Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Ρύθμιση υγειονομικών θεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις»ΜΕΡΟΣ Β’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ ΚΑΙ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (άρθρα 34-52)Σχόλιο του χρήστη Γενοβέφα | 31 Μαρτίου 2025, 18:55
Στο Άρθρο 34 Παρ 5 αναφέρεται ότι: «Τα εν ενεργεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και τα προστατευόμενα μέλη τους εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα, σε σχέση με τους υπόλοιπους δικαιούχους υγειονομικής περίθαλψης, στα Σ.Ν., με εξαίρεση τα επείγοντα περιστατικά τα οποία εξυπηρετούνται κατά απόλυτη προτεραιότητα. Αμέσως μετά, εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής καθώς και τα προστατευόμενα μέλη τους» Δεν αναφέρεται όμως πουθενά στο νομοσχέδιο, με ποιον τρόπο διασφαλίζεται αυτή η προτεραιότητα της διάταξης και πως μπορεί α την ελέγξει ο ενδιαφερόμενος, δεδομένου ότι το ΥΠΕΘΑ αυξάνει συνεχώς τους μη δικαιούχους νοσηλείας στα στρατιωτικά νοσοκομεία. Βέβαια δεν συζητάμε για την κοροϊδία και την απαξίωση που υφίστανται οι απόστρατοι στρατιωτικοί και οι οικογένειες τους , οι οποίοι συνεχώς χάνουν «προνόμια υπηρεσιών υγείας στα ΣΝ», έναντι μη στρατιωτικών-ιδιωτών δικαιούχων ληπτών υγείας. Προτείνεται να περιληφθεί στο νόμο η αντίστοιχη προτεραιότητα εξυπηρέτησης όλων των δικαιούχων ληπτών υγείας με έμφαση και σε σωστή σειρά στην εξασφάλιση προτεραιότητας για τους απόστρατους, που έμμεσα χρηματοδότησαν και ακόμα χρηματοδοτούν τα ΣΝ με πόρους. Προτείνεται επίσης για την ενίσχυση του Π/Υ και της αυτοτέλειας των ΣΝ, οι δικαιούχοι ληπτών υγείας, που δεν ανήκουν στα εν ενεργεία στελέχη ΕΔ-ΣΑ-Απόστρατοι και τα προστατευόμενα μέλη τους, που καταβάλουν εισφορές υπέρ ΣΝ, να πληρώνουν εισιτήριο 7-10 ΕΥΡΩ, για κάθε επίσκεψη ή νοσηλεία τους στα ΣΝ και στο ΝΙΜΤΣ. Άρθρο 39 Στο άρθρο αυτό διευκρινίζει ότι για τους στρατιωτικούς δωρεάν οδοντοπροσθετικές εργασίες και εμφυτεύματα και παρακλινικές εξετάσεις γίνονται µόνο στα στρατιωτικά νοσοκομεία. Στις παρακλινικές εξετάσεις που γίνονται στα Δημόσια Νοσοκομεία, Ιδρύματα ΝΠΙΔ, Ιδιωτικές κλινικές και εργαστήρια, συμβεβλημένα µε τον ΕΟΠΥΥ, πληρώνουν συμμετοχή 15% επί του τιμολογίου του ΕΟΠΥΥ. Σε µη συμβεβλημένα µε τον ΕΟΠΥΥ εργαστήρια, κλινικές, διαγνωστικά κέντρα κλπ. ο στρατιωτικός πληρώνει το σύνολο της δαπάνης και του επιστρέφεται το 85% της δαπάνης σύμφωνα µε το τιμολόγιο του ΕΟΠΥΥ. Στην περίπτωση αυτή το 85% δεν αντιστοιχεί µε αυτό που κατέβαλλε ο ασθενής διότι στα µη συμβεβλημένα εργαστήρια οι τιμές των εξετάσεων είναι πολλαπλάσιες αυτών του ΕΟΠΥΥ. Στην πράξη δηλαδή ο στρατιωτικός θα συμμετάσχει περισσότερο από το 15% της τιμής της εξέτασης. Συμπερασματικά για τους στρατιωτικούς που είναι εκτός έδρας στρατιωτικών νοσοκομείων, αλλά και ένα µέρος που είναι εντός της έδρας τους θα αποτελεί σταθερό το στοιχείο της συµµετοχής στις πληρωμές των εξετάσεων καθώς και σε όλους ανεξαιρέτως τους στρατιωτικούς η συµµετοχή κατά περίπτωση στη φαρμακευτική δαπάνη. Άρθρο 53 Με το άρθρο 53 γίνεται νομοθετική παρέμβαση και συγκεκριμένα στο άρθρο 2 του Α.