Αρχική Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων - Σύσταση Ταμείου Ακινήτων Εθνικής Άμυνας...ΜΕΡΟΣ Β’ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ – ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΑΜΕΙΟΥ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΦΟΡΕΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΑΜΕΙΟΥ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ Άρθρο 3 Σύσταση Ταμείου Ακινήτων Εθνικής ΆμυναςΣχόλιο του χρήστη ΔΕΒΟΥΡΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Υπτγος ε.α Πρόεδρος ΕΑΑΣ | 17 Ιουλίου 2025, 14:46
Το συμπέρασμα που βγαίνει από τον συγκεκριμένο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι ότι ενώ έχει στο τίτλο του την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ένοπλων Δυνάμεων για την επίλυση κυρίως του στεγαστικού προβλήματος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων με την συγχώνευση του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ) του Ταμείου Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ) του Ταμείου Αεροπορικής Αμύνης (ΤΑΑ) σε ένα ενιαίο ταμείο το Ταμείο Ακινήτων Εθνικής Άμυνας ΤΑΕΘΑ δεν αναφέρει πως θα χρηματοδοτούνται μετά την κατάργηση τους οι σημαντικές αποστολές των ταμείων ( ιδίως μετά και από τα συμπεράσματα που βγήκαν από τον πολεμικό μέτωπο Ρωσίας -Ουκρανίας ) όπως η προμήθεια υλικού επιστράτευσης η αμυντική οργάνωση που περιγράφονται στην αποστολή του ΤΕΘΑ η ναυπήγηση μάχιμων πλοίων η αγορά η μετασκευή μάχιμων πολεμικών στην αποστολή του Ταμείου Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ) και οι ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας που καθορίζονται στο πλαίσιο της αεροπορικής άμυνας της χώρας σύμφωνα με την αποστολή του Ταμείου Αεροπορικής Αμύνης (ΤΑΑ) . Σημειώνεται ότι με την κατάργηση του ν. 4407/2016 και των σχετικών ΚΥΑ, παύουν να ισχύουν ενδεχομένως , βασικές δικλείδες ασφαλείας, που προέβλεπε η ΥΠΑΑΠΕΔ, σχετικά με τα έσοδα των Ταμείων και την εποπτεία τους. Δημιουργείται ο φορέας Αξιοποίησης Ακινήτων (ΝΠΙΔ), με την προοπτική να επιδείξει ευελιξία και ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, αυξάνοντας τη σωστή διαχείριση και αποτελεσματικότητα. Εύχομαι να υλοποιηθεί ο σκοπός ίδρυσης, επί ωφελεία των Ε.Δ. Στο αρχικό σχέδιο νόμου περί αξιοποίησης περιουσίας ΕΔ του 2006, που επαναφέρθηκε χωρίς τύχη το 2013, προβλεπόταν ότι : «Η αξιοποίηση της ακινήτου περιουσίας των ΕΔ γίνεται με σκοπό, την ενίσχυση των Μετοχικών Ταμείων των Κλάδων και την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των εν ενεργεία και αποστρατεία στελεχών των ΕΔ». Ομοίως ο νόμος 4407/2016, Κεφάλαιο Γ’, άρθρα 9 έως και 16, αφενός δημιουργεί με το άρθρο 9 αυτού, την Υπηρεσία Αξιοποιήσεως της ακίνητης Περιουσίας των ΕΔ (ΥΠΑΑΠΕΔ), η οποία λειτουργεί ως Οργανωτική μονάδα επιπέδου Διευθύνσεως, υπαγόμενη απευθείας στον Υπουργό Εθνικής Αμύνης, ενώ με