• Σχόλιο του χρήστη 'ΤΟΠΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΔΗΜΩΝ & ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ Ν. ΑΤΤΙΚΗΣ' | 8 Αυγούστου 2011, 12:03

    ΤΟΠΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΔΗΜΩΝ & ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΟΤΣΙΚΑ 4 ΑΘΗΝΑ 104 34 ΤΗΛ. 2103646754 FAX 2103646306 URL : tedkna.gr E-mail : info@tedkna.gr Αθήνα, 7/8/2011 Η ΤΕΔΚΝΑ εκπροσωπώντας τους Δήμους της Αττικής που έχουν τις Υπηρεσίες Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) καταθέτει τις προτάσεις (προσθήκες και αλλαγές) επί του ν/σ για το νέο τρόπο έκδοσης αδειών δόμησης και ελέγχου των κατασκευών. Το παρόν ν/σ επιχειρεί σημαντικές αλλαγές στον τομέα αυτόν απλοποιώντας την διαδικασία αδειοδοτήσεων που ήταν αίτημα εδώ και αρκετά χρόνια από τους εμπλεκόμενους φορείς. Πιστεύουμε ότι θα διευθετηθεί μια σειρά θεμάτων που παραπέμπονται σε μεταγενέστερες υπουργικές αποφάσεις, γιατί για να γίνει σωστά η μετάβαση στο νέο τρόπο έκδοσης αδειών θα πρέπει όλα να θεσμοθετηθούν στο παρόν νομοσχέδιο. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΚΔΟΣΗ ΑΔΕΙΩΝ ΔΟΜΗΣΗΣ 1. ΑΡΘΡ-2, ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΟΜΗΣΗΣ Αρμόδια όργανα για τη χορήγηση της έγκρισης δόμησης και της άδειας δόμησης είναι οι Υπηρεσίες Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) των Δήμων. Χρειάζεται να διευκρινιστεί η δομή των νέων υπηρεσιών με τους απαραίτητους υπαλλήλους για την εύρυθμη λειτουργία τους. Απαιτείται σοβαρή γραμματειακή υποστήριξη και έμπειροι μηχανικοί, οι οποίοι θα μπορούν να ανταποκριθούν στο μοναδικό έλεγχο που απαιτείται κατά την έγκριση Δόμησης (ειδικά για τους Δήμους που δεν είχαν ποτέ πολεοδομικό γραφείο). 2. ΑΡΘΡ-3,Παρ.5 5. Με απόφαση των αρμοδίων Υπουργών και του Υπουργού Π.Ε.Κ.Α. καθορίζονται: β) ο τρόπος διαδικτυακής συνεργασίας μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών που χορηγούν εγκρίσεις και η αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών από τις δημόσιες αρχές γ) οι τεχνικές προδιαγραφές των στοιχείων και δικαιολογητικών που υποβάλλονται σε ηλεκτρονική μορφή σύμφωνα με την παρ. 3. Υπάρχει ελλιπής υλικοτεχνική υποδομή για την υποστήριξη των συγκεκριμένων υπηρεσιών. Θα πρέπει να προσδιοριστεί συγκεκριμένος χρόνος ώστε για να γίνουν οι απαιτούμενες προσαρμογές. Επίσης να ορισθεί χρονοδιάγραμμα ενεργειών με το οποίο θα διασφαλισθούν οι απαραίτητες υποδομές των Υπηρεσιών Δόμησης. 3. ΑΡΘΡ-3,Παρ.5α α) η λειτουργία διαδραστικής διαδικτυακής πύλης ενημέρωσης και πληροφόρησης σχετικά με την Πολεοδομική Νομοθεσία. Είναι αναγκαίο να κωδικοποιηθεί η πολεοδομική νομοθεσία, αφού ότι την ευθύνη αναλαμβάνει εξολοκλήρου ο ελεύθερος επαγγελματίας μηχανικός. Θα πρέπει η Πολιτεία να κωδικοποιήσει όλες τις εγκυκλίους , τις ερμηνευτικές διατάξεις, τις αποφάσεις, κλπ, ώστε να μην υπάρχουν ασάφειες και παρερμηνείες. 