Ν. 1137/1946 (Α’ 113) προκειμένου να επέλθουν οι τροποποιήσεις: στην παρ. 4, βα) οι λέξεις «Γενικός Διευθυντής» να αντικατασταθεί από τη λέξη «Διοικητής» και στην παρ. 4 ββ) η λέξη «Υποδιευθυντής» αντικατασταθεί από τη λέξη «Υποδιοικητής». Οι ονομασίες Διοικητής-Αναπληρωτής Διοικητής χρησιμοποιούνται σε όλα τα Νοσοκομεία του ΕΣΥ διότι τα καθήκοντα που εκτελούν είναι διαφορετικά με τα ιατρικά-στρατιωτικά που καλούνται να εκτελέσουν στο ΝΙΜΤΣ.. Σύμφωνα με το Νόμο. 3329/4-5-2005 <> στο άρθρο 7 Διοίκηση Νοσοκομείων Ε.Σ.Υ. και στην παρ. 4 α) ο Διοικητής του Νοσοκομείου είναι και Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου σε ένα Δημόσιο Νοσοκομείο και όχι στο ΝΙΜΤΣ που είναι εισηγητής των θεμάτων και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και όχι πρόεδρος. Επίσης πρέπει να ληφθεί υπ οψιν το ισχύον ΒΔ 1963/25 Σεπ 1963 Περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως του από 28 Απριλιου1959 ΒΔ. «περί κυρώσεως Ειδικού Κανονισμού Λειτουργίας του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού», όπου στο άρθρο 4 παρ, β) χρησιμοποιείται η ονομασία Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής και όχι Υποδιευθυντής. Στο άρθρο 2 παράγραφος 1 εκτός από τους Δικαιούμενους νοσηλείας στο Ν.Ι.Μ.Τ.Σ οι οποίοι περιγράφονται λεπτομερώς στις παραγράφους 2 α, β, γ, δ ,δα δβ, δγ, δδ έχει μπει η πρόταση ότι <> .χωρίς να προσδιορίζει ποιοι είναι αυτοί οι ηλικιωμένοι ,αν πληρώνουν μηναία εισφορά η όχι όπως οι περισσότεροι ηλικιωμένοι στο άρθρο 2, παράγραφο 2γ. Η παράγραφος 5 , του άρθρου 2, που περιγράφει ποιοί εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα, σε σχέση με τους υπολοίπους δικαιούχους υγειονομικής περίθαλψης να γίνει: «5. Τα εν αποστρατεία στελέχη του Στρατού Ξηράς, της Πολεμικής Αεροπορίας και της Ελληνικής Αστυνομίας, που πληρούν τις προϋποθέσεις της περ. β) της παρ.2 και εφόσον διαθέτουν ταυτότητα της αντίστοιχης Ενώσεως Αποστράτων, στην οποία ανήκουν , καθώς και οι υπάλληλοι του ΝΙΜΙΤΣ και ΜΤΣ , με τα μέλη των οικογενειών τους, που δικαιούνται περίθαλψη στο ΝΙΜΤΣ, εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα, σε σχέση με τους υπόλοιπους δικαιούχους υγειονομικής περίθαλψης». Άρθρο 54 Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας με το άρθρο 54 δηλώνει την πρόθεση του για σύσταση Διακλαδικής Μονάδας Φροντίδας Ηλικιωμένων στο ΝΙΜΤΣ χωρίς υπάρχει σχετική Μελέτη Σκοπιμότητας και δίχως να υπάρχει ως όφειλε από τον νόμο θετική εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΝΙΜΤΣ ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δίκαιου. Πριν την συγκεκριμένη νομοθετική πρόθεση το ΥΠΕΘΑ έπρεπε να την είχε στείλει στο ΝΙΜΤΣ για να εξεταστεί από τις αρμόδιες ιατρικές-νοσηλευτικές -οικονομικές –νομικές –τεχνικές υπηρεσίες του ΝΙΜΤΣ για την δυνατότητα η όχι υλοποίησης της. Στην συνέχεια έπρεπε να τεθεί ως θέμα στο Διοικητικό Συμβούλιο προκειμένου να εισηγηθεί προς το ΥΠΕΘΑ θετικά η αρνητικά για ένα τόσο σοβαρό θέμα που άπτεται της λειτουργίας του Νοσοκομείου. Επιπλέον δε ζητήθηκε από το ΥΠΕΘΑ και δεν υπάρχει σχετική μελέτη σκοπιμότητας. Το 2005 υπήρξε η πρώτη προσπάθεια λειτουργίας «Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων» με δυνατότητα εξυπηρέτησης 21 κλινών στο στρατόπεδο ΦΑΚΙΝΟΥ». Η προσπάθεια αυτή δεν είχε αίσιο τέλος διότι η μελέτη σκοπιμότητας που βγήκε αργότερα και είναι στην διάθεση του ΓΕΣ ήταν αρνητική. Σχολιασμός: 1. Αναφέρει στην παρ.1 «συστήνεται Διακλαδική Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων». Ο όρος «σύσταση» είναι κατηγορηματικός, άτοπος και καταχρηστικός. Για να συσταθεί Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων (Μ.