• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΒΡΑΜΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ' | 13 Ιανουαρίου 2012, 20:11

    ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΝΟΜΟΥ ΛΑΣΙΘΙΟΥ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΟΜΗΣΗ - Η ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΑΡΑ ΤΟΥ Υ.Π.Ε.Κ.Α. Το προτεινόμενο από το Υ.Π.Ε.Κ.Α. (Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής) σχέδιο Π.Δ.«Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων γης» αναρτήθηκε στο διαδίκτυο για δημόσια διαβούλευση από 20/12/2011 μέχρι 31/1/2012. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου, «Από το 1987 που θεσμοθετήθηκε το ΠΔ για τις «κατηγορίες και το περιεχόμενο χρήσεων γης» και το οποίο ισχύει μέχρι σήμερα, εμφανίστηκαν νέες λειτουργίες και χρήσεις και, συνεπώς, θα πρέπει να διατυπωθούν πιο αναλυτικοί ορισμοί για κάθε χρήση και να υπάρξει μια πιο εξειδικευμένη κατηγοριοποίηση λαμβάνοντας υπόψη τις σημερινές απαιτήσεις του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού χωρίς ερμηνευτικές αμφιβολίες και ασάφειες. Το νέο σχέδιο ΠΔ για τις χρήσεις γης επιχειρεί τη συμπλήρωση και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου.» Κατ’ αρχήν συμφωνούμε με τους στόχους αυτούς που θα έπρεπε να είχαν υλοποιηθεί νωρίτερα, αλλά «κάλλιο αργά παρά ποτέ.» Όμως στο κείμενο του Π.Δ. διαπιστώνομε ότι εκτός από τα θετικά στοιχεία έχουν διατυπωθεί και απαράδεκτες διατάξεις στο άρθρο 14 που επιχειρούν βίαια να ανατρέψουν το υφιστάμενο καθεστώς στην εκτός σχεδίου δόμηση με την κατάργηση της δυνατότητας οικοδόμησης κατοικίας από ιδιώτες στην εκτός σχεδίου δόμηση από οποιονδήποτε άλλον εκτός από «τον απασχολούμενο με την κύρια εκμετάλλευση του γηπέδου». Η δυνατότητα αυτή δίνεται αποκλειστικά στις «σύνθετες τουριστικές εγκαταστάσεις» που περιλαμβάνουν μαζί ξενοδοχεία και παραθεριστικές κατοικίες σε γήπεδα άνω των 150 στρεμμάτων, και πιθανώς σε «ειδικές τουριστικές εγκαταστάσεις» για τις οποίες δεν διευκρινίζεται τι περιλαμβάνουν. Οι ρυθμίσεις αυτές εκτιμούμε ότι θα έχουν τα εξής αποτελέσματα (αντιγράφομε από την σχετική ανακοίνωση 35 βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, μεταξύ των οποίων 4 από την Κρήτη): «Η αδυναμία της Πολιτείας να αντιμετωπίσει την αυθαίρετη δόμηση και η ανικανότητά της να προχωρήσει, για δεκαετίες - λόγω μιας απαράδεκτης γραφειοκρατίας-, σε πολεοδόμηση περιοχών με πιεστικές ανάγκες, παράλληλα με την άνθηση μιας διαπλοκής, από τις πλέον κλασικές, των ελεγκτικών και μη μηχανισμών, με μεγάλα αλλά και μικρά συμφέροντα, συμπληρώνεται τώρα με μία αδιανόητη και αδικαιολόγητη απαγόρευση. Εκατομμύρια περιουσίες απαξιώνονται. Οι ιδιοκτήτες τους, μεταξύ των οποίων και χιλιάδες Ευρωπαίοι πολίτες, εγκλωβίζονται και εξαπατώνται για άλλη μια φορά από το ελληνικό κράτος. Ένας ολόκληρος κλάδος, από τους σημαντικότερους - αυτός της οικοδομής- που ήδη χειμάζεται από την οικονομική κρίση, δέχεται καίριο πλήγμα. Μια νέα γενιά αυθαιρέτων ετοιμάζεται». Ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης χρειάζεται να γίνει σε επιλεγμένες προστατευόμενες περιοχές που θα καθορίζονται με τον χωροταξικό σχεδιασμό (Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια – Γ.Π.