4. ΑΡΘΡ-4, ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΥΠΟΒΟΛΗ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΑΡΘΡ-4, παρ1. Με απόφαση των αρμοδίων Υπουργών και του Υπουργού Π.Ε.Κ.Α., καθορίζεται: α) η κατάργηση της υποχρέωσης έντυπης υποβολής και η αποκλειστικά ηλεκτρονική υποβολή των στοιχείων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3. Ο Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας (Ν. 2690/99), στο αρ. 10, παρ. 2, λέει ότι : «2. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί, μέσα στην προβλεπόμενη προθεσμία, να υποβάλει την αίτηση του ή άλλο έγγραφο με μηχανικό μέσο εφόσον το μέσο τούτο αφήνει αποτύπωμα που καθιστά αναμφίβολη την αναγνώριση του μηχανήματος αποστολής αι παραλαβής, καθώς και της ημερομηνίας και ώρας αποστολής και παραλαβής Στη συνέχεια όμως οφείλει να υποβάλει, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 3 και 11, το αργότερο μέσα σε πέντε (5) ημέρες από τη λήξη της προθεσμίας, έγγραφο, που φέρει την ιδιόχειρη υπογραφή του και έχει όμοιο περιεχόμενο με αυτό το οποίο παρέλαβε, με το μηχανικό μέσο, η υπηρεσία. 3. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλει το έγγραφό του με αποστολή συστημένης επιστολής εάν δεν το αποκλείσουν οι σχετικές ειδικές διατάξεις. Στις περιπτώσεις αυτές, ημερομηνία υποβολής θεωρείται εκείνη της κατάθεσης της επιστολής στην ταχυδρομική υπηρεσία. » Υπάρχουν κωλύματα στο Νομικό και Θεσμικό πλαίσιο των Φορέων και δεν μπορεί να εφαρμοστεί η αποκλειστική υποβολή με ηλεκτρονικό τρόπο, εάν δεν αλλάξει το πλαίσιο της Διοίκησης. Ήδη με το Ν. 2672/ 1998 (ΦΕΚ 290 τ. Α΄) θεσμοθετήθηκε από 1ης Μαρτίου του 1999 η ηλεκτρονική επικοινωνία στο δημόσιο τομέα, προκειμένου να επιτευχθεί ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στην επικοινωνία, να αξιοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες και να μειωθεί το κόστος. Η ηλεκτρονική αυτή επικοινωνία αφορά τη διακίνηση των εγγράφων με ηλεκτρονικά μέσα (τηλεομοιοτυπία, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο) είτε ανάμεσα στις υπηρεσίες είτε ανάμεσα σε υπηρεσίες και πολίτες. 5. ΑΡΘΡ-4,Παρ2. Με την έκδοση της ανωτέρω απόφασης, ισχύουν τα ακόλουθα: α) κάθε είδους επικοινωνία, συναλλαγή ή υποβολή στοιχείων μεταξύ δημοσίων αρχών και πολιτών για την έκδοση, ανανέωση και ανάκληση έγκρισης δόμησης και άδειας δόμησης εκτελείται αποκλειστικά ηλεκτρονικά. β) η διεκπεραίωση των διαδικασιών έκδοσης, ανανέωσης και ανάκλησης έγκρισης δόμησης και άδειας δόμησης των άρθρων 5, 6 και 7 εκτελείται αποκλειστικά ηλεκτρονικά και με τεχνικά μέσα που προσφέρουν ιχνηλασιμότητα και διαφάνεια σε κάθε πολίτη. Κάθε εγκριτικό στάδιο και ενδιάμεσο βήμα, απόφαση ή στάδιο δημοσιεύονται αμελλητί στο Διαδίκτυο. Στα πλαίσια της «Ηλεκτρονικής διακυβέρνησης» και του επιπέδου 5 (απαντήσεις σε αιτήματα «ταυτοποιημένων» και «πιστοποιημένων» πολιτών), θα πρέπει να αναδιοργανωθεί το Νομικό & Θεσμικό πλαίσιο. Θα πρέπει οι Υπηρεσίες να αποκτήσουν εργαλεία ηλεκτρονικής παρακολούθησης, αρχειοθέτησης και διακίνησης είτε εσωτερικά της