• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΧΚΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ (ΣΑΔΣ-ΠΕΑ)' | 13 Αυγούστου 2011, 16:17

    ΑΠΟΦΑΣΗ Δ.Σ. ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ για το ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΠΕΡΙ ΕΚΔΟΣΗΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΩΝ ΑΔΕΙΩΝ Ο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ έχει ασχοληθεί εμπεριστατωμένα και από βάθος χρόνου με τις ανάλογες επιτροπές του με τον τρόπο έκδοσης αδειών δόμησης και έχει υποβάλλει αρμοδίως τις θέσεις του. Σήμερα, η ιστορική συγκυρία της περιβαλλοντικής, κλιματικής και οικονομικής κρίσης επιβάλει την αναζήτηση νέων Αρχιτεκτονικών και Πολεοδομικών προτύπων, που να είναι σε θέση να συμβάλλουν στην κατεύθυνση της αειφόρου ανάπτυξης, μακριά από τη λογική της στείρας μεγέθυνσης και της κατασπατάλησης των φυσικών και ανθρωπογενών πόρων που διαθέτει η Χώρα. Είναι επομένως απαραίτητη η υιοθέτηση ενός νέου θεσμικού πλαισίου σε όλα τα επίπεδα του σχεδιασμού, που θα διασφαλίζει την απελευθέρωση της αρχιτεκτονικής έκφρασης και την ισορροπημένη συνέργεια των ειδικοτήτων της οικοδομής και των υποδομών. Τα μέλη του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ έχουν τοποθετηθεί δημόσια τόσο στο πρόσφατο 11ο Αρχιτεκτονικό Συνέδριο όσο και στις συνεδρίες οργάνων που συμμετέχουν για την αναγκαιότητα θέσπισης ενός νέου τρόπου έκδοσης οικοδομικών Αδειών που να έχει άμεση σχέση με ένα νέο ΓΟΚ και με ένα νέο τρόπο ελέγχου των μελετών και των κατασκευών. Ο ΣΑΔΑΣ, προσπαθώντας να συμβάλλει στην ανακατεύθυνση της σκέψης και της δραστηριότητάς μας και να προωθήσει το δημιουργικό ξεπέρασμα των χρόνιων αγκυλώσεων του θεσμικού πλαισίου παραγωγής του δομημένου χώρου, έχει επεξεργαστεί ένα γενικότερο πλαίσιο θέσεων. Κεντρικοί μας στόχοι σ’ αυτή την προσπάθεια, είναι: • να εξασφαλίσουμε τις συνθήκες που θα διευκολύνουν τη δημιουργία καλύτερων πόλεων και οικισμών, περιορίζοντας σε μεγάλο βαθμό την πολυνομία και γραφειοκρατία που αποτελούν τροχοπέδη στην ανάπτυξη οποιασδήποτε δημιουργικής σκέψης. Παράλληλα, • να γίνεται απλούστερα και ουσιαστικότερα ο έλεγχος και η παρέμβαση της πολιτείας στο θέμα της οικοδομικής δραστηριότητας με παράλληλη διευκόλυνση των μελετητών και επιβλεπόντων μηχανικών στην ανάληψη των ευθυνών τους. Τέλος, • να δημιουργήσουμε συνθήκες αποτελεσματικής δράσης ενάντια στην αυθαιρεσία και την προχειρότητα. Ο ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ σε κάθε ευκαιρία προβάλει την ανάγκη εκσυγχρονισμού, απλοποίησης & κωδικοποίησης της πολεοδομικής νομοθεσίας και προτείνει "την υιοθέτηση των αρχών ενός τρίπτυχου" που προβλέπει 1. Την ένταξη – ενσωμάτωση των κατασκευών, μέσω των χωροταξικών και πολεοδομικών εργαλείων, στον αναπτυξιακό σχεδιασμό και το πολιτιστικό περιβάλλον (φυσικό και ανθρωπογενές), όπως επιβάλλουν οι διεθνείς συνθήκες - συμβάσεις που έχει υπογράψει η χώρα μας και υποχρεούται να τηρεί. 2. Την θέσπιση ενός νέου Αρχιτεκτονικού Οικοδομικού Κανονισμού (ΑΟΚ), άμεσα συνδεδεμένου με τις μελέτες πολεοδομικού και αστικού σχεδιασμού και ενός Σύγχρονου Κτηριοδομικού Κανονισμού. 3. Την θέσπιση ενός ευέλικτου και αντιγραφειοκρατικού Νέου Τρόπου Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών σε συνδυασμό με έναν Αξιόπιστο Έλεγχο των Μελετών Κατασκευών, διαφανή και αμερόληπτο. Το κύριο και μαζικό αίτημα των μελών μας, που εκφράστηκε με έντονο αλλά τεκμηριωμένο τρόπο στο 11ο Πανελλήνιο Συνέδριο Αρχιτεκτόνων είναι η ουσιαστική ενεργοποίηση της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ, δηλαδή η Αρχιτεκτονική να ασκείται από τους Αρχιτέκτονες. Το ίδιο αίτημα εκφράστηκε με απόφαση των μελών της Αντιπροσωπείας, του ανωτάτου οργάνου του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ. Άρα, το πάγιο αίτημα για την σύνταξη των αρχιτεκτονικών μελετών μόνο από Αρχιτέκτονες είναι περισσότερο από ποτέ επίκαιρο. Επομένως, ο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ είναι υποχρεωμένος να αναδείξει ότι δεν αρκεί ο μελετητής μηχανικός να έχει την ευθύνη της σύνταξης και υλοποίησης της αρχιτεκτονικής μελέτης, (από την νομική και