Φ.Η.) κερδοσκοπικού ή μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πρέπει να πληρούνται οι προϋποθέσεις της ΥΑ με ταυτότητα 2007/ΦΕΚ 1136 Β’ (συνημμένο 2), οι οποίες ουδόλως μνημονεύονται έστω και δεσμευτικά ως προς την τελική λειτουργία της Μ.Φ.Η. 2. Ο όρος Διακλαδική Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων προκαλεί Ιδιαίτερο προβληματισμό και θα πρέπει να αφαιρεθεί διότι αφήνει να εννοηθεί ότι θα συμμετέχει μόνο το προσωπικό των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων. Οι απόστρατοι του ΠΝ, οι οποίοι καταβάλλουν εισφορές υπέρ ΝΝΑ και όχι υπέρ ΝΙΜΤΣ δικαιούνται συμμετοχή στη Διακλαδική Μονάδα Φροντίδας όπως οι απόστρατοι του ΣΞ και της ΠΑ, οι οποίοι καταβάλλουν εισφορές υπέρ ΝΙΜΤΣ;Τα εν αποστρατεία στελέχη της ΕΛΑΣ και άλλοι δικαιούχοι οι οποίοι ενώ καταβάλλουν εισφορές υπέρ ΝΙΜΤΣ δεν διευκρινίζεται εάν θα δικαιούνται συμμετοχή στη Διακλαδική Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων . Στην παράγραφο 2 του άρθρου 54 που αφορά τον χώρο στέγασης σύμφωνα με το Νόμο 2345/1995 «Οργανωμένες υπηρεσίες παροχής προστασίας από φορείς κοινωνικής πρόνοιας και άλλες διατάξεις σε συνδυασμό και με την Υπουργική Απόφαση Π1γ/ΟΙΚ81551/6-7-2007 Υφυπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης <> στο άρθρο 6 προσδιορίζονται τα ειδικά χαρακτηριστικά των θαλάμων Μ.Φ.Η , στο άρθρο 7 οι ειδικές κατασκευές υποστήριξης των ηλικιωμένων στα άρθρα 8 ,9 και 10 προσδιορίζονται η θέρμανση ο αερισμός και ο φωτισμός που πρέπει να έχουν οι Μονάδες Φροντίδας Ηλικιωμένων προκειμένου να τους χορηγηθεί άδεια λειτουργίας από το Υπουργείο Υγείας προϋποθέσεις που δεν υφίστανται στις κτιριακές εγκαταστάσεις του ΝΙΜΤΣ. Επίσης σύμφωνα με την ίδια Υπουργική Απόφαση πρέπει να αναγραφεί στον τίτλο του άρθρου 54 αν η συγκεκριμένη Διακλαδική Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων είναι κερδοσκοπικού ή μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα καθώς επίσης και ο αριθμός των κλινών προϋποθέσεις απαραίτητες για την ίδρυση και λειτουργίας της Διακλαδικής Μονάδας Φροντίδας Ηλικιωμένων. Στην παράγραφο 3 του άρθρου 54 το σχόλιο αφορά το πως είναι δυνατόν το ΝΙΜΤΣ να συνάψει σύμβαση με το ΜΤΣ όταν από την ισχύουσα νομοθεσία προκύπτει το καθεστώς ίδρυσης και λειτουργίας του ΝΙΜΤΣ είναι υπέρ του ΜΤΣ με το ΝΔ. 597/1941 της 22 Οκτ.1941 (ΦΕΚ Α’ 351) «Περί συστάσεως Νοσηλευτικού Ιδρύματος υπό τον τίτλο ‘Νοσηλευτικό Ίδρυμα του Μετοχικού Ταμείου Στρατού όπως διατηρήθηκε στη συνέχεια με το άρθρο 1 του Ν.1678/1944 ’(ΦΕΚ Α 178) και επιπλέον οι μερισματούχοι του, απολαμβάνουν τις παροχές που αναγράφονται λεπτομερώς στον σκοπό- Δικαιούμενοι Νοσηλείας στο ΝΙΜΤΣ, επί ανάλογης αμοιβής, στο άρθρο 1 του ΑΝ 1137/1946 (Ιδρυτικός Νόμος). Πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπ’ οψιν τα σοβαρά προβλήματα της υποστελέχωσης και υποχρηµατοδότησης του ΝΙΜΤΣ. Μετά από τις έκτακτες και τακτικές κρίσεις του υγειονομικού προσωπικού και τις μειώσεις στο επικουρικό προσωπικό (93 ιατροί-νοσηλευτές –λοιπό προσωπικό) το ποσοστό επάνδρωσης έχει μειωθεί σημαντικά ..