• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε.' | 30 Ιανουαρίου 2012, 11:57

    12301/30 Ιανουαρίου 2012 Προς: Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής - Πρόεδρο Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής Κ. Γ. Κανελλόπουλο - Διεύθυνση Πετρελαϊκής Πολιτικής Κοινοποίηση: Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής - Γραφείο Υπουργού, κ. Γ. Παπακωνσταντίνου - Γραφείο Υφυπουργού, κ. Ι. Μανιάτη - Γραφείο Γενικού Γραμματέα, Καθ. κ. Κ. Μαθιουδάκη - Γενική Διεύθυνση Ενέργειας Εναρμόνιση του εθνικού δικαίου προς τις Οδηγίες 2009/28/ΕΚ και 2009/30/ΕΚ και άλλες διατάξεις Στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης για την εναρμόνιση στο εθνικό δίκαιο των Οδηγιών 2009/28/ΕΚ και 2009/30/ΕΚ, οι κυριότερες παρατηρήσεις μας έχουν ως ακολούθως: 1. Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι με τη θέσπιση ελάχιστου ποσοστού ανάμειξης βιοντήζελ στο ντίζελ κίνησης εφόσον παραμένει σε ισχύ το τρέχον σύστημα που δεν επιτρέπει στα διυλιστήρια και τους εισαγωγείς να επιλέγουν τους προμηθευτές τους σε βιοντήζελ. Θεωρούμε ότι η τυχόν εφαρμογή ελάχιστου ποσοστού θα θέσει σε εξαιρετικά μεγάλο κίνδυνο τον ομαλό εφοδιασμό της χώρας με πετρέλαιο κίνησης και θα οδηγήσει σε περεταίρω αύξηση των ήδη υψηλών τιμών βιοντήζελ που ισχύουν στη χώρα. Τα επιχειρήματα για τη θέση μας αυτή έχουν ως ακολούθως: a. Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία της «κατανομής» βιοντήζελ στη χώρα τα διυλιστήρια και οι εισαγωγείς ντήζελ κίνησης πρέπει να προμηθεύονται συγκεκριμένες ποσότητες βιοντήζελ από περιορισμένο αριθμό δικαιούχων προμηθευτών. Επομένως, όλη η εφοδιαστική αλυσίδα της χώρας ντήζελ κίνησης είναι πλήρως εξαρτημένη από ένα περιορισμένο αριθμό δικαιούχων της κατανομής βιοντήζελ. Σε περίπτωση που ορισμένοι από τους δικαιούχους δεν είναι σε θέση να παραδώσουν κάποιες από τις ποσότητες βιοντήζελ που τους αντιστοιχούν τότε το σύνολο του ντήζελ κίνησης στη χώρα θα είναι εκτός προδιαγραφών και δε θα μπορεί να διατεθεί στην κατανάλωση. Ακόμα χειρότερη θα είναι η κατάσταση σε περίπτωση που π.χ. όλος ο κλάδος των παραγωγών βιοντήζελ κατέβει σε απεργίες για οποιοδήποτε λόγο. b. Επίσης και εξαιτίας των ανωτέρω οι δικαιούχοι της κατανομής βιοντήζελ θα αποκτήσουν δεσπόζουσα θέση στην εφοδιαστική αλυσίδα της χώρας σε ντήζελ κίνησης και θα μπορούν να επιβάλουν τιμές βιοντήζελ υπερβολικά υψηλές τιμές εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι η τυχόν μη επίτευξη εμπορικής συμφωνίας με οποιονδήποτε από αυτούς θα οδηγούσε σε ντήζελ κίνησης εκτός προδιαγραφών και συνεπώς μη εμπορεύσιμο. Συνεπώς προτείνουμε την διαγραφή των σημείων στο νόμο όπου γίνεται αναφορά σε ελάχιστο