Άρθρο 55
Στρατολογικές διευκολύνσεις – Τροποποίηση παρ. 1, αντικατάσταση παρ. 5 άρθρου 7 ν. 3421/2005
Στο άρθρο 7 του ν. 3421/2005 (Α΄ 302), περί της μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, αα) στην περ. α), i) οι υποπερ. (2) και (4) αντικαθίστανται, ii) στην υποπερ. (7), οι λέξεις «σε μητρώα αρρένων ως αδήλωτοι» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στα δημοτολόγια», αβ) στην περ. β), στην υποπερ. (3), οι λέξεις «ανίκανος για κάθε εργασία» αντικαθίστανται από τις λέξεις «άτομο με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%)», β) η παρ. 5 αντικαθίσταται και το άρθρο 7, κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων, διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 7
Μειωμένη στρατεύσιμη στρατιωτική υποχρέωση
1. Μεταφέρονται στους υπόχρεους μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης, εφόσον επιθυμούν, οι παρακάτω κατηγορίες οπλιτών:
α) Εξάμηνης διάρκειας:
(1) Όλοι οι αδελφοί από τέσσερα (4) ή περισσότερα ζώντα αδέλφια
(2) Ο μόνος ή μεγαλύτερος γιος του οποίου και οι δύο γονείς είναι άτομα με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%) ή έχουν πεθάνει. Στο προηγούμενο εδάφιο υπάγεται και ο μόνος ή μεγαλύτερος γιος του οποίου καθένας από τους δύο γονείς υπάγεται σε μία από τις παραπάνω κατηγορίες.
(3) Ο πατέρας δύο ζώντων τέκνων.
(4) Όσοι έχουν σύζυγο ή αδελφό άτομο με αναπηρία με ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω εφ’ όρου ζωής. Αν ο αδελφός είναι ανήλικο άτομο με αναπηρία με ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, η αναπηρία πρέπει να πιστοποιείται από τουλάχιστον δύο (2) γνωματεύσεις ΚΕ.Π.Α. ή Ανώτατης Υγειονομικής Επιτροπής των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, ή της Ανώτατης Υγειονομικής Επιτροπής της Ελληνικής Αστυνομίας ή της Ανώτατης Υγειονομικής Επιτροπής του Πυροσβεστικού Σώματος, από τις οποίες δεν προκύπτει βελτίωση.
(5) Οι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού.
(6) Όσοι υπηρέτησαν ενόπλως με στρατιωτική ιδιότητα σε τακτικές ένοπλες δυνάμεις άλλου κράτους, πλην συμμαχικού ή μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι (6) μηνών.
(7) Όσοι, μετά τη συμπλήρωση του τριακοστού πέμπτου έτους της ηλικίας τους, αποκτούν την Ελληνική Ιθαγένεια με πολιτογράφηση ή εγγράφονται στα δημοτολόγια, επειδή απέκτησαν την Ελληνική Ιθαγένεια λόγω γέννησής τους στο έδαφος της Ελληνικής Επικράτειας, σύμφωνα με το άρθρο 1 του Κώδικα της Ελληνικής Ιθαγένειας (ν. 3284/2004, Α’ 217).
β) Εννεάμηνης διάρκειας:
(1) Όλοι οι αδελφοί από τρία (3) ζώντα αδέλφια.
(2) [Καταργήθηκε].
(3) Ο μόνος ή μεγαλύτερος γιος γονέα που είναι άτομο με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%) ή έχει συμπληρώσει το εβδομηκοστό έτος της ηλικίας του ή διατελεί σε χηρεία.
(4) Ο μόνος ή μεγαλύτερος γιος θανόντος γονέα ή άγαμης μητέρας.
(5) Ο πατέρας ενός ζώντος τέκνου.
2. Οι στρατεύσιμοι μεταφέρονται στους υπόχρεους μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης, εφόσον με τη μεταφορά τους δεν απομένει υποχρέωση παραπέρα εκπλήρωσης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης και τυχόν πρόσθετης.
3. Όσοι διατελούν σε ανυποταξία, υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος άρθρου μετά τη διακοπή της ανυποταξίας και εφόσον με τη μεταφορά τους δεν απομένει υποχρέωση παραπέρα εκπλήρωσης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης και τυχόν πρόσθετης απολύονται. Οι λιποτάκτες υπάγονται στις ίδιες διατάξεις μετά τη διακοπή της λιποταξίας τους.
4. Η μεταφορά στους υπόχρεους μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης δεν ανακαλείται, αν μετά την υποβολή του αιτήματος εκλείψουν οι σχετικοί λόγοι.