Η μειωμένη πληρωμή των οφειλών του ΕΟΠΥΥ στο ΝΙΜΤΣ επιδρά επίσης αρνητικά στην λειτουργία του.. Επί πλέον σύμφωνα και με την Κοινή Υπουργική Απόφαση της 13 Νοεμβρίου 2024 διευρύνθηκε η βάση δικαιούχων με χιλιάδες στελέχη εν ενεργεία και εν αποστρατεία από Ανθστου και κάτω οι οποίοι και αυτοί καταβάλουν μηνιαία εισφορά . Παρόλα αυτά υπάρχουν αναφορές για μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις στα ραντεβού-αναβολές εκτελέσεως χειρουργικών επεμβάσεων και αποστολή ασθενών δικαιούχων σε άλλα νοσοκομεία. Με τέτοια κατάσταση καλείται λοιπόν το ήδη επιβαρυμένο ΝΙΜΤΣ με το άρθρο 54 να λειτουργήσει ΚΑΙ Διακλαδική Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων χωρίς να υπάρχει σχετική μελέτη σκοπιμότητας και θετική εισήγηση για σύσταση Διακλαδικής Μονάδας Φροντίδας Ηλικιωμένων από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΝΙΜΤΣ ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δίκαιου. Τέλος, οι δικαιούχοι νοσηλείας που πληρώνουν μηνιαία εισφορά συνεισφέρουν περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ, ήτοι το 1/3 των εσόδων του ΝΙΜΤΣ και απαιτούν να επιλυθούν τα προβλήματα λειτουργίας του ΝΙΜΤΣ και να έχουν τις παροχές που αναγράφονται λεπτομερώς στον Σκοπό -Δικαιούμενων Νοσηλείας στο ΝΙΜΤΣ, επί ανάλογης αμοιβής στο άρθρο 2 του <> Α.Ν 1137/1946 . Να αποσυρθεί και να αντικατασταθεί , όπως παρακάτω: Άρθρο 54 Σύσταση Διακλαδικής Μονάδας Φροντίδας Ηλικιωμένων 1. Συγκροτείται Επιτροπή για την εκπόνηση μελέτης για τη σύσταση Διακλαδικής Μονάδας Φροντίδας Ηλικιωμένων. 2. Η μελέτη θα υποβληθεί στο ΥΠΕΘΑ εντός εννέα (9) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 3. Η μελέτη που θα υποβληθεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές που ορίζει η ΥΑ της 06-07-2007/ ΦΕΚ 1136. 4. Τα έξοδα της υπόψη μελέτης, θα καλυφθούν κατά τα 2/4 από την Ένωση Αποστράτων Αξκων Στρατού και από ¼ αντίστοιχα από τις δύο άλλες Ενώσεις Ναυτικού και Αεροπορίας και θα προκύψουν από τα ταμειακά διαθέσιμα των τριών Ενώσεων, κατόπιν αναμόρφωσης του προϋπολογισμού τους, χωρίς καμία επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού. 5. Η επιτροπή θα είναι ενδεκαμελής (11) αποτελούμενη από τους: α. Το εκάστοτε Υπαρχηγό ΓΕΕΘΑ, ως Πρόεδρο, β. Έναν (1) Ανώτατο Αξκο Υγειονομικού, οριζόμενο από το ΓΕΕΘΑ, γ. Έναν (1) Ανώτατο Αξκο Οικονομικού, οριζόμενο από το ΓΕΕΘΑ, δ. Έναν (1) Ανώτατο Αξκο Νομικού Σώματος, οριζόμενο από το ΓΕΕΘΑ, ε. Έναν (1) Ανώτατο ή Ανώτερο Αξκο του Μηχανικού, οριζόμενο από το ΓΕΕΘΑ στ. Τέσσερα (4) μέλη των ΕΑΑ, ήτοι δύο (2) μέλη από το ΔΣ της Ενώσεως Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού και ανά ένα (1) από τις άλλες δύο, με μέριμνα των ΔΣ τους. ζ. Δύο (2) Τεχνικούς Συμβούλους με μέριμνα του ΥΠΕΘΑ η. Έναν (1) εκπρόσωπο του Ταμείου Αξιοποίησης Περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων με μέριμνά του. 6. Η Επιτροπή δύναται να αναθέτει έργο σε εξωτερικούς συμβούλου