υποχρεωτικό ποσοστό ανάμειξης αυτούσιου βιοντήζελ στο ντίζελ κίνησης: Στο άρθρο 15 (άρθρο 15Α παρ. 4 α) ν.3054/2002) όπου αναφέρεται: «Με απόφαση του Υπουργού ΠΕΚΑ … καθορίζεται … καθώς και το ελάχιστο υποχρεωτικό ποσοστό ανάμειξης αυτούσιου βιοντήζελ στο μίγμα καυσίμου το οποίο οφείλουν να διασφαλίζουν οι υπόχρεοι της ανάμειξης». Επίσης στην παρ. 7 γ) i) του ίδιου άρθρου όπου αναφέρεται: «το ελάχιστο ποσοστό ανάμειξης που καθορίζεται με την Υπουργική απόφαση της παραγράφου 4 του παρόντος». Τέλος ειδικά για την κατανομή έτους 2011 στην παρ. 7 ε) ii) του ίδιου άρθρου όπου αναφέρεται: «το ποσοστό ανάμειξης του αυτούσιου βιοντήζελ στο πετρέλαιο κίνησης που διατίθεται στην αγορά να μην είναι ποτέ μικρότερο από 6,5% κατ’ όγκο». 2. Επίσης είμαστε αντίθετοι με τη συνέχιση της ύπαρξης κατανομής βιοντήζελ για τους ακόλουθους λόγους: a. Η κατανομή και η υποχρέωση των διυλιστηρίων και των εισαγωγέων ντήζελ κίνησης να αγοράζουν από συγκεκριμένους μόνον προμηθευτές είναι αντίθετη στους κανόνες του ελεύθερου εμπορίου που ισχύουν στην ΕΕ. b. Η κατανομή καθορίζει υποχρεωτικές αγοραπωλησίες χωρίς όμως να καθορίζεται την τιμή στην οποία θα πραγματοποιούνται οι συναλλαγές αυτές. Είναι επομένως δυνατό να μην υπάρξει εφαρμογή της κατανομής αν δεν υπάρξει συμφωνία στις τιμές. c. Ιστορικά έχει αποδειχθεί ότι οι ποσότητες της κατανομής είναι μεγαλύτερες από αυτές που μπορεί να απορροφήσει η αγορά και ότι οι ποσότητες αυτές κατανέμονται λανθασμένα μεταξύ των υπόχρεων. d. Τα κριτήρια αειφορίας που αναφέρονται στο άρθρο 5 του νόμου καθώς και οι στόχοι για την μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που αναφέρονται στο άρθρο 4 του νόμου θεσπίζονται μέσω των Οδηγιών 2009/28 και 2009/30 σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Συνεπώς οι αγοραπωλησίες βιοντήζελ (και γενικότερα βιοκαυσίμων) θα πρέπει να αφορούν τουλάχιστον σε επίπεδο εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συνεπώς προτείνουμε την κατάργηση της κατανομής και άρα την διαγραφή από τον νόμο των σημείων που γίνεται αναφορά σε αυτή. Επίσης προτείνουμε την κατάργηση των παρ. 4 έως και παρ. 9 του άρθρου 15Α του ν.3054/2002, όπως υπάρχουν τώρα (ΦΕΚ 105Α/1-7-2009) και αναφέρονται στην ετήσια κατανομή βιοντήζελ. Εκτός από τα παραπάνω που για μας αποτελούν θέματα ουσίας προτείνουμε και τα ακόλουθα (τεχνικά) σημεία με σκοπό την βελτίωση του νόμου. 