Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Ρύθμιση υγειονομικών θεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΡΥΘΜΙΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ (άρθρα 3-17)Σχόλιο του χρήστη ΔΕΒΟΥΡΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ | 31 Μαρτίου 2025, 13:22
Σύμφωνα µε τα διαθέσιμα στοιχεία οι υγειονομικές υπηρεσίες των Ενόπλων Δυνάμεων καλύπτουν συνολικά πολλές χιλιάδες ανθρώπων διαφόρων κατηγοριών. Οι υπηρεσίες υγείας παρέχονται κατά κύριο λόγο από τα 4 νοσοκομεία του Στρατού Ξηράς, τα 3 νοσοκομεία του Πολεμικού Ναυτικού, 1 νοσοκομείο της πολεμικής Αεροπορίας και το ΝΙΜΤΣ. Οι υπόλοιπες υγειονομικές υπηρεσίες των μονάδων και των ευρύτερων σχηματισμών έχουν ελάχιστες δυνατότητες ουσιαστικής συμβολής και λόγω της ανεπαρκούς στελέχωσης και αντίστοιχα του υποτυπώδους εξοπλισμού τους. Το βασικό πρόβλημα των Στρατιωτικών Νοσοκομείων και του ΝΙΜΤΣ αποτελεί η ΥΠΟΣΤΕΛΕΧΩΣΗ και η ΥΠΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ που αδυνατούν να καλύψουν τις ανάγκες υγείας του εν ενεργεία και εν αποστρατεία προσωπικού των ενόπλων δυνάμεων, των σωμάτων ασφαλείας, των συγγενικών τους προσώπων και άλλων δικαιούχων. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την “διασπορά” που υπάρχει στις ένοπλες δυνάμεις και τα σώματα ασφαλείας σε περιοχές που δε διαθέτουν στρατιωτικά νοσοκομεία, αναγκάζονται σε µμετακινήσεις ακόμα και σε μεγάλες αποστάσεις εκεί που υπάρχουν τα στρατιωτικά νοσοκομεία η απευθύνονται στις δημόσιες μονάδες υγείας η ιδιωτικές μονάδες υγείας με το ανάλογο οικονομικό κόστος. Άρθρο 3 Παράγραφος 1 Επιβάλλεται και προτείνεται να τροποποιηθεί ο όρος «ειδική απασχόληση» και να ονομασθεί «ενεργή εφημερία» όπως προβλέπεται στη νομοθεσία περί ΕΣΥ και να περιληφθούν επίσης οι όροι του ΕΣΥ α) ενεργή εφημερία β) μεικτή εφημερία και γ) η εφημερία ετοιμότητας και να αμείβονται αναλόγως, καθόσον πρόκειται για απολύτως ίδια απασχόληση, τόσο στα στρατιωτικά νοσοκομεία, όσο και στα νοσοκομεία του ΕΣΥ. Γνωστό είναι ότι τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία, άλλωστε νοσηλεύουν και ιδιώτες και συμμετέχουν ενεργά διαθέτοντας κλίνες στο σύστημα εφημερίας του ΕΣΥ. Προτείνεται να πληρώνονται στο υγειονομικό προσωπικό όλες και στο ακέραιο, οι εφημερίες και νυχτερινές βάρδιες στο νοσηλευτικό προσωπικό, από τον κρατικό Π/Υ, με την εφαρμογή των ισχυόντων στο ΕΣΥ αντίστοιχου ύψους αποζημιώσεων εφημεριών ΧΩΡΙΣ πλαφόν και οικονομικό ύψος δαπάνης (2.800.000€) , που περιλαμβάνεται στο άρθρο 25, περιοριστικά στο παρόν σχέδιο νόμου. Προτείνεται να περιληφθεί διάταξη αυτόνομης «φλατ» φορολόγησης των αποζημιώσεων εφημεριών στο 22%, όπως ισχύει με άλλο φορολογικό νόμο για τις αντίστοιχες αποζημιώσεις ιατρών του ΕΣΥ. Άρθρο 4 Παράγραφοι 1,2,3,3.5 Στο άρθρο αυτό προβλέπεται ότι με απόφαση του Διοικητή του Στρατιωτικού Νοσοκομείου είναι δυνατή πέρα του τακτικού ωραρίου και με δαπάνη που θα βαρύνει τον ασθενή η διενέργεια διαγνωστικών –θεραπευτικών και επεμβατικών