5. Στην υποπερ. (2) της περ. α’ και στις υποπερ. (3) και (4) της περ. β΄ της παρ. 1, αν ο περιγραφόμενος ως δικαιούχος μεγαλύτερος γιος έχει απαλλαγεί από την υποχρέωση στράτευσης για λόγους υγείας, το δικαίωμα της μεταφοράς μεταβιβάζεται στον αμέσως επόμενο ικανό για στράτευση αδελφό.
6. Οι έφεδροι αξιωματικοί, οι δόκιμοι έφεδροι αξιωματικοί και οι επίκουροι αξιωματικοί δεν υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου αυτού.».
Άρθρο 56
Απλούστευση διαδικασίας υπαγωγής στους υπόχρεους μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης – Τροποποίηση άρθρου 8 ν. 3421/2005
Στο άρθρο 8 του ν. 3421/2005 (Α΄ 302), περί της διαδικασίας και των δικαιολογητικών για την υπαγωγή στους υπόχρεους μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι περ. στ), η), θ), ι), ια), ιβ), ιστ) καταργούνται, β) η περ. ζ) αντικαθίσταται, γ) στην περ. ιε), γα) οι λέξεις «στα μητρώα αρρένων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στα δημοτολόγια» και γβ) οι λέξεις «της αρμόδιας αρχής του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης ή της αρμόδιας περιφέρειας ή νομαρχιακής αυτοδιοίκησης» αντικαθίστανται από τις λέξεις «του αρμόδιου δήμου», και το άρθρο 8, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 8
Διαδικασία – δικαιολογητικά για την υπαγωγή στους υπόχρεους μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης
Για την εφαρμογή του άρθρου 7, καθορίζονται τα ακόλουθα:
α) Τέκνα που υιοθετήθηκαν μετά τη συμπλήρωση του δέκατου πέμπτου έτους της ηλικίας τους, λογίζονται ως τέκνα μόνο των φυσικών τους γονέων.
β) Τέκνα άγαμης μητέρας είναι όσα αποκτήθηκαν από μητέρα που δεν έχει συνάψει γάμο και εξακολουθεί να είναι άγαμη. Ομοίως, ως τέκνα άγαμης μητέρας θεωρούνται και όσα αποκτήθηκαν εκτός γάμου από μητέρα, η οποία διατελεί σε διάζευξη.
γ) Η ηλικία της Ελληνίδας υπολογίζεται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 3 και προκύπτει από τα δημοτολόγια.
δ) Η συμπλήρωση συγκεκριμένου έτους ηλικίας υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
ε) Η κήρυξη προσώπου σε αφάνεια επιφέρει τα ίδια αποτελέσματα με τον θάνατο και αποδεικνύεται με απόφαση του αρμόδιου δικαστηρίου.
στ) Καταργείται.
ζ) Όπου στο άρθρο 7 προβλέπεται ως προϋπόθεση μεταφοράς στους υπόχρεους μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης η αναπηρία γονέα, αδελφού ή συζύγου, ο αιτών τη μεταφορά υποχρεούται να υποβάλει στην αρμόδια στρατολογική υπηρεσία, εκτός των δικαιολογητικών της περ. ιβ) της παρ. 8 του άρθρου 2, εν ισχύ γνωμάτευση πιστοποίησης αναπηρίας από τις Υγειονομικές Επιτροπές του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), που συστάθηκε με το άρθρο 6 του ν. 3863/2010 (Α’ 115), ή τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, ή την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Ελληνικής Αστυνομίας ή την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή του Πυροσβεστικού Σώματος. Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες η διαπιστούμενη από την αρμόδια υγειονομική επιτροπή αναπηρία είναι πρόσκαιρη, οι αιτούντες μεταφέρονται στους υπόχρεους μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης, εφόσον η αναπηρία υφίσταται κατά τον χρόνο κατάθεσης της αίτησης και προβλέπεται να διαρκέσει πέραν της ημερομηνίας, κατά την οποία συμπληρώνουν τον χρόνο πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας, που καθορίζεται για την οριστική απόλυση των οπλιτών πλήρους στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης, του Κλάδου των Ενόπλων Δυνάμεων, στον οποίο ανήκουν.
η) Καταργείται.
θ) Καταργείται.
ι) Καταργείται.
ια) Καταργείται.
ιβ) Καταργείται.