1. Στο άρθρο 6 παρ.2 αναφέρεται: «Ο οικονομικός φορέας είναι υπεύθυνος για την ακρίβεια των πληροφοριών που υποβάλλει για τα στάδια της διαδικασίας παραγωγής και διάθεσης βιοκαυσίμων και βιορευστών στα οποία εμπλέκεται». Επειδή θα πρέπει να διευκρινίζεται σαφώς ότι ο κάθε οικονομικός φορέας είναι υπεύθυνος αποκλειστικά και μόνο για τα στάδια της διαδικασίας παραγωγής και διάθεσης βιοκαυσίμων και βιορευστών στα οποία εμπλέκεται, θα πρέπει να προστεθεί η λέξη μόνο μετά το υποβάλλει. Θα πρέπει δηλαδή η παράγραφος να διατυπωθεί ως εξής: «Ο οικονομικός φορέας είναι υπεύθυνος για την ακρίβεια των πληροφοριών που υποβάλλει μόνο για τα στάδια της διαδικασίας παραγωγής και διάθεσης βιοκαυσίμων και βιορευστών στα οποία εμπλέκεται» όπως ακριβώς υπήρχε στην τελική έκδοση (20.05.2011) του Προσχεδίου Νόμου στο τότε άρθρο 5 παρ. 7. 2. Στο άρθρο 11 (άρθρο 15Α παρ.3 ν. 3054/2002) αναφέρεται: « Οι κάτοχοι Άδειας Λιανικής Εμπορίας υποχρεούνται να αναρτούν ειδική σήμανση στα σημεία πωλήσεων, όταν τα ποσοστά βιοκαυσίμων αναμεμιγμένων με παράγωγα πετρελαιοειδών υπερβαίνουν το 10% κατ’όγκο». Δεν υπάρχουν επίσημα αναγνωρισμένα πρότυπα που να καθορίζουν προδιαγραφές για ποσοστά ανάμειξης βιοκαυσίμων μεγαλύτερων από 10% κ.ο. με παράγωγα πετρελαιοειδών. Το ποσοστό ανάμειξης δεν πρέπει να υπερβαίνει το καθοριζόμενο από τις αποφάσεις ΑΧΣ, δηλαδή το όριο του τεχνικού προτύπου. Συνεπώς προτείνεται η αφαίρεση του άρθρου 11 από τον νόμο:« Οι κάτοχοι Άδειας Λιανικής Εμπορίας υποχρεούνται να αναρτούν ειδική σήμανση στα σημεία πωλήσεων, όταν τα ποσοστά βιοκαυσίμων αναμεμιγμένων με παράγωγα πετρελαιοειδών υπερβαίνουν το 10% κατ’όγκο». 3. Στο άρθρο 15 (άρθρο 15Α παρ. 5 iii) ν. 3054/2002) αναφέρεται: «το προσφερόμενο αυτούσιο βιοντήζελ να πληροί τα κριτήρια αειφορίας των παραγράφων 2 έως 6 του άρθρου 5 του νόμου». Για την διασφάλιση της ίσης μεταχείρισης των βιοκαυσίμων που παράγονται εντός και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και την αποτροπή κάθε ενδεχομένου να γίνουν αποδεκτές ποσότητες αυτούσιου βιοντήζελ που δεν πληρούν τα κριτήρια αειφορίας και άρα δεν λαμβάνονται υπόψη για τους σκοπούς που αναφέρονται στα στοιχεία α), β), γ) της παρ. 1 του άρθρου 5 του παρόντος νόμου, θα πρέπει η παρ. 5 iii) του άρθρου 15 να συμπληρωθεί ως εξής: «το προσφερόμενο αυτούσιο βιοντήζελ να πληροί τα κριτήρια αειφορίας των παραγράφων 2 έως 6 του άρθρου 5 του νόμου ανεξαρτήτως του εάν οι πρώτες ύλες καλλιεργούνται ή / και τα βιοκαύσιμα ή βιορευστά παράγονται εντός ή εκτός της επικράτειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Η παραπάνω προϋπόθεση αναφέρεται στο άρθρο 5 παρ.1 του νόμου (όσον αφορά την καλλιέργεια των πρώτων υλών) και στο άρθρο 6 παρ. 5 του νόμου (όσον αφορά την παραγωγή βιοκαυσίμων και βιορευστών), αλλά δεν αναφέρεται στο άρθρο 15 (άρθρο 15Α παρ.5 iii) ν. 3054/2002) που αφορά τις προϋποθέσεις αποδοχής του αυτούσιου βιοντήζελ στην ετήσια κατανομή. Με εκτίμηση, Κ. Πανάς Γενικός Διευθυντής Εφοδιασμού & Εμπορίας Πετρελαιοειδών