πράξεων στα στρατιωτικά νοσοκομεία. Δηλαδή καθιερώνονται τα επί πληρωμή απογευματινά ιατρεία, οι επί πληρωμή διαγνωστικές εξετάσεις και τα επί πληρωμή χειρουργεία, µε συμμετοχή και ιδιαίτερη αμοιβή του παντός είδους υγειονομικού και διοικητικού προσωπικού που θα συµµετάσχει. Σε αυτά θα μπορούν να απευθύνονται στρατιωτικοί µε πληρωμή είτε άμεσα, είτε έµµεσα µέσω των ασφαλιστικών ταμείων και των ιδιωτικών ασφαλιστικών συμβολαίων. Αυτοί που θα μπορούν να ανταποκριθούν οικονομικά – ουσιαστικά εξαναγκάζονται να αξιοποιήσουν αυτό το μέτρο, αφού κυρίως η στελέχωση και ο εξοπλισμός των νοσοκομείων, δεν έχουν την δυνατότητα να τους καλύπτουν µε τη δωρεάν πρωινή λειτουργία τους. Η πρόβλεψη της ρύθμισης ότι οι απογευματινές εργασίες θα πληρώνονται από τους ασφαλιστικούς φορείς και τις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες δε σημαίνει και δωρεάν περίθαλψη. Διότι τις ασφαλιστικές εισφορές τις πληρώνουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, όπως και τα ιδιωτικά συμβόλαια που ήδη παίρνουν τεράστιες αυξήσεις προκειμένου να διατηρείται η υψηλή κερδοφορία των ομίλων Υγείας και των Ασφαλιστικών εταιρειών. Παίρνοντας υπ’ όψη και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και γενικότερα την υποχρηµατοδότηση του κράτους προς τα ασφαλιστικά ταμεία διαμορφώνεται το έδαφος για μελλοντική περικοπή των παροχών των ασφαλιστικών ταμείων ή επιβολή ποσοστού συµµετοχής ή συνδυασμός και των δύο. Το γεγονός της υποστελέχωσης των Στρατιωτικών Νοσοκομείων και της καθιέρωσης των ιδιωτικών απογευματινών ιατρείων, εξετάσεων και χειρουργείων, δηλαδή διεύρυνσης του ωραρίου εργασίας του υγειονομικού και άλλου προσωπικού σε συνδυασμό με τις αποσπάσεις στρατιωτικών ιατρών στο ΕΣΥ δημιουργεί βάσιμα ερωτηματικά τουλάχιστον σχετικά µε τους όρους εργασίας και την ποιότητα των υπηρεσιών. Από την παρούσα διάταξη εξαιρείται το 417 ΝΙΜΤΣ, του οποίου η Διοίκηση ασκείται αποκλειστικά από το Διοικητικό του Συμβούλιο, όντας Ν.Π.Δ.Δ. Παράγραφος 6 Οι διοικητές των στρατιωτικών νοσοκομείων, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Διεύθυνσης Υγειονομικού του οικείου Γενικού Επιτελείου, δύνανται να συνάπτουν συμβάσεις με ασφαλιστικούς φορείς και ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες για την κάλυψη των ιατρικών υπηρεσιών, που παρέχονται στους ασφαλισμένους τους, στο πλαίσιο της λειτουργίας των στρατιωτικών νοσοκομείων πέραν του τακτικού ωραρίου». Με αυτήν την τροποποίηση δίνεται η δυνατότητα προσθήκης περισσότερων δικαιούχων στα στρατιωτικά νοσοκομεία, για τις ώρες πέραν του τακτικού ωραρίου. Ήδη υπάρχουν αναφορές για πλέον του μήνα χρόνο για πάσης φύσεως ΡΑΝΤΕΒΟΥ. Αναφέρθηκαν επίσης αναβολές για χειρουργικές επεμβάσεις και μειωμένη εξυπηρέτηση, από το νοσηλευτικό προσωπικό λόγω υποστελέχωσης. Καλείται λοιπόν το ήδη επιβαρυμένο σύστημα να επιβαρυνθεί επιπλέον με νέους δικαιούχους. Τι θα γίνει όμως αν ένας τέτοιος ασθενής που προσέλθει στο ΤΕΠ χρήζει νοσηλείας; Θα πρέπει να διακομιστεί στο