Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Ρύθμιση υγειονομικών θεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΡΥΘΜΙΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ (άρθρα 3-17)Σχόλιο του χρήστη ΑΡΕΤΗ Κ. | 30 Μαρτίου 2025, 22:42
Διαβάζοντας όσο μπόρεσα τα περισσότερα σχόλια κατάφερα να διαμορφώσω μια σφαιρική άποψη και υιοθετώ απόψεις πολλών συμπολιτών μου και συναδέλφων,οπότε με την μέχρι τώρα εμπειρία μου ως στρατιωτικός ιατρός της Π.Α και την μελέτη των σχολίων της διαβούλευσης καταθέτω τα εξής σχόλια: ΜΕΡΟΣ Β΄ ΡΥΘΜΙΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ (άρθρα 3-17) Άρθρο 3/Παράγραφος 1 Επιβάλλεται και προτείνεται να τροποποιηθεί ο όρος «ειδική απασχόληση» και να ονομασθεί «ενεργή εφημερία» όπως προβλέπεται στη νομοθεσία περί ΕΣΥ και να περιληφθούν επίσης οι όροι του ΕΣΥ α) ενεργή εφημερία β) μεικτή εφημερία και γ) εφημερία ετοιμότητας και να αμείβονται αναλόγως καθόσον πρόκειται για απολύτως ίδια απασχόληση τόσο στα στρατιωτικά νοσοκομεία όσο και στα νοσοκομεία του ΕΣΥ. Γνωστό είναι ότι τα Στρ. Νοσοκομεία άλλωστε νοσηλεύουν και ιδιώτες και συμμετέχουν ενεργά διαθέτοντας κλίνες στο σύστημα εφημερίας του ΕΣΥ. Προτείνεται να πληρώνονται στο υγειονομικό προσωπικό όλες και στο ακέραιο, οι εφημερίες και νυχτερινές βάρδιες στο νοσηλευτικό προσωπικό, από τον κρατικό Π/Υ, με την εφαρμογή των ισχυόντων στο ΕΣΥ αντίστοιχου ύψους αποζημιώσεων εφημεριών ΧΩΡΙΣ πλαφόν και οικονομικό ύψος δαπάνης (2.800.000 €) που περιλαμβάνεται στο άρθρο 25 περιοριστικά στο παρόν σχέδιο νόμου. Προτείνεται να περιληφθεί διάταξη αυτόνομης «φλατ» φορολόγησης των αποζημιώσεων εφημεριών στο 22% όπως ισχύει με άλλο φορολογικό νόμο για τις αντίστοιχες αποζημιώσεις ιατρών του ΕΣΥ. Άρθρο 4/Παράγραφος 9 Στις κυκλικές εφημερίες των κλινικών να προβλέπεται η υποχρεωτική συμμετοχή ειδικών ιατρών σε αμειβόμενη «ενεργή εφημερία» στα πρότυπα του ΕΣΥ. Ορθότερο είναι και πιο λειτουργικό αν αυτό καταστή αναγκαίο κακό να εφημερεύουν με ενεργές εφημερίες όλα τα στρατιωτικά νοσοκομεία των Αθηνών, ένα κάθε ημέρα εκ περιτροπής για το σύνολο των κλινικών αιχμής που διαθέτουν και στις εφημερίες να συμμετέχουν ειδικοί ιατροί από όλα τα νοσοκομεία (401-ΝΙΜΤΣ-ΝΝΑ-ΓΝΑ) και σε συχνότητα ανάλογα με τον αριθμό των δικαιούχων-ληπτών υγείας.Διαφορετικά πως μπορεί να είναι λειτουργικό ένα σύστημα αν σε μια ημέρα πχ εφημερεύει η καρδιολογική του 401 ΓΣΝΑ, η χειρουργική του 251 ΓΝΑ, η γαστρεντερολογική του ΝΝΑ και η παθολογική του ΝΙΜΤΣ; Ποιος ασθενής ή το ΕΚΑΒ θα ξέρει που να απευθυνθεί σε ένα επείγον περιστατικό που δεν είναι σαφής η πάθηση; Ποιος θα κάνει τη διαλογή; Προτείνεται η κατάργηση της διάταξης ή η νομοθέτηση σε σωστή ορθολογική και λειτουργική βάση υπέρ του ασθενή και με σεβασμό στον ιατρό. ‘Αρθρο 6/ Παράγραφος 1. Η εξασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας των ΣΝ θα επιτευχθεί αποκλειστικά και μόνο με την άμεση επιστροφή του μεγάλου χρηματικού ποσού που τους οφείλει ο ΕΟΠΥΥ και έκτοτε θα πρέπει να ισχύει η κανονική -τακτική ροή των οφειλών αυτών.