Υπηρεσίας είτε διαδικτυακά προς τους πολίτες, στοιχείο που για τα Ελληνικά δεδομένα είναι προς το παρόν ανεδαφικό. Σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 6 του Ν. 2672/98 και με το άρθρο 10 παρ. 6 του Ν. 3230/2004 (ΦΕΚ 44 τ. Α΄), και του Κανονισμού Επικοινωνίας Δημοσίων Υπηρεσιών, ανάμεσα στα έγγραφα που εξαιρούνται από τη διακίνηση με ηλεκτρ. Ταχυδρομείο, είναι , Έγγραφα που εξαιρούνται από τη διακίνηση με τηλεομοιοτυπία και με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (άρθρο 14 παρ. 6 Ν. 2672/98), Α) Τα απόρρητα έγγραφα καθώς και εκείνα για τα οποία απαγορεύει. (Ν. 1599/1986 άρθρο 16, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 5 του Ν. 2690/1999). Β) Τα πάσης φύσεως αποδεικτικά είσπραξης. Γ) Τα έγγραφα που περιέχουν ευαίσθητα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα (άρθρο 2 Ν. 2472/1997). Δ) Τα έγγραφα για τα οποία προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις η υποβολή τους σε πρωτότυπα ή επικυρωμένα αντίγραφα, καθώς και έγγραφα που χρησιμοποιούνται ως δικαιολογητικά για εξόφληση τίτλων πληρωμής. Άλλες κατηγορίες εγγράφων μπορούν να εξαιρούνται με αποφάσεις του Υπουργού Εσωτερικών και Αποκέντρωσης και του αρμόδιου κατά περίπτωση Υπουργού που έχουν δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως εντός αποκλειστικής προθεσμίας τεσσάρων μηνών από τη δημοσίευση του Ν. 2672/28-12-1998, εφόσον ειδικοί λόγοι επέβαλαν την εξαίρεση αυτή. 6. ΑΡΘΡ-4,Παρ3 Τα αναγκαία κοινά χαρτογραφικά υπόβαθρα και κάθε άλλο είδος γεωχωρικών δεδομένων που απαιτούνται για την εξασφάλιση της ομοιογένειας και ποιότητας των στοιχείων και δικαιολογητικών των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3, προσφέρονται από τον ΟΚΧΕ, έπειτα από απόφαση του Υπ. ΠΕΚΑ. Έπειτα από την ψήφιση του Ν. 3882/2010 περί της Ε.Υ.Γε.Π και της υποχρεωτικής σύστασης των ΚΟΣΕ (Κομβικών Σημείων Επαφής – το σημείο επαφής του Φορέα με τον ΟΚΧΕ), όλοι οι Φορείς, θεωρητικά, υποχρεούνται στη συλλογή και δημιουργία μίας ενιαίας χαρτογραφικής υποδομής, μέσω ενός geoportal, κάτι που είναι δύσκολο να εφαρμοστεί. Οι περισσότεροι φορείς της Δημόσιας Διοίκησης δε διαθέτουν τα δεδομένα τους προς αξιοποίηση σε άλλους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης, αλλά ούτε και προς τους πολίτες. Κάθε φορέας θεωρεί τα γεωδεδομένα που διαθέτει ιδιοκτησία του, καθώς και σε θεσμικές αποκλίσεις. 7. ΑΡΘΡ-6,Παρ.7 Σε περίπτωση αποχής του επιβλέποντα μηχανικού χωρίς την παραπάνω δήλωση, η Υ.ΔΟΜ. μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου, δύναται να προχωρήσει στην αντικατάστασή του, ύστερα από έλεγχο που διενεργείται από Ελεγκτή Δόμησης για την πιστοποίηση του σταδίου των εργασιών και καταβολής της νόμιμης αμοιβής που θα υπολογιστεί από το Τ.Ε.Ε. Θα πρέπει να μπει ένα χρονικό όριο για το πότε ορίζεται ότι ο μηχανικός απέχει από τα καθήκοντα του. 8. ΑΡΘΡ-6,Παρ.10 Σε όλες τις περιπτώσεις αναθεώρησης ή ενημέρωσης της άδειας δόμησης, ενημερώνεται το Ηλεκτρονικό Μητρώο του Έργου (Η.