εκάστοτε εφημερεύον νοσοκομείο για να γίνει εκεί η εισαγωγή; Ποιος θα πάρει την ευθύνη γι΄αυτό; Αν κρίνεται επισφαλής ή διακομιδή του και δεν μπορεί να υλοποιηθεί; Θα γίνει εισαγωγή στο στρατιωτικό νοσοκομείο; Όταν ξημερώσει και θα είναι εντός του τακτικού ωραρίου ποιοι γιατροί και νοσηλευτές θα τον δουν, θα τον εξετάσουν και θα τον αντιμετωπίσουν; Μήπως αυτοί του πέραν του τακτικού ωραρίου; Άρα πάλι επιβαρύνεται το σύστημα εις βάρος τόσο του εργαζόμενου υγειονομικού προσωπικού, όσο και εις βάρος των ήδη δικαιούχων που θα παραγκωνιστούν ακόμα πιο πολύ. Προτείνεται η πλήρης παράλειψη αυτής της παραγράφου. Άρθρο 6 Η εξασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας των Στρατιωτικών Νοσοκομείων αντιστοιχεί µε την εξασφάλιση των Δημόσιων Νοσοκομείων ως “αυτοχρηματοδοτούμενες οικονομικές μονάδες”. Δηλαδή στρατιωτικά νοσοκομεία των οποίων οι παρεχόμενες εργασίες δε θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό και η λειτουργία τους θα απαιτεί όλο και λιγότερα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ουσιαστικά η λειτουργία των στρατιωτικών νοσοκομείων, θα εξαρτάται από το ύψος των εσόδων που θα έχουν από την πώληση των εργασιών τους και από την εξασφάλιση των λιγότερων λειτουργικών εξόδων μεταξύ των οποίων και αυτά που αφορούν τις δαπάνες προσωπικού, δηλαδή όπως κάθε επιχείρηση. Αυτό σημαίνει ότι για να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα των οικονομικά αυτοτελών στρατιωτικών νοσοκομείων, αντικειμενικά θα προσανατολίζονται στην ανάπτυξη (χρηματοδότηση, στελέχωση, εξοπλισμό) αυτών των τομέων που υπόσχονται αυξημένα έσοδα και υποβάθμιση των υπολοίπων.. Άρθρο 8 Παράγραφος 4 Τα κενά και οι ελλείψεις του ΕΣΥ πέφτουν στις πλάτες των υγειονομικών των ενόπλων δυνάμεων. Είναι γνωστό πόσο έκτακτες ήταν οι ανάγκες τόσο στην περίοδο έξαρσης του μεταναστευτικού, της πανδημίας, όσο και προσφάτως με νοσοκομεία της Β. Ελλάδος να στηρίζονται αποκλειστικά σε Παθολόγους του ΣΞ για πάνω από 2 χρόνια, κάτι που οδήγησε σε παραιτήσεις εξαίρετων γιατρών. Πάλι δηλαδή επιχειρείται να επιβληθεί η κάλυψη της ανεπάρκειας του ΕΣΥ προφανώς γιατί δεν υπάρχει συλλογικό σχέδιο αναβάθμισης με περισσότερες θέσεις και καλύτερες απολαβές στους γιατρούς του ΕΣΥ, ιδιαίτερα της περιφέρειας και κυρίως των άγονων περιοχών. Έτσι καλείται το υγειονομικό προσωπικό του ΣΞ-ΠΝ-ΠΑ να καλύψει τα κενά, με αποσπάσεις που δυσχεραίνουν τη λειτουργία των στρατιωτικών νοσοκομείων από τις ελλείψεις που προκύπτουν, υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στα στελέχη του Ενόπλων Δυνάμεων που εκ προοιμίου δεν μπορούν να αποταθούν αλλού για την περίθαλψή τους αλλά και την επιβάρυνση της προσωπικής ζωής του κάθε γιατρού εξαιτίας της εκάστοτε αβουλίας των υπευθύνων του ΕΣΥ να εφαρμόσουν ορθό πρόγραμμα στελέχωσης των υγειονομικών τους μονάδων. Προτείνεται η παράλειψη αυτής της παραγράφου. Άρθρο 11 Θετική νομοθετική κίνηση. Ωστόσο πρέπει να προσδιοριστούν οι αρμοδιότητες που θα έχει ο διασώστης; Εν έτη 