το άρθρο 10 καθορίζει την αποστολή Διευθύνσεως αυτής όπως παρακάτω: «Η αξιοποίηση των ακινήτων ιδιοκτησίας των Ταμείου Εθνικής Αμύνης (ΤΕΘΑ), Ταμείο Στόλου (ΤΕΣ) και Ταμείο Αεροπορικής Άμυνας (ΤΑΑ), που δεν χρησιμοποιούνται για Στρατιωτικούς σκοπούς, προς όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ), και των στελεχών τους, καθώς και η αξιοποίηση των ακινήτων των Μετοχικών Ταμείων Στρατού (ΜΤΣ), Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού (ΜΤΝ) και Μετοχικού Ταμείου Αεροπορίας), προς όφελος των μετόχων των ταμείων αυτών» Ο νόμος είχε απλότητα , καθαρότητα, σαφήνεια και καθιστούσε το Συμβούλιο Αμύνης (ΣΑΜ) του ΥΠΕΘΑ, αρμόδιο για την αξιοποίηση των υπόψη ακινήτων μετά από εισήγηση της ΥΠ.ΑΑ ΠΕΔ. Στο νόμο δεν υπήρχε εμπλοκή του Υπουργείου Οικονομικών, πριν των περιπτώσεων αξιοποιήσεως ακινήτων στα πλαίσια Στρατηγικών επενδύσεων για την οικονομία της χώρας. Διάθεση ακινήτων χωρίς ανταλλάγματα υπήρχε υπό αυστηρές προϋποθέσεις , δίδοντας την δυνατότητα αξιοποιήσεως ακινήτων από φορείς του Δημοσίου Τομέα, ΝΠΔΔ, Φορέων Τοπικής Αυτοδιοικήσεως, Αθλητικών Σωματείων κλπ, αφού αυτοί κατέθεταν πλήρη οικονομοτεχνική μελέτη με βιώσιμο σχέδιο αναπτύξεως και εύλογο αντάλλαγμα . (Για πολεοδομικούς λόγους προεβλέπετο η διάθεση ακινήτου, Στρατόπεδο, στον οικείο Δήμο για επέκταση πρασίνου και δημιουργία κοινωφελών εγκαταστάσεων και η αξιοποίηση του υπόλοιπου 50% στις ΕΔ για αξιοποίηση). Υπόψη ότι η νυν κυβέρνηση έκανε βελτιωτικές τροποποιήσεις στο νόμο αυτό το 2023, με τον νόμο518, άρθρο 44 με εφαρμογή από 09/02/2023. Έτσι άμεσα προκύπτει το ερώτημα , γιατί δεν υλοποιήθηκε ο νόμος και ήταν απαραίτητη η πρόσληψη συμβούλων, της εταιρείας REAL ESTATE από τον κ. Δένδια, για να περιγράψει μια γνωστή κατάσταση και να καταλήξει σε προειλημμένη απόφαση, ως λύση του προβλήματος; Υπάρχει εντός του Υπουργείου Αμύνης, αλλά και της Κυβερνήσεως συνέπεια και συνέχεια; Προσωπικά Πιστεύω ΟΧΙ. Το νέο σχέδιο νόμου για την «αξιοποίηση» της ακίνητης περιουσίας των ΕΔ, έχει διαμορφωθεί από εξωγενείς παράγοντες του ΥΠΕΘΑ (Εταιρεία Συμβούλων ή Real Estate), αναθέτοντας τη διαδοχή επί όλων των δικαιωμάτων των ακινήτων των ΕΔ, σε ένα νέο όργανο το Ταμείο Ακινήτων Εθνικής Αμύνης, με αμφίβολη τη διατήρηση των όποιων ωφελημάτων από την αξιοποίηση της περιουσίας αυτής, υπέρ του κλάδου στον οποίο ανήκε αρχικά το ακίνητο. Μάλιστα την νέα υπηρεσία αντί για υποταγμένη Δνση στο ΓΕΕΘΑ ή στο Υπουργείο, την κάνει ΝΠΔΔ. Το νέο ΤΑ.ΕΘ.Α, έχει παράλληλες αρμοδιότητες και εξουσίες με την Ετ.Α.ΕΔ, που ουσιαστικά και με βάση τα καθοριζόμενα φαίνεται να είναι και μια Real Estate εταιρεία και κατά περίπτωση κατασκευαστική (η ΕΤΑΕΔ), όχι μόνο για τις ΕΔ, αλλά και όλο τον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα. Νομίζω ότι αυτό δεν είναι αποστολή και έργο του ΥΠΕΘΑ, ενώ η ΕΤΑΕΔ δεν είναι αναγκαία δομή , μάλιστα Ιδιωτικού Δικαίου.