• Σχόλιο του χρήστη 'Μ. Σαντοριναίος' | 11 Ιανουαρίου 2010, 13:16

    Παραγ. 4 – αποζημίωση προς τους παραγωγούς ΑΠΕ για περικοπές από το ΔΕΣΜΗΕ: Η πρόβλεψη αυτή είναι απαράδεκτη, αφού θα επιφέρει αφενός υπέρμετρη επιβάρυνση του ΔΕΣΜΗΕ και τελικά του καταναλωτή για αναγκαίες περικοπές παραγωγής από ΑΠΕ που θα απαιτηθούν όταν προκύψει υψηλή διείσδυση αιολικής ενέργειας, και αφετέρου θα κάνει το ΔΕΣΜΗΕ ιδιαίτερα φειδωλό στο να παραχωρεί όρους σύνδεσης σε νέους αιολικούς σταθμούς. Αντίθετα, για να εξυπηρετηθεί το δημόσιο συμφέρον αυτό που πρέπει να προβλεφθεί είναι ότι μέχρι ποσοστό 5% της συνολικά παραγόμενης ενέργειας σε ετήσια βάση μπορεί να περικόπτει ο ΔΕΣΜΗΕ την παραγωγή από ΑΠΕ χωρίς καμία αποζημίωση του παραγωγού. Αποζημίωση να δίνεται για τυχόν περικοπές πέραν του ορίου αυτού. Γιατί να πληρώσει ο καταναλωτής για μια ενέργεια που ΔΕΝ παραλήφθηκε ποτέ από τον Διαχειριστή, και μάλιστα στην υψηλή εγγυημένη τιμή;; Σίγουρα, με τις γενναιόδωρες τιμές που προβλέπονται με το παρόν σ/ν, τα επιχειρηματικά σχέδια των παραγωγών μπορούν να καλύψουν άνετα τυχόν απώλειες της τάξης του 5%, χωρίς οι επενδύσεις να καθίστανται μη ελκυστικές. Ζήτημα επίσης προς διευκρίνιση αποτελεί και ο τρόπος υπολογισμού αυτής της ενέργειας. Ως προς τις προτεινόμενες τιμές αγοράς της παραγόμενης ενέργειας, σημειώνω τα εξής: α) καλώς διατηρούνται στα τρέχοντα επίπεδα για τα αιολικά, μικρά υδροηλεκτρικά, ηλιοθερμικά, γεωθερμία>0,5MW και βιοαέριο >0,1ΜW καθώς αυτές είναι ήδη αρκετά ελκυστικές. β) Οι αυξημένες τιμές που προβλέπονται για θαλάσσια αιολικά, για αιολικά <=50kW, για εγκαταστάσεις βιομάζας και για γεωθερμικούς σταθμούς και σταθμούς βιοαερίου μικρής ισχύος, δεν συνοδεύονται από αιτιολόγηση για το ύψος των προτεινόμενων τιμών και συνεπώς οι τιμές αυτές φαίνονται αυθαίρετες. γ) αύξηση κατά 50% για την τιμή που δίνεται για την ενέργεια από υπεράκτια αιολικά πάρκα: δεδομένου ότι η ανάπτυξη θαλάσσιων αιολικών πάρκων είναι σημαντικά ακριβότερη από την αντίστοιχη ανάπτυξη στο χερσαίο χώρο, τα βάθη των ελληνικών θαλασσών είναι πολύ μεγαλύτερα από αυτά που συναντιόνται σε χώρες που έχουν δώσει κίνητρα προς αυτή την κατεύθυνση, και ενώ στη χώρα μας δεν έχουμε ακόμα εκμεταλλευτεί ούτε κατά μικρό ποσοστό το χερσαίο αιολικό δυναμικό που υπάρχει, πιστεύω ότι είναι μη ορθολογικό να διοχετεύουμε πόρους (με επιβάρυνση των καταναλωτών) για την ανάπτυξη θάλάσσιων πάρκων όταν μπορούμε να πετύχουμε την εγκατάσταση αιολικών πάρκων στην ξηρά δ) η κατά 25% προσαύξηση των τιμολογίων των αιολικών που εγκαθίστανται σε μη διασυνδεδεμένα νησιά με αυτοτελές έργο σύνδεσής τους με το ηπειρωτικό σύστημα είναι εντελώς αυθαίρετη και ίσως επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον. Το γεγονός ότι ήδη υπάρχει διαγκωνισμός επενδυτών να πραγματοποιήσουν τέτοιου είδους έργα, ενώ δεν προβλέπεται καμία αποζημίωση για τη διασύνδεση, δείχνει ότι το οικονομικό αυτό κίνητρο που επιχειρείται να εισαχθεί είναι μη αναγαίο. Σε επίπτωση κατάργησης της επιδότησης στην κατασκευή έργων διασύνδεσης (που είναι και το ορθό να γίνει) θα έπρεπε να προβλέπεται αποζημίωση για το συγκεκριμένο κόστος διασύνδεσης (που θα ενσωματώνεται στην ανά kWh τιμή για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο) και όχι αυθαίρετη προσαύξηση κατά 25%. ε) Ως προς την προβλεπόμενη αναπροσαρμογή τιμολογίων αναλογικά με τη μεσοσταθμική μεταβολή των εγκεκριμένων τιμολογίων της ΔΕΗ: Τα τιμολόγια αυτά ενσωματώνουν, εκτός από την εμπορική τιμή της ενέργειας, ακόμα και το κόστος του συστήματος, το κόστος του δικτύου, όσο και τις ΥΚΩ, ενώ πλέον και τη ρήτρα καυσίμων. Δεν έχει επομένως κανένα οικονομικό νόημα να μεταβάλλονται οι τιμές που παίρνουν οι παραγωγοί από ΑΠΕ ανάλογα με τα συνολικά τιμολόγια της ΔΕΗ, ώστε για παράδειγμα να επωφελούνται οι παραγωγοί ΑΠΕ στην περίπτωση που ο Διαχειριστής προβεί σε αυξημένες επενδύσεις για τη βελτίωση του συστήματος ή του δικτύου ή στην περίπτωση που για εξωτερικούς λόγους αυξηθούν οι τιμές του πετρελαίου. Οι τιμές που δίνονται είναι ήδη ελκυστικές- απόδειξη το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει για την υλοποίησή έργων ΑΠΕ- και αρκεί να παραμένουν σταθερές (σε παρούσα αξία) στη διάρκεια του χρόνου, κάτι που θα μπορούσε να εξασφαλιστεί με την πρόβλεψη αναπροσαρμογής τους ανάλογα με τον μέσο πληθωρισμό ή κάποιο σχετικό δείκτη ή ακόμα και με ένα σταθερό συντελεστή της τάξης του 1% ετησίως. Παραγ. 6 – κατάργηση της πρόβλεψη του ν.3734 για διαγωνιστική διαδικασία για αδειοδότηση νέων φβ σταθμών ισχύος άνω των 10MW: Θεωρώ ότι με το ενδιαφέρον που υπάρχει για την κατασκευή νέων φ/β σταθμών, δεδομένων των πολύ γενναιόδωρων οικονομικών κινήτρων που έχουν δοθεί, η λύση της διαγωνιστικής διαδικασίας είναι η ενδεδειγμένη προς όφελος του τελικού καταναλωτή και δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί αλλά να εφαρμοστεί συστηματικά.