2025, καλούνται οι γιατροί τόσο θητείας όσο και τα ιατροί στελέχη να καλύπτουν στρατιωτικές πορείες και άλλες δραστηριότητες χαμηλού κινδύνου, σε συμμετέχοντες στρατεύσιμους νεαρότατης ηλικίας, που έχουν ελεγχθεί για την σωματική τους ικανότητα κι έχουν κριθεί κατάλληλοι. Θα πρέπει αυτή η κίνηση να συνοδευτεί με αλλαγές στις αντίστοιχες διαταγές για τις υγειονομικές καλύψεις, με την ανάθεση αυτών στους Διασώστες. Άρθρο 15 Προσθήκη αρμοδιότητας στις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές- Τροποποίηση άρθρου 7 ν.δ. 1327/1973 «Άρθρο 7» «Κοινές αρμοδιότητες Ανωτάτων Υγειονομικών Επιτροπών» Στην παράγραφο «θ» να προστεθούν: θ) Για τον προσδιορισμό του ποσοστού αναπηρίας των μελών της οικογένειας των στρατιωτικών τόσο των ε.ε., όσο και των ε.α., όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 2 του π.δ. 62/2023 (Α’ 114), σύμφωνα με την υπ’ αρ. 80100/101202/29.12.2021 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Β’ 6282), περί Ενιαίου Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστού Αναπηρίας για τη διαπίστωση της υπαγωγής στις παθήσεις , που καθορίζονται στην υπ’ αρ. 1235/26.10.2021 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Β’ 5083) περί αντιστοίχισης παθήσεων του άρθρου 16 του ν. 1798/1988 (Α’166) με τον Ενιαίο Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστού Αναπηρία, καθώς και για κάθε θέμα που αφορά στην εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας περί υγειονομικής περίθαλψης, συνταξιοδοτικών, επιδοματικών, κοινωνικών και οικονομικών παροχών ή απαλλαγών των στρατιωτικών τόσο των ε.ε., όσο και των ε.α και των μελών των οικογενειών τους. Πέραν των ανωτέρω προσθηκών με κόκκινο, να προστεθεί: Η ισχύς των ανωτέρω γνωματεύσεων αναπηρίας, τόσο για τα εν ενεργεία στελέχη, όσο και για τα ε.α στελέχη των ΕΔ και των μελών των οικογενειών των, αφού εκδίδονται σύμφωνα με την υπ’αρ. 80100/101202/29.12.2021 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Β’ 6282) , Ενιαίου Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστού Αναπηρίας, είναι απολύτως ισοδύναμες με αυτές των ΚΕΠΑ και αποδεκτές από όλους τους φορείς του Δημοσίου, παρέχοντας τα ίδια δικαιώματα και παροχές στους δικαιούχους με όλους τους υπόλοιπους Έλληνες ΑΜΕΑ. Άρθρο 16 Παράγραφος 3 Δεν μπορεί να τεθεί περιορισμός στα χρόνια που θα είναι κάποιος διευθυντής. Αν ο Δντης του εκάστοτε τμήματος έχει τα προσόντα (στρατιωτικά, ακαδημαϊκά κλπ) και είναι ανώτερος των επιμελητών του, θα τον αποκαθηλώσουμε γιατί έτσι πρέπει; Εξάλλου δεν είναι όλα τα τμήματα πολυπληθή. Κάποια έχουν 3 γιατρούς. Έναν Σχη, έναν Ανχη κι έναν Λγο. Μόλις τελειώσουν τα 4 χρόνια που θα είναι ο Συνταγματάρχης Δντης, και δεν είναι ακόμα για αποστρατεία, θα γίνει Δντης ο Αντισυνταγματάρχης ενώ θα είναι ακόμα στο τμήμα ο Συνταγματάρχης ; Δεν αιτιολογείται, δεν είναι κατανοητό και λογικό η διάταξη να προβλέπει περιοριστικά θητεία 2+2 έτη στη θέση του διευθυντού μιας κλινικής ΜΕΘ κλπ, στα στρατιωτικά νοσοκομεία όταν στο