Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Ρύθμιση υγειονομικών θεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις»ΜΕΡΟΣ Γ’ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ, ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ, ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΟΠΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ (άρθρα 62-73)Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΕΠ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΕΥΕΛΠΙΔΩΝ (ΣΣΕ-ΑΣΕΙ) | 1 Απριλίου 2025, 01:57
Με αφορμή την προτεινόμενη ρύθμιση στα άρθρα 62 και 63 του Σχεδίου Νόμου «Ρύθμιση υγειονομικών θεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις», η οποία προβλέπει την εισαγωγή μιας νέας κατηγορίας διδακτικού ερευνητικού προσωπικού στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ), αυτής του Στρατιωτικού Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (Σ.Δ.Ε.Π.), παρακαλώ λάβετε υπόψη τα ακόλουθα: H εν λόγω ρύθμιση εμπεριέχει σημαντικές ασάφειες και εγείρει σοβαρά ερωτήματα τόσο ως προς τη σύλληψή της όσο και ως προς την πρακτική της εφαρμογή. Πιο συγκεκριμένα: 1.Στην παρ. 11 της προτεινόμενης νέας διατύπωσης του άρθρου 21 του Ν. 3187/2003 (άρθρο 63 του Σχεδίου Νόμου) αναφέρεται ότι «Η προϋπόθεση κατοχής διδακτορικού διπλώματος για την εκλογή σε θέση μέλους Σ.Δ.Ε.Π. δεν απαιτείται για γνωστικά αντικείμενα εξαιρετικής και αδιαμφισβήτητης ιδιαιτερότητας, για τα οποία δεν είναι δυνατή ή συνήθης η εκπόνηση διδακτορικής διατριβής κατά τους κανόνες της οικείας τέχνης ή επιστήμης.» Η διάταξη αντιγράφει την αντίστοιχη διατύπωση για τα μέλη Δ.Ε.Π. των ΑΣΕΙ, εντούτοις η πρόβλεψη της για τα μέλη Σ.Δ.Ε.Π. είναι εξαιρετικά προβληματική. Κι αυτό διότι καταλύει κατ’ ουσία κάθε διάκριση μεταξύ μελών Σ.Δ.Ε.Π. και Σ.Δ.Π. της παρ. 1 του ιδίου άρθρου. Επιπλέον δε, εν δυνάμει, καθιστά όλους τους εν ενεργεία αξιωματικούς εκλέξιμους για μέλη Σ.Δ.Ε.Π.. Κι αυτό γιατί, ως μόνο τυπικό προσόν για την εκλογή σε θέση μέλους Σ.Δ.Ε.Π. προβλέπεται η κατοχή διδακτορικού διπλώματος (όχι αναγκαία στο αντικείμενο της θέσης που προκηρύσσεται), ενώ προβλέπεται και η περίπτωση μη-κατοχής διδακτορικού. Η διατύπωση ότι «συνεκτιμάται το αναγνωρισμένο έργο, που είναι συναφές με το γνωστικό αντικείμενο της θέσης» είναι εξαιρετικά ασαφής στην περίπτωση των μελών Σ.Δ.Ε.Π., καθώς επίσης καθιστά το σύνολο των εν ενεργεία αξιωματικών εκλέξιμους για θέσεις μελών Σ.Δ.Ε.Π. 2.Στην παρ. 12 της προτεινόμενης νέας διατύπωσης του άρθρου 21 του Ν. 3187/2003 (άρθρο 63 του Σχεδίου Νόμου) αναφέρεται ότι «Τα μέλη Σ.Δ.Ε.Π. εκλέγονται και εξελίσσονται στις βαθμίδες των μελών Δ.Ε.Π.». Από την διατύπωση αυτή, καθίσταται προφανές ότι η εξέλιξη των μελών Σ.Δ.Ε.Π. θα γίνεται με κλειστή διαδικασία κρίσεως και όχι με ανοιχτή προκήρυξη, όπως ορίζει ο νόμος για τα μέλη ΔΕΠ. 3.Σε άλλο σημείο αναφέρεται επιπλέον ότι «λαμβάνεται υπόψη η προϋπηρεσία του υποψηφίου σε θέση μέλους Σ.Δ.Π. και Σ.Ε.». Εντούτοις, η προϋπηρεσία σε θέση μέλους Στρατιωτικό Διδακτικό Προσωπικό (Σ.Δ.Π.) και Στρατιωτικούς Εκπαιδευτές (Σ.Ε.) σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εξισωθεί με την προϋπηρεσία που προβλέπεται για τα μέλη ΔΕΠ, και, επομένως, τα οριζόμενα προσόντα υπολείπονται κατά πολύ αυτών των μελών Δ.Ε.Π. 4.Δεν προσδιορίζονται τα προσόντα για την εξέλιξη των μελών Σ.Δ.Ε.Π. Πιο συγκεκριμένα, πόσα έτη υπηρεσίας ανά βαθμίδα απαιτούνται για την εξέλιξη στην επόμενη βαθμίδα; Τι είδους ερευνητικό-συγγραφικό έργο απαιτείται και συνεκτιμάται για την εξέλιξη ανά βαθμίδα; Η διάταξη παραπέμπει «αναλογικά» στα άρθρα 9 και 11 του Ν. 3187/2003 για τα μέλη Δ.