Το παραπάνω δεν αναφέρεται στο Νομοσχέδιο, πλην όμως αποτελεί την ουσία για την ομαλή οικονομική λειτουργία των ΣΝ. Άρθρο 8 /Παράγραφος 4. Σύμφωνα με το σκεπτικό του νομοθέτη, η κάλυψη των «έκτακτων και επιτακτικών αναγκών» του Ε.Σ.Υ. θα επιτρέπεται να γίνεται από ειδικούς στρατιωτικούς ιατρούς, με διάθεση ή απόσπασή τους και φυσικά χωρίς να απαιτείται η δική τους επιθυμία. Ανεξαρτήτως μάλιστα του τόπου όπου υπηρετούν και χωρίς κάποιο συγκεκριμένο χρονικό όριο της διάθεσης ή απόσπασής τους. Ο μόνος περιορισμός που υφίσταται, σύμφωνα με το νομοθέτη, είναι να μην «διαταράσσεται η εύρυθμη λειτουργία των στρατιωτικών νοσοκομείων». Είναι επόμενο όμως ότι με τη διάθεση ή απόσπαση των ειδικών στρατιωτικών ιατρών στο Ε.Σ.Υ. αυτομάτως θα υπάρξει αντίστοιχη μείωση των ιατρικών πράξεων των στρατιωτικών νοσοκομείων όπου υπηρετούν, με προφανή αρνητική συνέπεια στην εύρυθμη λειτουργία τους. Εκτός εάν θεωρεί ο νομοθέτης ότι υπάρχουν στρατιωτικοί ιατροί οι οποίοι απλά πλεονάζουν στα στρατιωτικά νοσοκομεία όπου υπηρετούν. Επιπλέον οι ειδικοί στρατιωτικοί ιατροί που θα διατεθούν ή αποσπαστούν σε μονάδες υγείας του Ε.Σ.Υ. εκτός του τόπου όπου υπηρετούν, καλούνται να καλύψουν τις «έκτακτες και επιτακτικές ανάγκες» του Ε.Σ.Υ., και μάλιστα για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα, με προφανείς σημαντικές αρνητικές συνέπειες (οικονομικές, οικογενειακές κτλ) για τους ίδιους. Είναι γνωστό ότι οι στρατιωτικοί ιατροί (όπως άλλωστε και το σύνολο του στρατιωτικού προσωπικού) σε όλη τη διάρκεια της καριέρας τους δέχονται μεταθέσεις, χωρίς να απαιτείται η δική τους επιθυμία, για να καλύψουν τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων της πατρίδας μας. Αυτό άλλωστε είναι το καθήκον και η αποστολή τους. Είναι άδικο όμως να δέχονται και επιπλέον μεταθέσεις (διαθέσεις ή αποσπάσεις), χωρίς να απαιτείται η δική τους επιθυμία, ώστε να καλύψουν και τις «έκτακτες και επιτακτικές ανάγκες» του Ε.Σ.Υ. Τη στιγμή μάλιστα που το ίδιο το Υπουργείο Υγείας σε καμία περίπτωση, χωρίς τη δική τους επιθυμία, δε διαθέτει ή αποσπά ειδικούς ιατρούς του Ε.Σ.Υ. εκτός του τόπου όπου υπηρετούν, ώστε να μεριμνήσει για την κάλυψη των δικών του «έκτακτων και επιτακτικών αναγκών».Φυσικά είναι απόλυτα κατανοητό για την κοινωνία μας ότι πρέπει να καλυφθούν οι ανάγκες του Ε.Σ.Υ..Είναι άδικο όμως να συμβεί αυτό εις βάρος τόσο της εύρυθμης λειτουργίας των στρατιωτικών νοσοκομείων όσο και των ίδιων των στρατιωτικών ιατρών. Πρέπει να δοθούν κίνητρα ώστε νέοι ειδικοί ιατροί να θέλουν να στελεχώσουν νοσοκομεία της περιφερείας αντί να μεταναστεύουν σε άλλες χώρες με καλύτερες απολαβές και καλύτερες συνθήκες εργασίας. Άρθρο 16. Εφόσον θα υπάρχει κινητικότητα των Στρ. Ιατρών μεταξύ των Στρ. Νοσοκομείων θα πρέπει να επιλυθεί η ανισότητα που υφίσταται στο χρόνο απονομής των βαθμών. Στο Στρατό Ξηράς παίρνουν πιο γρήγορα