Σ., Σχέδια Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης – Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π., Ρυθμιστικά Σχέδια). Ηδη σε πολλά από αυτά ισχύουν τέτοιοι περιορισμοί με την σύμφωνη γνώμη των τοπικών κοινωνιών. Δεν μπορεί όμως με πραξικοπηματικές ρυθμίσεις γενικής εφαρμογής να ανατρέπεται ο υφιστάμενος και να δεσμεύεται ο μελλοντικός χωροταξικός σχεδιασμός. Ειδικότερα για τις κατοικίες εκτός σχεδίου δεν μπορούμε να αντιληφθούμε με όρους προστασίας του περιβάλλοντος την απαγόρευση δόμησης κατοικιών όταν στην ίδια περιοχή και στα ίδια ακίνητα επιτρέπονται οι εξής χρήσεις: “ Γ. Ζώνες Εκτόνωσης Αστικών Επιβαρύνσεων Στις ζώνες που βρίσκονται στο χώρο εκτός των οικισμών ο οποίος όμως έχει λειτουργική σύνδεση με αυτούς , δύναται να επιτρέπονται χρήσεις από τις παρακάτω, με όρους και προϋποθέσεις για την εγκατάστασή τους που προβλέπονται σε κάθε περίπτωση από τον σχεδιασμό : 1. Εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής υπηρεσιών, υπεραγορές, πολυκαταστήματα, εμπορικά κέντρα 2. Γραφεία, τράπεζες, κοινωφελείς οργανισμοί 3. Χώροι συνάθροισης κοινού 4. Εστίαση 5. Αναψυκτήρια 6. Κέντρα διασκέδασης – αναψυχής 7. Στάθμευση (Αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 2,5 τόνων κοινής χρήσης) 8. Πρατήρια υγρών καυσίμων, υγραερίου, φυσικού αερίου 9. Ελικοδρόμιο 10. Συνεργεία επισκευής αυτοκινήτων, πλυντήρια, λιπαντήρια 12. Αποθήκευση 13. Επαγγελματικά εργαστήρια χαμηλής και μέσης όχλησης 14. Παραγωγικές εγκαταστάσεις χαμηλής και μέσης όχλησης, συσκευασίας και μεταποίησης τοπικών αγροτικών προϊόντων. 15. Σταθμοί ΜΜΜ 16. Εμπορευματικοί σταθμοί αυτοκινήτων 17. Κέντρα τεχνικού ελέγχου οχημάτων (ΚΤΕΟ, ΙΚΤΕΟ) 18. Κατοικία για τον απασχολούμενο με την κύρια εκμετάλλευση του γηπέδου 19. Ξενοδοχεία, λοιπές τουριστικές εγκαταστάσεις, σύνθετα τουριστικά καταλύματα 20. Αθλητικές Εγκαταστάσεις 21. Θερμοκήπια, δεξαμενές νερού και γενικά εγκαταστάσεις γεωργοκτηνοτροφικής παραγωγής.” Είναι όμως προφανής η σκοπιμότητα μονοπώλησης της οικοδόμησης κατοικιών μόνο σε «σύνθετα τουριστικά καταλύματα» (βλ. σημείο 19) ώστε κανείς άλλος εκτός από τους τουριστικούς επιχειρηματίες να μην μπορεί να ασχοληθεί με τις εκτός σχεδίου κατοικίες. Και ο υφυπουργός θα έπρεπε να αποφεύγει τέτοιες ρυθμίσεις ώστε να μην δίνει αφορμές να κατηγορηθεί για ευνοική μεταχείριση επιχειρηματιών που τυχαίνει να είναι στενοί συγγενείς του. Ο τίτλος «Παιδική χαρά του Υ.Π.Ε.Κ.Α.» απονέμεται στους πολιτικούς υπεύθυνους και τους τεχνοκράτες του υπουργείου για την ανευθυνότητα με την οποία αντιμετωπίζουν τόσο σοβαρά θέματα. Δείγμα τέτοιας ανευθυνότητας αποτελεί και το πρόσφατο Π.Δ. στο Φ.Ε.Κ. 289-4/11/2011 με θέμα «Όροι και περιορισμοί δόμησης εντός των ορίων των οικισμών με πληθυσμό μέχρι 2.000 κατοίκους». Στο διάταγμα αυτό, μεταξύ άλλων η διάταξη που επιτρέπει ύψος κτιρίου 7,5 μ. όταν το κτίριο τοποθετείται στο όριο του γηπέδου με τον δρόμο ενώ εάν τοποθετείται καθ΄ υποχώρηση (έστω και ελάχιστη, π.χ. 20 εκατοστά ή 1 μέτρο) το ύψος περιορίζεται στα 4,5 μ. είναι αντιφατική και παράλογη διότι λειτουργεί ως αντικίνητρο για την αύξηση του πλάτους των υφισταμένων δρόμων (με ή χωρίς τυπική παραχώρηση) για διέλευση και στάθμευση αυτοκινήτων που συνήθως είναι πολύ στενοί. Επίσης μπορεί να οδηγήσει σε παραλογισμούς εάν αμφισβητείται έστω για λίγα εκατοστά η ακριβής θέση του ορίου του οικοπέδου με τον δρόμο. Τα παραπάνω σε συσχετισμό με την αδυναμία του Υ.Π.Ε.Κ.Α. να εγκρίνει σχέδια πόλεων μετά το 2004 (που αποτελεί υποχρέωση του κράτους σύμφωνα με το σύνταγμα) θα πρέπει να προβληματίσουν την πολιτική ηγεσία για τον ρόλο και τις αρμοδιότητες του Υπουργείου και την ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία και την ερμηνεία της. Aπο το Δ.Σ Ο πρόεδρος Μανώλης Αβραμάκης