• Σχόλιο του χρήστη 'ΤΕΕ Θράκης' | 7 Αυγούστου 2011, 10:59

    Παρατίθενται παρατηρήσεις - προτάσεις που αφορούν το σύνολο του νομοσχεδίου και βασικές προσεγγίσεις στην φιλοσοφία σύνταξής του. Στο προτεινόμενο νομοσχέδιο γίνεται προσπάθεια να ταξινομηθούν ευθύνεςοξεν και έλεγχοι σε διάφορα στάδια της κατασκευής. Εντύπωση προξενεί η πλήρης έλλειψη αναφοράς στους συντελεστές της κατασκευής. Στην πινακίδα μάλιστα του έργου αναφέρονται χαρακτηριστικά όλα τα στοιχεία του πλήν του κατασκευαστή. Πιστεύουμε ότι πρέπει στο παρόν νομοσχέδιο να θεσπισθεί η σύνταξη του πλήρους Μητρώου Συντελεστών Ιδιωτικών Εργων (ΜΗΣΙΕ). Το ΜΗΣΙΕ έχει ζητηθεί να θεσμοθετηθεί από το ΤΕΕ, έχει εξαγγελθεί πολλές φορές αλλά ποτέ δεν νομοθετήθηκε. Το ΤΕΕ έχει υποβάλει πλήρη πρόταση για την θεσμοθέτηση του υπόψη Μητρωου. Ειναι ατελέσφορο να επιβάλλονται (ορθώς) κανόνες που ρυθμίζουν ένα τμήμα της διαδικασίας και όλα τα υπόλοιπα τμήματά της να παραμένουν στο υφιστάμενο νεφελώδες καθεστώς. Στην εισηγητική έκθεση του νόμου αναφέρεται στις αναγκαιότητες θέσμοθέτησης του νόμου ".. τη δεδηλωμένη απαίτηση για το πλήρη και διάφανο καταμερισμό των εύθυνών όλων των μερών: των αρχών αδειοδότησης, των μηχανικών, των κατασκευαστών και των ιδιοκτητών / επενδυτών..". Η πρόταση που διατυπώνεται παραπάνω εξυπηρετεί ακριβώς την στοχοθεσία που προβλέπει το νομοσχέδιο στην εισηγητική του έκθεση. Η αντίκρουση της ανωτέρω πρότασης - απαίτησης με το επιχείρημα ότι η θέσπιση του ΜΗΣΙΕ είναι αντικείμενο νομοσχεδίου άλλου υπουργείου (ΥΠΟΜΕΔΙ), δεν θεωρείται επαρκές και ουσιαστικό. Ιδιαίτερα μάλιστα που σε αντίστοιχη νομοθετική πρωτοβουλία του ΥΠΕΚΑ "Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΚΑ", στο άρθρο 29 των ΛΟΙΠΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ, εισάγονται οι "Δωρεάν μελέτες", οι οποίες επίσης δεν είναι στα αντικείμενα του ΥΠΕΚΑ. Διαπιστώνεται μία σημαντική αντίφαση στην λειτουργία και στις αρμοδιότητες των Ελεγκτών Δόμησης. Πρέπει να ξεκαθαριστεί ο ρόλος τους κατά την διαδικασία ελέγχου. Συγκεκριμένα - Ελέγχουν βασικά στοιχεία της κατασκευής ώστε να μην υπάρχουν υπερβάσεις που θίγουν το οικιστικό σύνολο, την διαφύλαξη του οποίου εγγυάται η Πολιτεία ή - Ελέγχουν την εφαρμογή των εκπονηθεισών μελετών και ενδεχομένως την ορθότητα τους εστω και ως προς τις προδιαγραφές. Εφόσον επιλέγεται η πρώτη κατεύθυνση και ρόλος (όπως διαφαίνεται από το πνεύμα του νομοσχεδίου) δεν γίνεται κατανοητή η απαίτηση πρόσθετων σεμιναρίων και ειδικών γνώσεων για τους Ελεγκτές Δόμησης. Αλλωστε η ηθική προσέγγιση δεν διδάσκεται με "σεμινάρια". Εφόσον επιλέγεται η δεύτερη κατεύθυνση και ρόλος, απαιτείται ο προσδιορισμός των τεχνικών και επαγγελματικών διαβαθμίσεων Ελέγχοντα και Ελεγχόμενου ώστε να μη δημιουργούνται εμπλοκές που είναι πιθανόν να δημιουργηθούν. Δεν εισάγεται επίπεδο αξιολόγησης του Ελεγκτή δόμησης, θεωρώντας ότι η πειθαρχική διαδικασία αποτελεί επαρκές κίνητρο και δικλείδα για την ορθή εφαρμογή του ρόλου του. Θεωρείται ότι η ανωτέρω δικλείδα δεν είναι επαρκής λόγω της μικρής συχνότητας επιλογής ενός εκάστου Ελεγκτή. Η επέκταση της ποινής για τον Ελεγκτή στο σύνολο της επαγγελματικής του δραστηριότητας θεωρείται ότι είναι ασφαλέστερη δικλείδα διασφάλισης της λειτουργίας του. Το νομοσχέδιο εισάγει τον θεσμό της εφαρμογής της μελέτης χωρίς έλεγχο πρός χάριν της συντομίας των διαδικασιών. Πιστεύεται ότι σε κάθε περίπτωση η θέσπιση ελέγχου δευτέρου επιπέδου είναι απαραίτητη. Η πρόταση δεν γίνεται προς την κατεύθυνση της διάχυσης των ευθυνών αλλά προς όφελος του τελικού προιόντος.