• Σχόλιο του χρήστη 'Άγγελος Θάνος' | 16 Αυγούστου 2011, 10:28

    Το άρθρο 4 αποτελεί ένα πολύ σημαντικό πυλώνα του ν/σ. Η ορθή εφαρμογή του θα δημιουργήσει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο συνεργασίας όλων των εμπλεκομένων σε μια πολεοδομική πράξη (δημόσιους λειτουργούς, μελετητές, κατασκευαστές/επενδυτές). Με την ηλεκτρονική διαχείριση των πολεοδομικών πράξεων και των συναφών δεδομένων είναι δυνατή η πλήρης καταγραφή όλου του κύκλου ζωής μιας αίτησης (από τον προέλεγχο μέχρι την τελική έκδοση άδειας). Είναι μάλιστα δυνατή και η πλήρης αυτοματοποίηση της διαδικασίας των τοπογραφικών ελέγχων (χορήγηση γραμμών, προέλεγχος τοπογραφικού, έλεγχος τοπογραφικού). Βεβαίως για να είναι δυνατή ή πλήρης αυτοματοποίηση των διαδικασιών θα πρέπει να υπάρχει ξεκάθαρη ψηφιακή πληροφορία όσον αφορά στα παρακάτω: • Θεσμοθετημένες Χρήσεις Γης • Ρυμμοτομικό Σχέδιο • Όροι Δόμησης και Παρεκκλίσεις • Διαχείριση Τροποποιήσεων • Όρια Σχ. Πόλης • Νομοθετικά Διατάγματα Για την ψηφιοποίηση των παραπάνω έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες στο παρελθόν στο πλαίσιο μεγαλεπήβολων έργων με -δυστυχώς- αμφίβολο και φτωχό αποτέλεσμα. Ο λόγος είναι απλός: έγινε προσπάθεια κεντρικού ελέγχου μιας πληροφορίας η οποία εν γένει παράγεται και είναι κατανεμημένη: Την πολεοδομική εξέλιξη της κάθε περιοχής τη διαχειρίζεται η ίδια η περιοχή και όχι μια κεντρική υπηρεσία σε ένα υπουργείο. Ο ρόλος των κεντρικών υπηρεσιών είναι καθαρά ελεγκτικός για τη σωστή εφαρμογή των πολεοδομικών κανονισμών. Μια βασική πρόνοια λοιπόν του παρόντος ν/σ θα πρέπει να είναι η χρέωση των πολεοδομικών χώρων στους καθ' ύλην αρμόδιους τόσο σε υπηρεσιακό όσο και σε στελεχιακό επίπεδο. Με άλλα λόγια το κάθε αρμόδιο πολεοδομικό γραφείο θα είναι υπεύθυνο για την εγκυρότητα των ως άνω πολεοδομικών δεδομένων για τα οποία θα τηρείται ιστορικό αρχείο τροποποιήσεων και θα αποδίδεται η ανάλογη ευθύνη στους αρμόδιους δημόσιους λειτουργούς. Τα δεδομένα αυτά θα είναι ΠΛΗΡΩΣ δημοσιευμένα στο διαδίκτυο, έτσι ώστε να αποφεύγονται παρερμηνείες και να διευκολύνονται όλοι οι εμπλεκόμενοι. Με τον τρόπο αυτό ο καθένας ιδιώτης/επενδυτής/μελετητής γνωρίζει που και τί χτίζει. Επίσης ο καθένας γνωρίζει αν αυτό που κτίζεται είναι σύννομο. Τέλος, η πληροφορία αυτή θα είναι άμεσα διαθέσιμη στις κεντρικές υπηρεσίες για τους απαραίτητους ελέγχους και άμεσα διαθέσιμη στους μελετητές μέσω υπηρεσιών διδικτύου (web services) έτσι ώστε να μπορούν να τη χρησιμοποιούν με τις δικές τους μεθόδους. Η όλη διαδικασία δεν αποτελεί εξωπραγματικό στόχο, όπως πολλοί και για διάφορους λόγους λένε. Σε τοπικό επίπεδο υπάρχουν λύσεις που κάνουν ουσιαστικά ακριβώς αυτό που σχεδιάζεται στο παρόν ν/σ. Για παράδειγμα στο δήμο Λάρισας έχει γίνει μια αξιόλογη προσπάθεια και η ηλεκτρονική υποβολή αλλά και ο αυτόματος έλεγχος μιας οικοδομικής άδειας αποτελεί πραγματικότητα. Αποδεδειγμένα, η υλοποίηση της ηλεκτρονικής υποβολής και διαχείρισης είναι εφικτή (βλέπε δήμο Λάρισας), τό μόνο που χρειάζεται για να επιτευχθεί σε ευρεία κλίμακα (πανεθνικά) είναι σωστός σχεδιασμός και εφαρμογή.