Μ.Ε), και η Ταυτότητα κτιρίου. Είναι ήδη υλοποιημένο το Ηλεκτρονικό αρχείο και η ταυτότητα κτιρίου που έχει θεσμοθετηθεί με το Ν3843/2010 (κεφ.Β) ,ωστόσο δεν έχουν εκδοθεί τα απαραίτητα προεδρικά διατάγματα για την ενεργοποίησή του. 9. ΑΡΘΡ-7,Παρ.5 Ο αριθμός των ελέγχων καθορίζεται ανάλογα με το είδος των εργασιών που προβλέπονται από την άδεια δόμησης. Σε κάθε περίπτωση γίνεται τουλάχιστον ένας έλεγχος μετά την ολοκλήρωση των εργασιών. Με απόφαση του Υπουργού ΠΕΚΑ καθορίζεται ο αριθμός των ελέγχων ανά κατηγορία και είδος έργου, η διενέργεια των ελέγχων ανά ειδικότητα Μηχανικού και έργο, καθώς και κάθε σχετικό θέμα για την εφαρμογή του παρόντος. Πρέπει να προσδιοριστούν ξεκάθαρα οι κατασκευαστικές φάσεις των ελέγχων και ο ελάχιστος αριθμός ελέγχων ανά μέγεθος κτιρίου και είδος κτιρίου. Πριν την έκδοση υπουργικής απόφασης και να υπάρξει γνωμοδότηση του ΤΕΕ. 10. Για τα άρθρα 8 παρ. 1 και 9 είναι αναγκαία η συνεργασία με το ΤΕΕ. ΕΛΕΓΚΤΕΣ ΔΟΜΗΣΗΣ 1. ΑΡΘΡ-12,παρ2 Οι ενδιαφερόμενοι που πληρούν τα προαναφερθέντα προσόντα υποχρεούνται να παρακολουθήσουν εξειδικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε θέματα σχεδιασμού, οικοδομικής και κατασκευής κτιρίων, ελέγχων κατασκευών και Η/Μ εγκαταστάσεων, εγκεκριμένο από το ΥΠΕΚΑ και να το ολοκληρώσουν επιτυχώς, μετά από εξετάσεις. Όσοι ασκούν το επάγγελμα δεν έχουν ως αντικείμενο τον έλεγχο των κατασκευών και χρειάζονται πιστοποίηση; Είναι άστοχο να ζητείται από τους μηχανικούς να παρακολουθήσουν σεμινάρια, ώστε να πιστοποιηθούν ως Ελεγκτές Δόμησης, δεδομένου ότι αυτό αποτελεί το επιστημονικό τους αντικείμενο. Προτείνεται η αφαίρεση του σχετικού εδαφίου. 2. ΑΡΘΡ-13 Η άδεια ελεγκτή δόμησης ισχύει για τέσσερα (4) έτη από την έκδοσή της. Εδώ χρειάζεται να διευκρινισθεί ο τρόπος ανανέωσης και ποιος θα τους πληρώνει. 3. ΑΡΘΡ-14 Το Μητρώο Ελεγκτών Δόμησης καταρτίζεται και τηρείται από την Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Δόμησης του άρθρου 16 του παρόντος, με τη μορφή ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων, όπου εγγράφονται με αύξοντα Αριθμό Μητρώου οι Ελεγκτές Δόμησης στους οποίους χορηγείται η Άδεια Ελεγκτή Δόμησης. Η κατάρτιση του Μητρώου γίνεται ανά αποκεντρωμένη διοίκηση και ανά κλάδο ειδικότητας του Μηχανικού. Με ποια κριτήρια θα επιλέγονται οι ελεγκτές δόμησης, τι θα γίνεται εάν υπάρχει αδικαιολόγητη καθυστέρηση στο έργο τους ,ποια τα διοικητικά όρια ευθύνης τους, πόσο γρήγορα θα ενημερώνουν οι επιθεωρητές το ηλεκτρονικό αρχείο. Πρέπει να καθοριστεί επίσης πώς θα τηρείται ισορροπία στις αναθέσεις ελέγχων, ώστε να μη δημιουργούνται αδικίες. • ΑΡΘΡ-15 Δεν αναφέρονται ρητά οι ευθύνες και οι υποχρεώσεις των Ελεγκτών Δόμησης. Δε διευκρινίζεται η διαδικασία που θα ακολουθείται σε περίπτωση αντικρουόμενων γνωματεύσεων των ελεγκτών. Επίσης πρέπει να διευκρινιστεί πώς κατανέμονται και αλληλεπιδρούν οι ρόλοι μεταξύ Ελεγκτή Δόμησης και Ενεργειακού Επιθεωρητή. 4. ΑΡΘΡ-15,Παρ3β,γ β. Αντίγραφο της πράξης της Υ.