ΕΣΥ δεν υπάρχει αντίστοιχη διάταξη και ο εκάστοτε διευθυντής μιας κλινικής έχει εκ του νόμου καθήκοντα και δεν υπόκειται σε παύση. Επίσης διαπιστώνεται απουσία διάταξης, που να προβλέπει και να καθορίζει θεσμικά και συγκεκριμένα τον περαιτέρω ρόλο και απασχόληση του «αποχωρούντα-παυόμενου» διευθυντή κλινικής , ΜΕΘ κλπ στο Στρατιωτικό Νοσοκομείο. Εκτός και αν σκόπιμα γίνεται, για να οδηγηθεί σε διοικητικά καθήκοντα με απώτερο στόχο την αποστρατεία του ή μεθόδευση έμμεσου εξαναγκασμού του σε φυγή προς τον ιδιωτικό τομέα υγείας. Δεν πρέπει να συγχέεται η στρατιωτική ιεραρχική εξέλιξη του στρατιωτικού ιατρού, με την επιστημονική του ιδιότητα και να μην αποβαίνει σε βάρος της εμπειρίας και του επιστημονικού επιπέδου και της φήμης κάθε κλινικής. Όλα αυτά τα αρνητικά, η παρούσα διάταξη δυστυχώς τα εξασφαλίζει. Προτείνονται να εφαρμόζονται οι περί ΕΣΥ διατάξεις για τη στελέχωση των διευθυντών κλινικών. Σε κάθε περίπτωση ο διευθυντής μιας κλινικής σε στρ. νοσοκομείο θα πρέπει να διορίζεται για 5 τουλάχιστον χρόνια, με προκήρυξη της θέσης και συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής, που πρέπει να περιληφθούν στον παρόντα νόμο και να μπορεί να θέτει υποψηφιότητα για την ίδια θέση και δεύτερη θητεία. Διαφορετικά θα χάνονται ή θα αποστρατεύονται έμπειρα υγειονομικά στελέχη σε σχετικά μικρή ηλικία των 48-55 ετών και αυτό βεβαιότατα αποβαίνει σε βάρος της υγείας των δικαιούχων ληπτών υγείας στα στρατιωτικά νοσοκομεία και κατ’ επέκταση της απαξίωσης τους. Για την περεταίρω εμπλοκή στο υγειονομικό έργο του στρατ. Νοσοκομείου, προτείνεται, όπως ο διευθυντής κλινικής που αντικαθίσταται-παύεται αν δεν ορίζεται η θέση του Διευθυντού Τομέα, στον οποίο υπήγετο η κλινική του, να παραμένει στον Τομέα έχοντας ως προϊστάμενό του τον αντίστοιχο Τομεάρχη και σε συνεργασία Τομεάρχη και του νέου διευθυντή κλινικής και του ιδίου να συμμετέχει στο επιστημονικό πρόγραμμα της κλινικής, εκτός και αν μετατεθεί, προαχθεί, αποστρατευθεί ή τοποθετηθεί σε άλλη θέση διοίκησης προς κάλυψη γενικότερων υγειονομικών υπηρεσιακών αναγκών. Όλα αυτά για λόγους διαφάνειας και μόνιμης ισχύος, προτείνεται να ενσωματωθούν ως διατάξεις στο παρόν νομοσχέδιο. ΒΑΣΙΚΗ ΕΠΙΔΙΩΞΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Η ΣΩΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΝ ΑΠΟΧΩΡΟΥΝΤΑ-ΠΑΥΟΜΕΝΟ ΔΝΤΗ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΚΑΙ Η ΜΗ ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΥΤΙΜΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ΤΟΥ. Παράγραφος 4 Σύμφωνα με τους κανονισμούς λειτουργίας των Στρατιωτικών Νοσοκομείων οι οποίοι περιγράφουν τα καθήκοντα του Διοικητή Στρατιωτικού Νοσοκομείου δεν επιτρέπουν να είναι αξιωματικός όπλου η αλλού σώματος πλην του Υγειονομικού διότι απλούστατα δεν μπορεί να ανταποκριθεί στα συγκεκριμένα καθήκοντα . Θα μπορούσε ένας κτηνίατρος να είναι Διοικητής μιας Ταξιαρχίας Πεζικού; Ένας γιατρός σε Ταξιαρχία ελικοπτέρων; Προτείνεται η παράλειψη αυτής της παραγράφου