βαθμούς και ανεβαίνουν ιεραρχικά οι Στρ. Ιατροι σε σχέση με την Αεροπορία ενώ το Ναυτικό καθυστερεί περισσότερο απ όλα. Για παράδειγμα ένας ιατρός Πλωτάρχης από το ΝΝΑ θα πάει να εργαστεί σε μία Κλινική στο 401 και ο νεώτερός του ιατρός από τη ΣΣΑΣ, τώρα έχει πάρει πιο γρήγορα τους βαθμούς και είναι ήδη 2 χρόνια Αντισυνταγματάρχης και άρα ανώτερος του. Τέτοιες αδικίες θα πρέπει να επιλυθούν γιατί θα δημιουργήσουν προβλήματα στη λειτουργία και ιεραρχία της κλινικής. Η ΠΑ και το ΠΝ δεν μπορεί να καθυστερούν στην βαθμολογική εξέλιξη των Στρ. Ιατρών Επιπλεόν θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν ότι η διάθεση ενός στελέχους του Σ.Ξ στο Π.Ν ή και κάποια άλλη διάθεση από επιχειρησιακή μονάδα σε αεροδρόμιο και τούμπαλην θέτουν σοβαρά το ζήτημα της παραίτησης των ε.ε. στελεχών. Κάθε στέλεχος έχει επιλέξει βάσει των οργανισμών των Σχολών ΣΣΑΣ και ΣΑΝ τον κλάδο κατανομής και ώς προς το επιχειρησιακό κομμάτι, θα πρέπει να υπηρετεί στον κλάδο που διάλεξε με βάση τα καλώς εννοούμενα υπέρ και κατά του κάθε κλάδου.(το ίδιο σχόλιο και στο άρθρο 22) Άρθρο 16/ Παράγραφος 3. Η θητεία των 2 ετών για 2 θητείες των Διευθυντών Κλινικών θα οδηγήσει σίγουρα, ιδιαίτερα στο ΠΝ και την ΠΑ, σε απώλεια έμπειρων Ιατρών που θα τίθενται γρήγορα εκτός μάχιμης Ιατρικής.Γιατί προβλέπεται μέγιστη 4ετης θητεία για τους Διευθυντές Κλινικών Τμημάτων; Ούτε στο ΕΣΎ ισχύει τέτοιος περιορισμός. Οι θέσεις των Διευθυντών ούτως ή άλλως προκηρύσσονται κάθε 2 έτη και επιλέγεται, όπως είναι λογικό, ο πιο έμπειρος και με τα περισσότερα επιστημονικά προσόντα. Και για τον έλεγχό τους για κατάχρηση θέσης και οικονομικό πλουτισμό, υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης Πόθεν Έσχες κάθε χρόνο. Με τον περιορισμό που προτείνεται θα παρατηρηθεί το φαινόμενο, ειδικά σε υποστελεχωμένες Κλινικές, την Διεύθυνση να αναλαμβάνει ακόμη και Λοχαγός που μόλις έχει τελειώσει ειδικότητα, ενώ έμπειροι Συνταγματάρχες ή Αντισυνταγματάρχες να αποκλείονται από τη θέση. Ποια θα είναι η εξέλιξη ενός στελέχους μετά την θητεία 4 ετών ως Διευθυντή, θέση που πήρε με λεπτομερώς καθορισμένα ακαδημαϊκά και υπηρεσιακά κριτήρια;Πρακτικά θα πρέπει είτε να συνεχίσει σε θέση γραφείου ή να πάει στο σπίτι του, εκτός αν υπάρχει αντίστοιχη πρόνοια αλλού στις ένοπλες δυνάμεις, πχ κάποιος που συμπλήρωσε κάποια χρόνια ως διοικητής να ανταλλάσσει θέση με κάποιον υφιστάμενό του στην ίδια Μονάδα ή Σχηματισμό. Μήπως υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη στα υπόλοιπα μη στρατιωτικά νοσοκομεία της επικράτειας πχ ένας διευθυντής του ΕΣΥ ή ένας καθηγητής Πανεπιστημιακής κλινικής έχει όριο 4 ετών για τη θέση και μετά πηγαίνει σπίτι του ή συνεχίζει υπό τη διεύθυνση κάποιου που είχε ως υφιστάμενο; Στους στρατιωτικούς γιατρούς δεν υπάρχουν τόσες επιτελικές θέσεις (όπως γίνεται στους μάχιμους π.χ Ιπταμένους) για κάποιον με ηλικία γύρω στα 50 έτη και καλώς γιατί η θέση του ιατρού είναι στο νοσοκομείο και όχι στο γραφείο ειδικά όταν είναι τόσο έμπειρος και καταρτισμένος.