ιγ) Οι οπλίτες που επιθυμούν να μεταφερθούν στους υπόχρεους μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης εξάμηνης διάρκειας ως μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού, πρέπει να έχουν την ιδιότητα αυτή κατά την ημερομηνία κατάταξής τους στις Ένοπλες Δυνάμεις. Όσοι από αυτούς διατελούσαν σε αναβολή κατάταξης ως μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού και η αναβολή τους διακόπηκε για οποιοδήποτε λόγο, δικαιούνται να μεταφερθούν στους υπόχρεους μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης εξάμηνης διάρκειας, εφόσον έχουν καταταγεί εμπρόθεσμα στις Ένοπλες Δυνάμεις εξαιτίας της διακοπής. Η απόκτηση και η διατήρηση ή μη της ιδιότητας του μόνιμου κατοίκου εξωτερικού εξετάζονται σύμφωνα με το άρθρο 25.
ιδ) Η ένοπλη υπηρεσία σε τακτικές ένοπλες δυνάμεις άλλου κράτους, αποδεικνύεται με επίσημα έγγραφα της αρμόδιας υπηρεσίας του οικείου κράτους. Από τα έγγραφα αυτά πρέπει να προκύπτουν η συνολική διάρκεια του χρόνου υπηρεσίας με στρατιωτική ιδιότητα, οι ημερομηνίες κατάταξης και απόλυσης, οι τυχόν ενδιάμεσες απολύσεις και επανακατατάξεις, καθώς και ο βαθμός και οι ειδικότητες που αποκτήθηκαν στις τακτικές ένοπλες δυνάμεις του ξένου κράτους.
ιε) Η ημερομηνία και ο τρόπος απόκτησης της Ελληνικής Ιθαγένειας, καθώς και η εγγραφή στα δημοτολόγια μετά τη συμπλήρωση του τριακοστού πέμπτου έτους της ηλικίας, προκύπτουν από έγγραφα του αρμόδιου δήμου.
ιστ) Καταργείται.
ιζ) Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως καθορίζεται κάθε λεπτομέρεια, αναγκαία για την εφαρμογή των άρθρων 7 και 8.».
Άρθρο 57
Διευκόλυνση απαλλαγής κατηγοριών ατόμων με αναπηρία από τη στράτευση πριν από την αρχική πρόσκληση για κατάταξη – Προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 11 ν. 3421/2005
Στο άρθρο 11 του ν. 3421/2005 (Α’ 302), περί της κρίσης της ικανότητας για στράτευση πριν από την πρόσκληση για κατάταξη στις Ένοπλες Δυνάμεις, προστίθεται παρ. 3 ως εξής:
«3. Ειδικά τα άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) με ποσοστό αναπηρίας εφ’ όρου ζωής τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%), που υποβάλλουν μαζί με το δελτίο απογραφής, ανεξαρτήτως της εμπρόθεσμης ή μη κατάθεσης του ανωτέρω δελτίου, σχετική γνωμάτευση από τις Υγειονομικές Επιτροπές του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που συστάθηκε με το άρθρο 6 του ν. 3863/2010 (Α’ 115), ή από τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, ή την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Ελληνικής Αστυνομίας, ή την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή του Πυροσβεστικού Σώματος απαλλάσσονται για λόγους υγείας αυτεπάγγελτα από την αρμόδια Στρατολογική Υπηρεσία.».
Άρθρο 58
Απαλλαγή από τη στράτευση συγγενών ατόμων με αναπηρία – Τροποποίηση παρ. 1, 3, 4, 5 άρθρου 13 ν. 3421/2005
Στο άρθρο 13 του ν. 3421/2005 (Α΄ 302), περί της απαλλαγής από τη στράτευση, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, αντικαθίστανται οι περ. α), δ), ε) και στ), β) στην παρ. 3, βα) στο δεύτερο εδάφιο προστίθεται η λέξη «στρατιωτικών» , ββ) στο τέταρτο εδάφιο, i) η λέξη «γραφείων» αντικαθίσταται από τη λέξη «υπηρεσιών», ii) προστίθεται η λέξη «στρατιωτικών», γ) στην παρ. 4 προστίθεται νέο, πρώτο, εδάφιο, δ) στην παρ. 5, αντικαθίσταται το δεύτερο εδάφιο, και το άρθρο 13, κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων, διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 13
Απαλλαγή από τη στράτευση
1. Απαλλάσσονται από την υποχρέωση στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης, οι παρακάτω κατηγορίες στρατευσίμων και οπλιτών:
α) Όσοι κρίνονται από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές ή συμβούλια των Ενόπλων Δυνάμεων ακατάλληλοι για στράτευση για λόγους υγείας ή είναι άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) με ποσοστό αναπηρίας εφ’ όρου ζωής τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%), κατόπιν υποβολής στην αρμόδια στρατολογική υπηρεσία σχετικής γνωμάτευσης από τις Υγειονομικές Επιτροπές του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που συστάθηκε με το άρθρο 6 του ν. 3863/2010 (Α’ 115), ή από τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Ελληνικής Αστυνομίας ή την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή του Πυροσβεστικού Σώματος.
