• Σχόλιο του χρήστη 'ΤΑΚΗΣ ΔΟΥΜΑΣ' | 16 Αυγούστου 2011, 12:36

    Κρίνοντας λοιπόν θετικά κατ’ αρχάς το σχέδιο Νόμου διατυπώνω τα παρακάτω: Ο διαχωρισμός της έγκρισης Δόμησης και της άδειας δόμησης με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες που κατανέμει τόσο στο Δημόσιο φορέα (ΥΔΟΜ) όσο και στον ιδιώτη μελετητή δημιουργεί ισορροπίες που επιτρέπουν την ανάδειξη νέων αξιών και δεδομένων εντελώς διαφορετικών από αυτά που ίσχυαν ως τώρα. Η εκπόνηση της μελέτης και ουσιαστικά η αδειοδότηση της από τον ίδιο τον Αρχιτέκτονα δημιουργεί πρόσθετες ευθύνες και υποχρεώσεις στις οποίες πρέπει να είναι έτοιμος να ανταποκριθεί για την υποστήριξη της νομικής και θεσμικής πλευράς του θέματος δίχως παράλληλα να του ανατίθεται η νόμιμη και αναγκαία αποκλειστικότητα για την εξυπηρέτηση της επιστημονικής κατά αντιστοιχία. Είναι λοιπόν περισσότερο από ποτέ επίκαιρο και αναγκαίο το πάγιο αίτημα για την σύνταξη των αρχιτεκτονικών μελετών μόνο από Αρχιτέκτονες να ικανοποιηθεί με διάταξη αυτού του νόμου. Περαιτέρω συμμετέχοντας στη διαβούλευση διατυπώνω επιμέρους παρατηρήσεις και προτάσεις που άπτονται διατάξεων του Σχεδίου νόμου. Ειδικότερα: • Το απαιτούμενο στοιχείο για την έκδοση της έγκρισης δόμησης του άρθρου 3 παρ. β «Διάγραμμα κάλυψης» πρέπει να αντικατασταθεί από το «Διάγραμμα δόμησης» στο οποίο θα γίνεται η χωρική απεικόνιση των όρων και περιορισμών δόμησης που υποχρεωτικά θα ακολουθούνται από τις κτιριακές μελέτες .Η πρόταση προκύπτει διότι στη ανάλογη μελετητική φάση δίχως να έχει εκπονηθεί συνολικά η Αρχιτεκτονική μελέτη δεν μπορεί να προκύψει ολοκληρωμένο μελετητικά σχέδιο κάλυψης. • Θεωρώντας απαραίτητο και αναγκαίο τη κωδικοποίηση της πολεοδομικής νομοθεσίας ώστε όλοι να μελετούν μέσα στα πλαίσια της κείμενης νομοθεσίας και όχι σύμφωνα με τις δικές τους απόψεις και ερμηνείες προτείνω έως την υλοποίηση του θέματος αυτού να προσδιορισθεί σαφώς στα πλαίσια του άρθρου 11 και να προστεθεί η αρμοδιότητα των ελεγκτών δόμησης για τον ανάλογο έλεγχο των μελετών .Ο έλεγχος αυτός μπορεί να γίνεται είτε δειγματοληπτικά κατά ΥΔΟΜ είτε μετά από αίτημα του εκάστοτε ιδιώτη μελετητή και πάντοτε προ της έναρξης των οικοδομικών εργασιών . • Ο έλεγχος εργασιών δόμησης, οι ελεγκτές δόμησης , η ηλεκτρονική υποβολή των μελετητικών δεδομένων, η ταυτότητα του κτιρίου, το μητρώο μελετητών και επιβλεπόντων, οι ευθύνες των αρχιτεκτόνων και οι υποχρεώσεις τους είναι νέες έννοιες και θεσμοί που πρέπει να οργανωθούν σωστά ώστε να είναι το πραγματικό υπόβαθρο της επόμενης μέρας και όχι μία ακόμη ημιτελής και αποτυχημένη προσπάθεια. • Όσον αφορά τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής που θα αντικαταστήσουν τις ΕΠΑΕ 1ου και 2ου βαθμού είναι φανερό ότι οι παρουσιαζόμενες και καταγραφείσες δυσλειτουργίες δεν θα επιλυθούν όσο επιτρέπεται η εκπόνηση των ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ στη κάθε ειδικότητα μηχανικών και μη που αντιποιείται το γίγνεσθαι των Αρχιτεκτόνων και της επιστήμης τους οχυρωμένη πίσω από νομοθετικές ρυθμίσεις περί επαγγελματικών δικαιωμάτων που κοντεύουν ένα αιώνα ζωής. Στα πλαίσια θετικών για το θέμα αυτό ρυθμίσεων θα έβρισκε ενδεχόμενα πεδίο συζήτησης η πρόταση του ΥΠΕΚΑ για τη θέσπιση Μορφολογικών κανόνων και όρων (με τους οποίους θα κρίνουν τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής όταν αυτοί μετά από μια διετία θεσμοθετηθούν ) διότι θα γίνονταν μεταξύ επιστημόνων με το ίδιο επιστημονικό υπόβαθρο που θα τους επέτρεπε να τα κρίνουν και να αξιολογήσουν τα δεδομένα της εφαρμογή τους . Σε κάθε άλλη περίπτωση η εφαρμογή τους από όλους τους ΑΛΛΟΥΣ θα γίνεται κακότροπα , αντιεπιστημονικά μέσα σε συνθήκες μιμιτισμού και περιοδικών είτε life style είτε άλλου ελαφριού περιεχομένου έχοντας ως δεδομένο ότι το ανάλογο δευτεροβάθμιο όργανο κρίσης τέτοιων θεμάτων για το Σ.Α. του Έβρου ,της Καστοριάς , της Θεσσαλονίκης θα είναι ΚΕΝΤΡΙΚΑ στην Αθήνα. ΤΑΚΗΣ ΔΟΥΜΑΣ Αρχιτέκτονας Μηχανικός Μέλος Δ.Σ. ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