Ε.Π. των ΑΣΕΙ, με τη διαφορά ότι οι διατάξεις αυτές αφορούν σε ανοιχτές διαδικασίες κρίσεως, οι οποίες δεν προβλέπονται στην περίπτωση των μελών Σ.Δ.Ε.Π. (αν όχι de jure, σίγουρα de facto ενόψει και του αριθμού των δυνητικών υποψηφίων για θέσεις μελών Σ.Δ.Ε.Π.). 5.Πολλά ερωτήματα προκαλούν επίσης τα αναφερόμενα στις παρ. 13-14 της προτεινόμενης νέας διατύπωσης του άρθρου 21 του Ν. 3187/2003 (άρθρο 63 του Σχεδίου Νόμου) σχετικά με το καθεστώς των μελών Σ.Δ.Ε.Π. Αυτά τα μέλη θα εξακολουθούν να είναι στρατιωτικοί. Η προτεινόμενη ρύθμιση καταργεί όσα προβλέπονται στην παρ. 7 το άρθρου 9 του ν. 3187/2003 «…Είναι δυνατή η εκλογή και εν ενεργεία αξιωματικών, υπό τις προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου αυτού, οι οποίοι καταλαμβάνουν την αντίστοιχη θέση, αφού προηγουμένως παραιτηθούν από την ενεργό υπηρεσία μετά την εκλογή τους.», όπως ισχύει. Αν γίνει δεκτή, τα μέλη ΣΔΕΠ δεν θα υπέχουν, όταν εκλεγούν, την υποχρέωση να παραιτηθούν από τα στρατιωτικά τους καθήκοντα και θα παραμείνουν ένστολοι. Θα εξακολουθήσουν, λοιπόν, να υπόκεινται στις διαταγές των ανωτερών τους. Έτσι, και δεν θα είναι, όπως τα μέλη ΔΕΠ των ΑΣΕΙ, δημόσιοι λειτουργοί. Ούτε, βέβαια θα απολαμβάνουν την ακαδημαϊκή ελευθερία και την ελευθερία της διδασκαλίας και της έρευνας. Δηλαδή, όσα διακρίνουν τα μέλη ΔΕΠ και εγγυώνται τη λειτουργία τους στην ανώτατη εκπαίδευση. 6.Δεν είναι σαφές το πειθαρχικό καθεστώς για τα μέλη Σ.Δ.Ε.Π.: Θα υπάγονται στο στρατιωτικό πειθαρχικό δίκαιο κι επιπλέον στο ισχύον για τα μέλη Δ.Ε.Π., ή μόνο «αναλογικά» σε αυτό που ισχύει για τα μέλη Δ.Ε.Π.; 7.Αναφορικά με το διοικητικό έργο των μελών Σ.Δ.Ε.Π., αναφέρεται ότι «περιλαμβάνει συμμετοχή σε επιτροπές, συμβούλια και εισηγητικές επιτροπές του οικείου Α.Σ.Ε.Ι..» Αυτό σημαίνει ότι τα μέλη Σ.Δ.Ε.Π καθίστανται μέλη της Ακαδημαϊκής Συνέλευσης; Ότι είναι εκλόγιμα για θέσεις Διευθυντών Τομέων ή για Κοσμήτορες των οικείων ΑΣΕΙ ή για μέλη του Εκπαιδευτικού Συμβουλίου; Ότι μπορεί να οριστούν μέλη τριμελών εισηγητικών επιτροπών και εκλεκτορικών σωμάτων; Στα ερωτήματα αυτά η διάταξη δεν δίνει ουδεμία απάντηση και δημιουργεί εύλογα τον φόβο ότι δημιουργούνται στα ΑΣΕΙ μέλη ΔΕΠ δύο ταχυτήτων, με δυσανάλογα προσόντα, γεγονός που οδηγεί σε σύγχυση αρμοδιοτήτων, αλλά και, δυνητικά, σε ακυρότητες στις ακαδημαϊκές και διοικητικές διαδικασίες των ΑΣΕΙ. 8.Τέλος, δεν απαντώνται δύο επιπλέον βασικά ερωτήματα: εφόσον τα μέλη Σ.Δ.Ε.Π. παραμένουν στρατιωτικοί, πότε αποστρατεύοντα και τι θα συμβαίνει όταν αποστρατεύονται; Θα χάνουν αυτόματα και την ιδιότητα του μέλους Σ.Δ.Ε.Π.; Συνελόντι ειπείν, η προτεινόμενη ρύθμιση δημιουργεί μια νέα κατηγορία διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού, που εκλέγεται με σαφώς χαμηλότερες απαιτήσεις σε σχέση με τα μέλη ΔΕΠ των πανεπιστημίων και των ΑΣΕΙ, και ουσιαστικά με κλειστές - μη διαφανείς διαδικασίες. Αυτό θα έχει άγνωστες συνέπειες και θα θέσει σε κίνδυνο τη συνολική ακαδημαϊκή αξιολόγηση κάθε ΑΣΕΙ από την ΕΘΑΑΕ. Παράλληλα, δημιουργεί μια προνομιούχο κατηγορία στρατιωτικών που θα έχουν το αμετάθετο και, πιθανώς, επιπλέον αμοιβές (επιδόματα μελών ΔΕΠ). ΕΙΣΗΓΗΣΗ Από τα παραπάνω, καθίσταται προφανές ότι η εν λόγω ρύθμιση απαιτεί περαιτέρω επεξεργασία και ουσιαστικό διάλογο. Ο Σύλλογος Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων προτείνει να αποσυρθεί επί του παρόντος, να επανεξεταστούν οι συνέπειες της, και πιθανός να επανέλθει μετά από ενδελεχή επεξεργασία στο πλαίσιο του προαναγγελθέντος σχεδίου νόμου για την αναβάθμιση της ακαδημαϊκής - στρατιωτικής εκπαίδευσης των ΑΣΕΙ.