β) Όσοι καταδικάζονται αμετάκλητα από οποιοδήποτε ποινικό δικαστήριο σε κάθειρξη ή σε ποινή που για τους στρατιωτικούς συνεπάγεται καθαίρεση και το έγκλημα για το οποίο καταδικάστηκαν δεν έχει αμνηστευθεί, ούτε έχει επακολουθήσει χάρη ή παραγραφή της ποινής με άρση των συνεπειών της καταδίκης.
γ) Ο πατέρας τριών ή περισσότερων ζώντων τέκνων, εφόσον επιθυμεί.
δ) Ο μόνος ή ο μεγαλύτερος γιος γονέων που έχουν πεθάνει, ο οποίος έχει ένα (1) τουλάχιστον άγαμο και ανήλικο ή άγαμο και με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%) εφ’ όρου ζωής αδελφό ή αδελφή, εφόσον επιθυμεί. Αν ο μεγαλύτερος υιός θανόντων γονέων είναι άγαμος και άτομο με αναπηρία με ποσοστό τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%) εφ’ όρου ζωής, το δικαίωμα απαλλαγής έχει ο αμέσως επόμενος ικανός για στράτευση αδελφός, εφόσον επιθυμεί.
ε) Ο χήρος πατέρας ή ο πατέρας στον οποίο έχει ανατεθεί η αποκλειστική γονική μέριμνα ενός (1) τουλάχιστον ζώντος ανήλικου τέκνου, εφόσον επιθυμεί.
στ) Ο πατέρας που ασκεί την αποκλειστική επιμέλεια ενός (1) τουλάχιστον ζώντος με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%) εφ’ όρου ζωής άγαμου τέκνου ή ενός (1) ανήλικου τέκνου με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%) που πάσχει από σακχαρώδη διαβήτη ινσουλινοεξαρτώμενο, εφόσον επιθυμεί.
ζ) Οι μοναχοί ή δόκιμοι μοναχοί, που μονάζουν σε Μονή του Αγίου Όρους ή στη Μονή του Πατριαρχείου των Ιεροσολύμων, εφόσον το επιθυμούν.
η) Όσοι πολιτογραφήθηκαν Έλληνες με τιμητική πολιτογράφηση, σύμφωνα με το άρθρο 13 του Κώδικα της Ελληνικής Ιθαγένειας (ν. 3284/2004, Α΄ 217), εφόσον επιθυμούν.
2. Οι ανυπότακτοι και οι λιποτάκτες υπάγονται στην παρ. 1 μετά τη διακοπή της ανυποταξίας ή της λιποταξίας τους, αντίστοιχα.
3. Οι υπαγόμενοι στις περ. α) και ζ) της παρ. 1 υπέχουν στρατιωτικές υποχρεώσεις, εφόσον, πριν από τη συμπλήρωση του τεσσαρακοστού πέμπτου έτους της ηλικίας τους, παύσουν να υφίστανται οι λόγοι της απαλλαγής. Στις γνωματεύσεις ακαταλληλότητας των αρμόδιων στρατιωτικών υγειονομικών επιτροπών ή συμβουλίων αναγράφεται υποχρεωτικά αν υπάρχει πιθανότητα ή όχι βελτίωσης ή ίασης της παθήσεως. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, καθορίζονται η διαδικασία και ο χρόνος της αυτεπάγγελτης παραπομπής για επανεξέταση της σωματικής ικανότητας ορισμένων ή όλων των απαλλαγέντων από τη στράτευση, περιοδικά ανά πενταετία ή έκτακτα κατά την κρίση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται οι υποχρεώσεις των παραπεμπομένων και οι συνέπειες της μη τήρησής τους, οι υποχρεώσεις των στρατολογικών υπηρεσιών και των στρατιωτικών υγειονομικών επιτροπών, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρ. 4.
4. Για τον χαρακτηρισμό ως ατόμου με αναπηρία και την υπαγωγή στην περ. α) της παρ. 1 υποβάλλεται στην αρμόδια στρατολογική υπηρεσία εν ισχύ γνωμάτευση πιστοποίησης αναπηρίας από τις Υγειονομικές Επιτροπές του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), που συστάθηκε με το άρθρο 6 του ν. 3863/2010 (Α’ 115), ή τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, ή την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Ελληνικής Αστυνομίας ή την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή του Πυροσβεστικού Σώματος. Η συνδρομή των προϋποθέσεων υπαγωγής στην περ. β) της παρ. 1 αποδεικνύεται με αντίγραφο ποινικού μητρώου δικαστικής χρήσης ή με επίσημα έγγραφα ξένου κράτους, που υποβάλλονται με μέριμνα των ενδιαφερομένων ή μπορούν να ζητηθούν αυτεπάγγελτα από την αρμόδια Στρατολογική Υπηρεσία.
