• Λαμβάνοντας υπόψη: • την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας», συνταγματικές επιταγές και απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως: • τον ν.4488/2017, ο οποίος αναφέρει στο άρθρο 68 «Νομοπαραγωγική διαδικασία, ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων και παραγωγή επίσημων στατιστικών για τα ΑμεΑ» τα εξής: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, συνεργάζονται με το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό Σημείο Αναφοράς του άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ [...]» • τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει και αιτείται ανά άρθρο του παρόντος σχεδίου νόμου τις ακόλουθες τροποποιήσεις και συμπληρώσεις: Άρθρο 40. Μέριμνα για ειδικές περιπτώσεις περίθαλψης στρατιωτικών και μελών των οικογενειών τους – Τροποποίηση παρ. 1, 2 και 4, αντικατάσταση παρ. 3 και 8 άρθρου 9 π.δ. 62/2023 Στην παρ. 3 κρίνουμε απαραίτητη τη διόρθωση του όρου «νοητική υστέρηση» με τον όρο «νοητική αναπηρία» προκειμένου να συμβαδίζει με τη σύγχρονη ορολογία, καθώς και τη συμπλήρωση της παραγράφου ως εξής: «3. Για την εκπαίδευση τέκνων, που χρήζουν ειδικών θεραπειών λόγω βαριάς σωματικής, ψυχικής ή πολλαπλής αναπηρίας (συνοδές αναπηρίες) με συνολικό ποσοστό αναπηρίας εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, καθώς και τέκνων, που πάσχουν από νοητική αναπηρία, διαταραχή αυτιστικού φάσματος ή διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, διαταραχές ακοής και παθήσεις οφθαλμών με συνολικό ποσοστό αναπηρίας άνω του πενήντα τοις εκατό (50%), καταβάλλεται μηνιαίο επίδομα: […]» Άρθρο 45. Διευκολύνσεις στρατιωτικού προσωπικού που έχει σύζυγο ή τέκνο με δυσίατη ή ανίατη πάθηση – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 5 ν.3883/2010 Σε ευθυγράμμιση με τις προτεραιότητες της σύγχρονης πραγματικότητας που αναγνωρίζει τη σημασία της παρέμβασης στην πρώιμη παιδική ηλικία ως καθοριστική για την εξέλιξη των παιδιών, εκτιμάται η περαιτέρω επεξεργασία προβλέψεων στο νομοσχέδιο για διευκολύνσεις σε στρατιωτικό προσωπικό – γονείς των οποίων τα τέκνα χρήζουν υπηρεσιών ή/και συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης, που προβλέπεται να τεθεί σε εφαρμογή εντός του έτους, ώστε να μπορούν να ωφεληθούν από αυτό. Επί του παρόντος, προτείνεται, η περαιτέρω τροποποίηση του άρθρου 5 του ν.3883/2010 με την προσθήκη περίπτωσης στην παράγραφο 2: «Στον τόπο προτίμησής τους υπηρετούν, ύστερα από αίτησή τους, βεβαίωση του φορέα παροχής υπηρεσιών πρώιμης παρέμβασης, και εφόσον το επιτρέπουν οι υπηρεσιακές ανάγκες, στελέχη που έχουν τέκνο ηλικίας έως έξι (6) ετών το οποίο συμμετέχει στο Πιλοτικό Πρόγραμμα Πρώιμης Παρέμβασης ή έχει διαγνωστεί με αυξημένες ανάγκες πρώιμης παρέμβασης λόγω αναπτυξιακής διαταραχής ή επικινδυνότητας για αναπτυξιακή διαταραχή, νευροαναπτυξιακής πάθησης, γενετικού συνδρόμου, προβλημάτων ακοής ή όρασης, διαταραχής λόγου ή κινητικών δυσκολιών. Τα αιτήματα αξιολογούνται από ειδική επιτροπή που συγκροτείται για αυτόν τον σκοπό, λαμβάνοντας υπόψη τις οικογενειακές, ιατρικές και υπηρεσιακές ανάγκες.» Άρθρο 49: Στέγη Υποστηριζόμενης Διαβίωσης Ενόπλων Δυνάμεων Θεωρούμε θετική τη διάταξη του άρθρου 49 σχετικά με την ίδρυση και λειτουργία Σ.Υ.Δ. για τα μέλη των οικογενειών των ενόπλων δυνάμεων, αλλά θα πρέπει να πληρούνται οι προδιαγραφές για τη θέσπιση και εφαρμογή κοινών ρυθμιστικών πλαισίων λειτουργίας, εποπτείας και ελέγχου για όλες τις δομές που εξυπηρετούν άτομα με αναπηρία, ανεξαρτήτως νομικής μορφής, με στόχο τη συνολική αξιολόγηση της ποιότητας των υπηρεσιών και τη διασφάλιση της ορθής διαχείρισης των κρατικών κονδυλίων. Ως εκ τούτου, θεωρούμε ότι το περιεχόμενο της ήδη επικαιροποιημένης και βελτιωμένης Κ.Υ.Α. Αριθμ.Δ12/ΓΠοικ.13107/283/20.03.2019 (Φ.Ε.Κ. 1160 Β’): «Προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας Στεγών Υποστηριζόμενης Διαβίωσης Ατόμων με Αναπηρίες», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, θα πρέπει να αποτελεί το πλαίσιο και για τις προδιαγραφές ίδρυσης των Σ.Υ.Δ. που προβλέπεται να λειτουργήσουν από τις Ένοπλες Δυνάμεις.