ΔΟΜ., στην οποία επισυνάπτεται το πόρισμα του Ελεγκτή Δόμησης, αποστέλλεται στον κύριο του έργου και τον Επιβλέποντα Μηχανικό και στην αρμόδια αστυνομική αρχή, η οποία διακόπτει χωρίς άλλη ειδοποίηση τις οικοδομικές εργασίες και παρακολουθεί την τήρηση της διακοπής. γ. Ο Δήμος της αρμόδιας Υ.ΔΟΜ. υποχρεούται να τοιχοκολλήσει την ίδια μέρα την έκθεση στο δημοτικό κατάστημα και να τη διατηρήσει για 20 ημέρες. Η μη τοιχοκόλληση από το Δήμο της έκθεσης δεν εμποδίζει την πρόοδο της περαιτέρω διαδικασίας. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 392 – 400 Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας. Πρέπει να καταργηθούν. Τα αρθ 392-400 του ΚΒΠΝ δεν εφαρμόζονται ήδη μετά το ΠΔ 267/1998, και δεν είναι δυνατόν να τηρούνται παράλληλες διαδικασίες. 5. ΑΡΘΡ-15,Παρ4 Στην περίπτωση β του άρθρου 11, συντάσσεται από τον Ελεγκτή Δόμησης πόρισμα το οποίο αποστέλλεται στην Υ.ΔΟΜ., κατά τα οριζόμενα στην προηγούμενη παράγραφο. Οι διατάξεις του Άρθρου 6 του Κεφαλαίου Α’ εφαρμόζονται αναλόγως. Σύμφωνα με την παράγραφο αυτή ακολουθείται διαφορετική διαδικασία στην περίπτωση καταγγελίας Δε διευκρινίζεται τι γίνεται σε περίπτωση διαφωνίας επιθεωρητή και επιβλέποντος. 6. ΑΡΘΡ-18,Παρ.2β,γ β. αποκλεισμός του Ελεγκτή Δόμησης από τη διενέργεια ελέγχων για περίοδο από ένα (1) έως και τρία (3) έτη και γ. οριστική διαγραφή του Ελεγκτή Δόμησης από το Μητρώο, ιδίως στην περίπτωση υποτροπής μετά από αποκλεισμό. να τροποποιηθεί και να προταθεί ο δια βίου αποκλεισμός από ελέγχους Δόμησης, Ελεγκτή που με αποδεδειγμένο δόλο, παραβίασε τα καθήκοντα του Το ΑΡΘΡ-19,παρ.α,γ,δ χρειάζεται γνωμοδότηση του ΤΕΕ για την έκδοση των σχετικών διαταγμάτων. ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΕΩΝ 1. ΑΡΘΡ-25,παρ.3 Κατά των αποφάσεων του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής που αφορούν στις περιπτώσεις της παραγράφου (ε) του άρθρου 21 κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να ασκήσει ένσταση εντός προθεσμίας 30 ημερών. Η ένσταση ασκείται ενώπιον του Συμβουλίου το οποίο διαβιβάζει το σχετικό φάκελο στο Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής. Πρέπει να είναι δυνατή η υποβολή ένστασης σε κάθε περίπτωση του αρθρ-21 και όχι μόνο στην περίπτωση ε΄. 2. ΑΡΘΡ-33,παρ.2 2. Η προσφυγή ασκείται εντός 30 ημερών με κατάθεση στο πρωτόκολλο της Υπηρεσίας Δόμησης που κοινοποίησε την πράξη. Για το παραδεκτό της προσφυγής απαιτείται η καταβολή παράβολου ύψους πενήντα (50) ευρώ. Σε περίπτωση αποδοχής της προσφυγής το παράβολο επιστρέφεται. Τα ποσά των παράβολων αποτελούν πόρο του Συμβουλίου και καλύπτουν την αποζημίωση των μελών της Επιτροπής. Προτείνεται η αποσύνδεση του παραβόλου προσφυγής, από την αμοιβή των μελών του Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων. Ευελπιστούμε με τις προτάσεις – παρατηρήσεις μας να συμβάλουμε στην βελτίωση του Νόμου. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ της ΤΕΔΚΝΑ Δημήτρης Καλογερόπουλος