5. Η υπαγωγή των αναφερομένων στις περ. γ), δ), ε) και στ) της παρ. 1, γίνεται με την προσκόμιση πιστοποιητικού δήμου ή κοινότητας, από το οποίο προκύπτει η οικογενειακή τους κατάσταση. Για την υπαγωγή στις περ. ε) και στ) οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν επιπλέον δικαιολογητικά από τα οποία προκύπτει η ανάθεση αποκλειστικής γονικής μέριμνας ή επιμέλειας, κατά περίπτωση. Όσον αφορά στην πιστοποίηση της αναπηρίας, ισχύει το άρθρο 8 και η αρμόδια Στρατολογική Υπηρεσία δύναται να αναζητά αυτεπαγγέλτως από την Εθνική Πύλη Αναπηρίας τις σχετικές γνωματεύσεις. Η υπαγωγή στην περ. η) της παρ. 1, γίνεται βάσει του προεδρικού διατάγματος, με το οποίο αποκτήθηκε η ελληνική ιθαγένεια.
6. Οι στρατεύσιμοι που είναι θρησκευτικοί λειτουργοί, μοναχοί ή δόκιμοι μοναχοί γνωστής θρησκείας, πλην της περ. ζ) της παρ. 1, δεν απαλλάσσονται από την υποχρέωση στράτευσης.
7. Για την εφαρμογή του άρθρου αυτού ισχύουν τα καθοριζόμενα από το άρθρο 8.
8. Σε περίοδο γενικής επιστράτευσης ή πολέμου μπορεί με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που δεν δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, να αναστέλλεται η εφαρμογή διατάξεων του άρθρου αυτού για κατηγορίες απαλλασσομένων και να διακόπτεται η απαλλαγή τους.
9. Όσοι από τους αναφερόμενους στην παρ. 1 διετέλεσαν οποτεδήποτε ή διατελούν σε ανυποταξία, με την απαλλαγή τους από τη στράτευση, εξαιρούνται από την πρόσκληση ή τις προσκλήσεις για τις οποίες κηρύχθηκαν ανυπότακτοι. Το αξιόποινο της ανυποταξίας τους εξαλείφεται και αίρονται όλες οι έννομες συνέπειες. Οι δικογραφίες για τις ανυποταξίες τίθενται στο αρχείο με πράξη του εισαγγελέα του αρμόδιου στρατιωτικού δικαστηρίου.».
Οι παραπάνω προτεινόμενες διατάξεις μείωσης της θητείας των στρατευσίμων για λόγους υγείας των συγγενών τους, είναι ελλιπείς και εμπεριέχουν σημαντική απροσδιοριστία. Δείχνουν δε σε λάθος κατεύθυνση στην χειρότερη χρονική στιγμή για την κύρια αποστολή των ΕΔ, αυτήν της προάσπισης της ακεραιότητας της χώρας. Όλοι γνωρίζουμε ότι οι στρατεύσιμοι είναι απαραίτητοι σήμερα στις στρατιωτικές μονάδες αλλά είναι λιγότεροι απ’ όσους χρειαζόμαστε. Τα άρθρα αυτά έρχονται να προστεθούν σε σωρεία παλαιότερων που έχουν μειώσει κατά πολύ την θητεία και έχουν αυξήσει τον αριθμό των εξαιρούμενων πολιτών.
Το πρόβλημα έγκειται στον καθορισμό της λέξης αναπηρία: εδώ είναι εν μέρει ελλιπής.
Σήμερα ορίζεται ως λόγος μείωσης θητείας η «ανικανότητα του γονέα για κάθε εργασία». Δηλαδή ο προηγούμενος νομοθέτης έκρινε ότι ο προς στράτευση πολίτης μπορεί να απαλλαχθεί εν μέρει εάν πρέπει να βοηθήσει στην οικονομική κατάσταση της οικογένειάς του. Η αναφερόμενη αναπηρία κατά 67% όμως, σε πλειάδα περιπτώσεων ΔΕΝ αφορά πάντα κινητική ή πνευματική ή άλλη αναπηρία όπως αντιλαμβάνεται ο μέσος πολίτης την λέξη με απόλυτο τρόπο, αλλά αφορά με σχετικό τρόπο κάθε σχεδόν νόσο. Περιλαμβανομένων πάρα πολλών νόσων με μεγάλη επίπτωση στον γενικό πληθυσμό: π.χ. σακχαρώδης διαβήτης, υπνική άπνοια, παχυσαρκία, χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια, αλλεργικό άσθμα, στεφανιαία νόσο χωρίς έμφραγμα του μυοκαρδίου ή έμφραγμα του μυοκαρδίου που θεραπεύθηκε αμέσως χωρίς να αφήσει βλάβη στην καρδιά και άλλα πολλά όπως ορίζονται στην Υπουργική Απόφαση 80100/101202/ Τεύχος Β’, αρ φύλλου 6282, 29 Δεκεμβρίου 2021.
