρα 59-74 του Ν∆ 721/1970 (Α΄ 251) και τις δηµοσιολογιστικές διατάξεις. Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ενός στρατιωτικού νοσοκομείου για όλους τους παραπάνω λόγους πρέπει να είναι ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΣ ΙΑΤΡΟΣ και για τους λόγους που αφορούν την ειδικότητα, την εξειδίκευση και τις απαιτήσεις του συγκεκριμένου ρόλου: ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ: Ένα στρατιωτικό νοσοκομείο εξυπηρετεί τις ιατρικές ανάγκες νοσηλείας των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας, των αποστράτων αυτών, του πολιτικού προσωπικού του ΥΠΕΘΑ και των μελών των οικογενειών τους, καθώς και άλλες κατηγορίες ιδιωτών και η ιατρική διοίκηση απαιτεί βαθιά κατανόηση των ιατρικών διαδικασιών-πρακτικών, των θεραπευτικών στρατηγικών και των κανόνων υγειονομικής φροντίδας. Η θέση του Διοικητή ενός στρατιωτικού νοσοκομείου απαιτεί γνώση της ιατρικής επιστήμης και της ιατρικής διοίκησης, καθώς και εμπειρία στην αντιμετώπιση ιατρικών καταστάσεων που σχετίζονται με τη στρατιωτική υπηρεσία. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ: Ο διοικητής ενός στρατιωτικού νοσοκομείου πρέπει να διαχειρίζεται όχι μόνο τα διοικητικά θέματα, αλλά και το υγειονομικό προσωπικό (ιατρούς, νοσηλευτές, τεχνολόγους κλπ) και να οργανώνει την ιατρική φροντίδα. Ένας στρατιωτικός ιατρός είναι κατάλληλα εκπαιδευμένος για να κατανοεί τις ανάγκες του προσωπικού αυτού, τις συνθήκες υπηρεσίας, τις ειδικές απαιτήσεις της στρατιωτικής υγειονομικής υποστήριξης και τις προτεραιότητες στην υγειονομική φροντίδα των στρατευμένων. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΣΤΙΣ ΕΔ : Ο στρατιωτικός ιατρός έχει εκπαιδευτεί στο να κατανοεί την υγειονομική στρατηγική των ΕΔ και τις πολιτικές που διέπουν τη στρατιωτική ιατρική. Αυτό περιλαμβάνει και τη διαχείριση τραυματιών από μάχες, την παροχή φροντίδας σε ειδικές στρατιωτικές αποστολές, καθώς και την εφαρμογή ιατρικών κανόνων σε συνθήκες πολέμου ή έκτακτης ανάγκης. ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΣΕ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΑ ΙΑΤΡΙΚΑ ΠΕΙΒΑΛΛΟΝΤΑ: Ένας στρατιωτικός ιατρός έχει εμπειρία να εργάζεται σε στρατιωτικές συνθήκες και καταστάσεις, που συχνά περιλαμβάνουν τοποθεσίες με περιορισμένους πόρους, υψηλό επίπεδο στρες και ειδικές ανάγκες που προκύπτουν από τη φύση των στρατιωτικών ασκήσεων- επιχειρήσεων. Έχει εκπαιδευτεί να διαχειρίζεται αυτούς τους παράγοντες κάτι που είναι κρίσιμο για την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία ενός στρατιωτικού νοσοκομείου. ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΕΔ: Οι στρατιωτικοί ιατροί γνωρίζουν καλύτερα τις κανονιστικές απαιτήσεις και τις στρατιωτικές διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν σε ένα στρατιωτικό νοσοκομείο, όπως οι στρατιωτικοί κανόνες ηθικής, η χρήση στρατιωτικού εξοπλισμού και η διαχείριση στρατιωτικών επιχειρήσεων σε συνδυασμό με την υγειονομική υποστήριξη. Η ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ απαιτεί ειδικούς που κατανοούν τις ιατρικές και στρατιωτικές ανάγκες και οι ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΙ ΙΑΤΡΟΙ είναι εκείνοι που είναι καλύτερα προετοιμασμένοι και εκπαιδευμένοι να αναλάβουν την ΗΓΕΣΙΑ-ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΝΟΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ. Προτείνεται να τροποποιηθεί η παράγραφος 4 του άρθρου 16 του παρόντος σχεδίου νόμου που προβλέπει ότι « Διοικητής του 401 Γενικού Στρατιωτικού Νοσοκομείου Αθηνών, του 424 Γενικού Στρατιωτικού Νοσοκομείου Εκπαιδεύσεως, του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών και του 251 Γενικού Νοσοκομείου Αεροπορίας ορίζεται ανώτατος αξιωματικός, ανεξαρτήτως Όπλου ή Σώματος.» και να προβλεφθεί « Διοικητής του 401 Γενικού Στρατιωτικού Νοσοκομείου Αθηνών, του 424 Γενικού Στρατιωτικού Νοσοκομείου Εκπαιδεύσεως, του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών και του 251 Γενικού Νοσοκομείου Αεροπορίας, ορίζεται Στρατιωτικός Ιατρός βαθμού Υποστρατήγου και αντιστοίχων, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διοίκηση Μονάδων Υγείας». Προεκτείνεται ακόμη, για τη συνδρομή στο έργο του Διοικητή του Στρατιωτικού Νοσοκομείου (ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΥ ΙΑΤΡΟΥ) που καθίσταται με το παρόν νομοσχέδιο Διατάκτης και για λόγους διαφάνειας, να περιληφθεί ΘΕΣΗ ΥΠΟΔΙΟΙΚΗΤΗ στα στρατιωτικά νοσοκομεία ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΑΠΟΦΟΙΤΟΥ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ (ΣΣΑΣ) , κατόχου μεταπτυχιακού τίτλου στη ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΜΟΝΑΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ με ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ την ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ, με οικονομική εξουσία και αυτοτέλεια καθόσον είναι δεδομένο ότι το σύνολο σχεδόν των δράσεων ενός στρατιωτικού νοσοκομείου, πλην του επιστημονικού έργου, αφορούν διενέργεια διαγωνισμών, συμβάσεις προμηθειών και σύνθετες οικονομικές διαδικασίες (εφαρμογή διπλογραφικού συστήματος απεικόνισης συναλλαγών, σχεδίαση-κατάρτιση και εκτέλεση Προϋπολογισμού, στοχοθεσία και παρακολούθηση επίτευξης τεθέντων δημοσιονομικών στόχων, χρέωση και απογραφή υγειονομικού και λοιπού υλικού, αποσβέσεις παγίων, σύνταξη ετήσιου ισολογισμού-απολογισμού-αποτελεσμάτων χρήσης, κλπ), και απαιτείται πανεπιστημιακή επιστημονική οικονομική κατάρτιση που οι αξιωματικοί Οικονομικού διαθέτουν. Πόσο μάλλον που στο παρόν σχέδιο νόμου περιλαμβάνεται και διάταξη όπου τα στρατιωτικά νοσοκομεία θα μπορούν συμμετέχουν σε Προγράμματα Χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Με τιμή Αντγος εα Μανουσαρίδης Σάββας-Οικονομολόγος, Πρώην Υποδιοικητής 401ΓΣΝΑ-Υποδιευθυντής ΓΕΣ/ΔΟΙ-Επιχειρησιακός Συντονιστής Έργων ΝΙΜΤΣ-Πρόεδρος Ένωσης Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Κεντρικού Τομέα Αθηνών-Μέλος ΔΣ Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Ενώσεων Στρατιωτικών