Οπότε επί της ουσίας τι θα γίνουν όλοι αυτοί οι διευθυντές μετά τα 4 χρόνια; Αρθρο 16/ Παράγραφος 4. Δεν είναι αποδεκτό Διοικητής στα ΣΝ να ορίζεται Ανώτατος Αξκος ανεξαρτήτως Όπλου ή Σώματος.Σύμφωνα με το σκεπτικό του νομοθέτη διοικητής του 401 ΓΣΝΑ, του 424 ΓΣΝΕ, του ΝΝΑ και του 251 ΓΝΑ «ορίζεται ανώτατος αξιωματικός, ανεξαρτήτως Όπλου ή Σώματος» και όχι στρατιωτικός ιατρός όπως ισχύει μέχρι σήμερα. Άρα, πάντα σύμφωνα με το σκεπτικό του νομοθέτη, η ειδικότητα του διοικητή δεν είναι απαραίτητο να σχετίζεται με το φυσικό αντικείμενο δραστηριοτήτων της διοικούμενης μονάδας ή σχηματισμού. Επομένως, κατ’ αντιστοιχία με τα στρατιωτικά νοσοκομεία, θα πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση ώστε να ορίζονται διοικητές αξιωματικοί ανεξαρτήτως Όπλου ή Σώματος και σε άλλες ανάλογες θέσεις (π.χ. μεραρχίες/ταξιαρχίες του ΣΞ, πλοία του ΠΝ, πτέρυγες/σμηναρχίες της ΠΑ κτλ). Μία λογική πρόταση θα ήταν να ορίζεται διοικητής ανώτατος ΥΙ με την συμβολή στη θέση του υποδιοικητή Αξιωματικού του Οικονομικού με εξειδίκευση στη Διοίκηση Μονάδων Υγείας. . ΜΕΡΟΣ Β’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ – ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΩΝ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ (άρθρα 18-33) Άρθρο 19 Εδώ θα ζητούσαμε να επικρατήσει νομικός πολιτισμός καθώς το θέμα αυτό έχει λυθεί από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με αποφάσεις όπως η 2475/2011, 3230/2011, 2148/2012, 3002/2012, 3003/2012, 3485/2012 και 2763/2013, έχει κρίνει ότι ο χρόνος που διανύουν οι αξιωματικοί ιατροί για την απόκτηση ιατρικής ειδικότητας δεν αποτελεί απλώς εκπαιδευτικό χρόνο, αλλά συνιστά πραγματική υπηρεσία που προσμετράται στον συνολικό χρόνο παραμονής τους στις Ένοπλες Δυνάμεις. Δεν είναι δίκαιο να υποχρεούται ένας Στρατιωτικός Ιατρός να παραμένει υποχρεωτικά στο ενεργό στράτευμα, για όσα χρόνια εκπαιδευόταν πάνω στην Ιατρική του ειδικότητα εκτός Στρατιωτικού Νοσοκομείου, διότι απλούστατα αφενός το διάστημα αυτό παρείχε έργο προς όφελος του δημοσίου και των Ελλήνων πολιτών είτε εργαζόταν σε στραττιωτικό νοσοκομείο είτε σε νοσοκομείο του Ε.Σ.Υ. Επιπλέον δεν δύναται οι στρατιωτικοί ιατροί να εκπαιδευτούν πλήρως στα Σ.Ν. στην ειδικότητά τους (δεν ισχύει για όλες τις ειδικότητες) ώστε να μετρήσει ο χρόνος σε αυτά πλήρως. Μάλιστα δεδομένου ότι πληθώρα στρατιωτικών ιατρών κατα την απουσία τους για την ειδίκευση τους συνέχιζαν να εκτελούν εφημερίες για τις στρατιωτικές νοσοκομειακές μονάδες όπου ανήκαν, είναι άδικο αυτά τα έτη να μην προσμετρηθούν για τη συμπλήρωση της αναλαμβανόμενης υποχρέωσης, αφου ουσιαστικά ο Ιατρός συνέχισε να παρέχει τις υπηρεσίες του στην στρατιωτική νοσοκομειακή μονάδα στην οποία ανήκε. Το άλλο που πρέπει να ληφθεί υπόψιν είναι πως η ειδικότητα για ένα ιατρό δεν είναι προαιρετική αλλά υποχρεωτικό κομμάτι για την επαγγελματική του ανέλιξη για να λαμβάνονται τιμωρητικά μέτρα.