Από κάθε ξεχωριστή νόσο ο εξεταζόμενος λαμβάνει ένα ποσοστό που αποδίδεται κατόπιν απόφασης των ιατρών οι οποίοι συμβουλεύονται την ΥΑ και στο τέλος τα επί μέρους ποσοστά ΑΘΡΟΙΖΟΝΤΑΙ. Δυστυχώς δεν υπάρχει επιστημονικός τρόπος μέτρησης της αναπηρίας, αλλά αυτή αποδίδεται με συμφωνία ειδικών την οποία αντικατοπτρίζει και η ΥΑ. Το πρόβλημα στην προκειμένη περίπτωση όμως, είναι ότι μπορεί σχετικά εύκολα να αποδοθεί 67% αναπηρία σε έναν άνθρωπο γενικά ασυμπτωματικό, χωρίς καμία μείωση της ικανότητας προς εργασία, χωρίς καμία μείωση των εισοδημάτων του, ο οποίος μετέχει στην οικονομική και κοινωνική ζωή πλήρως. Απλώς λαμβάνει την φαρμακευτική αγωγή του ή άλλη θεραπεία και παρακολουθείται από τους ιατρούς.
Συνεπώς το προτεινόμενο νομοσχέδιο φαίνεται να αντιφάσκει στην πράξη προς τον δεδηλωμένο σκοπό του, όσον αφορά σε αυτές τις περιπτώσεις. Δηλαδή πετυχαίνει ένα αχρείαστο «καλό» καθ΄ υπερβολή, μόνο σε όσους φέρουν ιατρικές βεβαιώσεις που τους καθιστούν «έχωντες αναπηρία» αλλά ταυτόχρονα ένα αδικαιολόγητο και μη επαρκώς τεκμηριωμένο κακό στην Υπηρεσία. Πως εξυπηρετείται το Δημόσιο Συμφέρον σε αυτές τις περιπτώσεις; Λάβετε υπόψιν σας ότι δεν είναι πάντα εύκολο για τις επιτροπές ΚΕΠΑ να εξετάσουν την ακρίβεια των φερόμενων ιατρικών βεβαιώσεων.
Σε επίσημη αναφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το θέμα με τίτλο «DEFINITIONS OF DISABILITY IN EUROPE. A COMPARATIVE ANALYSIS», δημοσίως διαθέσιμη εδώ: (https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=2088&langId=en) αναφέρεται:
«The report shows that different definitions of disability are relevant to different policies, and that attempts to use the same definition across a range of policies can result in the use of definitions of limited relevance, which means that policies may be poorly targeted. The necessity of using a plurality of definitions to ensure relevance raises a problem of coherence in disability policy. People may be designated as disabled for one policy and not for another, and sometimes they encounter gaps in provision as a result. Generally, states address these problems by requiring social policy institutions to co-ordinate their activities, rather than by trying to establish unified definitions.»
Η παραπάνω αναφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φωτογραφίζει την περίπτωση του υπό εξέταση Άρθρου και τονίζει ότι ο τρόπος ορισμού του προβλήματος υγείας θα πρέπει να εξειδικεύεται ανάλογα με τον εκάστοτε τομέα της πολιτικής. Παραδείγματος χάριν θα μπορούσαν να εξυγχρονιστούν προς τούτο οι Στρατιωτικές Υγειονομικές επιτροπές αντί να ανατεθεί σε άλλο Υπουργείο αυτή η διαδικασία και άρα εκτός κάθε ελέγχου από την Στρατιωτική Ηγεσία.
Θα μπορούσε επίσης κανείς να σκεφτεί ότι εφόσον διενεργούνταν εξειδικευμένη μελέτη για τον αριθμό των στρατευσίμων που θα απολεσθούν ή που μπορεί να απολεσθούν από τις ΕΔ το αμέσως επόμενο διάστημα, με βάση τα στοιχεία του ΚΕΠΑ και του Υπ Υγείας, θα μπορούσε ακολούθως να πληροφορηθεί υπευθύνως ο ΥΕΘΑ, ο ΑΓΕΕΘΑ και οι Αρχηγοί των Κλάδων για το τι απώλειες μπορούν να περιμένουν. Με τα παραπάνω άρθρα όπως είναι διατυπωμένα αυτός ο αριθμός είναι όχι μόνο αόριστος αλλά μπορεί να εκτιναχθεί σε χιλιάδες απώλειες.