θεσμική της πλευρά), αλλά ταυτόχρονα είναι λογικό να έχει και την ευθύνη εξυπηρέτησης της ίδιας της Επιστήμης. Γι’ αυτό το λόγο ο ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ έχει ήδη διατυπώσει τη διαφωνία του όσον αφορά τη «θεσμοθέτηση μορφολογικών κανόνων δόμησης για κατοικία, στις εντός και εκτός των οικισμών περιοχές των Δήμων του Ν.3852/2010, στις δώδεκα περιφέρειες της χώρας» και προτείνει τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής να μην γνωμοδοτούν επί αρχιτεκτονικών μελετών που έχουν συνταχθεί από μελετητές Μηχανικούς που δεν πληρούν τα κριτήρια της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ. Κρίνοντας λοιπόν κατ’ αρχάς θετικά το σχέδιο Νόμου διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας για συγκεκριμένες διατάξεις του πιστεύοντας ότι : Ο διαχωρισμός της Έγκρισης Δόμησης και της Άδειας Δόμησης, με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες που κατανέμει τόσο στο Δημόσιο φορέα (ΥΔΟΜ) όσο και στον ιδιώτη μελετητή, δημιουργεί ισορροπίες που επιτρέπουν την ανάδειξη νέων αξιών και δεδομένων εντελώς διαφορετικών από αυτές που ίσχυαν ως τώρα. Περαιτέρω έχουμε να θέσουμε υπόψη της διαβούλευσης και ορισμένες καίριες παρατηρήσεις και ουσιαστικές προτάσεις που άπτονται διατάξεων του Σχεδίου νόμου. Ειδικότερα: 1. Το απαιτούμενο στοιχείο για την έκδοση της έγκρισης δόμησης του άρθρου 3 παρ. Β «Διάγραμμα κάλυψης» πρέπει να αντικατασταθεί από το «Διάγραμμα δόμησης» στο οποίο θα γίνεται η χωρική απεικόνιση των όρων και περιορισμών δόμησης που υποχρεωτικά θα ακολουθούνται από τις κτηριακές μελέτες είτε διότι είναι θεσμοθετημένες είτε διότι μπορεί να προτείνονται μέσα από διαδικασίες και θεσμούς που θα προκύπτουν από τον νέο ΓΟΚ. 2. Ο έλεγχος εργασιών δόμησης, οι ελεγκτές δόμησης , η ηλεκτρονική υποβολή των μελετητικών δεδομένων, η ταυτότητα του κτηρίου, το μητρώο μελετητών και επιβλεπόντων, οι ευθύνες των αρχιτεκτόνων και οι υποχρεώσεις τους είναι νέες έννοιες και θεσμοί που πρέπει να οργανωθούν σωστά ώστε να είναι το πραγματικό υπόβαθρο της επόμενης μέρας και όχι μία ακόμη ημιτελής και αποτυχημένη προσπάθεια. 3. Έχοντας από μακρού καταγράψει την δυσλειτουργία των ΕΠΑΕ συμφωνεί με την αντικατάσταση τους με τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής και τον ανάλογο περιορισμό των θεμάτων που θα κρίνουν, ανησυχεί όμως για την προτεινόμενη "σύνθεσή" τους αλλά και τον αθέμιτο ανταγωνισμό που μπορεί και πάλι να προκύψει έναντι των επαγγελματιών που δεν θα είναι μέλη των Συμβουλίων. Διατυπώνει επομένως τη διαφωνία του: 1. για την στελέχωσή τους από μέλη ΔΕΠ, 2. για την διατήρηση του ελέγχου και της πλειοψηφίας από το Δημόσιο, 3. για την μη εφαρμογή ενιαίων κριτηρίων επιλογής των εκπροσώπων τόσο των Υπηρεσιών όσο των ιδιωτών. 4. Θεωρούμε ότι πέρα των εφαρμοζόμενων κριτηρίων η σύνταξη των μητρώων που θα τηρούνται σε κάθε περιφερειακή ενότητα θα πρέπει να έχει ως προϋπόθεση την από κοινού σύμφωνη γνώμη ΣΑΔΑΣ – ΤΕΕ. 5. Η δημιουργία οργάνου που θα λειτουργεί σε 2ο βαθμό κεντρικά (ΚΕΣΑ) μας βρίσκει αντιθέτους και προτείνουμε τη λειτουργία του αντίστοιχου οργάνου στην έδρα των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων η κάθε περιφερειακής ενότητας. 6. Διατυπώνουμε επίσης την αντίρρηση μας στη στελέχωση του Κεντρικού Συμβουλίου (δεν είναι αντιληπτή η αναγκαιότητα παρουσίας Νομικού Συμβούλου για θέματα Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού) και προτείνουμε να περιοριστούν οι αρμοδιότητές του στα αναφερόμενα στο άρθρο 27 παρ. Α δηλαδή το περιεχόμενο των παραγράφων β,γ του άρθρου 27 να είναι αυτό των δευτεροβάθμιων ΣΑ. Συνοψίζοντας, ο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ θα εξακολουθήσει μέσω των παρεμβάσεων των συντεταγμένων οργάνων του, αλλά και με την συμβολή των απόψεων των μελών του, να παρακολουθεί στενά την διαβούλευση σε όλα της τα στάδια και θα είναι παρών στην εφαρμογή και την βελτίωση των διατάξεων του φιλόδοξου αυτού νομοθετήματος. ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ Ε.ΛΥΡΟΥΔΙΑΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ Μ.ΚΟΥΡΜΠΑΝΑ Γ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