Δεν μπορεί να συγκρίνεται με άλλες μετεκπαιδεύσεις μεταπτυχιακά κτλ.Γι’αυτό το λόγο μάλιστα οι αξιωματικοί ιατροί που δεν έχουν λάβει και τίτλο ειδικότητας δεν μπορούν να προαχθούν.Που και έξτρα εκπαίδευση να θεωρούνταν δεν βλέπω λόγο να υπάρχει «πέναλτι» για κάποιον που αγαπάει το αντικείμενο του και θέλει να γίνει καλύτερος όταν ειδικά δεν δίνονται έξτρα απολαβές για να θεωρηθεί πως χρωστάμε χρήματα που δεν θα λαμβάναμε αλλιώς. ‘Αρθρο 22 Θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν ότι η διάθεση ενός στελέχους του Σ.Ξ στο Π.Ν ή και κάποια άλλη διάθεση από επιχειρησιακή μονάδα σε αεροδρόμιο και τούμπαλην θέτουν σοβαρά το ζήτημα της παραίτησης των ε.ε. στελεχών. Κάθε στέλεχος έχει επιλέξει βάσει των οργανισμών των Σχολών ΣΣΑΣ και ΣΑΝ τον κλάδο κατανομής και ώς προς το επιχειρησιακό κομμάτι, θα πρέπει να υπηρετεί στον κλάδο που διάλεξε. Άρθρο 25 Είναι πολύ άδικο το γεγονός ότι ένας αξιωματικός Υγειονομικού μετά από εκτέλεση υπηρεσίας «ειδικής απασχόλησης» όπως ορίζεται ρητώς στο παρόν σχέδιο νόμου, δηλαδή εφημερίας, θα αποζημιώνεται με βάση το εκταμιευθέν προϋπολογισθέν ποσόν των 2.800.000€. Τα χρήματα αυτά είναι ελάχιστα ώστε να αποζημιώσουν αξιοπρεπώς τον κόπο του προσωπικού. Επιπλέον, ήδη μέχρι τώρα συμβαίνει το εξής παράδοξο εντός στρατιωτικού νοσοκομείου ειδικευόμενος ιατρός ΕΣΥ να αποζημιώνεται κατά πολύ παραπάνω από τον εν ενεργεία ειδικευόμενο στρατιωτικό Ιατρό, την ώρα που και οι δύο επιτελούν την ίδια εργασία. Κάτι τέτοιο είναι άδικο. Θα έπρεπε κανονικά, το άρθρο να τροποποιηθεί κάνοντας λόγο για σαφή κατά κεφαλήν αποζημίωση στα πλαίσια αποζημιώσεων του ΕΣΥ προάγοντας και τους στόχους του παρόντος νομοσχεδίου αλλά και την αρχή της ισότητας, δεδομένου ότι όλοι οι Ιατροί εντός νοσοκομείου επιτελούν τα ίδια καθήκοντα και φέρουν την ίδια ευθύνη επί του ασκούμενου έργου τους. Δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικό για ένα στέλεχος να αποζημιώνεται με ελάχιστο ποσόν λόγω του ότι φέρει τον τίτλο του Αξιωματικού ενώ πολίτης Ιατρός ΕΣΥ να αποζημιώνεται κατά πολύ περισσότερο. Κάτι τέτοιο δημιουργεί ώθηση παραίτησης των εν ενεργεία στελεχών από το στράτευμα, αντιβαίνοντας στους στόχους του παρόντος νομοσχεδίου. Όπως άλλωστε «ξέφυγε» από τον συντάκτη του παρόντος νομοσχεδίου που χρησιμοποιεί τη λέξη εφημερία στο τέλος της Παραγράφου 2 προκειμένου να ορίσει τις τακτικές αποδοχές του άρθρου 140 του ν. 4472/2017. ‘Αρθρο 31 Αντιβαίνει με το άρθρο 8. Ναι μεν οι Ιατροί θα διατίθενται στο ΕΣΥ αλλά αν παραιτηθούν τιμωρητικά αποκλείονται από την πρόσληψή τους σε αυτό; Ο Νομοθέτης καλύτερα θα έπρεπε να οραματιστεί κίνητρα για διάθεση στο ΕΣΥ όπως με περισσότερες οικονομικές απολαβές των στελεχών που επαναλαμβάνω, δυστυχώς , έχουν ένα απαράδεκτο μισθολόγιο για τον φόρτο εργασίας που αντιμετωπίζουν γιατί στο τέλος η λύση αναζητείται δυστυχώς για όλους μας σε άλλες χώρες με καλύτερες συνθήκες εργασίας και καλύτερες οικονομικές απολαβές.