Άρθρο 55: Στρατολογικές διευκολύνσεις – Τροποποίηση παρ.1, αντικατάσταση παρ.5 άρθρου 7 ν.3421/2005
Στην περίπτωση (4) προτείνουμε την ακόλουθη τροποποίηση:
«Όσοι έχουν σύζυγο ή αδελφό\ή, άτομο με αναπηρία με ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω εφ’ όρου ζωής. Αν ο αδελφός/ή είναι ανήλικο άτομο με αναπηρία με ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, η αναπηρία πρέπει να πιστοποιείται από τουλάχιστον δύο (2) γνωματεύσεις ΚΕ.Π.Α. ή Ανώτατης Υγειονομικής Επιτροπής των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων […].»
Αιτιολόγηση: Δεν υφίσταται λόγος διάκρισης μεταξύ αδελφού και αδελφής, καθώς η οικογενειακή επιβάρυνση είναι η ίδια ανεξαρτήτως φύλου. Η έλλειψη σχετικής αναφοράς ενδέχεται να οδηγήσει είτε σε άνιση μεταχείριση των στρατεύσιμων αδελφών που αιτούνται μειωμένης θητείας ή/και σε ερμηνευτικά προβλήματα, για τα οποία θα απαιτηθούν επιπλέον εγκύκλιοι και διευκρινιστικές οδηγίες.
Άρθρο 57 Διευκόλυνση απαλλαγής κατηγοριών ατόμων με αναπηρία από τη στράτευση πριν από την αρχική πρόσκληση για κατάταξη – Προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 11 ν. 3421/2005.
Προτεινόμενη προσθήκη:
«Στο άρθρο 11 του ν. 3421/2005 (Α’ 302), περί της κρίσης της ικανότητας για στράτευση πριν από την πρόσκληση για κατάταξη στις Ένοπλες Δυνάμεις, προστίθεται παρ. 3 ως εξής:
«3. Ειδικά τα άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) με ποσοστό αναπηρίας εφ’ όρου ζωής τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%), ή πάσχοντες από ινσουλινοεξαρτώμενο σακχαρώδη διαβήτη τύπου Ι με ποσοστό αναπηρίας εφ’ όρου ζωής τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%), που υποβάλλουν μαζί με το δελτίο απογραφής, ανεξαρτήτως της εμπρόθεσμης ή μη κατάθεσης του ανωτέρω δελτίου, σχετική γνωμάτευση από τις Υγειονομικές Επιτροπές του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που συστάθηκε με το άρθρο 6 του ν. 3863/2010 (Α’ 115), ή από τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, ή την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Ελληνικής Αστυνομίας, ή την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή του Πυροσβεστικού Σώματος απαλλάσσονται για λόγους υγείας αυτεπάγγελτα από την αρμόδια Στρατολογική Υπηρεσία.».
Άρθρο 58
Απαλλαγή από τη στράτευση συγγενών ατόμων με αναπηρία – Τροποποίηση παρ. 1, 3, 4, 5 άρθρου 13 ν. 3421/2005
Στο άρθρο αυτό θεωρούμε πολύ θετική την αναδιαμόρφωση της παρ. 1 του άρθρου 13 του ν.3451/2005, με την οποία καταργείται ουσιαστικά ο απαρχαιωμένος και προσβλητικός όρος «ανίκανος για εργασία».
Κρίνουμε αναγκαία όμως τη συμπλήρωση της περ. α της παρ. 1 ως εξής:
1. Απαλλάσσονται από την υποχρέωση στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης, οι παρακάτω κατηγορίες στρατευσίμων και οπλιτών:
α) Όσοι κρίνονται από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές ή συμβούλια των Ενόπλων Δυνάμεων ακατάλληλοι για στράτευση για λόγους υγείας, ή ανήκουν στους Πίνακες νοσημάτων, παθήσεων και βλαβών του Π.Δ. 11/2014 (ΦΕΚ Α’ 14), ή είναι άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) με ποσοστό αναπηρίας εφ’ όρου ζωής τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%), κατόπιν υποβολής στην αρμόδια στρατολογική υπηρεσία σχετικής γνωμάτευσης από τις Υγειονομικές Επιτροπές του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που συστάθηκε με το άρθρο 6 του ν. 3863/2010 (Α’ 115), ή από τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Ελληνικής Αστυνομίας ή την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή του Πυροσβεστικού Σώματος. […]»
Άρθρα 55-58. Οι διατάξεις για την υγειονομική αξιολόγηση στρατευσίμων κρίνονται θετικές, γιατί απλουστεύουν διαδικασίες, εκσυγχρονίζουν ορολογίες και διευκολύνουν σημαντικά άτομα με αναπηρία και συγγενείς τους.
Άρθρο 55: Στρατολογικές διευκολύνσεις – Τροποποίηση παρ.1, αντικατάσταση παρ.5 άρθρου 7 ν.3421/2005
Περίπτωση (4): Προτεινόμενη βελτίωση – προσθήκη:
«Όσοι έχουν σύζυγο ή αδελφό ή αδελφή άτομο με αναπηρία με ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω εφ’ όρου ζωής. Αν ο αδελφός ή η αδελφή είναι ανήλικο άτομο με αναπηρία με ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, η αναπηρία πρέπει να πιστοποιείται από τουλάχιστον δύο (2) γνωματεύσεις ΚΕ.Π.Α. ή Ανώτατης Υγειονομικής Επιτροπής των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων […].»
Αιτιολόγηση: Δεν υφίσταται λόγος διάκρισης μεταξύ αδελφού και αδελφής, καθώς η οικογενειακή επιβάρυνση είναι η ίδια ανεξαρτήτως φύλου. Η έλλειψη σχετικής αναφοράς ενδέχεται να οδηγήσει είτε σε άνιση μεταχείριση των στρατεύσιμων αδελφών που αιτούνται μειωμένης θητείας ή/και σε ερμηνευτικά προβλήματα, για τα οποία θα απαιτηθούν επιπλέον εγκύκλιοι και διευκρινιστικές οδηγίες. Ενδεχόμενα, τα οποία δύνανται να αποτραπούν με την προτεινόμενη νομοτεχνική βελτίωση, που εξασφαλίζει ότι η διευκόλυνση της μειωμένης θητείας ισχύει ισότιμα για στρατεύσιμους με αδελφό ή αδελφή με αναπηρία.
ΜΕΡΟΣ Β’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΡΑΤΕΥΣΙΜΩΝ
Άρθρο 55
Στρατολογικές διευκολύνσεις
Οι ανωτέρω διευκολύνσεις να υφίστανται ανεξαρτήτως ποσοστού αναπηρίας των γονέων.
ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ ΣΤΗΝ ΣΕΙΡΑ ΠΡΟΤΑΙΡΕΟΤΗΤΑΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΔΟΜΩΝ ΤΟΥ ΥΠΕΘΑ ΝΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΝΤΑΙ ΚΑΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΤΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ ( ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΛΗ ΑΥΤΩΝ) ΚΑΙ ΕΝ ΓΕΝΕΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΤΟΥ ΥΠΕΘΑ.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ 401 Γ.Σ.Ν.Α.& 414 Σ.Ν.Ε.Ν.
Η Πρόεδρος: Γεωργία Κολιού
Η Γραμματέας:Γεωργία Πινού
Τα Μέλη
Θεωρώ ότι για τους στρατευμένους θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για τα ακόλουθα:
α. Υποχρεωτική εκπαίδευση και πιστοποίησή τους στην παροχή πρώτων βοηθειών σε συμπολίτες τους
β. Σύνταξη ιατρικού τους ψηφιακού φακέλλου ο οποίος και θα τους «ακολουθεί» κατά την πορεία της ζωής τους
γ. Μόρια για πρόσληψη στο Δημόσιο: κάθε μήνας διπλάσια μόρια από τα μόρια που εκάστοτε προβλέπονται για κάθε μήνα ανεργίας σε προκήρυξη ή εάν δεν υπάρχει αυτό το κριτήριο 10 μόρια για κάθε μήνα στράτευσης Στην περίπτωση υπηρεσίας σε μάχιμη μονάδα [τα επιτελεία θα τις καθορίσουν] τα μόρια θα διπλασιάζονται
δ. Τριπλασιασμός της μηνιαίας τους αποζημίωσης
ε. Αναγνώριση κάθε μήνα στράτευσης ως συντάξιμου, χωρίς πληρωμή – το κράτος να καταβάλλει το αντίστοιχο έξοδο
στ. έναρξη στράτευσης γυναικών – αρχικά σε εθελοντική βάση
ζ. …[με νεώτερο]
ΥΓ: αισθάνομαι αμήχανα και λυπάμαι που ουδείς συνάδελφος φαίνεται να έχει ενδιαφερθεί για τους οπλίτες ..